Permalänk

Bäst för spel: i5 Quad vs i5 Dual?

Hejsan,

Ska köpa en ny spelburk och har funderingar vilken av dessa processorer som egentligen är bäst? Den ena är ju bara 2 proc (i5 Dual Processor i5-660 Dual Core, 3.33Ghz) medan den andra har 4 (i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz). Den ena har högre Ghz och den andra lägre etc.

Är det fördelaktigt att ha en längre Ghz fördelat på fler kärnor eller en högre fördelat på endast två? Jag har verkligen ingen aning hur detta skulle tänkas påverka prestandan men enligt min uppfattning kanske datorn jobbar snabbare (bättre) om den har 4 kärnor då det blir "mindre jobb" för en enskild del och dom kan då göra det hela mer effektivt. Eller är det helt enkelt bättre att i spelsyfte sikta på så hög Ghz som möjligt? Ska inte överklocka kan nämnas.

Hur ligger det till egentligen?

Permalänk
Medlem

quad > dual

mer eller mindre allt nytt som kommer i både spel och program väg har stöd för quad cores, jag skulle aldrig i dagens läge köpa en dualcore vad jag än skulle ha den till.

Permalänk

Dom flästa nyare spel har stöd för 4 kärnor och då skulle 4 kärnor piska 2 kärnor upp och ner.

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk

Gött! Då blir det den 4 kärniga. Tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem

SC2 Rullar väl på två kärnor?

Tycker det är rätt nytt!

4 kärnor är helt klart mer framtidsäkert, men är man stensäker på vad man vill ha processorn till så finns det säkert tillfällen då man kan banta budgeten på att köra dual.

Permalänk
Medlem

De i5 med två kärnor har HT så det blir 2 fysiska och 2 logiska kärnor totalt 4.

Får du tag i en 2 kärnig för mindre än hälften av kostnaden av en fyrkärnig så skulle jag köpa den iaf.:)

Permalänk
Medlem

Ja SC2 rullar endast på 2 kärnor, men blizzard har aldrig varit i förfronten för ny teknik och stödja den nya hårdvaran till fullo direkt ... Quad är det som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

De i5 med två kärnor har HT så det blir 2 fysiska och 2 logiska kärnor totalt 4.

Får du tag i en 2 kärnig för mindre än hälften av kostnaden av en fyrkärnig så skulle jag köpa den iaf.:)

HT i spel gör nästan ingenting, riktig quad är vad som gäller

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

HT i spel gör nästan ingenting, riktig quad är vad som gäller

Vet, men håller fast vid min åsikt, hittar du en Dual i5a (6xx) för under 1000 kr så köp den!
men nu finns ju inte det hahaha,...

varför är alla de så dyra? är det inte billigare att producera en processor med mindre teknik? (i5 6xx ligger ju på 32nm) Är det för att alla de har en integrerad GPU (vet inte mer om den än att den ligger på 45 nm?)

eller försöker de sälja på att alla de har en högre klockfrekvens?

Permalänk
Medlem

Jag såg en benchmark på SC2 som var gjord rätt nyligen.

StarCraft II: Wings of Liberty GPU & CPU Performance > CPU and Multi-core Performance - TechSpot

Core i5 quad är bättre. Det som dock stör mig är varför E8500 inte är representerad (eller E8400, E8600) för den delen. Hade varit sjukt intressant och veta. Men i ett annat test jag såg låg E8400 i stock väldigt nära Phenom II 965, 2 FPS efter eller något, för den som bryr sig =).

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

Men i ett annat test jag såg låg E8400 i stock väldigt nära Phenom II 965, 2 FPS efter eller något, för den som bryr sig =).

Undrar vilket spel det var? AoE2? nä, skämt åsido.
Det är ju såklart så att vissa spel använder extremt lite cpu (jämf. med gpu) samt detta gör ju att de inte behöver använda alla kärnorna t.ex.

Permalänk

spelar ingen roll om spelet har bara dual core support, resten av datorn måste ju ha något att gå på också

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Undrar vilket spel det var? AoE2? nä, skämt åsido.
Det är ju såklart så att vissa spel använder extremt lite cpu (jämf. med gpu) samt detta gör ju att de inte behöver använda alla kärnorna t.ex.

SC2 såklart =).

Starcraft 2 Beta: CPU benchmarks ? Core i5/i7 leading - Starcraft 2 Beta, Test, CPU, Processor, Benchmark, Performance - PC Games Hardware

Där är det andra CPU testet, värt att nämna är att deras test metod kan vara annorlunda så resultaten är inte direkt jämförbara, men det är iaf lite vägledning. Det var 4 fps också, inte 2 ;).

En sak till värd o nämna är testarens resultat från det första testet:

"For example, the Core i3 540 processor only has half the L3 cache
of the Core i5 750 and this makes the latter 27% faster when comparing the clock for clock data at 3.70GHz. "

och i det andra testet säger skribenten:

"Starcarft 2 reacts very well to additional cache - especially the E8400 and the two Lynnfield CPUs benefit from that while it is a disadvantage for the Athlon II X2 250"

Cachen är viktig, inte bara clock och cores. Så om du ska välja processor med hänsyn till SC2 så råder det inget tvivel om att du ska välja i5-760 som dessutom presterar långt bättre i applikationer som är multitrådade.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Tänk inte på vad du behöver nu, tänk framtids säkert!

Att köpa en 2 kärning processor ser jag ser jag i dagsläget ingen mening med...