Vad händer om nätagget inte klarar av att leverera?

Permalänk
Medlem

Vad händer om nätagget inte klarar av att leverera?

Jag har precis köpt mig lite komponenter, amd 5850 och amd x6 1055t är väl det som spelar mest roll ifrån ett nätaggs perspektiv. Har ett 480 W Tagan (inte jättenytt direkt) som enligt mina beräkningar kanske klarar av att driva datorn. Hade helst väntat lite på någon bra deal på nätagg,. Vad tror ni, kommer det att klara mina grejer? Och ännu viktigare vad händer om komponenterna vill dra mer än vad nätagget klarar av att leverera?

Tänkte överklocka processon lite (till 1090t nivå) men det avvaktar jag nog med tills jag skaffat nytt nätagg.

Permalänk
Hedersmedlem

Om agget inte har tillräckligt med kraft startar inte datorn eller så är den ostabil och konstig. Jag hade inte lekt med mina komponenter genom att använda ett agg jag inte litar på.

Permalänk
Medlem

Du får gärna utveckla ditt svar lite. Vad tar skada, hur tar det skada? Om det inte är värre än att strömen bryts lite då och då (och att man kan få korrupt data på HD:n) så kan man ju testa och se om det håller, om något mer permanent kan hända så är det ju värre.

Permalänk
Hedersmedlem

Nån annan kan säkerligen lite mer men ostabila strömmar har jag för mig sliter mer på komponenterna, det är ju inte bara låg spänning då utan det blir ju överspänningar också. Har agget undermåliga skydd så kan den dra med sig flertal komponenter om det skulle kortslutas eller på annat sätt paja.

Permalänk
Medlem

480w ska klara det och det är Tagan så det lär inte vara några fakewatt.
Ang vad som händer så blir datorn instabil och är det dåligt så kan nätagget smälla och dra med sig andra delar i fallet.

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt Tagan har alla skydd så det lär stänga ner vid fel eller överbelastning. Tyvärr snålade även Tagan på komponentkvaliteten och satte ibland absolut sämsta sortens skitkondensatorer i vissa serier. Inte mycket bättre än Ace, Xilence, Qtec m fl (eller vissa Antec för den delen i det avseendet), men mycket bättre konstruktion. Har haft några 480W (U1 & U2 samt det modulära) som gått sönder pga detta lagom till garantin gått ut, men inget har skadats eftersom konstruktionen är bra i övrigt.

Inte många märken som låter bli att snåla in, tyvärr. Ska bli intressant att se hur Fractal ser ut om 3 år med tanke på deras budgetkondingar i en del/många modeller, även om det iaf verkar vara Teapo för det mesta, som brukar klara sig ok vid normal användning (låg temperatur/ej 24/7). Cougar kör ju också delvis budget utom i sin värstingserie som väl inte kommit hit än?

Nåväl. Tråkigt att så få märken har genomgående hög kvalitet på alla modeller, det var min poäng. T o m Corsair kör ju budget på CX400 (men en gång ingen gång som det heter ). Nu finns ju VX450 att få för 500.-, så CX400 kan tillfälligt få vila i frid, iaf i mina budgetbyggen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hmm, tack för svaren. Kollade runt lite på nätagg och kom fram till att jag lika gärna kan köpa ett nytt nu direkt så har jag det orkar inte med att datorn hänger sig eller nåt när man sitter och spelar starcraft 2 online.

Tänkte ta ett cougar 700w (icke modulärt, lite irriterande med sladdar men jag klarar mig nog) ifrån inet. Rätt hyffsat pris tycker jag Cougar PO 700W 80+ Bronze - Inet.se men om någon kan rekommendera ett annat nätagg runt 600w som är billigare (på inet helst) så vore jag tacksam