Permalänk
Medlem

Automontera nätverk?

Jag brukar browsa min stationära PC över nätverket från min MBP lite då och då, men varje gång jag har haft datorn avstängd så måste jag in i finderns "gå meny" och "anslut till server".

Kan jag skapa en genväg på skrivbordet till diverse utdelningar på andra datorer eller automounta dom på något vis?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Tycker "cmd"+k fungerar rätt bra som shortcut, bara lägg till dina shares i listan och välj fritt.
Kanske inte exakt vad du ville, men en bit på vägen Annars kan du lösa det med script också

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Vill helst av allt ha dom som en genväg på docken alternativt skrivbordet, det borde väl gå?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

YouTube - Howto automount network shares under OSX

En liten tutorial som visar hur man löser detta medelst ett Automator-skript.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluray:

YouTube - Howto automount network shares under OSX

En liten tutorial som visar hur man löser detta medelst ett Automator-skript.

Tack, ska kolla på det där.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Oj vad omständigt sätt..

gå in is system pref-> accounts -> your user -> login items
och dra sharen dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Oj vad omständigt sätt..

gå in is system pref-> accounts -> your user -> login items
och dra sharen dit

Haha ok, lät mycket bättre, tack

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Beror på vad du har för utdelningar, är det NFS så kan du redigera /etc/auto_master eller /etc/auto_home...

Samba utdelningar är nog dock lite jävligare, då är det nog som sagt ett automator script som gäller

Permalänk
Medlem

Har testat vargets variant nu och det fungerar bra med smb shares. Dock så fungerar det inte som jag hade önskat mig.
Jag lägger till dom i listan över startobjekt och markerar "göm", men trots detta så poppar alla shares upp i ett fönster vid uppstarten. SÅ vill jag absolut inte ha det. Jag vill att de ska mountas och läggas på skrivbordet som en ikon, men inte att ett fönster ska öppna sig varje uppstart.

Går det ordna tro?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Har testat vargets variant nu och det fungerar bra med smb shares. Dock så fungerar det inte som jag hade önskat mig.
Jag lägger till dom i listan över startobjekt och markerar "göm", men trots detta så poppar alla shares upp i ett fönster vid uppstarten. SÅ vill jag absolut inte ha det. Jag vill att de ska mountas och läggas på skrivbordet som en ikon, men inte att ett fönster ska öppna sig varje uppstart.

Går det ordna tro?

Ahh, lite tråkigt!
Är du hemma i bash kan du ju annars skriva ett litet snyggt bashscript som monterar åt dig. Kan hinta med något som kanske ser ut som detta,

#!/bin/sh mount_smbfs //weebben:password@myserver ~/myserver

Permalänk
Medlem
Skrivet av weebben:

Ahh, lite tråkigt!
Är du hemma i bash kan du ju annars skriva ett litet snyggt bashscript som monterar åt dig. Kan hinta med något som kanske ser ut som detta,

#!/bin/sh mount_smbfs //weebben:password@myserver ~/myserver

Är inte hemma på det nej. Går det inte istället att göra någon slags genväg till ett share? Så att när man klickar på den genvägen så öppnas sharet?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Om inte annat går det att göra en genväg till någon av mapparna eller filerna på servern, vilket plockar upp servern när du klickar på den.