Långsam uppstart av windows (ssd)

Permalänk
Medlem

Långsam uppstart av windows (ssd)

Haft min F60 i ungefär en vecka och i början startade den upp mycket snabbt. Startar sällan om min dator men nu när jag testar att starta om några gånger så tar det minst dubbelt så lång tid som det tidigare tog min mekaniska hårddisk att starta upp.

När jag kommer till "Windows startas" (win 7 ultimate) så står den bara still där i ungefär 30 sekunder för att sedan komma in windows därefter laddas allt snabbt.

Enda som finns på min ssd är win7, adobe photoshop, antivirus och officepaketet.

Vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Kom fram till att det var min kortläsare som orsakade detta...

Permalänk

Hur påverkade kortläsaren uppstartnings tiden?

Permalänk
Medlem

Vet inte. Har inte inställt att den ska boota från usb och det blir samma sak när jag har igång några av mina externa hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Är ju antagligen fär att den letar efter usb att boota från och när den inte hittar följer den boot-ordningen inte bara att flytta ssd som 1:A ?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med vissa usb enheter att uppstart av windows blir jätteseg bara för att de är ikopplade, kör man utan så går det jättefort.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med. Min och tjejens dator är identiska, c2duo 6400, intel g2 ssd 80 gb.
Skillnaden är att jag har 4x 1tb hdds i min dator, hon har bara en extra hårddisk.

Min dator tar 3-4 ggr längre tid att starta upp innan inloggning än hennes.
Men vid inloggningsrutan o in till windows går det lika fort.
Jag hittar dock ingen lösning på detta, är sjukt störande.

Permalänk

Jag har också det här problemet, windows tar låååång tid på sig att starta, från att windowsloggan dyker upp så tar det kanske en minut innan jag kommer till inloggningsrutan -- väl där är datorn skitsnabb. Jag har en Intel 80GB G2:a

Vad kan man göra för något? Allt som är inkopplat är tangentbord, mus, och en extra disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Jag har också det här problemet, windows tar låååång tid på sig att starta, från att windowsloggan dyker upp så tar det kanske en minut innan jag kommer till inloggningsrutan -- väl där är datorn skitsnabb. Jag har en Intel 80GB G2:a

Vad kan man göra för något? Allt som är inkopplat är tangentbord, mus, och en extra disk

Fungerar det bättre om du kopplar ur extradisken?

Permalänk
Hedersmedlem

Min dator blev segare att starta för jag hade min externa usb dvd brännare ikopplad. även om bios inte ska leta boot från andra enheter än hårddisk internt. Kopplar jag bara bort den så går set snabbt.
för övrigt har jag inte min interna dvdläsare i kopplad då jag inte behöver den mer än vid OS installation.
För att förkorta tiden för POST så har jag stängt av alla enheter och funktioner i bios som jag inte använder. där ibland com-port m.m.
marvel satakretsen fick jag sätta igång igen för att esata skulle fungera

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace