iPhone - Apples nya smartphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Fick hem min iPhone 4 idag, riktigt nöjd
Dock så kan jag inte ansluta till min router, jag har inget lösenord på den.
Men det misslyckas hela tiden, måste man göra någon inställning innan?

Jag bytte till WPA-PSK i routern istället för WPA2-PSK för att få in min gamla 3g på routern (en billig d-link 524 kanske?). Kolla också så att du inte har blandade standarder igång (b/g/n) utan bara kör med g eller n.

Skrivet av Mocka:

Nähä, då hade jag fel. Case som gäller då eller? Finns antennproblemen fortfarande eller var det en barnsjukdom som löstes i senare "versioner" av telefonen?

Jo, visste att det fanns en app för Spotify. Tur det!

Som Derox säger finns de inget egentligt problem. Jag har inte lyckats få min Iphone 4 att tappa styrka i dBm via "dödsgreppet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Jag bytte till WPA-PSK i routern istället för WPA2-PSK för att få in min gamla 3g på routern (en billig d-link 524 kanske?). Kolla också så att du inte har blandade standarder igång (b/g/n) utan bara kör med g eller n.

Tack för svar.
Men påverkas något annat om jag ändrar till WPA-PSK?

Ska kolla på det här imorgon

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Tack för svar.
Men påverkas något annat om jag ändrar till WPA-PSK?

Ska kolla på det här imorgon

Det blir ju lättare att hacka ditt nätverk, dock är ju risken oerhört låg att någon vill hacka en vanlig privatpersons trådlösa nätverk ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Det blir ju lättare att hacka ditt nätverk, dock är ju risken oerhört låg att någon vill hacka en vanlig privatpersons trådlösa nätverk ^^

Haha, tror inte att det finns någon i den här hålan som håller på med sånt

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Har aldrig funnits något utbrett antennproblem om man nu inte gillar att hålla telefonen sjukt konstigt och klämma allt man orkar när man från början nästan inte har något täckning alls.

Skrivet av Penguin:

Som Derox säger finns de inget egentligt problem. Jag har inte lyckats få min Iphone 4 att tappa styrka i dBm via "dödsgreppet".

Jag sökte på YouTube efter "iphone 4 antenna problem" och fick upp ett gäng videos där problemet verkar finnas. Tittade på tre olika och i varje håller personen telefonen hyfsat normalt runt sidorna av telefonen. Ser inget konstigt grepp eller liknande. Men om Penguin inte säger att han inte får telefonen att tappa styrka borde det betyda att problemet är ur världen med nuvarande fabrikationsversioner?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Lite av antennproblemen har väll att göra med att USAs telenät inte är det starkaste. Svenska nätet verkar ju vara mycket bättre. Rätta mig om ja har fel, men något jag har läst lite här och där.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Nu funkar det fint med routern
Tack

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Jag bytte till WPA-PSK i routern istället för WPA2-PSK för att få in min gamla 3g på routern (en billig d-link 524 kanske?). Kolla också så att du inte har blandade standarder igång (b/g/n) utan bara kör med g eller n.

Som Derox säger finns de inget egentligt problem. Jag har inte lyckats få min Iphone 4 att tappa styrka i dBm via "dödsgreppet".

Hur utläser du styrkan i dBm? Detta är något jag också vill kunna göra.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag sökte på YouTube efter "iphone 4 antenna problem" och fick upp ett gäng videos där problemet verkar finnas. Tittade på tre olika och i varje håller personen telefonen hyfsat normalt runt sidorna av telefonen. Ser inget konstigt grepp eller liknande. Men om Penguin inte säger att han inte får telefonen att tappa styrka borde det betyda att problemet är ur världen med nuvarande fabrikationsversioner?

De har såvitt jag vet inte ändrat någonting alls i produktionen, jag kan få min att tappa 2 staplar eller så om jag trycker allt jag kan, eventuellt 1 stapel om jag håller över där nere. Inte speciellt ovanligt att tappa styrka när man håller för antennen. Är förmodligen USAs dåliga nät som gör att det lilla tappet som blir är droppen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Fick äntligen min telefon från Telia igår med posten, men väntar fortfarande på abonnemanget, så man kan börja använda den. Hur lång tid fick ni vänta på era SIM-kort från Telia? Handlar det om någon dag eller flera?

Visa signatur

ASUS A7N8X Deluxe nForce 2|AMD Athlon XP 2600+|2*256Mb TwinMOS WINBOND PC3200 DDR|120 Gb Maxtor 7200rpm ; 160Gb Seagate SATA ; 250Gb Seagate SATA|Sapphire ATI Radeon 9700 Pro|nVIDIA Soundstorm!|SAMTRON 19"|Windows XP Pro SP2 (SWE)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_hacker:

Fick äntligen min telefon från Telia igår med posten, men väntar fortfarande på abonnemanget, så man kan börja använda den. Hur lång tid fick ni vänta på era SIM-kort från Telia? Handlar det om någon dag eller flera?

SIMet tar 1-3 dagar (i normala fall) men själv knata jag in i butiken och fick ett gratis

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_hacker:

Fick äntligen min telefon från Telia igår med posten, men väntar fortfarande på abonnemanget, så man kan börja använda den. Hur lång tid fick ni vänta på era SIM-kort från Telia? Handlar det om någon dag eller flera?

Det ska ta 1-3 dagar. Fick mitt efter 2 dagar typ.
Dock så har många fått vänta i över en vecka

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_hacker:

Fick äntligen min telefon från Telia igår med posten, men väntar fortfarande på abonnemanget, så man kan börja använda den. Hur lång tid fick ni vänta på era SIM-kort från Telia? Handlar det om någon dag eller flera?

Jag fick min telefon på fredag men inget sim-kort (ofc) fick det på måndagen men han aldrig använda telefonen för det första jag såg på skärmen var döda pixlar så den skickades tillbaka direkt.
Gissa om jag blev besviken

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag fick min telefon på fredag men inget sim-kort (ofc) fick det på måndagen men han aldrig använda telefonen för det första jag såg på skärmen var döda pixlar så den skickades tillbaka direkt.
Gissa om jag blev besviken

Lider med dig, uscha vad sur jag hade varit.. Eller ledsen kanske jag ska säga

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Nu funkar det fint med routern
Tack

Var så lite

Skrivet av davyp3:

Hur utläser du styrkan i dBm? Detta är något jag också vill kunna göra.

Om du har jailbreakat den så kan du göra det med hjälp utav SBSettings

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Var så lite

Om du har jailbreakat den så kan du göra det med hjälp utav SBSettings

Jasså, nej det har jag inte.
Kan du prova att lägga telefonen på ett bord och berätta hur många bars det ger, och vad det motsvarar i dBm - och sedan jämföra det värdet med vad du får när du håller i telefonen som om du skulle surfa med den? Det vill säga med vänsterhanden runt antennen på vänster sida.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

De har såvitt jag vet inte ändrat någonting alls i produktionen, jag kan få min att tappa 2 staplar eller så om jag trycker allt jag kan, eventuellt 1 stapel om jag håller över där nere. Inte speciellt ovanligt att tappa styrka när man håller för antennen. Är förmodligen USAs dåliga nät som gör att det lilla tappet som blir är droppen.

Det låter ju bra

Funderar mer och mer på att skaffa en sådan men leveranstiden på telefonen verkar inte alls bra. Har kollat Tele2 (8v), Tre (4-6v) och Telia (i.u.)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag var rädd för att du skulle säga det. Känns som att det var exakt samma sak med Nokia N900. Fina specs...men det är typ allt. Det jag inte ser fram emot gällande iPhone 4 är:
¤ Antennproblemen, vilket bara kan lösas genom att skaffa ett skal, eller hålla telefonen på något konstigt sätt.
¤ iTunes - Sist jag testade iTunes för 4 år sen sist tog skiten över hela datorn och ville kontrollera allt! Hoppas iTunes blivit bättre sen dess. Antar att man måste ha iTunes installerat? Använder nästan bara Spotify
¤ Videokonvertering - Sägs att det tar 90 minuter att konvertera en Xvid film till Apples format (QT?). Stämmer det? Blir väl inget mer videotittande då antar jag :/

1. Problemet är väl rätt obefintligt i Sverige då vi har mycket bättre nät än AT&T.

2. Haha, nej iTunes är fortfarande programvara från helvetet, tror aldrig det kommer ändras.

3. Beror väl på din dator, är det en bra processor så tar det väl inte allt för lång tid, men beror ju också på hur stor filen är. Har du ett Nvidia grafikkort från GT*2** serien (kan vara tidigare) och framåt så finns något som heter Badaboom Video Converter som kan speeda upp processen markant.
Samsung Galaxy S spelar fan upp typ allt jag försökt med (inte 1080p men vad gör det när skärmen är 4"), behöver inte konvertera någonting alls och det är helt underbart att kolla 720p klipp på den, kristallklar bild.

Edit; Telia säger idag ca 5-6v leveranstid.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag måste passa på att fråga när det är uppe på tapeten..
Vad är det alla har så emot Itunes? har nog aldrig sett ett gott ord skrivas om programmet och jag ser inte vad det är alla klagar på? skrivs bara att det är skit, skräp, från helvetet osv osv osv...

att det inte är vidare optimerat för PC och känns halv segt, det är jag väl medveten men förutom det?

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Det vill jag ockås veta. Okvädesord men inte argument är vad som framförs hela tiden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag säger bara iPhone 4 ÄGER!!!

Vet nån förresten om det finns en Twitter-app med push?
Vet att Echofon och Twitbit finns, men dom pushar bara repleys och mentions
Jag vill att allt ska pushas!

Permalänk
Skrivet av Snotling:

Jag måste passa på att fråga när det är uppe på tapeten..
Vad är det alla har så emot Itunes? har nog aldrig sett ett gott ord skrivas om programmet och jag ser inte vad det är alla klagar på? skrivs bara att det är skit, skräp, från helvetet osv osv osv...

att det inte är vidare optimerat för PC och känns halv segt, det är jag väl medveten men förutom det?

Håller med...

Fattar inte heller vad alla klagar på? Tycker att iTunes lätt är det bästa musikprogrammet!
Och ja... Jag har testat WMP och Winamp med flera, men tycker ändå att iTunes är överlägset alla andra program. Älskar designen och enkelheten, det är så det ska vara. Inte massa knappar överallt som det är i Winamp.

iTunes <3

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att synca Facebook-kontakter? Hade gärna gjort det men den stannar bara när den laddar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Håller med...

Fattar inte heller vad alla klagar på? Tycker att iTunes lätt är det bästa musikprogrammet!
Och ja... Jag har testat WMP och Winamp med flera, men tycker ändå att iTunes är överlägset alla andra program. Älskar designen och enkelheten, det är så det ska vara. Inte massa knappar överallt som det är i Winamp.

iTunes <3

Ja men då kan vi ju tänka på t.ex. faktumet att, formaterar jag min dator så måste jag i stort sett formatera min mobil också för att kunna synka den med iTunes igen. Detta var en av de sakerna jag tröttnade på mest med iPhone när jag använde min 3G och det känns helt underbart att Android helt skiter i vilken dator jag använder och hur ofta jag formaterar den medan iTunes måste auktorisera datorn och massa bullshit och att man sedan ska avauktorisera den innan man kan formatera mm.

Apple </3

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Jasså, nej det har jag inte.
Kan du prova att lägga telefonen på ett bord och berätta hur många bars det ger, och vad det motsvarar i dBm - och sedan jämföra det värdet med vad du får när du håller i telefonen som om du skulle surfa med den? Det vill säga med vänsterhanden runt antennen på vänster sida.

Skall se om jag kan fixa detta imorgon. Kan filma det med kompaktkameran tippar jag på Finns en video från Sverige här: Video: iPhone 4 och det spökande antennproblemet

Skrivet av Kappy:

Någon annan som har problem med att synca Facebook-kontakter? Hade gärna gjort det men den stannar bara när den laddar

Min frös halvvägs igenom typ men var klar ändå :S Kolla i kontaktlistan om det finns bilder och hemsida(facebook sidan) på kontakterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Ja men då kan vi ju tänka på t.ex. faktumet att, formaterar jag min dator så måste jag i stort sett formatera min mobil också för att kunna synka den med iTunes igen.

Nix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

Så vart det i alla fall för mig. Formaterade jag min dator och ville ha in nya saker på mobilen så behövde jag ta bort allt det gamla först. Helt efterblivet.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Håller med...

Fattar inte heller vad alla klagar på? Tycker att iTunes lätt är det bästa musikprogrammet!
Och ja... Jag har testat WMP och Winamp med flera, men tycker ändå att iTunes är överlägset alla andra program. Älskar designen och enkelheten, det är så det ska vara. Inte massa knappar överallt som det är i Winamp.

iTunes <3

Det kanske klagas på att iTunes är förbannat slött, mediaknappar på tangentbordet funkar inte med iTunes osv osv.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Ja men då kan vi ju tänka på t.ex. faktumet att, formaterar jag min dator så måste jag i stort sett formatera min mobil också för att kunna synka den med iTunes igen. Detta var en av de sakerna jag tröttnade på mest med iPhone när jag använde min 3G och det känns helt underbart att Android helt skiter i vilken dator jag använder och hur ofta jag formaterar den medan iTunes måste auktorisera datorn och massa bullshit och att man sedan ska avauktorisera den innan man kan formatera mm.

Apple </3

Aldrig hänt för mig :S

Apple <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Det kanske klagas på att iTunes är förbannat slött, mediaknappar på tangentbordet funkar inte med iTunes osv osv.

Finns det inget sätt alls att kontrollera itunes med tangentbord knappar för play/pause, next låt etc.?

Förutom att att jag inte hittat nån styrning med tangentbord av itunes när man lyssnar på musik, så största problemet för mig att den är väldigt seg att vilja synca med min iphone.
Itunes tycker inte om att vara igång hela tiden och eftersom min dator är på 24/7 så behöver jag starta om itunes när jag vill synca iphonen.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"