Permalänk
Medlem

Problem med 4870

Hej!

Införskaffade mig ett 4870 1gb beg precis..

Har detta tillsammans med:

400w corsair
e5200 (ja vet ingen vidare)
2gb minne

men men, har haft problem med detta kort och har försökt ordna de så gott ja kunnat.. Det är så att datorn hänger sig eller blir svart en stund o kommer tillbaka o säger driver stopped working and has resolved.

Jag åtgärda detta någorlunda genom att ladda hem ati tray tools och höjde spänningen och även klockfrekvensen något.. nu fungerar det att spela en stund, men ibland när det händer riktigt mycket i spelet så kan den hänga sig ibland ändå.. störande..

Förövrigt ligger den 500mhz default, jag klocka den till 600... fan ska den inte va 750 default? Konstigt tycker jag..

Med tray tools kan jag inte höja volten mer än 1,263, innan 1,203... Finns det något annat program som jag kan höja volten mer än detta så jag kanske kan få upp den till 750mhz`? med denna volt så hänger det sig eller krånglar om jag höjer mer än 600..

någon som haft liknande problem?

Permalänk
Medlem

Låter som ditt nätagg inte klarar av att dela ut nog med ström, tycker dock att 400 borde räcka.

Visa signatur

Låda: Chieftec Aegis Midi. Prolle: intel core 2 E6750 2,67. Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2. Hårddiskar: WDC 320 gb, Samsung Spinpoint 1TB. Grafik: GeCube HD3870x2 1gb.
Såld!

Permalänk
Medlem

Ja, hade 480w ace agg först men de började låta som fan o köpte detta istället... hjälpte ljudproblemet i alla fall..

tror inte de beror på nätagget... känns som att det är något fel med grafikkortet... varför har det så låg standard klock o varför klockar det så dåligt? nånting är ju fel.. temperaturen är helt ok, cirka 60 idle och 80 load.

mycket märkligt

Permalänk
Medlem

Kortet har en 2D klock på 500 men när du belastar det så hoppar den upp i 750 (3D clock)

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av claymann:

Förövrigt ligger den 500mhz default, jag klocka den till 600... fan ska den inte va 750 default? Konstigt tycker jag..

Den ligger på 750 men om du inte spelar eller gör något annat grafikkrävande så ligger den på 500Mhz...Ladda ner MSI afterburn och se själv. Den stiger till 750 när du spelar!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

trodde först också att det kunde vara så enkelt... men titta här: Imageshack - 89665277.jpg

Gpu-z visar 750mhz ibland men går snabbt tillbaka till 500mhz... och har ingen betydelse om jag belastar med starcraft 2 eller liknande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av claymann:

trodde först också att det kunde vara så enkelt... men titta här: Imageshack - 89665277.jpg

Gpu-z visar 750mhz ibland men går snabbt tillbaka till 500mhz... och har ingen betydelse om jag belastar med starcraft 2 eller liknande..

Men den står ju på 500? Dra upp slidern till 800Mhz

Visa signatur

Citera för svar.