Moderkortet lyser men dator går inte igång

Permalänk

Moderkortet lyser men dator går inte igång

Jag har ett problem med min dator som jag nyligen köpte. Efter att jag har byggt klart den och kopplat alla sladdar rätt, så kopplar jag den till strömmen. Då lyser en knapp på moderkortet rött. Jag trycker på datorns startknapp men inget händer. Jag har följande komponenter:

Grafikkort: Asus Geforce GTX 480
Prossesor: Intel core i7 950
Ram-Minne: Corsair 6gb DDR3 xms3 intel i7 PC16000 2000mhz(3x2)
Moderkort: Asus P6T SE
PSU: CORSAIR HX 650W ATX12V 2.2

Jag skulle verkligen uppskatta hjälp eftersom att jag så fort som möjligt vill börja spela på datorn

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Satte du i distanser i chassit innan du skruvade på moderkortet?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Vad är distanser?

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Hedersmedlem

Utan dessa mellan moderkort och chassieplåten blir det kortslutning och saker förstörda, om man har otur.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Vad är distanser?

EDIT: En annan han före

Distanser är skruvar som sitter mellan moderkortet och chassit. Utan dessa kan du kortsluta moderkortet. Om du inte har skruvat på dessa, gör det direkt och hoppas på det bästa.

Permalänk
Hedersmedlem

ZiNikor!

Kan ju tillägga att det ska vara en distans per skruvhål i moderkortet, varken fler eller färre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Var sitter lampan?
PÅ min Asusbräda finns det 4 eller 5 röda dioder. en om det är fel på RAM en för CPU en för PCI-E och en för boot disk. Kolla i manualen var dessa sitter och sedan så kan du börja felsöka.
Lyser tex. RAM dioden så kan en sticka sitta dåligt eller så är något annat fel

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Som sanneberg sa, kolla vad lampan betyder i manualen. Kan vara så simpelt att du satt startkontakten fel testa att starta på moderkortet

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Min Asus-kort har tyvärr inga såna dioder. Borde inte såna distanser vara inbyggda i chassit?
Kan man kolla på nåt sätt om moderkortet är skadat. Powerknappen lyser på moderkortet men det händer ingenting om man trycker på knappen. Kan det vara nätaggregatet som är otillräckligt 650 W?!

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

Vad är distanser?

Där har du problemet haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma problem, Efter att jag kopplade ihop datorn så går den inte igång, moderkortslampan lyser grönt men det händer inget när jag klickar på startknappen..
Och ja jag har använt distanserna

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk

Tycker att chassi tillverkarna borde sätta en lapp på moderkortsplåten där det står "GLÖM INTE DISTANSERNA" eller nåt liknande då det är så många som glömmer det och får en massa problem med kortslutningar och trasiga grejer

Skrivet av coffe13:

Jag har ungefär samma problem, Efter att jag kopplade ihop datorn så går den inte igång, moderkortslampan lyser grönt men det händer inget när jag klickar på startknappen..
Och ja jag har använt distanserna

Kopplat i startknappen rätt? Kan vara så att den är vänd åt fel håll också.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av The_PC_Gamer:

Min Asus-kort har tyvärr inga såna dioder. Borde inte såna distanser vara inbyggda i chassit?
Kan man kolla på nåt sätt om moderkortet är skadat. Powerknappen lyser på moderkortet men det händer ingenting om man trycker på knappen. Kan det vara nätaggregatet som är otillräckligt 650 W?!

Om du inte har använt distanserna så monterar du dit dom innan du gör något annat.

Nätagget räcker till utan problem.

Permalänk

Funkar datorn fortfarande inte?

Gör som så. montera ut allting!

Lägg det på ett träbord (Obs inga dukar eller något sånt dumt (kan orsaka ESD = Död dator))
Kopplia in nätagget och hårddisken och startar det då så är det troligen så att du har fel antal distanser mellan moderkortet och chassit.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av A Sandberg:

Kopplat i startknappen rätt? Kan vara så att den är vänd åt fel håll också.

Nej den kan inte vara vänd år fel håll, startknappen är bara en enkel momentan brytare som skapar en kortslutning mellan de två stiften den är ansluten till.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Nej den kan inte vara vänd år fel håll, startknappen är bara en enkel momentan brytare som skapar en kortslutning mellan de två stiften den är ansluten till.

Aha ok. Tack för att du lärde mig något nytt

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES