Kantutjämning i Starcraft II

Permalänk
Medlem

Hehe... tur man inte ens kan spela sc2 UTAN aa ens... laggar apmassa:P

Permalänk

DrThraX lite bättre bilder måste du skaffa. Där är det väldigt svårt att se skillnad.

Permalänk
Medlem

Så jävla sjukt med grafik och mjukvaruuppdateringar idag.

man måste lägga bilderna brevid varandra för att se skillnaden, och knappt då syns det.

kan inte fatta att människor är så blåögda, även jag. man vill ju ha det bästa fast det inte syns.

När märker man skillnaden på ett 7950GT och ett 5970, jo man måste köra printscreen för att sedan granska skillnaden under microskop. är det ingen som granskar uppdateringar för att se skillnaden. Snart kommer ju SP1, kommer datorn bli som ny då? Nej, den enda dom gjort är att skrivit SP1 under egenskaper på den här datorn.

Har inte varit med så länge i daornvärlden, kanske i 6 år.

Då var det en Intel CPU på 2.0GHZ, man måste bänka för att märka skillnaden på den och den nurvarande.

Det finns 2 saker man märker skillnad på, SSD och större skärm, resten är inbillning för man vet att i test presterar den/det bättre.

Nej, gör om gör rätt, så det märks på något sätt. Ändra windowsloggan eller catalyst center, vad som helst så det känns fräschare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt och få bättre bilder då diablo 2 endast stödjer 800x600 som max upplösning men en tips är att kolla på den vita texten längst uppe där det står fps , Gemför du den med den andra så kommer du se den första bilden är mer "Mjukt" då allt är på som det ska vara med alla inställningar på men på den andra bilden är den mer skarp och typ kantig. Men som jag nämnde i nyare spel är det så himla svårt och se skillnad om man inte kör med allting på. Jag ska snart lägga upp lite bättre bilder . Har lite bråttom just nu bara.

Permalänk
Skrivet av Ufoeke:

Jösses Starcraft är ett av de snabbaste RTS spelen som finns och folk klagar på kantutjämning som knappt är synbart även under sega förhållanden, verkar som om vissa är tvungna att klaga på något för de hittar inget annat att klaga på.

När Blizzard släpper spel då vet man att de är kvalitet säkrat om man jämför med t ex EA Games de är endast ute efter mass produktion och för att spela ska man ha ny dator helst varje år.
SC2 kan du lira med en burk som är 10 år gammal de är inte många nya spel du kan göra de med.

Å hur i hela världen kan det tolkas positivt???
Sweclockers användare är väl inte datanördar för att sitta med en 10år gammal burk å lira spel gjorda 2010. Om inte spelen kräver mer och mer av grafikkorten så stannar ju utvecklingen...

Permalänk

Kunde man inte få se strömförbrukningen? =P

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Saddl3r:

Ser ingen skillnad

Samma här

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

tyckte Radeon hade "bättre" utjämning, eller såg bättre ut iaf den skillnad som nu var

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikteN:

Jo jag tycker också det låter lite mycket ärligt talat.

Behöver man en i7 950 också? Nej, men sweclockers kan fläska på.

Såg förövrigt ingen skillnad, absolut inte värt prestanda försluten.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Skrivet av Old KnotVillage:

Så jävla sjukt med grafik och mjukvaruuppdateringar idag.

man måste lägga bilderna brevid varandra för att se skillnaden, och knappt då syns det.

kan inte fatta att människor är så blåögda, även jag. man vill ju ha det bästa fast det inte syns.

När märker man skillnaden på ett 7950GT och ett 5970, jo man måste köra printscreen för att sedan granska skillnaden under microskop. är det ingen som granskar uppdateringar för att se skillnaden. Snart kommer ju SP1, kommer datorn bli som ny då? Nej, den enda dom gjort är att skrivit SP1 under egenskaper på den här datorn.

Har inte varit med så länge i daornvärlden, kanske i 6 år.

Då var det en Intel CPU på 2.0GHZ, man måste bänka för att märka skillnaden på den och den nurvarande.

Det finns 2 saker man märker skillnad på, SSD och större skärm, resten är inbillning för man vet att i test presterar den/det bättre.

Nej, gör om gör rätt, så det märks på något sätt. Ändra windowsloggan eller catalyst center, vad som helst så det känns fräschare.

När man märker skillnaden? I spel.

Det finns något som heter framerate också, serru.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Å hur i hela världen kan det tolkas positivt???
Sweclockers användare är väl inte datanördar för att sitta med en 10år gammal burk å lira spel gjorda 2010. Om inte spelen kräver mer och mer av grafikkorten så stannar ju utvecklingen...

Hur tänkte du där? Om fler kan spela spelet är väl det possitivt?

Göra spel som kräver en massor med prestanda som få kan "maxa" är det ju andra aktörer som sysslar med. Skitbra då att det finns spelskapare som Blizzard som tänker åt andra hållet. Och ja, Blizzard har aldrig släppt ett dåligt spel. Det där med att mixxa ihop att alla på Swec skulle ha top of the line-WM i bench-datorer har liksom inte så mkt med stora massan att göra. Inte för att jag tror att speciellt många användare på Swec just har sådana datorer, men för att visa poängen.

Vissa tillverkare gör visuella spel som är crap att spela, andra gör grymma spel där spelbarighet har prioriterats framför grafiken. SC2 är den senare, och där ligger alla blizzards spel.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat bättre bilder och från spelet i fråga också !

Här har vi med alla inställningar på och 1920x1080p 60 Hz Upplösning i spelet .

Allt På ! http://img338.imageshack.us/img338/3144/alltp.jpg

Allt Av ! http://img6.imageshack.us/img6/9721/allav.jpg

Mina Standard Inställningar i SC2 Och I Catalyst Utan AA. http://img130.imageshack.us/img130/698/minastandardinstllning...

Detta är då det som sätts på å stängs av i CCC.

Så avgör själva.

Permalänk
Medlem

Ganska många skriver att det definitivt inte är värt att köra med AA pga prestandaförlusten.
Hur kan det inte vara det? Om vi kollar i testet så ligger fps:en på ca 60fps genom hela testet med 4xAA. 60fps för mig i ett RTS är för mig absolut inget jag skulle känna av, och då får jag ett snyggare spel. Helt klart värt det, så länge man inte märker av att det är låg fps.

Ordentligt irriterande att kolla t.ex mellansekvenser eller liknande med hackiga kanter

Skrivet av DrThraX:

Nu har jag fixat bättre bilder och från spelet i fråga också !

Här har vi med alla inställningar på och 1920x1080p 60 Hz Upplösning i spelet .

Allt På ! http://img338.imageshack.us/img338/3144/alltp.jpg

Allt Av ! http://img6.imageshack.us/img6/9721/allav.jpg

Detta är då det som sätts på å stängs av i CCC.

Så avgör själva.

I dina bilder så ser det bara ut som om du har skarpare texturer på den ena. Ser ingen direkt skillnad på kanterna runt om objekten. Det var inte AF du slog på istället ?

Permalänk
Medlem

Glömde lägga till en bild på mina standard inställningar också så man kan jämnföra Allt På , Allt Av & Standard Inställningar. Ville bara lägga till detta är med ändringar i CCC och inte i självaste StarCraft 2 för jag antar att där kör ni alla med MAX saker på.

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag iten köra med AA på i sc2 pga prestandatappet, men hade jag köpt något av dessa kort för att kunna ha AA, så hade ju ATI kortet varit att föredra, ska man köra AA så ska man använda det till max, 4xAA i detta fall, och då hade ju ATI kortet bättre lägsta-FPS, vilket oftast känns som viktigare än en hög top-FPS.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Visst man ser säkert jättestor skillnad i spelet. Men den som kan säga vilken del av bilden som har 4xAA på mindre än 10sek får en kola.

Nvidia_gissaAA.png (4.0 MB)

Permalänk
Medlem

Enda grafiska missen jag ser i spelet är en del filmsekvenser t ex den på glaset. Den ser ruskigt dålig ut. I övrigt gillar jag inte musbuggen i Win7, fungerar enbart med 100% ikonstorlek annars försvinner synkningen mellan muspekare och musrörelse redan då man startar spelet. I övrigt är jag väldigt nöjd. Jag skulle spela betan men gick aldrig pga uppdateringsbuggen i Win7.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mev:

Visst man ser säkert jättestor skillnad i spelet. Men den som kan säga vilken del av bilden som har 4xAA på mindre än 10sek får en kola.

Den vänstra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mev:

Den vänstra?
Har alla ni som inte ser det fel på synen eller något?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Varför har de det starkaste kortet från Nvidia men inte AMD? :S

Permalänk
Avstängd

Jag kan se skillnaden, men gud så liten skillnad asså. ere sånt man störs sig på har man nog tvångstankar.

Permalänk
Avstängd

Det här rör sig ju som alltid när det gäller framtvingad AA, med hjälp av drivrutin, FSAA (källa: Spatial anti-aliasing - Wikipedia, the free encyclopedia) vilket i många fall kommer att ge sämre bildkvalite än att inte ha AA alls. Problemet är att den "suddar ut" kanterna på allting och inte bara de objekt som det bör göras på (kanter av modeller). Vilket kan resultera i att texturer blir fulare och att framförallt text kan få lägre kvalité.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som hakar upp mig på att ATI har samma FPS på x2 som x4 ?
wtf is up with that?

Permalänk
Medlem

Förvånande så många nvidia fanboys det var här. I övrig ser jag ingen skillnad och ser ingen anledning varför man ska bry sig, även om ati eller nvidia inte fixat skiten som inte var deras problem från att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

bra då är det inte bara jag som är blind

som en sidenote finns det nåt smidigt sätt at få sc2 att visa fps?
inte intresserad av 3parts program

Ctrl + Alt + F.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag slog på AA direkt när patchen kom ut i princip tyckte spelet såg sämre ut med skiten på, minimap och så speciellt.
Visst modellerna kanske ser lite bättre ut men fan inte helheten. Inte en chans att jag slår på det, förövrigt så kör jag inte på 800x600 så AA känns inte speciellt nödvändigt bortsätt från några snuttar i Single Player delen men det kändes ändå inte värdigt att slå på.

Edit:
Hur kommer det sig att ni lägger tid på att testa AA i ett RTS spel istället för att göra en recension av spelet?

Permalänk
Medlem

Tror inte Sweclockers håller med med spel recensioner, än

Permalänk
Medlem

Min skärm klarar bara av 1680x1050 i upplösning.
Är det inte som så att AA märks av mer i lägre upplösningar?
För mig så blev bilden betydligt bättre när jag slog på AA.

Visa signatur

HTPC:Intel Core i5 12400/ASUS Prime B660-Plus D4/ RAM 64Gb / PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter
SPELPC:Intel Core i5 12400F/ASUS Prime B660-Plus D4 / Ram 32Gb / ASUS GeForce RTX 3050 8GB DUAL OC V2

Permalänk
Medlem

Om man har tid att märka skillnaden mellan AA och icke AA medan man spelar SC2 så spelar man på fel sätt. Innan du upptäcker skillnaden lär du blivit zergrushad.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Företag med 5st anställda gör spel med AA, Blizzard gör inte, de har blivit alltför lata.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]