Kan jag ha köpt minnen som inte passar??

Permalänk

Kan jag ha köpt minnen som inte passar??

Jag har köpt ett AMD paket men på paketat från mina minnen står det INTEL UNLOCKED.
Har aldrig hört talas om att det finns olika minnen för AMD och INTEL?
Jag har inte öppnat och testat dem ifall dom skulle vara fel.

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600Mhz 4GB (2x2GB) CL9
Kit w/2w XMS3 modules, CL99-9-24, for core i5 and i7, 1,65v, intel

Moderkort: Gigabyte GA-770T-USB3 (för AMD)

Nägon som kan förklara?
Tack på förhand

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Kör själv dom där minnena på min AMD plattform, så jag skulle inte oroa mig

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Avstängd

de fungerar, är bara pr/att de är testade med intel.

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Medlem

Nädå, dom minnerna passar, varför det står INTEL UNLOCKED (vilket är extremt dumt skrivet) är troligtvis bara för att det är 1600mhz minnen och vad jag vet så är 1600mhz bara till för att ge lite extra svängrum vid överklockning, så jag har för mig att dom kommer att köras i 1333mhz som standard

Permalänk

Efter att ha googlat lite så tror jag att det betyder att dina minnen stödjer intel's upplåsta CPUer (i7-875k och i5-655k).

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Vad skönt.

Det här stod på kvittot, och jag reagerade framförallt på dessa:
Corsair XMS3 DDR3 1600Mhz 4GB (2x2GB) CL9
Kit w/2w XMS3 modules, CL99-9-24, for core i5 and i7, 1,65v, intel

Tack för hjälpen! Ska fortsätta sätta ihop datorn

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Ja det där 1.65V är bra att du la märke till. Det kan vara så att du måste ändra lite i BIOS då ddr3 minnen går i 1.5V som standard.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem

Precis samma trams som att nVidia inte tillåter att det står både SLI-ready och Xfire-ready på nätagg. Samma sak, bara marknadsföring.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Ja det där 1.65V är bra att du la märke till. Det kan vara så att du måste ändra lite i BIOS då ddr3 minnen går i 1.5V som standard.

Ok så jag ska gå in i bios och ändra till 1.65 om den är inställd på 1.5?
Mvh

Skrivet av MultiMan:

Precis samma trams som att nVidia inte tillåter att det står både SLI-ready och Xfire-ready på nätagg. Samma sak, bara marknadsföring.

Ok

Föresten, hur ser jag ifall jag har dual memmory "enabled" ?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Gäller detta i (i princip) alla fall? T.ex. Dominator från Inet till AM3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Ok så jag ska gå in i bios och ändra till 1.65 om den är inställd på 1.5?
Mvh

Ok

Föresten, hur ser jag ifall jag har dual memmory "enabled" ?

Står vid uppstart om det inte är en fullskärmslogga som döljer informationen. Stäng av i bios. CPU-Z ger besked i windows.

Högsta standarden för DDR3 är 1333 och 1,5 volt, allt över räknas som överklockat. I och med introduktionen av i7 flyttade minneskontrollern in i processorn hos intel. 1,65 V är den högsta säkra minnesspänningen för att processorn inte ska brinna upp, därför har de flesta minnestillverkare nu överklockningsminnen som går på 1,65 V och dessa brukar då vara specificerade för intel, men fungerar givetvis lika bra för AMD. DDR3 är trots allt en standard som alla följer.
Det finns överklockningsminnen som kräver 1,8 V eller ännu mer, och dessa är klart olämpliga till intelprocessor, och på dessa kan det ej stå anpassade för intel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Står vid uppstart om det inte är en fullskärmslogga som döljer informationen. Stäng av i bios. CPU-Z ger besked i windows.

Högsta standarden för DDR3 är 1333 och 1,5 volt, allt över räknas som överklockat. I och med introduktionen av i7 flyttade minneskontrollern in i processorn hos intel. 1,65 V är den högsta säkra minnesspänningen för att processorn inte ska brinna upp, därför har de flesta minnestillverkare nu överklockningsminnen som går på 1,65 V och dessa brukar då vara specificerade för intel, men fungerar givetvis lika bra för AMD. DDR3 är trots allt en standard som alla följer.
Det finns överklockningsminnen som kräver 1,8 V eller ännu mer, och dessa är klart olämpliga till intelprocessor, och på dessa kan det ej stå anpassade för intel.

Ok. Lite gammal tråd kanske men onödigt att öpnna en ny för min fråga.

vet att detta är en dum fråga, men jag villbara vara hundra.
Jag tankade ner cpu-zoch det dtår under "memory/chanels/" att det är dual... sen står det "DC mode" = unganged och NB frequency 2008Mhz. och size 4gb. har jag då dual chanel ?
Somsagt en dum fråga men jag har fått för mig att om man har dual chanel ska det stå dubbelt så mycket på minnes storleken. Alltså (8gb egentligen)

Mvh

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk

Om du har AMD och Gigabyte-moderkort kan det vara bra att manuellt ställa cas-latency och inte låta bios avgöra. Alltså, kika vad dina minnen har för cas-latency och ställ in manuellt i ai tweaker.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Om du har AMD och Gigabyte-moderkort kan det vara bra att manuellt ställa cas-latency och inte låta bios avgöra. Alltså, kika vad dina minnen har för cas-latency och ställ in manuellt i ai tweaker.

jag har: amd athlon II x4 2,0ghz och gigabyte 770t usb3.

vad ska jag ha inställt på CAS-latency?
Ai tweaker är i bios?

Mvh

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Skrivet av longbottom:

jag har: amd athlon II x4 2,0ghz och gigabyte 770t usb3.

vad ska jag ha inställt på CAS-latency?
Ai tweaker är i bios?

Mvh

Jag hittade inte AI tweak.
Men CAS var inställt på 9t om jag inte mins fel? Låter det bra?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av longbottom:

Ok. Lite gammal tråd kanske men onödigt att öpnna en ny för min fråga.

vet att detta är en dum fråga, men jag villbara vara hundra.
Jag tankade ner cpu-zoch det dtår under "memory/chanels/" att det är dual... sen står det "DC mode" = unganged och NB frequency 2008Mhz. och size 4gb. har jag då dual chanel ?
Somsagt en dum fråga men jag har fått för mig att om man har dual chanel ska det stå dubbelt så mycket på minnes storleken. Alltså (8gb egentligen)

Mvh

Ja du har dualchannel på, och de arbetar i något som man kallar Unganged mode vilket enkelt yttryckt är att de är inställda att bättre hantera flertrådade program Vilket är bra för det mesta utom för spel, men även i spel gör det inte stor skillnad, vi snackar om någon enstaka procent/fps kanske, så låt du det vara så

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)