GeForce GTX 4xx-tråden (GF100)

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Kom och tänka på en sak nu i grafikkortvalet. Har efter mycket betänketid ändå funderat på GTX460 SLI men såg att man kan få ett GTX480 för samma pris: ca: 4200 kronor.

Om man kan välja på GTX 480 och GTX 460 SLI, vad tar man då?

GTX 480 absolut!
Du kan sen supplera med ett till och du har GTX 480 SLI!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Skrivet av Humbuk:

GTX 480 absolut!
Du kan sen supplera med ett till och du har GTX 480 SLI!

då gäller det att ha nätagg för det jag skulle minst ha 1000w samt bra ventilation i lådan..

fan mina GTX 470 SLI blir ganska varma under full load så GTX 480 borde bli hot hot

men visst vill man ha de bästa så...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av alindvall:

Värt att komma ihåg är att man förlorar allt som heter uppgradering när man köper ett SLI direkt.

På det sättet står sig 5870 riktigt bra!

Knappast, då 5870 CF bara med nöd och näppe slår två bra fabriksklockade 460 1GB i SLI (EVGA Superclocked, Asus DirectCU Top, Gainward GS GLH, MSI Cyclone m.fl.)
Jämförelsevis kostar ett 5870 ~3800 kr, medan ett 460 Superclocked kostar ~2500.

I nuvarande generation skalar Crossfire skit, när 5850 i CF eller ett 5970 är direkt jämbördigt med stockklockade 460 768 MB i SLI.

Enligt Anandtech's siffror är snittskalningen, samtliga testade spel och upplösningar sammantagna;
GTX 480 SLI - 62%
GTX 470 SLI - 68%
GTX 460 SLI - 84(!)%
HD 5870 CF - 52%
HD 5850 CF - 58%
HD 5830 CF - 48%
5850<5970 - 55%

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Knappast, då 5870 CF bara med nöd och näppe slår två bra fabriksklockade 460 1GB i SLI (EVGA Superclocked, Asus DirectCU Top, Gainward GS GLH, MSI Cyclone m.fl.)
Jämförelsevis kostar ett 5870 ~3800 kr, medan ett 460 Superclocked kostar ~2500.

I nuvarande generation skalar Crossfire skit, när 5850 i CF eller ett 5970 är direkt jämbördigt med stockklockade 460 768 MB i SLI.

Enligt Anandtech's siffror är snittskalningen, samtliga testade spel och upplösningar sammantagna;
GTX 480 SLI - 62%
GTX 470 SLI - 68%
GTX 460 SLI - 84(!)%
HD 5870 CF - 52%
HD 5850 CF - 58%
HD 5830 CF - 48%
5850<5970 - 55%

Knepigt att det skalar så pass dåligt ändå. Men jag har nog bestämt mig för ett par 460:or nu iallafall.

den 15:e blir det köp!

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Ja det är ju samma skillnad i fps om du kollar spelen som finns på båda sidorna. Sedan kör de som sagt med otroligt hög upplösning och dessutom bara den. Så självklart kollar jag då hellre på en review som har både mer kort och mer inställningar och upplösningar samt samma som HardOCP.

Tror dom flesta är intresserade hur kort presterar för deras krav och deras upplösning, sen är det en kul grej att kolla på extrema upplösningar med.

Du har nog missförstått hur de tänker. De testar med den maximala upplösningen/inställningar/ögongodis som ger en njutbar spelupplevelse. Då vet man vilket som är max för det kortet. Behöver man inte så mycket kan man välja ett enklare kort och spara pengar.

Ibland har de med andra upplösningar också och även direkt jämförelse mellan kort i samma upplösning och inställningar. Det varierar beroende på hur mycket tid de haft.

Annorlunda? Javisst! Jag gillar deras system (och litar på deras resultat baserat 100% pga att jag vet vilka som testar och har följt dem i iaf 10 år), men har givetvis full respekt för andras åsikter.

Edit: Vad som startade deras annorlunda system var nVidias Futuremark-fuskande som fick de att inse, syntetiska tester är utan värde. De upptäckte då också att både ATi och nVidia optimerade spelens inbyggda benchmarks (något du inte kommenterade) så att de var i princip utan värde.
Därför bestämde de att det enda som man kan lita på är rena genomspelningar av levels i vanlig spelmiljö.

Ett mycket bra initiativ som väldigt få andra tagit efter pga att det tar tid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MultiMan:

Du har nog missförstått hur de tänker. De testar med den maximala upplösningen/inställningar/ögongodis som ger en njutbar spelupplevelse. Då vet man vilket som är max för det kortet. Behöver man inte så mycket kan man välja ett enklare kort och spara pengar.

...vilket ger komplett felaktiga resultat baserade på kortets tillgängliga texturminne, eftersom ett GTX 260 1792 MB i en hel del spel kan vara betydligt snabbare än ett GTX 460 768 MB i 2560x1600 - trots att det senare kortet KROSSAR det tidigare i alla upplösningar under det eller utan AA.

Deras metod är faktiskt betydligt sämre, eftersom (enligt Steam) inte ens 1% av spelare kör 2560x1600/2560x1440, utan standard för prestandadatorer i dagsläget ligger på 1680x1050 medans du har en ökande mängd 1920x1080/1920x1200.

Grafikkortsrankingen är helt annorlunda i de upplösningarna, och det varken testar eller visar de ens.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ibland har de med andra upplösningar också och även direkt jämförelse mellan kort i samma upplösning och inställningar. Det varierar beroende på hur mycket tid de haft.

Annorlunda? Javisst! Jag gillar deras system (och litar på deras resultat baserat 100% pga att jag vet vilka som testar och har följt dem i iaf 10 år), men har givetvis full respekt för andras åsikter.

Edit: Vad som startade deras annorlunda system var nVidias Futuremark-fuskande som fick de att inse, syntetiska tester är utan värde. De upptäckte då också att både ATi och nVidia optimerade spelens inbyggda benchmarks (något du inte kommenterade) så att de var i princip utan värde.
Därför bestämde de att det enda som man kan lita på är rena genomspelningar av levels i vanlig spelmiljö.

Ett mycket bra initiativ som väldigt få andra tagit efter pga att det tar tid.

Skrivet av Zcenicx:

...vilket ger komplett felaktiga resultat baserade på kortets tillgängliga texturminne, eftersom ett GTX 260 1792 MB i en hel del spel kan vara betydligt snabbare än ett GTX 460 768 MB i 2560x1600 - trots att det senare kortet KROSSAR det tidigare i alla upplösningar under det eller utan AA.

Deras metod är faktiskt betydligt sämre, eftersom (enligt Steam) inte ens 1% av spelare kör 2560x1600/2560x1440, utan standard för prestandadatorer i dagsläget ligger på 1680x1050 medans du har en ökande mängd 1920x1080/1920x1200.

Grafikkortsrankingen är helt annorlunda i de upplösningarna, och det varken testar eller visar de ens.

Måste faktiskt hålla med lite här såsom du multiman beskriver testförfarandet så blir det mer ett test av vilket kort som har mest Vram, man får ingen information hur korten står sig mot varrandra i tex 1900x1200 Om man bara går efter max upplösning korten klarar..

ifs så har jag sett att de kört apples to apples också men då har de ofta valt just horribla upplösningar runt 2560x1440,

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Fick just hem mitt Gigabyte GTX 460 1GB och min BenQ G2420HDBL, glad som faaan

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta vad övriga GTX 480-ägare här har fått för överklockningsresultat? Intressant är saker som stock VID, om ni kör eftermarknadskylare eller inte, och naturligtvis frekvenser, temperaturer och övervoltning.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Ni är rätt roliga.

Varenda gång de stött på att grafikkortsminnet tagit slut pga minnet har detta redovisats och undersökts. Hur många av deras tester har ni egentligen läst? Jag har läst i princip alla tester sidan gjort sedan starten på sent 1990-tal, även om nuvarande grafiktestmetoder är betydligt nyare än så. Runt 5 år kanske, minns inte exakt.

Fortfarande ingen kommentar alls från någon om deras unika testmetoder som visar verklig spelprestanda och inte specialoptimerade benchmarks, även de felvisande som inkluderas i många spel. Intressant att detta ni helt väljer att bortse från det.

Tänker dock inte tjata mer. Alla har vi vår egna åsikter om vad som är bra tester, eller ej.:)

Edit: Har ni följt siten vet ni att dessa höga upplösningar har endast dykt upp på senare generationers grafikkort eftersom de klarar av dessa höga upplösningar. Gå tillbaka några år och bilden är helt annorlunda, vilka som var maxupplösningar.

HardOCP har aldrig tagit ställning för någon tillverkare, som sig bör, utan endast sett till prestanda och funktion. De höjde Eyefinity till skyarna när det kom och är väldigt entusiastiska inför möjligheten med 3D-Vision (eller vad det heter).
När de fuskats har de satt blåslampan i häcken på det företaget. De avslöjade när ATi specialoptimerade för Quake (quack) och likadant med nVidia och futuremark. Endast två exempel. De fick också, tillsammans med Tom's hardware, Intel att dra tillbaka P3 1,13GHz som visade sig defekt.

Edit2: Borttagen, onödig kommentar som inte rörde Zcenicx.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ni är rätt roliga.

Varenda gång de stött på att grafikkortsminnet tagit slut pga minnet har detta redovisats och undersökts. Hur många av deras tester har ni egentligen läst? Jag har läst i princip alla tester sidan gjort sedan starten på sent 1990-tal, även om nuvarande grafiktestmetoder är betydligt nyare än så. Runt 5 år kanske, minns inte exakt.

Fortfarande ingen kommentar alls från någon om deras unika testmetoder som visar verklig spelprestanda och inte specialoptimerade benchmarks, även de felvisande som inkluderas i många spel. Intressant att detta ni helt väljer att bortse från det.

Tänker dock inte tjata mer. Alla har vi vår egna åsikter om vad som är bra tester, eller ej.:)

Edit: Har ni följt siten vet ni att dessa höga upplösningar har endast dykt upp på senare generationers grafikkort eftersom de klarar av dessa höga upplösningar. Gå tillbaka några år och bilden är helt annorlunda, vilka som var maxupplösningar.

HardOCP har aldrig tagit ställning för någon tillverkare, som sig bör, utan endast sett till prestanda och funktion. De höjde Eyefinity till skyarna när det kom och är väldigt entusiastiska inför möjligheten med 3D-Vision (eller vad det heter).
När de fuskats har de satt blåslampan i häcken på det företaget. De avslöjade när ATi specialoptimerade för Quake (quack) och likadant med nVidia och futuremark. Endast två exempel. De fick också, tillsammans med Tom's hardware, Intel att dra tillbaka P3 1,13GHz som visade sig defekt.

Edit2: Borttagen, onödig kommentar som inte rörde Zcenicx.

Faktum kvarstår att två GTX 460 krossar ett HD 5870 i bitar, och det testet du länkar till är i upplösning som många inte spelar med, gör du ens det? Men som sagt även där vinner ju två gtx 460 stort så kan vi släppa det här nu?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

Du (Devil May Cry) har fortfarande inte förstått eller orkat läsa hur deras tester görs och skall användas. Fortfarande kommenterar du inte deras väldigt ovanliga metodik att faktisk spela spelen för att får rättvisa resultat, inte något ingame-benchmark som är superoptimerat.

Hur många inlägg skall det behövas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du (Devil May Cry) har fortfarande inte förstått eller orkat läsa hur deras tester görs och skall användas. Fortfarande kommenterar du inte deras väldigt ovanliga metodik att faktisk spela spelen för att får rättvisa resultat, inte något ingame-benchmark som är superoptimerat.

Men ge dig nu, jag har kollat på minst 5 olika reviews nu. Din länk till hardocp visar minst lika mycket hur två GTX 460 slår HD 5870 riktigt hårt och det är stock då.
Förstår inte ens vad du vill ha sagt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Men ge dig nu, jag har kollat på minst 5 olika reviews nu. Din länk till hardocp visar minst lika mycket hur två GTX 460 slår HD 5870 riktigt hårt och det är stock då.
Förstår inte ens vad du vill ha sagt.

Det Multiman vill ha sagt är att den pajasen försöker, i ett väldigt bittert försök att försvara sitt dumma köp av ett 5870 istället för GTX 460 SLI, även fast han vet hur mycket GTX 460 i SLI klår 5870.

HardwareCanucks, bland andra, testar korten genom REAL game play där de spelar en runda från (oftast, troligtvis alltid) single player och sedan spelar de in den rutten de just spelade, sen så kör dom den rutten med alla kort de testar.
Och gissa vad, slår 5870 GTX 460 i SLI i deras tester? Nej.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MultiMan:

Vad är det du vill ha sagt? Jag har ingenting emot riktig gameplay - så länge det är samma sekvens som testas. Både Anandtech och XBit kör den varianten i de flesta av deras tester då rätt många av de spel de testar SAKNAR benchmarkmöjlighet.

Trots detta placerar sig korten olika i 1680x1050, 1920x1200 och 2560x1600, med korten som har lägre minnesmängd ofta efter i högre upplösningar inte bara pga minnesbrist utan också pga smalare minnesbuss.

Anandtech tog dessutom upp en bra poäng i sin senaste roundup - med dagens spel och DX11 får kort slut på texturminne trots normal upplösning och avsaknad av AA. Tesselisering och högdetaljerade modeller slukar enorma mängder minne.

Dessutom skulle jag akta mig för att kalla vare sig Anandtech, XBit eller Tom's för partiska, och när techpowerUP håller med dem trots deras partiskhet för AMD, för att inte tala om att ditt eget test gör det, kan vi väl alla enas om att din ståndpunkt är motbevisad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av b0ck3n:

Skulle vilja veta vad övriga GTX 480-ägare här har fått för överklockningsresultat? Intressant är saker som stock VID, om ni kör eftermarknadskylare eller inte, och naturligtvis frekvenser, temperaturer och övervoltning.

Svårt att få svar när folk bara kör fanboywars
men...

Jag kör ifs GTX 470 SLI men det är ju samma krets

Når väl som max runt core 830 memory 3850 då med nästan maxvolt i Afterburner 1.075 standardutförande ingen aftermarket kylare
Uningine stabilt multipla rundor

VID kort 1 0,937
VID kort 2 0,962

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kallar någon mig fanboy, pajas eller annat, en gång till i någon tråd kommer jag anmäla alla dessa i fortsättningen för lämplig punkt under §1.*

Jag är ingen fanboy av någon sidan och har aldrig varit. Uppenbart är det ni som inte kan argumentera eftersom ni måste ta till ad hominem.

Håll er till saken och svara på eller iaf kommentera det jag för fram, inte allt möjligt annat. Zcenicx klarar ju detta, se och lär ni andra.

Nytt test av överklockade 460GTX i sli mot överklockade 5850 i Crossfire: GTX 460 SLI vs. HD 5850 CrossFireX - GeForce GTX 460 1GB SLI vs. Radeon HD 5850 CFX | [H]ard|OCP

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

...Förstår inte ens vad du vill ha sagt.

Ok, då slutar vi här.:)

Skrivet av Kroolz:

Det Multiman vill ha sagt är att den pajasen försöker, i ett väldigt bittert försök att försvara sitt dumma köp av ett 5870 istället för GTX 460 SLI, även fast han vet hur mycket GTX 460 i SLI klår 5870...Och gissa vad, slår 5870 GTX 460 i SLI i deras tester? Nej.

Pajas och bittert försök försvara dumt köp? Jag äger inte ens ett kortet du påstår jag försvarar mitt köp av. F n använder jag ett ATi och ett nVidia ur förra generationen. Läs §1 i reglerna innan du skriver inlägg här nästa gång.

Att ett 5870 skulle slå två 460 i sli har iaf jag aldrig påstått, speciellt med tanke på hur bra sli i nya generationen nVidia skalar. Var ser du att jag sagt detta?

Skrivet av Zcenicx:

Vad är det du vill ha sagt? Jag har ingenting emot riktig gameplay - så länge det är samma sekvens som testas. Både Anandtech och XBit kör den varianten i de flesta av deras tester då rätt många av de spel de testar SAKNAR benchmarkmöjlighet.

Trots detta placerar sig korten olika i 1680x1050, 1920x1200 och 2560x1600, med korten som har lägre minnesmängd ofta efter i högre upplösningar inte bara pga minnesbrist utan också pga smalare minnesbuss.

Anandtech tog dessutom upp en bra poäng i sin senaste roundup - med dagens spel och DX11 får kort slut på texturminne trots normal upplösning och avsaknad av AA. Tesselisering och högdetaljerade modeller slukar enorma mängder minne.

Dessutom skulle jag akta mig för att kalla vare sig Anandtech, XBit eller Tom's för partiska, och när techpowerUP håller med dem trots deras partiskhet för AMD, för att inte tala om att ditt eget test gör det, kan vi väl alla enas om att din ståndpunkt är motbevisad.

Jag har aldrig kallat Anandtech, XBit eller Toms's hardware för partiska i något inlägg vad jag vet. Jag tycker det inte heller. Speciellt AnandTech är riktigt bra och jag är medlem i forumet där sedan tidigt 2000.

Vilken ståndpunkt är motbevisad? Allvarlig fråga.

Jag talade med stor tydliget om att tar minnet slut, oavsett upplösning utreder HardOCP det och berättar om det i recensionen. Givetvis kan minnet ta slut av olika anledningar även vid upplösningar där det normalt sett inte sker. Jag har aldrig påstått något annat.

Jag ville få något svar på att riktig gameplay är en mycket viktig punkt när man testar och alldeles för många sajter försöker använda genvägar som inte blir rättvisande. Ingen nämnd, ingen glömd.
Du har inget emot det, det är bra. Varför du inte tycker det är nummer 1 när man testar spel vet jag inte. Det vore kul att få veta.:)

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Vi har gett dig ett dussintal eller så anledningar till varför HardOCP's resultat (trots att det är i spel) är i praktiken oanvändbara och extremt skeva resultat. Acceptera det.

Återkom när de också insett fakta och börjar testa upplösningar folk faktiskt använder - jag kan vara snäll och acceptera både 1920x1080 och 1920x1200 - och gör tester både med och utan AA.

Tills dess håller jag mig till de som faktiskt gör det och fortsätter skaka på huvudet åt denna enda pinsamma odditet bland testsidorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak som jag har lagt märke till i Hardocp's test av GTX 460 i SLI är den här biten:

"Though the GTX 460 SLI setup gave us higher framerates across the board than the GTX 480, the GTX 480 in some places we experienced a more fluid gameplay quality. With SLI, there is a certain amount of overhead involved in managing the two video cards, dividing workload, and copying data between them. At the worst of times, this can result in diminished potential. It was most noticeable in Singularity, wherein there was noticeable input lag with the GTX 460 SLI setup. It wasn’t particularly severe, and it did not render that configuration unplayable, but it was there and you could "feel" it. Of course, Singularity had another performance anomaly as shown in our graph above, so it could be related. Metro 2033 and BFBC2 were affected somewhat as well, but it was less severe. Framerates are not the end all be all to performance when playing with SLI and CrossFireX, you truly have to pay attention to fluidity, responsiveness and consistency of the game as you play."

Själva flytet i spelen är för mig ofta viktigare än fps:en och detta gör mig orolig inför ett köp av två 460:or. Ni som har korten, vad har ni för erfarenheter sedan ni gick över till en SLI setup?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

En sak som jag har lagt märke till i Hardocp's test av GTX 460 i SLI är den här biten:

"Though the GTX 460 SLI setup gave us higher framerates across the board than the GTX 480, the GTX 480 in some places we experienced a more fluid gameplay quality. With SLI, there is a certain amount of overhead involved in managing the two video cards, dividing workload, and copying data between them. At the worst of times, this can result in diminished potential. It was most noticeable in Singularity, wherein there was noticeable input lag with the GTX 460 SLI setup. It wasn’t particularly severe, and it did not render that configuration unplayable, but it was there and you could "feel" it. Of course, Singularity had another performance anomaly as shown in our graph above, so it could be related. Metro 2033 and BFBC2 were affected somewhat as well, but it was less severe. Framerates are not the end all be all to performance when playing with SLI and CrossFireX, you truly have to pay attention to fluidity, responsiveness and consistency of the game as you play."

Själva flytet i spelen är för mig ofta viktigare än fps:en och detta gör mig orolig inför ett köp av två 460:or. Ni som har korten, vad har ni för erfarenheter sedan ni gick över till en SLI setup?

Tänk på att dessa kort är väldigt färska på marknaden, finns egentligen bara en officiell drivrutin till dom.
Brukar alltid vara åtminstone lite små buggar eller liknande när ett nytt kort introduceras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk på att dessa kort är väldigt färska på marknaden, finns egentligen bara en officiell drivrutin till dom.
Brukar alltid vara åtminstone lite små buggar eller liknande när ett nytt kort introduceras.

Det som jag funderade på var om detta är något vanligt som uppstår i SLI eller Crossfire. Att det liksom hackar till ibland och förstör spelupplevelsen.

Sen har jag en fråga till! jag har inte köpt dator sedan 2003 och då var det en viss skillnad på känsla i spel mellan ATI och Nvidia. är det fortfarande så?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av alindvall:

Det de berskriver här tror jag är det som brukar kallas Microstuttering var väldigt vanligt förr och jag hade det med ett gammalt 9800GX2 kort så jag vet va de pratar om.

kan inte säga att jag märkt av de någonting alls i nuvarande SLI uppsättning..
Tror nvida lyckats jobba bort mycket i sina drivrutiner däremot verkar folk rapportera det i Crossfire lösningar.
men Crossfire tekniken för MultiGPU är (nuvarande generation) underlägsen SLI så..

Men det är alltid möjligt att få MS i vid MultiGPU system vare sig man har Nvida eller ATI....

Skrivet av alindvall:

Sen har jag en fråga till! jag har inte köpt dator sedan 2003 och då var det en viss skillnad på känsla i spel mellan ATI och Nvidia. är det fortfarande så?

Förstår ine vad menar du med viss skillnad på känsla mellan ATI och nvidia?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Det de berskriver här tror jag är det som brukar kallas Microstuttering var väldigt vanligt förr och jag hade det med ett gammalt 9800GX2 kort så jag vet va de pratar om.

kan inte säga att jag märkt av de någonting alls i nuvarande SLI uppsättning..
Tror nvida lyckats jobba bort mycket i sina drivrutiner däremot verkar folk rapportera det i Crossfire lösningar.
men Crossfire tekniken för MultiGPU är (nuvarande generation) underlägsen SLI så..

Men det är alltid möjligt att få MS i vid MultiGPU system vare sig man har Nvida eller ATI....

Förstår ine vad menar du med viss skillnad på känsla mellan ATI och nvidia?

Det var lite hur grafiken blev i spel och hur det mjukt allt flöt på.

Mina erfarenheter på skillnader kommer iofs för en himla massa års en, så det kanske mer var en fråga om hur spelen var kodade och allt!

Men skönt att höra att det inte är några större problem med detta.

Trots GTX460's SLI lösning kvarstår frågan om ett GTX480 vore ett bra köp för att i framtiden kunna uppgradera.

Duger ett 650w Fractal nätaggregat för ett GTX480, men inte om man ska köra SLI med det senare väl?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Det var lite hur grafiken blev i spel och hur det mjukt allt flöt på.

Mina erfarenheter på skillnader kommer iofs för en himla massa års en, så det kanske mer var en fråga om hur spelen var kodade och allt!

Men skönt att höra att det inte är några större problem med detta.

Trots GTX460's SLI lösning kvarstår frågan om ett GTX480 vore ett bra köp för att i framtiden kunna uppgradera.

Duger ett 650w Fractal nätaggregat för ett GTX480, men inte om man ska köra SLI med det senare väl?

Jag är otroligt nöjd med mitt GTX 480 och vad gäller hur ATI och Nvidia känns olika så kan jag säga att mitt 5870 levererade väldigt ryckig grafik - sanslöst mycket jidder i panoreringar och dylikt. Det skötte effekter som motion blur otroligt dåligt, och FPS drops av olika skäl fick man vänja sig vid. Höga toppar och djupa dalar.

Med 480 är det en helt annan grej, allt flyter på smidigt och lent även när det får arbeta väldigt tungt. Grafikhanteringen är jämn och mjuk, så för min del slår 480 den 5870 CF setup jag hade innan med hästlängder. Jag tror inte att du kommer uppleva alltför ryckig grafik med 460 SLI, då de har mindre microstutter än ett singelkort ur ATIs serie. Sen är fördelarna många - fr.a. prestanda men också värme och ljudnivå - gentemot ett 480. Överklocken på mitt 480 har nåt gränsen för vad jag tål ljudmässigt, så nu ska jag testa det nya slutna vattenkylningssystemet från CoolIT och se hur det funkar, men sådant lär du inte behöva bry dig om med 460.

650W är en gamble för 480 SLI - om min nya vattenkylning är lyckad så blir det förmodligen ett till 480 som jag kommer försöka driva på mitt 750W men med en förhoppningsvis rejäl överklock lär även det tänja på gränsen.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Jag är otroligt nöjd med mitt GTX 480 och vad gäller hur ATI och Nvidia känns olika så kan jag säga att mitt 5870 levererade väldigt ryckig grafik - sanslöst mycket jidder i panoreringar och dylikt. Det skötte effekter som motion blur otroligt dåligt, och FPS drops av olika skäl fick man vänja sig vid. Höga toppar och djupa dalar.

Med 480 är det en helt annan grej, allt flyter på smidigt och lent även när det får arbeta väldigt tungt. Grafikhanteringen är jämn och mjuk, så för min del slår 480 den 5870 CF setup jag hade innan med hästlängder. Jag tror inte att du kommer uppleva alltför ryckig grafik med 460 SLI, då de har mindre microstutter än ett singelkort ur ATIs serie. Sen är fördelarna många - fr.a. prestanda men också värme och ljudnivå - gentemot ett 480. Överklocken på mitt 480 har nåt gränsen för vad jag tål ljudmässigt, så nu ska jag testa det nya slutna vattenkylningssystemet från CoolIT och se hur det funkar, men sådant lär du inte behöva bry dig om med 460.

650W är en gamble för 480 SLI - om min nya vattenkylning är lyckad så blir det förmodligen ett till 480 som jag kommer försöka driva på mitt 750W men med en förhoppningsvis rejäl överklock lär även det tänja på gränsen.

Härligt att någon i nutid har upplevt samma sak som jag upplevde i de gamla dagarna med Geforce FX korten och Radeons 9600xt och 9800 pro!

Jag ska absolut köra på en nvidia setup, men om det blir en 460 SLI eller 480 är fortfarande lite osäkert men det lutar lite lite mot 460 fortfarande.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av b0ck3n:

Jag är otroligt nöjd med mitt GTX 480 och vad gäller hur ATI och Nvidia känns olika så kan jag säga att mitt 5870 levererade väldigt ryckig grafik - sanslöst mycket jidder i panoreringar och dylikt. Det skötte effekter som motion blur otroligt dåligt, och FPS drops av olika skäl fick man vänja sig vid. Höga toppar och djupa dalar.Med 480 är det en helt annan grej, allt flyter på smidigt och lent även när det får arbeta väldigt tungt. .

Du har ju faktiskt uppenbarligen prövat både ATI samt Nvidia denna generations kort så jag litar mer på dig än resten

Det är det har jag alltid har misstänkt, har läst folk säga samma sak på Overklockers.net samt andra forum om ATIs 5xxx-serie samt att en kompis hade liknande problem som du beskriver, det var därför jag valde Nvidia denna generation.
men sådant här får man ju knappt nämna här innan ATI maffian på detta forum går in med näbbar och klor och kallar en fanboy samt försvarar sina inköp...

edit: 750W nättag kan kanske va för lite att driva ett överklockat system med GTX480 SLI om du även dessutom överklockar korten med, men det verkar du veta tror jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Jag ska inte klocka förrän jag fått vattenkylning på GPUerna och bättre luftkylning på CPUen!
Samt mera tid!

Skrivet av alindvall:

Skrivet av b0ck3n:

För ett GTX480 gäller:
Requirements:
Minimum of a 600 Watt power supply.
(Minimum recommended power supply with +12 Volt current rating of 42 Amps.)

För två GTX480 gäller: min. 950 Watt

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Antielefant

Mja, 850 räcker, men jag skulle inte rekommendera mindre. 480'or i SLI är en bra anledning att köpa en egen andel i ett vindkraftverk...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Du har ju faktiskt uppenbarligen prövat både ATI samt Nvidia denna generations kort så jag litar mer på dig än resten

Det är det har jag alltid har misstänkt, har läst folk säga samma sak på Overklockers.net samt andra forum om ATIs 5xxx-serie samt att en kompis hade liknande problem som du beskriver, det var därför jag valde Nvidia denna generation.
men sådant här får man ju knappt nämna här innan ATI maffian på detta forum går in med näbbar och klor och kallar en fanboy samt försvarar sina inköp...

edit: 750W nättag kan kanske va för lite att driva ett överklockat system med GTX480 SLI om du även dessutom överklockar korten med, men det verkar du veta tror jag

Jag har inte haft GeForce sen nån gång runt 2000. Sen dess har mina setups sett ut som följer: X800XT, 4870x2, 4890 CF, 5870 CF och nu GTX 480. När mina 4890 gick sönder under garantitiden så ville Komplett ersätta med ett 5870, då de menade att det var likvärdig prestanda. Jag visste att jag kunde räkna med en prestandasänkning men 5870 hade fått så otroligt bra reviews och alla här älskade serien, så det fick bli så. Beställde även ett extra för att köra CF och på så sätt få min uppgradering.

Jag har uppenbarligen varit nöjd med ATI eftersom jag gått tillbaka till dem år efter år, men 5870 är inte ett bra kort. I CF blir problemen naturligtvis dubbelt så tydliga. Men de hade högst FPS till lägst pris med minst ström förbrukad enligt alla tester, så självklart blir de ett populärt val. Som tur var så kunde Komplett ta tillbaka 5870t och ersätta det med ett 480 - som jag fortfarande inte har någonting ont att säga om.

Visa signatur