Permalänk
Medlem

Ny dator bootar inte

Hej på er,

Jag är i färd med att uppdatera min mediadator. Följande grejer har inhandlats:

CPU:
Intel Core i5 760 / 2.8 GHz processor

Minne:
Corsair XMS3 minne - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pin - DDR3

Moderkort:
ASUS P7H55-M/USB3

Jag har installerat allt, och varit noggrann med statisk elektricitet. Problemet är att inget händer när jag startar datorn. Den gröna lampan på moderkortet lyser. Fläktar, hårddisk, DVD och allt annat snurrar. Men inget visas på skärmen, skärmen går inte ens ur viloläget, alltså noll kontakt.

Jag har testat med annan skärm, ingen skillnad.

Jag har kopplat ur allt utom CPU och minnen, fortfarande ingen POST.

PSU satt i lådan sedan innan, det är ett Be Quiet! på 600W, borde utan tvekan räcka till. Iofs några år på nacken, men fram till nu har det drivit mediadatorn med ett HD4870 i.

Jga har kopplat in båda strömkontakterna på moderkortet, 24-pins och 8-pins.

Jag har flyttat runt minnena i alla slots och testat ett och ett.

Jag kopplade in en liten fläkt till CPU FAN-kontakten, om det skulle vara ett krav. Ingen skillnad.

Vad kan vara fel? Jag blir lite knäpp snart! Är MB trasigt? Synd att man inte har duplikat av alla komponenter, då skulle det vara lättare att felsöka

Permalänk
Medlem

Har du kommit ihåg att sätta dit distanserna på undersidan av moderkortet så att det inte ligger direkt mot moderkortsplåten?

Piper den något när du sätter igång den?
Har du kommit ihåg att sätta i strömkontakten för grafikkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svar.

Distanserna är kontrollerade, de sitter som de ska.

Jag har ingen PC-speaker, så tyvärr har jag inte tillgång till de felsignalerna.

Just nu kör jag på den integrerade grafiken. Första testet gjorde jag med mitt 4870 i, men det gav samma resultat. Jag har testat både HDMI och VGA ut från moderkortet.

Jag har nu också testat helt utan minne, det gjorde ingen skillnad.

Knepigt?

Permalänk
Medlem

Du har kollat så att kontakten till startknappen sitter rätt?

Permalänk
Medlem

Hmm, det är ju två pins, måste den sitta på ett särskilt håll?

EDIT: Jag testade att vända på power-kontakten, men det blev ingen skillnad. Sicket antiklimax detta var, finns säkert många datorbyggare där ute som förstår hur det här känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seeco:

Hmm, det är ju två pins, måste den sitta på ett särskilt håll?

EDIT: Jag testade att vända på power-kontakten, men det blev ingen skillnad. Sicket antiklimax detta var, finns säkert många datorbyggare där ute som förstår hur det här känns.

Tror inte det men skadar ju aldrig att kolla. Det jag egentligen menade var att på moderkortet så finns det ju en massa pinna i en grupp, bara så att du kopplat i rätt pin.

Permalänk
Medlem

Jodå, och datorn startar ju duktigt med alla fläktar och lampor på högsta effekt Nu testade jag att starta med Asus skiva i DVDn, den ska tydligen kunna rekonstruera bios. Men, ingenting händer naturligtvis...

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem som dig. Misstänker att processorn har gått sönder. Grafikkortsfläkten går igång som den ska. Datorn startar, LED lampan lyser, sen så händer inget och LED lampan slutar lysa. Alla fläktar går igån som det ska, och hårddiskarna vibrerar, har testat att ta ut en DVD och sätta in den igen i DVD läsaren, funkar fin fint. Men den piper aldrig.

Permalänk
Medlem

Om det skulle finnas någon 1156-ägare i Linköping som kan låta mig testa minnen och processor i ett annat system, så skulle jag i alla fall kunna utesluta dem

Jobbigt det här. Om jag bestämmer mig för att moderkortet är trasigt blir det trist om Misco konstaterar att det är helt. Då måste processorn också in, och minnena etc... Uuuh. Och då kanske det visar sig att nätagget ändå inte klarar uppgiften? Man får väl börja köpa två exemplar av varje komponent så att man kan felsöka ordentligt :/

Permalänk

Testat starta utanför chassit?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Det är min sista plan, återkommer med resultat! Det kan ju kanske vara någon liten kortslutning nånstans.

Permalänk
Medlem

Jag har löst mitt problem. Testade att sätta i både 8-pins kabeln och 4-pin kabeln i moderkortet och resetta CMOS.

Permalänk

Resetta CMOS är förövrigt också en mycket smart idé ja

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

ja resetta cmos kan göra susen

men du är helt säker att du satt i 8pin ström kontakten bredvid cpun? Utan den får du ingen bild..

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Jodå, jag har resettat CMOS i tid och otid, men inga av de gamla tjyvatricksen funkar.

Nu har jag testat att köra kortet utanför chassit också, men det är samma elände. Blir väl till att kontakta Misco imorgon då? Det är ju så retfullt att inte kunna utesluta några komponenter, men tyvärr har jag inget annat 1156-system.

Jo, 8-pins-kontakten är ansluten. Först var jag också övertygad om att det var strömförsörjningen, men innan drev nätagget ett kort med 20- och 4-pins-kontakter på moderkortet utan problem. Men men, om det är nätagget som krånglar kommer jag inte få veta förrän otaliga smärtsamma RMA till Misco...

Permalänk
Medlem

Du kan definitivt inte använda den inbyggda bildskärmsutgången då din processor inte stödjer detta! Du måste ha ett externt grafikkort för att det överhuvudtaget skall fungera. Du skriver iofs att det var det första du testade. Har du satt minnena rätt? Asus socket 1156-moderkort kräver att man sätter minnen tvärt emot vad man gjorde på tidigare DDR2 slottarna. De ska sitta i nr 2 & 4, inte i 1 & 3. Försäkra dig om att minnena sitter i ordentligt. Asus har en lite speciell lösning med bara "fasthållande pigg" i ena änden av minnet. Tryck ner den andra sidan först ordentligt!

Permalänk
Medlem

Intressant, vad har processorn med moderkortets interna grafik att göra? Det hade jag ingen aning om, och inte heller minnesgrejen.

Jag har nu monterat grafikkortet igen, och satt minnena i rätt slots. Jag har plockat ut batteriet nu och tänkte vänta en längre stund. Sen får vi se.

När jag surfar runt verkar det vara 50/50 moderkort och processor som har pajjat för folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seeco:

Intressant, vad har processorn med moderkortets interna grafik att göra? Det hade jag ingen aning om, och inte heller minnesgrejen.

Jag har nu monterat grafikkortet igen, och satt minnena i rätt slots. Jag har plockat ut batteriet nu och tänkte vänta en längre stund. Sen får vi se.

När jag surfar runt verkar det vara 50/50 moderkort och processor som har pajjat för folk.

På s1156 så sitter grafiken i cpun. i5 760/750 har ingen grafikkrets. Du måste ha ett dedikerat kort. Att moderkortet har stöd är bara halva biten.
Du kan läsa mer om vilka som har stöd i swec s1156 rek. guide.
http://www.sweclockers.com/artikel/12720-kopguide-intel-lga-1...

Permalänk
Rekordmedlem

Grafiken är inbyggd i cpukapseln

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Intressant! Alltid lär man sig någonting nytt Planen var hur som helst att fortsätta med mitt 4870 ett tag till.

För en stund sedan gjorde jag mitt sista test. Jag satte i grafikkortet och flyttade om minnet som poeman beskrev. Sedan tog jag ut batteriet och lät det vara ute i en dryg halvtimme. Jag testade just att slå igång datorn igen. Först såg det ut som innan, men helt plötsligt, efter säkert 10 sekunder lös bootskärmen upp! Hurra!

Nu återstår bara att se om det fungerar imorgon också, och när jag har anslutit de andra grejerna. Tack till alla som skrev några rader! Jag återkommer med resultatet imorgon.

Permalänk

haha grattis hoppas det löser sig!!

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Ett dygn senare, datorn är färdiginstallerad och spinner nöjt

Vad kan ha varit fel då? Tyvärr är jag inte alltid så vetenskaplig i de här sammanhangen, jag testar alltid minst tre saker på en gång. Det kan ha berott på minnesplaceringen, användandet av grafikkort, eller ren otålighet - det dröjde ovanligt länge innan POST faktiskt uppenbarade sig, jag kanske var för snabb med att bryta strömmen. Möjligheten finns ju också att jag lyckades rätta till något när jag flyttade komponenter i och ur lådan.

Hur som helst, tack igen allihop!