Permalänk

Nytt större chassi?

Jag har nu lite funderingar på att köpa nytt chassi då jag börjar känna att mitt Lian Li PC-7A Scand V3 känns lite litet. Jag har fyllt datorn ganska väl med två grafikkort, fyra hårddiskar (satt in en extra hårddiskbur i 5,25 platserna). Största problemet då är att det inte finns någon plats att göra av kablarna. Finns liksom ingenstans att gömma kablarna. Det ser ut som ett råttbo och går knappt att få ut hårddiskar m.m. då det är kablar överallt och luftflödet blir lidande.

Då jag har nollkoll på vad som gäller ute på chassimarknaden idag så tänkte jag höra med er.
Jag älskar egentligen mitt chassi annars och hade det bara varit lite större eller haft finesser att gömma kablar bakom moderkortet t ex så hade det inte varit ett problem.
Dessa är väl mina kriterier för ett nytt chassi:

- Absolut, absolut inga lysande grejer och den ska väl se ganska behaglig för ögonen också.
- Lite kvalité i grejerna, slipper helst plast i den mån det går.
- Plats för minst 5 hårddiskar.
- Möjlighet att kunna gömma kablar eller vara såpass stort så att det funkar ändå.
- Tillräckligt stort så man inte får klaustrofobi i det, nya stora grafikkort ska få plats m.m.
- Runt 1500kr känns som en smärtgräns då det inte riktigt känns värt att lägga på chassi längre. Håller det helst så billigt som möjligt.

Det behöver inte vara det tystaste, eller det med bäst luftflöde. "Tillräckligt" bra duger för mig där, prioriterar storlek, kvalite och pris innan. Men det är ju absolut inget fel om det är tyst med bra luftflöde.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad vad sägs om Nexus Edge? Rymmer många diskar och de flesta komponenter samt du kan proppa den full med fläktar om du vill.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Ser minsann stort ut och verkar använda ganska mycket mysig alu, kanske en möjlig kandidat.
Men jäklar vad många 5.25 platser det fanns, jag behöver bara en för min dvd-brännare. Känns som man kunde gjort något bättre med den platsen.

Öppen för fler förslag.

Permalänk

Cooler Master ATCs 840. ass bra plats. jag har sån är nöjd som fan med min:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bloody_money:

Cooler Master ATCs 840. ass bra plats. jag har sån är nöjd som fan med min:P

Nu är det ju ett Chassi som verkligne ligger över priset som han ville ge, så vet itne varför du ens tar upp det!?

okej, jag är nöjd med mitt med, men om någon ber om råd efter ett Chassi för ca 1500.- så ger jag ju inte ATCs som råd då dom kostar ganska så saftigt oxå!

Permalänk

2000kr tycker jag nog är för saftigt. Får man det ultimate chassit för 1700kr t ex så har jag inte så stora problem att lägga de 200kr extra. Men då ska det vara värt det. 2000kr känns som det är för mycket för att chassi dock.

Såg en nyhet på ett chassi som släpps i oktober:
Define XL Black Pearl - Fractal Design
Har ingen som helst aning om hur bra Fractal Design är, men jag har ju inte lyckats undgå att de verkar väldigt populära på forumet. Detta chassi ser ganska bra ut när man kikar på det också, är väl något sånt jag kan tänka mig kanske.

Permalänk
Medlem

5.25 platserna kan du montera diskar i också, antingen fritt eller i moduler sådu kan ha långt över 20 diskar i lådan. Dessvärre ingen superb kabeldragning, där är Lian Li bättre.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Bitfenix-colossus.BitFenix Colossus (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Fulltower/Server-chassin
lyser dock mycket på utsidan men går ju att stänga av
ganska mycket fläktar och hdd platser

Permalänk
Skrivet av FluXeN:

Bitfenix-colossus.BitFenix Colossus (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Fulltower/Server-chassin
lyser dock mycket på utsidan men går ju att stänga av
ganska mycket fläktar och hdd platser

Ser bra ut på insidan, men utsidan tilltalar mig inte riktigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Silverfärgat Cooler master ATCS 840 1690:-
Cooler Master ATCs 840 ATX Silver - Inet.se

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Lian Lis senaste som jag själv råkar ha och där kan man gömma alla kablar Lian Li PC-8FIB alu miditower ATX | Indomo Online AB

En äldre Lian Li som inte har så bra kabeldragning men som är mycket tyst samt att kvalitén är högre (tjockare aluminium) än de nya modellerna http://www.mrpc.se/prod_view.php?product=2381&lastparent=32

Permalänk
Skrivet av Kent:

Silverfärgat Cooler master ATCS 840 1690:-
Cooler Master ATCs 840 ATX Silver - Inet.se

Silver är 300kr billigare minsann. 1700kr svider ganska hårt, vill helst ha det billigare men det är inte omöjligt om det verkligen är det bästa alternativet.

Skrivet av PlusPant:

Lian Lis senaste som jag själv råkar ha och där kan man gömma alla kablar Lian Li PC-8FIB alu miditower ATX | Indomo Online AB

En äldre Lian Li som inte har så bra kabeldragning men som är mycket tyst samt att kvalitén är högre (tjockare aluminium) än de nya modellerna http://www.mrpc.se/prod_view.php?product=2381&lastparent=32

Utseendet tilltalar mig inte riktigt men det verkar ju gå att gömma kablage. Det verkar lite knepigt att få plats med stora grafikkort.

Ingen som har några kommentarer om Fractal Design?

Permalänk
Medlem

700D skulle nog passa dig helt perfekt.

Permalänk
Skrivet av jux2:

700D skulle nog passa dig helt perfekt.

Om det nu inte var så jäkla dyrt.

På MRPC hittade man en del äldre Fulltower Lian Li chassin.
De är Lian Li, dvs kvaliten och känslan är på top.
Dessutom är de stora och verkar ganska trevliga.
Men eftersom de har några år på nacken har de väl inte kanske alla smarta lösningar för diverse saker.
Tänker väl lite på hårddiskdämpning främst, och kylning.
Lian Li PC-201B

Fractal Design chassit känns nog ändå mest intressant, om nu kvalite och känslan är bra på det.

Permalänk

Corsair obsidian 700D/800D om du har råd är skitnöjd med mitt 700d lite stort kanske. :/

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.