Datorsystem för CAD & 3D (från Inet.se)

Permalänk
Medlem

Datorsystem för CAD & 3D (från Inet.se)

Hej på er! Här kommer ännu en begäran om kritik och omdömen av ett datorsystem som jag satt ihop själv och planerar att köpa från Inet.se. Jag ska alltså inte bygga det själv så alla komponenter måste finnas i Inets sortiment. Jag är mycket tacksam för alla former av kommentarer och kritik. Är det någon komponent som bör bytas ut så vill jag gärna veta det och få det motiverat.

Jag ska använda datorn till CAD & 3D, främst 3D Studio Max, och kommer inte att spela med den alls och det är därför jag har så mycket minne. Naturligtvis vill jag ha maximal prestanda men det är viktigt för mig att den samtidigt är hyfsat tyst. Tror ni att den blir det med de komponenter jag valt, tänker då främst på CPU-kylaren?

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan rekommendera ett bra och tyst nätaggregat i Inets sortiment med tillräcklig strömstyrka samt ett bra och rejält chassi av hög kvalitet. När det gäller chassin så föredrar jag den minimalistiska stilen, alltså så enkelt och avskalat som möjlig. Helst bara en rektangulär svart låda med en dörr för fronten. Tips på bra och tysta fläktar för chassit uppskattas också. Om dessa komponenter dessutom är relativt billiga är det toppen för min budget begränsad.

Jag funderade ett tag på att investera i en SSD-disk och har inte uteslutit det helt ännu men jag är tveksam till om dessa är värda sitt pris i dagsläget. För renderingar och liknande går väl inte snabbare om man lägger operativsystemet och programmen på en SSD-disk? Är det värt att lägga ett par tusenlappar på en sådan eller är det bättre att vänta tills de blir billigare och större?

Som sagt tar jag tacksamt emot alla kommentarer, åsikter, tips etc angående systemet här nedan. Tack på förhand!

Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R
CPU: Intel Core i7 930, 2.80GHz
CPU-Kylare: Scythe Mugen 2 rev B + Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm
Minne: 3 x Corsair 4GB (2x2048MB) XMS2
Grafik: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3
DVD: Samsung DVD±RW 22X DL LS Retail

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk

Skulle väl säga ett Cooler Master Elite 334 om du inte vill ha ett gigantiskt chassi (tror det är Medium Tower). Om du ska extra fläktar (vilket jag inte tror behövs om du inte stressar datorn så mycket o den inte blir så varm) kan du kolla på
Noctua NF-S12B som har dB på 6.8.
Just rendering handlar ju om att läsa en modell o sen rita upp den, och SSD har ju bra mycket bättre läshastighet än vanliga mekaniska hårddiskar så det skulle säkerligen vara en investering. Du kanske inte behöver mer än 40 GB på en SSD och de går att få tag på under 1000-lappen

Edit: Dessutom är ju SSD tystare än en vanlig hårddisk

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk

Du har valt fel minnen då det inte är DDR3 och inte Tripple channel minnen, så försöker du äns köra datorn med dom så kommer det inte att funka. Sen är ju självklart en SSD extremt tyst eftersom den inte kan skapa ljud(inga rörliga komponenter i den) och att Noctuan inte alls har några 6.8dB i oljud, eftersom det är inte änns hörbart. Noctuan borde kanske ligga på 18 och uppåt i dB nivå. Men annars ser ditt paket bra ut, bara att byta ut minnena mot Tre st.DDR3 minnen(som redan är i ett paket..)

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

borde du inte ha ett grafikkort avsett för att just rita och skapa grafik?

Permalänk
Medlem

ye nått quadro typ

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Medlem

Man tackar för svaren! Cooler Master Elite 334 verkar vara ett intressant chassi till ett mycket bra pris. Och angående fläktar tänkte jag att man kanske kunde byta ut de som medföljer chassit mot tystare då jag fått uppfattningen att de medföljande ofta är ganska högljudda. Läste någonstans att Nexus fläktar ska vara tysta. Men det kanske inte går att byta dessa?

Själv var jag sugen på Lian Li PC-A71FB men det är lite väl dyrt tycker jag nog, men det är väldigt snyggt i mina ögon. Vad tror ni om det?

Och angående minnen så var det ett ganska hastigt val jag gjorde. Inet får nog hjälpa mig att välja rätt minnen, eller så kanske någon här kan hjälpa till? Detta med XXXX MHz och PC XXXXX säger mig absolut ingenting. Jag vill bara ha 12GB minne till lägsta möjliga pris. Någon som kan hjälpa mig välja?

Jag funderade ett tag på att investera i ett Quadro-kort men dessa är ju så fullkommligt hutlöst prissatta så man häpnar. Så jag har efter att ha diskuterat detta på flera ställen kommit fram till att ett GeForce duger gott och väl. Jag ska inte göra filmer och jättekomplexa grejor i 3D Studio utan mest lite vanliga visualiseringar.

Men finns det ingen som kan tipsa om ett bra, tyst och relativt billigt nätaggregat och hur många watt mitt system behöver? Är tex be quiet! något att ha? Namnet antyder ju i alla fall att de ska vara tysta. Själv vet jag absolut ingenting om nätaggregat och jag antar att de inte på något sätt påverkar prestandan på datorn så länge "styrkan" är den rätta.

Tack igen.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Man tackar för svaren! Cooler Master Elite 334 verkar vara ett intressant chassi till ett mycket bra pris. Och angående fläktar tänkte jag att man kanske kunde byta ut de som medföljer chassit mot tystare då jag fått uppfattningen att de medföljande ofta är ganska högljudda. Läste någonstans att Nexus fläktar ska vara tysta. Men det kanske inte går att byta dessa?

Själv var jag sugen på Lian Li PC-A71FB men det är lite väl dyrt tycker jag nog, men det är väldigt snyggt i mina ögon. Vad tror ni om det?

Och angående minnen så var det ett ganska hastigt val jag gjorde. Inet får nog hjälpa mig att välja rätt minnen, eller så kanske någon här kan hjälpa till? Detta med XXXX MHz och PC XXXXX säger mig absolut ingenting. Jag vill bara ha 12GB minne till lägsta möjliga pris. Någon som kan hjälpa mig välja?

Jag funderade ett tag på att investera i ett Quadro-kort men dessa är ju så fullkommligt hutlöst prissatta så man häpnar. Så jag har efter att ha diskuterat detta på flera ställen kommit fram till att ett GeForce duger gott och väl. Jag ska inte göra filmer och jättekomplexa grejor i 3D Studio utan mest lite vanliga visualiseringar.

Men finns det ingen som kan tipsa om ett bra, tyst och relativt billigt nätaggregat och hur många watt mitt system behöver? Är tex be quiet! något att ha? Namnet antyder ju i alla fall att de ska vara tysta. Själv vet jag absolut ingenting om nätaggregat och jag antar att de inte på något sätt påverkar prestandan på datorn så länge "styrkan" är den rätta.

Tack igen.

Fläktarna går med all säkerhet att byta om du vill.

De flesta nätagg är ganska tysta faktist, men det är lätt att kolla upp om det behövs.

12bgb billigt: Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 - Inet.se

Permalänk

Ett quadrokort behövs bara för, som du redan skrivit, väldigt komplexa saker.
Det racka skriver är sant, fläktarna går med största säkerhet att byta ut. Ta det chassit du tycker är snyggt o har råd med
De billigaste minnena som jag hittade lite snabbt är 2x Corsair 6GB (3x2GB) 1333MHz PC3-10666 - Inet.se
Det är samma som Racka föreslog fast de är inte lika snabba. Du kommer inte att någon skillnad på vilka minnen du tar, men vill du ha lite mer framtidssäkert så ta de dyrare.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220