Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Left for Dead 2: bör man spela originalet först?

Permalänk
Medlem

Left for Dead 2: bör man spela originalet först?

Hej

Köpte valve-pack för ett tag sen och blev nu lite sugen på Left for Dead, men har aldrig spelat det.

Finns det någon anledning att spela 1:an först enligt er?
Eller är 2:an bara en förbättring av 1:an med små skillnader i gameplay?

Tack i förskott,
Woundead

Permalänk
Medlem

karaktärerna i ettan är ändå sevärda , samt att ettan utspelar sig under natttid , medans tvåan dagtid.

båda spelen spelas helst med 3 vänner.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Left 4 Dead har en mörkare, dystrare stämning och skulle väl kanske kunna jämföras med filmens 28 dagar/veckor senare.
Left 4 Dead 2 har en lite mer komisk stämning och skulle kanske kunna jämföras med filmens Shaun of the Dead, Zombieland.

Båda spelen är riktigt roliga och väl värda att spela. Dom har olika positiva/negativa delar. L4D2 har många nya bra features som L4D inte har men L4D har i sin tur en otroligt grym stämning som i alla fall jag inte tycker att L4D2 har till riktigt samma nivå.

Kort sagt:
Båda spelen är grymma på sitt sätt och absolut värda att spela.

Permalänk
Medlem

Köp båda, kör 1:an först.
Båda är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Köp båda, kör 1:an först.
Båda är riktigt bra.

han har redan skrivit att han köpt valve(complete)pack , vilket innehåller båda spelen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

han har redan skrivit att han köpt valve(complete)pack , vilket innehåller båda spelen.

Måndagstrött

Permalänk
SpelClockers

Ettan är enligt mig mycket bättre pga att det utspelar sig på natten.
Det skapar en mycket bättre atmosfär.

Permalänk
Medlem

De är inte två helt olika spel, men de skiljer sig en del åt ändå. Tycker det är mycket mer "stå för i helvete inte still!" i tvåan, medans ettan var lite mer... vad ska man säga... Man kunde vänta ut saker och ting. Så det är lite olika gameplay.

Sen är det färre vapen i ettan och framförallt inget melee, vilket jag kan tycka var rätt skönt. Och så slipper man jockeys

Så jag tycker allt du ska testa båda. Kanske just för "storyns" skull, men de är båda underhållande spel.

Permalänk

Själv tycker jag tvåan är det bästa av de, och testade det först.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

båda spelen är sjukt roliga, men gillar nog 1an mest

Permalänk
Medlem

TS råkar måhända inte vara en Flashbackare?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Nu vet jag hur det ligger till.

Ja, det finns en viss flashback-influens på topicen

Hur fungerar det i övrigt då med att paras ihop med random spelare? (Tänkte mest på campaigns då)
Eller "måste" jag har 3 (riktiga) vänner när jag spelar?
(antingen för ihopparningen fungerar dåligt eller det slutar med att man sitter själv p.g.a. att alla rage-quittar)

Mvh
Woundead

Permalänk
Skrivet av Woundead:

Tack för alla svar. Nu vet jag hur det ligger till.

Ja, det finns en viss flashback-influens på topicen

Hur fungerar det i övrigt då med att paras ihop med random spelare? (Tänkte mest på campaigns då)
Eller "måste" jag har 3 (riktiga) vänner när jag spelar?
(antingen för ihopparningen fungerar dåligt eller det slutar med att man sitter själv p.g.a. att alla rage-quittar)

Mvh
Woundead

Håller med övriga att båda är bra spel. Jag spelade ettan först och är kanske lite färgad av det men jag tycker nog du ska köra igenom det en gång först, om inte annat för att det finns lite fler vapen och features i tvåan. Jag alternerar ofta mellan dem och tänker ibland "just det, det finns ju bara i tvåan".

Ihopparning baseras på din ping och svårighetsgraden du väljer. Vad jag vet finns det inget rankingsystem. Generellt tycker jag att det funkar bra med random folk i kampanjerna. Visst, det händer att folk rage-quittar (ofta är det en man vill bli av med ändå ). Eller att någon tycker det är skoj att headshotta de andra tre precis innan det kommer en tank och sen sticker. Men jag drar mig aldrig för att hoppa in i valfri kampanj, för det mesta är det vettigt folk.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Köp båda, kör 1:an först.
Båda är riktigt bra.

... Båda är ju mer eller mindre exakt samma spel, förutom att L4D2 har fått mer patchar och de uppdateringar som utlovades till L4D (men som inte kom)

En stor anledning till varför L4D2 är bättre än ettan imo är att det inte går att binda knappar till voice commands i tvåan -> Inge jävla idioter online som har WASD bindat till TAAAANK och Death rattle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

En stor anledning till varför L4D2 är bättre än ettan imo är att det inte går att binda knappar till voice commands i tvåan -> Inge jävla idioter online som har WASD bindat till TAAAANK och Death rattle.

Deathrattle?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Precis vad det låter som, ett högt skrik som låter som om någon dör.

Håller med Haxalot där, det är riktigt irriterande att hamna med någon som precis hela tiden låter karaktären skrika: TANK, TANK, TAAAAANK, AAAAARRGHH, TAAAAAAANK, SMOKER.

Förhoppningsvis tycker alla det är lika irriterande och kickar den personen.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

har ju mer med vilka man spelar med dock. det är ju random personerna som är dåliga inte spelet.

själv hade jag binds när jag lirade mycket l4d , men inte för att jävlas , utan mest för att upplysa teammates om vad som skall komma näst.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Tack för alla svar. Nu vet jag hur det ligger till.

Ja, det finns en viss flashback-influens på topicen

Hur fungerar det i övrigt då med att paras ihop med random spelare? (Tänkte mest på campaigns då)
Eller "måste" jag har 3 (riktiga) vänner när jag spelar?
(antingen för ihopparningen fungerar dåligt eller det slutar med att man sitter själv p.g.a. att alla rage-quittar)

Mvh
Woundead

Enligt min erfarenhet så är de båda spel som ska liras tsm med ett gäng polare, sittandes i skype/ventrilo, eller möjligtvis på LAN. Att lira SP eller med randoms är enligt mig helt värdelöst.

Skrivet av Sir. Haxalot:

... Båda är ju mer eller mindre exakt samma spel, förutom att L4D2 har fått mer patchar och de uppdateringar som utlovades till L4D (men som inte kom)

Väldigt sant. Väldigt lika spel, bara fler saker i 2'an (fler vapen, typer av zombies items osv)

Permalänk
Medlem

Köp ingen av dem är mitt råd, inte skrämmande för 5 öre och inte ens med 3 polare blir det speciellt kul eller teamwork.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

inte ens med 3 polare blir det speciellt kul eller teamwork.

Kör på svåraste och du lär se förbaskat bra teamwork

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Jag tycker tvåan är grymt mycket roligare än ettan, jag hittade tvåan för 199:- på onoff för nån vecka sen och har lirat det i 25 timmar sen dess -- så mycket fastnade jag aldrig för ettan

Tvåan känns som ettan fast mer polerat i min mening, det är mycket mer köttande av zombies, de liksom trasas sönder mer när man skjuter dem, det är mycket mer gore:igt än ettan, och framförallt är det lättare att hitta folk att spela med i tvåan

så jag säger kör på left 4 dead 2 om du ska välja nåt utav dem, det är som ettan fast mer köttigt och mer folk som lirar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

har ju mer med vilka man spelar med dock. det är ju random personerna som är dåliga inte spelet.

själv hade jag binds när jag lirade mycket l4d , men inte för att jävlas , utan mest för att upplysa teammates om vad som skall komma näst.

Det har dom automatiskt nu när en special infected närmar sig. Då skriker närmaste personen för fulla muggar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det har dom automatiskt nu när en special infected närmar sig. Då skriker närmaste personen för fulla muggar.

det var automatiskt i ettan med , men inte konsist och inte asap.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Förvånad att moderatorerna tillåter såna här barnsliga trådrubriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivers:

Förvånad att moderatorerna tillåter såna här barnsliga trådrubriker.

man hör det man vill höra , eller ?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFSZM:

Enligt min erfarenhet så är de båda spel som ska liras tsm med ett gäng polare, sittandes i skype/ventrilo, eller möjligtvis på LAN. Att lira SP eller med randoms är enligt mig helt värdelöst.

Ville bara säga att detta är min upplevelse också... Två saker är otroligt viktiga när det gäller Left 4 Dead spelen. Första är så klart att man lirar det med folk man känner. Slumpvis folk från nätet fungerar väl, men det är aldrig särkilt kul.

Det andra är att man kör på tyngsta svårighetsgraden direkt. Hela spelet bygger på utmaningen att komma igenom det. Att sprinta igenom hela spelet är inget skoj. Mycket roligare att tillsammans med 3 andra försöka lura ut en taktik som fungerar samt att lära sig hålla ihopa på rätt sätt.

Har du redan båda spelen ska du självklart spela igenom ettan ett par gånger först, det ena är inte sämre än det andra.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar precis vad jag eftersökte.

Blir att spela ettan först ett tag tills jag tröttnar. Sen ta...spela tvåan.
Förhoppningsvis hittar jag någon polare som äger spelet/inte har spelat trött på det.

Jag lärde mig även en "viktig moralisk läxa", tydligen får man inte ha en liten pun' i topicen :/
Var ju inte direkt att någon här som missförstod vad jag ville med tråden.
Vilka personer som blev stötta av detta kan jag ju undra. Att det behöver korrigeras tycker jag verkar löjligt.
Ni som blev stötta, skicka gärna ett PM och förklara varför, intressant att veta.

Men men, tack en gång för alla svar

Mvh
Woundead