Program för att underlätta återställning av enstaka program efter OS X-install?

Permalänk
Hedersmedlem

Program för att underlätta återställning av enstaka program efter OS X-install?

Jag ska lämna in burken på service imorgon pga vattenskada (:/), och passar på med ett hårddiskbyte* (jag fick det gratis på sidan om ), och har tänkt installera OS X på nytt snarare än att återställa hela rasket med Time Machine. Min installation är från Leopards release (slutet av oktober 2007) eftersom jag bara uppgraderade till Snow Leopard...

Nåväl, allt är inte svart eller vitt. Jag orkar förstås inte göra om varenda inställning i vartenda program jag använder, utan kommer kopiera över t ex hela Mail med inställningar och allt.
Där kommer min fråga in: finns det något program som underlättar med detta (dvs att identifiera vilka filer som man måste återställa, i exemplet gissar jag på ~/Library/Mail samt ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist)? En lista skulle väl fungera det också, men en sådan skulle ju knappast kunna vara komplett.

I brist på annat (vilket jag räknar med): brukar det vara något annat än ~/Library/Preferences och ~/Library/Application Support som gäller?

* Det är inte lika enkelt på äldre modeller, så jag har inte orkat själv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Tror tyvärr att det enda som finns just i ditt fall att använda blir Time Machine...:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Min installation är från Leopards release (slutet av oktober 2007) eftersom jag bara uppgraderade till Snow Leopard...

Du behöver inte Leopard för att installera Snow Leopard.

Snow Leopard är ett helt fristående operativsystem, "uppgraderingsskivan" är exakt samma sak som the real deal. Bara priset som skiljer.
om jag nu inte missförstår vad du menar

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag ska lämna in burken på service imorgon pga vattenskada (:/), och passar på med ett hårddiskbyte* (jag fick det gratis på sidan om ), och har tänkt installera OS X på nytt snarare än att återställa hela rasket med Time Machine. Min installation är från Leopards release (slutet av oktober 2007) eftersom jag bara uppgraderade till Snow Leopard...

Nåväl, allt är inte svart eller vitt. Jag orkar förstås inte göra om varenda inställning i vartenda program jag använder, utan kommer kopiera över t ex hela Mail med inställningar och allt.
Där kommer min fråga in: finns det något program som underlättar med detta (dvs att identifiera vilka filer som man måste återställa, i exemplet gissar jag på ~/Library/Mail samt ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist)? En lista skulle väl fungera det också, men en sådan skulle ju knappast kunna vara komplett.

I brist på annat (vilket jag räknar med): brukar det vara något annat än ~/Library/Preferences och ~/Library/Application Support som gäller?

* Det är inte lika enkelt på äldre modeller, så jag har inte orkat själv.

Vissa program (oftast rena unix-program) sparar sina inställningar i gömda kataloger i din hemkatalog.

ls -lsd ~/.*

I övrigt så vet jag tyvärr inte om det finns ett sådant program som du söker efter, dock så fungerar ju de här program-borttagnings-programmen lite som du söker - fast de bara tar bort de associerade filerna. I värsta fall så kan man ju använda ett sådant (t.ex. AppZapper) för att bara ta reda på associerade filer och sedan spara undan dem.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacEnkronan:

Tror tyvärr att det enda som finns just i ditt fall att använda blir Time Machine...:)

Har tänkt göra det, men manuellt.
Jag har kört på samma sätt förut, med den enda skillnaden att min enda backupmetod under Tiger var rsync. Det funkade det också, dock.

Skrivet av penna_ha:

Du behöver inte Leopard för att installera Snow Leopard.

Snow Leopard är ett helt fristående operativsystem, "uppgraderingsskivan" är exakt samma sak som the real deal. Bara priset som skiljer.
om jag nu inte missförstår vad du menar

Du missförstår
När SL kom så orkade jag installera nytt, utan uppgraderade och hade allt som vanligt inom en halvtimme. Därmed så har jag inte formaterat sedan Leopards release, vilket var då jag gjorde en ren install förra gången.

Skrivet av b0bzor!:

Vissa program (oftast rena unix-program) sparar sina inställningar i gömda kataloger i din hemkatalog.

ls -lsd ~/.*

I övrigt så vet jag tyvärr inte om det finns ett sådant program som du söker efter, dock så fungerar ju de här program-borttagnings-programmen lite som du söker - fast de bara tar bort de associerade filerna. I värsta fall så kan man ju använda ett sådant (t.ex. AppZapper) för att bara ta reda på associerade filer och sedan spara undan dem.

Hehe, jag tänkte lite på Appzapper faktiskt.
Jag testade det nu, och det går faktiskt att dra apps från en TM-backup och få en lista med filer. Trevligt, får se om det behövs.
(Det verkar dock inte lista alla filer, synd. Jag testade på Mail, och den hittade bara Mail.app och mail.plist.)

"Punktfiler" har jag inte tänkt på, men jag tror inte att jag har många att spara utöver bash/vim (då kör det mesta i terminalen via ssh till servern). Hur som helst så är de med i mina två hela backups (jag är försiktig ).

Nåväl, tack för svaren

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200