Hårddisk byte = Valångest

Permalänk
Medlem

Hårddisk byte = Valångest

Har idag bestämt mig för att byta ut min knappt en månad gamla hd i laptopen.

Den stora frågan är 80gb ssd vilket är lite uttrymme men rasande fart eller en Seagate Momentus XT hybrid
Seagate's Momentus XT Reviewed, Finally a Good Hybrid HDD - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
500gb.

Jag jobbar som kalkylerare och kör i vardagen då kalkylprogram och läser in mängder med pdf:er med ritningar och beskrivningar samt att jag kör inkscape för att måtta ofta. Till vardags utöver arbetet så spelar jag en del när tid finns.
Den stora frågan är SSD verkligen värt det är ju så lite gb per krona.
Om nu SSD i era ögon är värt det vilken 80gb disk ska man köra på intel eller corsair det finns ju så många att välja på. Jag flyttar inte massa stora filer utan dom jag arbetar med är sällan över 3mb stora kalkylfilerna är inte ens en halv mb stora. I spel väg är det modern warfare 2 som gäller och vad det lider kommer det bli black ops.
Datorn i övrigt är en I7 740qm 1,73ghz Ati 5850 mobility och 4 gb 1333mhz ddr3 ram

Vore tacksam för snabbt svar för blir eventuellt beställning redan idag men senast måndag.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Om du inte har ett behov av att lagra massa stora filer på din dator hade jag gått all in SSD, förmodligen Intel.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Nej lagring i större mängder är inte aktuellt. Jag har idag knappt 54gb använt på c partion och sen en 15gb recovery vad den nu är bra för. Filerna jag sparar är för arbete och överstiger sällan en halv mb så det ska inte vara några problem. Har även 1,5 tb i externt utrymme att tillgå om det skulle krisa internt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

Nej lagring i större mängder är inte aktuellt. Jag har idag knappt 54gb använt på c partion och sen en 15gb recovery vad den nu är bra för. Filerna jag sparar är för arbete och överstiger sällan en halv mb så det ska inte vara några problem. Har även 1,5 tb i externt utrymme att tillgå om det skulle krisa internt.

isåfall kör på ett ssd!

Permalänk
Medlem

Okej då gör jag nog så. Valet ligger nu då mellan!

Corsair SSD Force Series 2,5" 80GB 1516:-

Intel X25-M SSD 80GB 2,5 1596:-

Finns på komplett.se båda två

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Intel

Benchmarks SSD Charts 2010

http://www.sweclockers.com/recension/12326-ssd-sommaren-2010/

Sista sidan:

Citat:

I vårt förra SSD-test fick Intels X25-M G2 utmärkelsen "Bäst i test" och jag skulle egentligen vilja låta den märkningen sitta kvar denna runda också, trots att enheten endast är med som referens. Med en otroligt aggressiv prissättning och prestanda som inte går av för hackor är X25-M G2 fortfarande än idag en av de bästa uppgraderingarna man kan göra till sitt system.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hittade den med nyss och fri frakt känner jag till med fri frakt gäller även för företag eller? Den ska sättas upp på mitt jobb medans det är jag som står för fiolerna. Kan inte riktigt begära en ny hd när det egentligen inte är så mycket fel på den som finns i datorn som är knappt en månad gammal som redan chefen stod för allt. Vänligt nog att han la ut närmare 19k

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Vet ej om det gäller företag. Men det är ju bara å maila/ringa å fråga

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

JME Data / INTEL X25-M Mainstream Solid State Drive - 34nm Product Line - halvledarenhet - 80 GB - SATA-300 blir det nog efter lite övervägande 101 kronor billigare än inet med frakt. Så nu ska det bara väntas till på måndag då chefen kommer in så att den kan beställas till företaget så att jag slipper stå för momsen så får man ner den ytterliggare en slant. Blir väl ca 1450 istället för 1799 alltid något iaf.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Valångest

... kunde inte låta bli

Permalänk
Medlem

Haha helt okej kanske ska köpa mig en val istället

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Heh, det första jag tänkte på i morse angående val och SSD var "SoSialDemokraterna" men jag ville inte sänka nivån på tråden då så det gjorde nartub nu istället

Bra fynd där du gjort hos JME förövrigt.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Inte beställt än men på måndag så jäklar.. Sen är det bara till att vänta på leverans.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Ahmen gud så kass XD

Permalänk
Avstängd

hahahaha.

Super fick mej att skratta

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort slag i saken och beställt 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA - Inet.se dom sänkte priset över helgen från 1900 nånting till 1779 och därmed matcha dom jmedatas pris och då var valet att ta från inet då jag inte beställt från jmedata på många år..

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 