iPhone - Apples nya smartphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Ja men då kan vi ju tänka på t.ex. faktumet att, formaterar jag min dator så måste jag i stort sett formatera min mobil också för att kunna synka den med iTunes igen...

Skrivet av Gascogne:

Finns det inget sätt alls att kontrollera itunes med tangentbord knappar för play/pause, next låt etc.?

Förutom att att jag inte hittat nån styrning med tangentbord av itunes när man lyssnar på musik, så största problemet för mig att den är väldigt seg att vilja synca med min iphone.
Itunes tycker inte om att vara igång hela tiden och eftersom min dator är på 24/7 så behöver jag starta om itunes när jag vill synca iphonen.

Nu förstår jag kritiken. Det är lättare att gnälla än att försöka läsa instruktionerna eller ställa en fråga här på SweC!
Det går utmärkt att synka telefonen med upp till fem olika datorer utan att avregistrera den. Jag synkar med tre. Och mediaknapparna fungerar utmärkt på mitt Logitech-tangentbord.

@Gascone: Det kan vara något med din dator. Min arbetsdatort står på 24/7 den med och jag har inga problem med att synka. Däremot kan även jag önska att det kunde gå lite fortare. Frågan är dock om det inte beror på begränsningar i tekniken och/eller att det skapas en säkerhetskopia innan?

Mer obefogad kritik?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu förstår jag kritiken. Det är lättare att gnälla än att försöka läsa instruktionerna eller ställa en fråga här på SweC!
Det går utmärkt att synka telefonen med upp till fem olika datorer utan att avregistrera den. Jag synkar med tre. Och mediaknapparna fungerar utmärkt på mitt Logitech-tangentbord.

@Gascone: Det kan vara något med din dator. Min arbetsdatort står på 24/7 den med och jag har inga problem med att synka. Däremot kan även jag önska att det kunde gå lite fortare. Frågan är dock om det inte beror på begränsningar i tekniken och/eller att det skapas en säkerhetskopia innan?

Mer obefogad kritik?

Yepp, jag har en till.
Skulle synka min musik som jag har en del av. Eftersom jag var ny på iTunes så läste jag extra noga hur man skulle gå tillväga. På första försöket kraschar hela programmet. På andra försöket håller den på i säkert 1 timme sedan när jag kollar till datorn igen så har den kraschat än en gång.. det blev avinstallation på det programmet

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot iTunes direkt, då jag inte använder det

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu förstår jag kritiken. Det är lättare att gnälla än att försöka läsa instruktionerna eller ställa en fråga här på SweC!
Det går utmärkt att synka telefonen med upp till fem olika datorer utan att avregistrera den. Jag synkar med tre. Och mediaknapparna fungerar utmärkt på mitt Logitech-tangentbord.

@Gascone: Det kan vara något med din dator. Min arbetsdatort står på 24/7 den med och jag har inga problem med att synka. Däremot kan även jag önska att det kunde gå lite fortare. Frågan är dock om det inte beror på begränsningar i tekniken och/eller att det skapas en säkerhetskopia innan?

Mer obefogad kritik?

Kanske missat något ja, men att det bara fungerar som Apple alltid påstår fick jag inte mycket känsla av när jag använde iTunes. Det var flera gånger att jag behövde ta bort all tidigare musik eller videos innan jag fick synka över nya låtar och filmer. Detta förstår jag mig då inte på och tycker bara att det känns sjukt onödigt att ens behöva använda iTunes. Vad är felet med att bara dra över filerna själv liksom? Eller ja juste, Apple vill ju ha kontroll -.-

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Vad är felet med att bara dra över filerna själv liksom? Eller ja juste, Apple vill ju ha kontroll -.-

Anledningen, och nu är det rena antaganden från min sida, är antagligen att Apple tillhandahåller ett koncept där deras partner i mediabranchen inte gillar oregerlig hantering av deras produkter.
Att tillåta användaren möjligheten att själv välja läge kanske kan ses om politiskt inkorrekt på så sätt att det kan tolkas som att Apple indirekt stödjer piratkopiering. Vad gäller filmer så är det kanske ren princip. Stöd för flera format kräver fler licenser.

Som sagt, nu spekulerar jag så tolka inte allt ordagrant och som absolut sanning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Anledningen, och nu är det rena antaganden från min sida, är antagligen att Apple tillhandahåller ett koncept där deras partner i mediabranchen inte gillar oregerlig hantering av deras produkter.
Att tillåta användaren möjligheten att själv välja läge kanske kan ses om politiskt inkorrekt på så sätt att det kan tolkas som att Apple indirekt stödjer piratkopiering. Vad gäller filmer så är det kanske ren princip. Stöd för flera format kräver fler licenser.

Som sagt, nu spekulerar jag så tolka inte allt ordagrant och som absolut sanning.

Låter ju dock rätt så sant imo ^^ Skulle kunna vara en förklaring.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Kan man multitaska med en iPhone 4? + har dom fixat alla fel som dom sa att det var på den? Funderar på att köpa en (:

EDIT: Kom på en sak, man kan väll lägga in musik på iPhonen utan att ha itunes? Funkar den bra tillsammans med windows 7?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ser ni ett inlägg som bryter mot reglerna, anmäl då detta till oss, men svara inte på inlägget då ni själva riskerar att bryta mot reglerna. Det gör även att vårat jobb blir jobbigare, då vi får ännu fler inlägg att rensa och gå igenom.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Jasså, nej det har jag inte.
Kan du prova att lägga telefonen på ett bord och berätta hur många bars det ger, och vad det motsvarar i dBm - och sedan jämföra det värdet med vad du får när du håller i telefonen som om du skulle surfa med den? Det vill säga med vänsterhanden runt antennen på vänster sida.

Jag gjorde ett test idag med Bredbandskoll appen. De tre översta resultaten är med "dödsgreppet", de tre undre med den liggandes på bordet. Jag pressade tummen(vänster) hårt över antenndelaren för att den var svettigast, skillnaden var obefintlig om jag höll normalt med min vänsterhand så att muskeln under tummen låg mot. Då föll styrkan till -84 dBm, den var -73 dBm när den låg på bordet. Alla test skedde vid samma fönster även om GPS är lite tvetydig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillgubbn:

Kan man multitaska med en iPhone 4? + har dom fixat alla fel som dom sa att det var på den? Funderar på att köpa en (:

EDIT: Kom på en sak, man kan väll lägga in musik på iPhonen utan att ha itunes? Funkar den bra tillsammans med windows 7?

Iphone 4 kan multitaska och den har inga större felkaktigheter.
Itunes är ett måste om du vill lägga in musik och fungerar bra med Windows 7.

Nån som vet hur man syncar om sitt musik biblotek i itunes? Har tagit och rensat bland min musik men "låtarna" finns kvar i itunes går dock ej att lyssna på dom.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk

Så man kan inte lägga in sina egna låtar på iPhonen utan att köpa dom på itunes? Isåfall blir det nog inget köp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillgubbn:

Så man kan inte lägga in sina egna låtar på iPhonen utan att köpa dom på itunes? Isåfall blir det nog inget köp...

Du kan importera egna låtar till iTunes. Om du tex (laddat ner) eller köpt skivor kan du enkelt lägga in dem på itunes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillgubbn:

Så man kan inte lägga in sina egna låtar på iPhonen utan att köpa dom på itunes? Isåfall blir det nog inget köp...

Självklart så kan du det. Och även egna filmer, bilder, ringsignaler (med 2mins jobb), etc.

Funktionellt sett så har jag inte funnit nåt problem med iTunes under det år som jag använt det, förutom när jag bytte dator... Det fixade sig med ett alternativ till iTunes dock, glömt namnet nu, bara att kopiera all data på iPhonen som iTunes ville blåsa.

Permalänk

Kan någon klargöra för mig, om jag köper en begagnad iphone som är låst till en annan operatör än jag har, behöver jag då ett simkort från den låsta operatören för att kunna använda ultrasn0w eller vad det heter för att låsa upp mobilen så jag kan använda den med mitt eget abonnemang? Eller går det utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Kan någon klargöra för mig, om jag köper en begagnad iphone som är låst till en annan operatör än jag har, behöver jag då ett simkort från den låsta operatören för att kunna använda ultrasn0w eller vad det heter för att låsa upp mobilen så jag kan använda den med mitt eget abonnemang? Eller går det utan?

Om den är aktiverad redan så behövs det inte nått sim-kort från den operatör den är låst till. Men skulle du återställa den i framtiden så måste du ha ett sim-kort för att aktivera.
Men en annan sak o tänka på, du behöver dock JB och kunna ta hem Ultrasn0w från Cydia så bara du har bredband hemma och en router du kan ansluta till så är allt lugnt.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Jag gjorde ett test idag med Bredbandskoll appen. De tre översta resultaten är med "dödsgreppet", de tre undre med den liggandes på bordet. Jag pressade tummen(vänster) hårt över antenndelaren för att den var svettigast, skillnaden var obefintlig om jag höll normalt med min vänsterhand så att muskeln under tummen låg mot. Då föll styrkan till -84 dBm, den var -73 dBm när den låg på bordet. Alla test skedde vid samma fönster även om GPS är lite tvetydig

http://u.snelhest.org/i/2010/08/30_3943.png

Bra fart på nätet där! Men jag trodde alla kände till att det är när man har dålig mottagning som antennproblemet visar sig. Prova samma mätningar där du har en eller två bars när telefonen ligger fritt och jämför med att hålla i den.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Leveranstid - Telia

Finns det nån sida där man kan se vilket beställningsdatum som telia ligger på för tillfället i sina leveranser av iPhone4 16GB? Jag har långt kvar till leverans, men det skulle vara kul att hålla lite koll.

Telia har en statussida, men den säger bara:
Status - Väntar på leverans.
Din beställning är nu orderlagd och placerad i kö. Beroende på tillgång av telefoner från Apple kan väntetiderna variera.
Statushistorik:

* 2010-08-30 - Väntar på leverans

Det där visste jag redan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHertz:

Finns det nån sida där man kan se vilket beställningsdatum som telia ligger på för tillfället i sina leveranser av iPhone4 16GB? Jag har långt kvar till leverans, men det skulle vara kul att hålla lite koll.

Telia har en statussida, men den säger bara:
Status - Väntar på leverans.
Din beställning är nu orderlagd och placerad i kö. Beroende på tillgång av telefoner från Apple kan väntetiderna variera.
Statushistorik:

* 2010-08-30 - Väntar på leverans

Det där visste jag redan...

Telia iPhone Blog

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Bra fart på nätet där! Men jag trodde alla kände till att det är när man har dålig mottagning som antennproblemet visar sig. Prova samma mätningar där du har en eller två bars när telefonen ligger fritt och jämför med att hålla i den.

Jag vet att det inte är ett problem annars. Men då många verkar tro (dock inte du ^^) att det alltid totalt dödar all täckning. Det är svårt att få enbart 1-2 bars här i Göteborg. Kan kolla i Alvesta till helgen.

Permalänk
Medlem

hejhej

Jag har ett problem med itunes. Jag hade köpt en massa saker i appstore, sedan installerade jag ituned på min bärbara dator och skulle lägga in några appar direkt från itunes.

Då syncade den med laptopens nya tomma itunes och alla mina appar försvann från telefonen.

Förmodligen ligger väl mina appar kvar på stationära hemma "är ute på jobb nu"
Och förhoppningsvis kan jag synca tillbaka dom från statinära.

Tyvärr försvinner väl de apparna ja lagt in från laptopen då dem inte finns på stationära.

Men går det inte att använda 2 itunes på 2 datorer till samma telefon?

EDIT:

Kan man komma åt köpa appar på annat sätt än på den senaste syncade datorn där dom ligger? dvs min stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintboll:

hejhej

Jag har ett problem med itunes. Jag hade köpt en massa saker i appstore, sedan installerade jag ituned på min bärbara dator och skulle lägga in några appar direkt från itunes.

Då syncade den med laptopens nya tomma itunes och alla mina appar försvann från telefonen.

Förmodligen ligger väl mina appar kvar på stationära hemma "är ute på jobb nu"
Och förhoppningsvis kan jag synca tillbaka dom från statinära.

Tyvärr försvinner väl de apparna ja lagt in från laptopen då dem inte finns på stationära.

Men går det inte att använda 2 itunes på 2 datorer till samma telefon?

EDIT:

Kan man komma åt köpa appar på annat sätt än på den senaste syncade datorn där dom ligger? dvs min stationära.

Har ett liknande problem, iTunes vill ta bort mina spel när jag syncar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHertz:

Finns det nån sida där man kan se vilket beställningsdatum som telia ligger på för tillfället i sina leveranser av iPhone4 16GB? Jag har långt kvar till leverans, men det skulle vara kul att hålla lite koll.

Telia har en statussida, men den säger bara:
Status - Väntar på leverans.
Din beställning är nu orderlagd och placerad i kö. Beroende på tillgång av telefoner från Apple kan väntetiderna variera.
Statushistorik:

* 2010-08-30 - Väntar på leverans

Det där visste jag redan...

har hört från en försäljare som hörde det från någon bekant som hörde det från en i telias styrelse så källan är inte den säkraste men tydligen står 20 000 personer på kö för en iphone hos telia ( både 16 och 32GB) sen sa expediten något om vecka 53 ( wtf så många veckor är det inte på ett år) sen tänkte hon högt lite och sa "kan det vara om 53veckor?, nee det verkar långt."så iallfall källan är inte den bästa och expediten som hjälpte mig verkade inte riktigt insatt och lite borta då ett års väntetid känns, ja...

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk

Till er som har beställt via Telias hemsida:
Fick min Iphone 4 32GB förra veckan och betalade en avgift på 295kr för att hämta ut paketet. Sen fick jag ett sms idag att det finns ett nytt paket till mig från Telia som också kostar 295kr att hämta ut. Kan det vara mitt abonnemang och SIM-kort? Ska det vara en avgift att hämta ut det isf?

Visa signatur

ASUS A7N8X Deluxe nForce 2|AMD Athlon XP 2600+|2*256Mb TwinMOS WINBOND PC3200 DDR|120 Gb Maxtor 7200rpm ; 160Gb Seagate SATA ; 250Gb Seagate SATA|Sapphire ATI Radeon 9700 Pro|nVIDIA Soundstorm!|SAMTRON 19"|Windows XP Pro SP2 (SWE)

Permalänk
Medlem

En mystisk symbol har dykt upp på min jailbreakade 3G. Någon som har en aning om vad det är för något? Jag pratar om låset med en pil "runt" sig bredvid batteriprocenten.

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av mYrAns:

En mystisk symbol har dykt upp på min jailbreakade 3G. Någon som har en aning om vad det är för något? Jag pratar om låset med en pil "runt" sig bredvid batteriprocenten.
http://img823.imageshack.us/img823/346/img0016ow.jpg

Screen tilt lock

Dubbelklicka "Hem" knappen och scrolla en åt sidan så ser du knappen längst till vänster.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite efter att köpa en Iphone 4 16gb och det som verkar billigast är köpa från Apple store i England (UK) för 499£ (ca 5600kr).

Innan man gör klart beställningen är det några korta frågor som någon kanske kan hjälpa mig att svara på.

Fråga 1: Är telefonen helt upplåst när jag köper den från England? Kan jag använda mig av vilken typ SIM-kort som helst utan att stöta på problem? Har fått det bekräftat via denna källa: Where To Buy Factory Unlocked iPhone 4 for a Cheap Price? - buy iphone 4, buy iphone 4 cheap, buy iphone4 unlocked, buy unlocked iphone 4, cheap iphone 4, factory unlocked iphone 4, iphone 4 legally unlocked, iphone 4 unlocked price, legally unlocked Men jag vill verkligen vara säker på att jag gör rätt här.

Fråga 2: Fungerar denna telefon i Sverige med vårt GSM och 3G-nät? Eller kör det något annat i England. Jag vet ju med mig att USA kör med något helt annat nät än vad vi gör här hemma.

I dagsläget har jag en HTC Hero, olåst med Tele2 abonnemang + Medium surf (1GB). Jag vill alltså enkelt kunna switcha till Iphonen och få allt att börja rulla på en gång.

Jag väntar mig inte att detta ska vara några problem och jag kanske är lite väl nojig med alla dessa frågor. Men jag vill inte slänga ut 5600kr på någonting som helt eller delvis inte fungerar för mig.

En sistan fråga som kan avgöra: Vilken version av iPhone OS 4 följer med när man köper telefonen? Jag hade tänkt mig att jailbreak telefonen då den annars inte duger till mycket mer än en ölunderlägg. Vad jag har sett går det just nu att jailbreak version 4.0.1 men Apple har släppt 4.0.2 där ingen jailbreak verkar finnas ännu. Skeppas den med version 4.0.1 eller 4.0.2?

Tack på svar.

Visa signatur

I been away since 1945

Corsair TX 650W | ASRock P67 Extreme 4 | Intel Core i5 2500K 3,3GHZ | Corsair 2x4GB DDR3 | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | Corsair SSD Force Series 60GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av harvey:

Har kollat runt lite efter att köpa en Iphone 4 16gb och det som verkar billigast är köpa från Apple store i England (UK) för 499£ (ca 5600kr).

Innan man gör klart beställningen är det några korta frågor som någon kanske kan hjälpa mig att svara på.

Fråga 1: Är telefonen helt upplåst när jag köper den från England? Kan jag använda mig av vilken typ SIM-kort som helst utan att stöta på problem? Har fått det bekräftat via denna källa: Where To Buy Factory Unlocked iPhone 4 for a Cheap Price? - buy iphone 4, buy iphone 4 cheap, buy iphone4 unlocked, buy unlocked iphone 4, cheap iphone 4, factory unlocked iphone 4, iphone 4 legally unlocked, iphone 4 unlocked price, legally unlocked Men jag vill verkligen vara säker på att jag gör rätt här.

Fråga 2: Fungerar denna telefon i Sverige med vårt GSM och 3G-nät? Eller kör det något annat i England. Jag vet ju med mig att USA kör med något helt annat nät än vad vi gör här hemma.

I dagsläget har jag en HTC Hero, olåst med Tele2 abonnemang + Medium surf (1GB). Jag vill alltså enkelt kunna switcha till Iphonen och få allt att börja rulla på en gång.

Jag väntar mig inte att detta ska vara några problem och jag kanske är lite väl nojig med alla dessa frågor. Men jag vill inte slänga ut 5600kr på någonting som helt eller delvis inte fungerar för mig.

En sistan fråga som kan avgöra: Vilken version av iPhone OS 4 följer med när man köper telefonen? Jag hade tänkt mig att jailbreak telefonen då den annars inte duger till mycket mer än en ölunderlägg. Vad jag har sett går det just nu att jailbreak version 4.0.1 men Apple har släppt 4.0.2 där ingen jailbreak verkar finnas ännu. Skeppas den med version 4.0.1 eller 4.0.2?

Tack på svar.

Dem ska funka i Sverige och jag har ingen aning om vilken FW den skickas med

Permalänk
Medlem
Skrivet av harvey:

En sistan fråga som kan avgöra: Vilken version av iPhone OS 4 följer med när man köper telefonen? Jag hade tänkt mig att jailbreak telefonen då den annars inte duger till mycket mer än en ölunderlägg. Vad jag har sett går det just nu att jailbreak version 4.0.1 men Apple har släppt 4.0.2 där ingen jailbreak verkar finnas ännu. Skeppas den med version 4.0.1 eller 4.0.2?

Tack på svar.

Lätt som en plätt att nedgradera den annars, men jag fick min med 4.0.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddee.:

Lätt som en plätt att nedgradera den annars, men jag fick min med 4.0.0.

Jag har hört att de ska skeppas med 4.0.2 nu och att det inte går att nedgradera om du inte sparat "SHSH bloben". Och eftersom man inte själv uppgraderat till 4.0.2 så har man ju inte den. sen verkar det som att vi som beställt iphone 4 nu får vänta på 4.1 innan någon ny jailbreak eventuellt kommer.

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Jag har hört att de ska skeppas med 4.0.2 nu och att det inte går att nedgradera om du inte sparat "SHSH bloben". Och eftersom man inte själv uppgraderat till 4.0.2 så har man ju inte den. sen verkar det som att vi som beställt iphone 4 nu får vänta på 4.1 innan någon ny jailbreak eventuellt kommer.

Källa

Har för mig att dessa filer finns att ladda ner. Gjorde i alla fall så med min iPod Touch. (Från 4.0.2 till 4.0.0)