Hur är Julas billiga väggfärger mot tex Alcro?

Permalänk
Medlem

Hur är Julas billiga väggfärger mot tex Alcro?

Någon som vet hur Julas väggfärg står sig mot "riktig" väggfärg som köps i färghandeln. Julas färger är ju billiga men är de värt priset? Har tidigare målat med billig färg och den var väldigt vattnig så det skvätte från rollern ganska så mycket till skillnad från Alcro där det inte skvätter något alls. Även täckförmågan var sämre med den billiga färgen jag fick tag i.

Någon som använt Julas färger och kan rekommendera det eller inte? FS colour collection heter iaf märket på deras färg.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

De täcket inte allas lika bra, så du får oftast måla fler lager. Dvs det blir inte så billigt i längden.

Tycker även att den torkade väldigt mkt långsammare. Samt att vi hade problem med "rinningar" när vi målade om ett garage.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

har för mig att Alcros fär dessuton ska spädas ut så den blir drygare än vad som finns i burken kommer inte ihåg vad polaren sa för liknelse. men typ en rinnig beaneaisesås eller nått

men läs på burken inte säkert att den gäller alla deras färger.

och länk på att kolla så oljefärgen är oljebaserad och inte vattenbaserad.
har gjort den tabben en gång och skulle späda ut med linolja det skar sig ganska friskt å både jag och polarn såg ut som 2 fån typ. tänkte va fan oljefärj som totalt vägrar att blanda sig med linolja...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig att Alcros fär dessuton ska spädas ut så den blir drygare än vad som finns i burken kommer inte ihåg vad polaren sa för liknelse. men typ en rinnig beaneaisesås eller nått

men läs på burken inte säkert att den gäller alla deras färger.

och länk på att kolla så oljefärgen är oljebaserad och inte vattenbaserad.
har gjort den tabben en gång och skulle späda ut med linolja det skar sig ganska friskt å både jag och polarn såg ut som 2 fån typ. tänkte va fan oljefärj som totalt vägrar att blanda sig med linolja...

Efter att ha jobbat som målare i 22 år och i 8 år som säljare av alcros färger måste jag tyvärr rätta dig min vän. Man skall absolut inte spä ut en färg så den blir drygare. Den mister då dels sin täckförmåga och dels lite av sin glans. Den enda anledningen man kan ha för att dutta i ytterst lite vatten/lacknafta är för att få en smidigare färg att stryka ut.

OT:

Alla lågprisfärger är av hävd av sämre kvalitet. När det gäller den prisklassen på färg så passar talessätten "man får vad man betalar för" & "Det finns en anledning till att det är så billigt" väldigt bra in. Man får en färg som har dålig täckförmåga samt sämre hållfasthet samt ger ett klart mycket sämre slutresultat då man väljer lågpris färger.

Kan ta en träolja som ett exempel.

Folk går in på Ö&b el jula el rusta och ser " träolja 4L endast 49:-" dom köper skiten utan att läsa på burken. Till slut dyker dom upp hos mig i färghandeln och alla säger samma sak. -Jag har oljat min altan/trämöbel nu 4 ggr utan att det ger resultat, vad är det för fel?. Då vet jag direkt att dom valt en lågpris olja. Och frågar om dom läst på burken vad den innehåller. Vilket dom såklart oftast inte har. Det jag ger dom då för att visa vad dom köpt är en 5L dunk med lacknafta. Självklart ser dom ju frågande ut då , men då jag påtalar att just dom oljorna innehåller < 70% lacknafta och endast 30% (i bästa fall) linolja så inser dom snabbt varför det blir dåligt resultat. Så snålhet bedrar både vishet och i slutändan plånboken då det oftast blir dyrare när man måste måla kanske både 3-4-5 ggr för att nå ett resultat liknande 2 strykningar med en kvalitetsfärg.

Permalänk
Medlem

Sanna ord.

Jag har också jobbat som målare tidigare och jobbar nu i bygghandle där jag säljer just lågprisfärg. Men när man försöker förklara skillnaderan mellan lågprisfärg och ex. vis Alcros färger så ser man nästan hur hjärnan stänger av på folk och de förväntar sig fortfarande att den billiga färgen ska vara MINST lika bra som den dyrare, trots att man just berättat motsatsen.
Inte sagt att inte lågprisfärg kan vara bra. Men det handlar oftast om ifall man vill måla EN gång eller tre gånger för att få samma resultat.

Angående just denna färgen som TS frågar om så sålde de den på ÖoB tidigare och min morsa köpte en burk till sitt furutak. Efter att ha målat fem gånger och det fortfarande inte täckte så fick hon köpa en burk Beckers takfärg istället som gjorde jobbet tio ggr bättre.

The End

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Själv köper jag bara färg ifrån Nordsjö, har aldrig varit missnöjd med deras färg.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.