Permalänk

Problem med datorn

Vad kan ha hänt med min dator då jag endast kommer till en svart skärm och ett litet blinkande _. Antar att datorn är paj men undrar då vad som är sönder. Kan inte komma från den svarta skärmen. Blev så inatt när jag skulle tanka lite filmer och när jag vakna så var den sådan.

Tack för seriösa svar.

Såhär ser det typ ut fast det är på helskärm och det är inte cmd.
Piclair.com - Share what you see!

Permalänk
Medlem

Hej.

Svårt att säga. Har du haft problem med grafikkortet på sista tiden? Om datorn inte fungerar efter omstart så skulle jag börja felsöka där. Kontrollera också att skärmen är okej.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Antar att det är efter POST och innan OS hunnit boota?

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

Blir det samma sak när du koppla bort alla hårdiskar, CD/DVD, USB prylar/sladdar (Även tangentbord och mus)?

Varför? Jo därför det hjälper oss att avgöra vilken halva vi ska leta efter felet och trasiga små prylar man inte tänker på kan ställa till det också.

Mer detaljerat svar än tex ja, nej, läs mina tankar osv.

Permalänk

Jagab : Skärmen fungerar eftersom jag får upp "Network" loggan vid start. Sedan när det gäller ifall jag haft problem med grafikkortet vid start har jag absolut inte haft några problem med. Det ända problemet jag haft är att när jag vaknade kl 5 på morgonen att det var ett blinkade _ på skärmen. Sen efter det så har det inte fungerat.

Trumstock : Post? Os? Är absolut inte så jätte kuning på dator, förklara dig gärna.

Panpo98 : testade att ta bort alla sladdar förutom huvudsladden och skärmsladden och det hände exakt likadant.

Tack så mycket för era svar

Permalänk
Medlem

Nästa sak att testa, Nollställa bios:
Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). In i bios, ställ in det du vill och sparar. Vissa med grafik problem var även tvungen att ta bort grafikortet när de nollade men de flesta kunde ha den kvar för att fixa sina fel.

Bort med tex olika kort (TV kort, ljud, nätverk osv).
Datorn behöver bara 5 delar för att starta med bild.
Om fel är kvar så är det någon av dessa som är fel.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Minne

Låna de 3 nedersta delarna. De 2 nedersta kan testas i annan dator men inte nätagg eftersom den kan förstöra andra datorer/delar om den är trasig. Minnen kan testas 1 i taget i alla minnes platser osv.

Sen vet du vad som är kvar.

Permalänk
Skrivet av Jagab:

Hej.

Svårt att säga. Har du haft problem med grafikkortet på sista tiden? Om datorn inte fungerar efter omstart så skulle jag börja felsöka där. Kontrollera också att skärmen är okej.

Skrivet av panpo98:

Blir det samma sak när du koppla bort alla hårdiskar, CD/DVD, USB prylar/sladdar (Även tangentbord och mus)?

Varför? Jo därför det hjälper oss att avgöra vilken halva vi ska leta efter felet och trasiga små prylar man inte tänker på kan ställa till det också.

Mer detaljerat svar än tex ja, nej, läs mina tankar osv.

Skrivet av panpo98:

Nästa sak att testa, Nollställa bios:
Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). In i bios, ställ in det du vill och sparar. Vissa med grafik problem var även tvungen att ta bort grafikortet när de nollade men de flesta kunde ha den kvar för att fixa sina fel.

Bort med tex olika kort (TV kort, ljud, nätverk osv).
Datorn behöver bara 5 delar för att starta med bild.
Om fel är kvar så är det någon av dessa som är fel.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Minne

Låna de 3 nedersta delarna. De 2 nedersta kan testas i annan dator men inte nätagg eftersom den kan förstöra andra datorer/delar om den är trasig. Minnen kan testas 1 i taget i alla minnes platser osv.

Sen vet du vad som är kvar.

Ska testa detta så hör jag av mig vad som är felet

Tack så mycket för seriösa svar.

Mvh Sebastian

Permalänk
Medlem

Har ni problem med åska och sånt?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Har ni problem med åska och sånt?

Nja inte så värst.

Permalänk
Medlem

liknande fel på min dator

sitter med ett liknande problem på min datorn.började med att datorn började starta om sig lite då och då.
så jag slängde i windows 7 skivan och formaterade. installationen gick bra sen när datorn laddad igång windows å gick in på nätet för att hämta drivrutiner då starta datorn om.
meen jag får svart skärm kommer in ens fram till bios....har gjort som det står i tråden ovan ryck ur allt på bakpanelen dragit ur alla sata kontaker, plockat ur pci-e kortet och provat köra med integrerade kortet. (både HDMI och VGA)
har dragit ur minnena clearat cmos och dragit ur batteriet. satt i endast en sticka i första minnesporten.
men datorn vill fan inte hoppa igång???
nån som kan ge mig en ett bra svar???
moderkoret gett upp??

UPDATE.
slog på datorn lät den stå å gå et tag. nu kommer jag åt bioas iaf?!?!?!?!?!?!
ska prova load default sen sätta i alla sata igen, bakpanel och prova.

update 2
anslutit allting igen bioas kommer jag förbi, men när windows laddas så hinner jag se tendens till bluescreen sen startar datorn om.?????? fel på minnena??
har även provat andra ramstavar utan framgång. går inte ens igång windows i felsäkert läga.. ska prova med ett format c: igen få se hur det går.