Permalänk

@Zcenicx tror du har läst lite slarvigt nu, och kanske också missat min signatur...

men det du säger är att sålänge jag inte har det bästa grafikkortet till physx, så ska jag förvänta mig skit.
nog precis så som nV:s marknadsföringsavdelsning tänker...

hela min poäng var att med avseende på ANTALET fysikobjekt så verkar det vara något väldigt skumt med physx.
inte särskilt konstigt då nV har monopol, låst kod, och kan styra ställa precis som dom vill...

vad får du i fluidmark btw med ditt 260?
jag körde fluidmark 1.2.0 med inställningarna res: full-hd, resten: standard

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Antielefant

Varför kör du Full-HD när du ska testa PhysX? Det belastar ju renderingen och drar ner resultatet i och med det.

Fluidmark 1024x768, 0xMSAA

Utan dedikerat = 466 (77 SPS)
260 Dedikerat = 266 (44 SPS)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte läsa allt här på slutet för folk snackar för mycket apa, jag kör physx och det går hur fett som helst, jag lirar mafia 2 demot med phys på max och jag har samma fps som utan.. så lägg ner och va lite konstruktiva här.

Jag sitter på ett xfx 9800gtx+ som physx och det funkar KANON !

Till att börja med behöver du
NVIDIA DRIVERS 257.15 BETA
Det är en BETA drivrutin som spärren är borttagen ur, sen behöver du
Hybrid PhysX mod v1.03 / v1.04ff
som är Physx Mod 3, modden gör att du inte behöver ha en skärmkabel i andra kortet för att det ska funka.

Sen kör du med GpuID och kollar om det är aktiverat, det är en bock längst ner som berättar när du är på fliken för ditt andra grafikkort.

Men du kommer inte långt med ett 8xxx kort, folk snackar mycket om att det ska funka, och ja det funkar , men det funkar dåligt, man lär ha ett 9xxx kort, helst ett 9800gtx eller bättre, ett gt240 funkar också.

Grejen är att g80 korten har inga bra cuda kretsar, g92 har inte bara bättre utan också flera.

det finns en uppsjö med kort på 8xxx som också bygger på g92, men har inte lika många cuda kärnor som 9xxx serien

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Varför kör du Full-HD när du ska testa PhysX? Det belastar ju renderingen och drar ner resultatet i och med det.

bra fråga, och right back at ya, varför kör du själv nåt annat än lägsta res isåfall?

men jag körde allting om igen nu med följande resultat:
88gts320
(full-hd, standard) 143
(1024x768, standard) 142
(640x480, standard) 136

gtx480
(full-hd, standard) 236 (269 första gången)
(1024x768, standard) 241
(640x480, standard) 240

nåt väldigt konstigt är att poängen gått ner rejält på nya kortet..
en till grej jag stör mig på är att två gtx460 får dubbelt physx poäng mot ett gtx480, nämnde jag dålig optimering?

@noggerr posta gärna benchmark scores
och ja, det kan ligga mkt i det du säger om g80 vs. senare kärnor. men jag säger inte emot "senare är bätttre", inte heller är jag sur att jag "är stuck" med ett 88gts, utan det känns som att physx är fett slösaktigt med resurser och befinner sig typ i alpha-stadiet.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Till viss del så är physx inte helt utvecklat. men det är massor med beräkningar för att binda physx objekten, inte bara till spelaren och sin egen fysik, men till motorn av spelet.

Physx funkar i dagsläget väldigt bra med unreal motorn, och nu i mafia.

jag ska posta resultat, sitter på min bärbara för stunden.

Men ja det är som jag säger om att g80 och även många g92 kort har underutvecklad cuda teknik, därför det inte går någe vidare.

kirra ett begagnat 260 så kommer du få rikligt med extra prestanda.

Men du kan inte jämföra ett sånt där test med ett spel, ett sånt där test är hårdpackat endast med physx beräkningar, så det är inte konstigt att du får sämre med det gamla som physx, ditt mainkort har inte så mkt grafik att ta hand om utan 90% av testet körs på fysik-kortet.

Det är en annan grej i spelen, där kan du få lite extra effekt även av ett g80, men då kan du inte köra på höga inställningar, endast basic, men det kan jag bara rekommendera om du inte har ett Nvidia kort som grafikrenderare, vi med ati kan ju få smaka på en liten bit av kakan med ett halvkasst physx kort.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

[QUOTE="snozan;10292307"]Dessa gör de:

Title support
Games

The following games feature PhysX support:

"***"

90 % av dessa spelen kör physx på processorn, alltså spelar det ingen roll ifall man har amd eller nvidia grafik kort. De enda spelen som man egentligen tjänar något på att ha ett nvidia kort är mirrors edge, batman, warmonger samt det nya spelet mafia II. I resten av spelen med physx (t.ex metro 2033) så ger physx så lite effekter att det är skit samma, eller så körs physx lika bra på processorn, som i metro 2033s fall.

Ett typiskt physx-spel ser ut så här, precis som metro 2033. Man börjar spelet, kommer in i ett rum där det hänger massa typ som fladdrar om man går emot dem. Sedan har inte tillverkarna orkat lägga in mer physx-effekter och man ser inte mer ett piss av physx i resten av spelet. I metro 2033 är det till och med så B att strax efter rummet med de dynamiska skynkerna som fladdrar så kommer man till ett rum där det hänger massa kläder. Dessa är stela och det ända som händer när man går emot dem är att man går igenom dem. Ett annat typexempel är Cryostasis, där physx endast används i några få scener där man sprutar vatten.

Mirrors edge och (vad jag) vet maffia II är de enda spelen som använder physx effekter rakt igenom och vilket höjer spelupplevelsen ganska mycket. Sen det gamla spelet warmonger, som i princip går ut på att hela banan är förstörbar.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av noggerr:

Till att börja med behöver du
NVIDIA DRIVERS 257.15 BETA
Det är en BETA drivrutin som spärren är borttagen ur, sen behöver du
Hybrid PhysX mod v1.03 / v1.04ff
som är Physx Mod 3, modden gör att du inte behöver ha en skärmkabel i andra kortet för att det ska funka.

Det fungerar med nya drivrutiner också. Jag kör med näst senaste whql drivrutinen(257.21)

Citat:

Men du kommer inte långt med ett 8xxx kort, folk snackar mycket om att det ska funka, och ja det funkar , men det funkar dåligt, man lär ha ett 9xxx kort, helst ett 9800gtx eller bättre, ett gt240 funkar också.

Grejen är att g80 korten har inga bra cuda kretsar, g92 har inte bara bättre utan också flera.

det finns en uppsjö med kort på 8xxx som också bygger på g92, men har inte lika många cuda kärnor som 9xxx serien

Det enda som egentligen skiljer mellan 8xxx(G92) och 9xxx(G92) är namnet och klockfrekvenser. Jag har ett 8800GTS-512 som har 128 sp vilket är lika många som 9800GTX har. 8800GT har samma antal som 9800GT (112 sp). Det är väl inte heller någon skillnad jämfört med GTS240(112sp) och GTS250(128sp).

Permalänk
Medlem

dom senaste 9800gt/gtx+ korten bygger på 55nm inte 65, och har extra cuda optimeringar.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem
Skrivet av noggerr:

dom senaste 9800gt/gtx+ korten bygger på 55nm inte 65, och har extra cuda optimeringar.

Hur många procent bättre är dessa optimeringar då?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av duck_the_hitman:

bra fråga, och right back at ya, varför kör du själv nåt annat än lägsta res isåfall?

Därför att min skärm inte ens visar bild i upplösningar under 1024x768. Dock är det ingen skillnad mellan 1024x768 och 1366x768 i resultat, vilket får mig att dra slutsatsen att det är fysiksystemet som flaskar, vilket det ska vara i ett PhysX-benchmark.

Citat:

nåt väldigt konstigt är att poängen gått ner rejält på nya kortet..
en till grej jag stör mig på är att två gtx460 får dubbelt physx poäng mot ett gtx480, nämnde jag dålig optimering?

Kom ihåg att även om själva fysiken för 60 000 partiklar körs i PhysX måste kortet ändå rendera samtliga dessa 60 000 partiklar i OpenGL. Det är en massiv arbetsbörda, även i låg upplösning, och en börda du med ett enda kort lägger på samma kärnor som ska köra fysiken.

Hur mycket blir kvar i slutändan? Med tanke på dina resultat, uppenbarligen ungefär lika mycket kräm som du har i ett GTX 260 som inte kör någon rendering, vilket för den delen inte alls är fy skam.

Återigen faller det tillbaka på att ditt enda 480 måste hantera både 3D-rendering och fysikberäkning samtidigt, medan mina 460'or per automatik kommer att splitta upp sig beroende på grafikbelastning. I tillräckligt låg upplösning kommer ett 460 att köra 3D och det andra fysiken, en perfekt 50/50 split eftersom PhysX inte kan beräknas på två kort.

460 är inte SÅ mycket långsammare än 480, och utan ovan nämnda 3D-belastning får jag betydligt högre resultat.

Skulle du köra med ett 470 eller 480 SLI skulle du säkerligen få högre resultat än mina 460'or får, men - ett ensamt kort kan i praktiken aldrig konkurrera mot SLI. Varken i 3D eller PhysX eller andra CUDA-applikationer (förutom de som bara kan använda en GPU, där är ditt 480 i direkt ledning).

Det är inte särskilt förvånande heller, eller...? Bara mina 460'or har ju 200 cores mer än ditt ensamma 480, och ett 260 har både mer än dubbelt så många och bra mycket snabbare cores än ett G80.

Kom dessutom ihåg att G80 är den äldsta och svagaste GPU som över huvud taget KAN köra PhysX - och de var aldrig designade för CUDA. Första ändamålsdesignade CUDA-kärnorna kom i G92.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

ok, kan inte säga mkt där, bra argument.
frågan som återstår är hur mkt renderingskraft den bilden verkligen behöver...

nån gång i framtiden när jag har för mkt pengar kanske jag fixar ett grymt kort till physx, men jag vill fortfarande se konkurrens så att nV har en anledning att förbättra!

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/12092-nvidia-tillater-physx-...

Mycket diskution, men för er som inte hänger med, nVIDIA har släppt spärren med Radeon kort så det e fritt fram.

I övrigt när det gäller spelen idag så är de spelen jag spelat iaf så är Physx bara en ren muta från nVIDIA, inget relevant. Stänger man av Physx i Batman (som är ett hypat physx spel) så tar dom bara bort en effekt som verkligen kunde räknas ut av CPUn... fail...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

http://www.sweclockers.com/nyhet/12092-nvidia-tillater-physx-...

Mycket diskution, men för er som inte hänger med, nVIDIA har släppt spärren med Radeon kort så det e fritt fram.

I övrigt när det gäller spelen idag så är de spelen jag spelat iaf så är Physx bara en ren muta från nVIDIA, inget relevant. Stänger man av Physx i Batman (som är ett hypat physx spel) så tar dom bara bort en effekt som verkligen kunde räknas ut av CPUn... fail...

en effekt?

Du menar dynamisk rök, kakel plattor som går att slå sönder till pulver, snören rep flaggor som går att skjuta hål i , och även ha av så dom slits itu.

Det finns en hel del mer som är physx, om man vet vad physx är så förstår man också hur mycket uträkningar det är... en gpu är upp till 20x snabbare än en i7@4ghz på algorithmer...

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av duck_the_hitman:

ok, kan inte säga mkt där, bra argument.
frågan som återstår är hur mkt renderingskraft den bilden verkligen behöver...

nån gång i framtiden när jag har för mkt pengar kanske jag fixar ett grymt kort till physx, men jag vill fortfarande se konkurrens så att nV har en anledning att förbättra!

Förhoppningsvis kan det bli lite konkurrens när Bullet väl kommer. Då den tydligen inte ska vara hårdvaruexklusiv så kan det bli ett intressant alternativ till PhysX, som enbart purist-Nvidiasystem kan använda utan hacks och fixar. Återstår dock att se när det kommer.

Skrivet av AkUs:

http://www.sweclockers.com/nyhet/12092-nvidia-tillater-physx-...

Mycket diskution, men för er som inte hänger med, nVIDIA har släppt spärren med Radeon kort så det e fritt fram.

I övrigt när det gäller spelen idag så är de spelen jag spelat iaf så är Physx bara en ren muta från nVIDIA, inget relevant. Stänger man av Physx i Batman (som är ett hypat physx spel) så tar dom bara bort en effekt som verkligen kunde räknas ut av CPUn... fail...

Fast nu kom ju spärren tillbaks då det handlade om en bugg/"bugg". Eller har den försvunnit igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

http://www.sweclockers.com/nyhet/12092-nvidia-tillater-physx-...

Mycket diskution, men för er som inte hänger med, nVIDIA har släppt spärren med Radeon kort så det e fritt fram.

I övrigt när det gäller spelen idag så är de spelen jag spelat iaf så är Physx bara en ren muta från nVIDIA, inget relevant. Stänger man av Physx i Batman (som är ett hypat physx spel) så tar dom bara bort en effekt som verkligen kunde räknas ut av CPUn... fail...

Det var en bugg. Läs uppdateringen.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Oj, vilken diskussion det blev av det här
Så CPU kan räkna ut physX, låter som att det inte funkar nå bra vid första tanke.
Någon som kan tipsa om ett spel som har physX som räknas av CPU? Blev lite sugen på att testa.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Antielefant
Skrivet av KKay:

Oj, vilken diskussion det blev av det här
Så CPU kan räkna ut physX, låter som att det inte funkar nå bra vid första tanke.
Någon som kan tipsa om ett spel som har physX som räknas av CPU? Blev lite sugen på att testa.

Spel som enbart har CPU-baserad fysik, oavsett om det är PhysX eller Havok, har mycket mindre fysik från början.

Det första som slår mig som har en skaplig mängd ändå är Overlord / 2.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

kanske maffia 2. det har mest fysik i dagens läge som du kan köra på cpu.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa ett nvidia kort och köra dedikerat physx.
Vilket kort kan ni rekommendera?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

hur pass värdelöst är det att trycka in ett 8600 gts 256mb som physx? har ett som ligger och skräpar här hemma.

Visa signatur

| Asus Rampage III Extreme | Intel Core i7 930 2.8 Ghz @ 4.2 Ghz | Noctua NH-D14 | Corsair Dominator GT DDR3 PC12800/1600 Mhz CL7| Asus Radeon Matrix 5870 | Corsair HX 750 | Silverstone Fortress 2 | Corsair Force Series 120GB | WD Caviar Green 2TB

Permalänk
Antielefant

Det är det svagaste kortet som existerar som fortfarande klarar PhysX, vilket besvarar din fråga.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Funderar på att skaffa ett nvidia kort och köra dedikerat physx.
Vilket kort kan ni rekommendera?

Om du inte har två 16x portar(eller 1x16 och 1x8), så är dessa kort på väg. Ingen aning om de är jättebra på PhysX, men jag tyckte de verkar intressanta: http://www.sweclockers.com/nyhet/12626-sparkle-gor-grafikkort...

EDIT: Du har ju ett riktigt bra moderkort så du ignorera ovanstående.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Om du inte har två 16x portar(eller 1x16 och 1x8), så är dessa kort på väg. Ingen aning om de är jättebra på PhysX, men jag tyckte de verkar intressanta: http://www.sweclockers.com/nyhet/12626-sparkle-gor-grafikkort...

EDIT: Du har ju ett riktigt bra moderkort så du ignorera ovanstående.

Hehe

Ett krav är iaf att kortet ska vara relativt tyst, då resten av mina komponenter knappt låter något.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av duck_the_hitman:

i mafia 2 läser jag att till högsta physx inställningen behövs ett EFFING GTX280, det är ett monstergrafikkort en enda generation tillbaka!
vad i h-vete kan det finnas i det spelet som behöver så mycket beräkningar (från 240 kärnor)? eller bara dålig optimering?

Maffia 2 Laggar till lite då och då när jag kör med mitt gtx470 @700mhz. så det kräver rätt mkt.

Visa signatur

[ MacBook Air (2011) 11,6¨ 1,6Ghz i5 128GB 4GB ]
[ Fractal Design Define R3, Vit | i7 950, 3.06GHz | GeForce GTX 470 SOC 1280MB | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Corsair SSD Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair AX 850W 80+ GOLD ]

Permalänk

Man ser vad den gör oxå i unigine heaven, 5970 =1066 och 580SLI 2160.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

"av någon anledning" kan anledningen vara en gammal lista?

PhysX - Wikipedia, the free encyclopedia

Inte säker om detta redan nämts. inte läst igenom hela tråden. Men den listan är lite missvisande.
Jo, dom spelen använder PhysX. Men endast deras typ fysik bibliotek för typ enklare fysik effekter.

Men bara en liten fraktion av dom använder själva hårdvaru accelerationen.
Är typ runt bara 6 "bra" spel ungefär som ens använder hårdvaru accelerationen.

PhysXInfo.com - Projects using PhysX SDK
Den listan borde vara alla spelen som stöder GPU accelererad PhysX. Alla andra listade som PhysX använder bara enkel PhysX fysik som drivs enbart via CPU.

Antar att det inte kostar mycket att licensera PhysX biblioteket. Eller kanske till och med är gratis att använda i sina spel eller nått. Men extremt få utvecklare bryr sig om att lägga till hårdvaru acceleration på det.

Sen angående dedicerad PhysX så duger ett enkelt litet GT 240 som dedicerad PhysX. Kör det själv och funkar perfekt.
Bara Mafia 2 som segar lite. Men det är pga av att dom trodde det var en smart ide att ha cloth animationer på ALLA NPCer... som tur är går det tweaka så bara huvud karaktären har kläd animation och då flyter spelet perfekt.

Rekommenderar inte något kraftigare än en GTS 250 eller 440 för dedicerad PhysX. mer än det ger inte någon vidare PhysX prestanda. Samt så räcker det man ansluter kortet i en x4 Pci-e port. x1 ska också gå bra iofs.. men ger en viss märkbar förlust i PhysX prestanda.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro