Säljstart för skärmar från Benq med VA-panel

Permalänk
Medlem

16:10 vill vi ha.

Permalänk
Skrivet av merkkan:

Passar säkert bra för dom som vil ha ett flerskärmssystem, iom. att dom där skärmarna var ganska billiga.

Väntar dock tills det kommer en OLED i 24" och 1980x1200 till ett vettigt pris, innan jag byter bort min Eizo, sett få skärmar som klår den än så länge.

/Merkkan

Bara att instämma, köpte också en VA från Eizo, svårslagen som allround skärm, men varför ska det ta sån tid för OLED att lanseras till normala priser?

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Medlem

Trevligt med VA skärmar.
Älskar svärtan på Va, brukar i 90% vara bättre än IPS skärmar.

lolz Oled, kan ni vänta på i 2-3 år minst innan det kommer till humana priser.

"Skitsnack. Har en BenQ FP241W som har en P-MVA panel med drygt 24ms input lag och den klarar sig alldeles utmärkt i exempelvis Unreal Tournament eller CS"

Sorry men det du skriver är skitsnack.
Det beror helt och hållet på hur känslig man är, 24 ms input är REJÄLT mycket och aldrig jag hade kunnat spela på sådan.
Det hade många sett direkt, sen att du inte ser det och skriver det är utmärkt är en annan sak, men skitsnack är det verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parkerman:

Bara att instämma, köpte också en VA från Eizo, svårslagen som allround skärm, men varför ska det ta sån tid för OLED att lanseras till normala priser?

Finanskrisen har slagit ganska hårt mot många företag... Tror det var Hitachi som nu i förra vecka la sitt OLED projekt på is tillsvidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merkkan:

Passar säkert bra för dom som vil ha ett flerskärmssystem, iom. att dom där skärmarna var ganska billiga.

Väntar dock tills det kommer en OLED i 24" och 1980x1200 till ett vettigt pris, innan jag byter bort min Eizo, sett få skärmar som klår den än så länge.

/Merkkan

Äh, jag ska ha en QD-LED.

Permalänk
Medlem

En 27" skärm med 16:10 (1920x1200), ISP panel, Displayport, Lågt input lag och 120Hz med schysst design och ergonomisk fot hade varit guld. Drömma kan man göra ett bra tag ser det ut som.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag gillar min egna p-mva LG 245WP-BN. Kull att se lite VA paneler komma tillbaka. 16:10.

Angående 16:9, 16:10 etc. bryr jag mig inte mycket av. Men föredrar 16:10 på datorsidan som någon tidigare nämnde då det passar enklare med att spela 1600:1200 på gamla spel.

Jag är mera intresserad av att man klämmer in mera pixlar in i skärmarna än att de mera just nu går bakåt i pixlar bara för att gå från 16:10 -> 16:9 för att göra skärmarna billigare.

Jag skulle vara riktigt intresserad av att se 4k resolutions skärmar. Alltså i runda slängar skärmar som är 4x resolutionen av fullHD eller 1920x1080/1200.
En 4096x2560 16:10 eller 4096x2304 16:9 skulle vara roligt att ha. Börjar vara på tiden att de börjar smått introducera dessa nu. Kläm in det i nuvarande 24" och så behöver man nog inte AA i spel längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

En 27" skärm med 16:10 (1920x1200), ISP panel, Displayport, Lågt input lag och 120Hz med schysst design och ergonomisk fot hade varit guld. Drömma kan man göra ett bra tag ser det ut som.

En 27" monitor bör ha högre upplösning än så... 2560x1600 hade varit att föredra.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg. men på vilket sätt skiljer sig VA från IPS? har en dell 20.1" med IPS nu och använder den både for fotoredigering och spel, vilket funkar bra. Men har länge vart sugen på en 24". Funkar VA för fotoredigering?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Finanskrisen har slagit ganska hårt mot många företag... Tror det var Hitachi som nu i förra vecka la sitt OLED projekt på is tillsvidare.

Vilket företag är det som driver och ligger längst fram inom OLED?

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har inte läst alla inlägg. men på vilket sätt skiljer sig VA från IPS? har en dell 20.1" med IPS nu och använder den både for fotoredigering och spel, vilket funkar bra. Men har länge vart sugen på en 24". Funkar VA för fotoredigering?

TFT Central kan du läsa om skillnaderna mellan olika tekniker och för, respektive nackdelar relativt överskådligt.

Om du han använda VA till foto beror helt på vilka krav du har, men borde gå bra.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Kan nog vara riktigt bra skärmar det här, synd att recensionen som kommit än så länge inte innehöll några mätningar eller bilder bara. Men stämmer 3000:1 i verklig kontrast så är de vida överlägsna alla andra datorskärmar, det är i princip inga som mäktar med mer än 1000-1100:1 (förutom Samsung F2380/Eizo EV2333 då, som också ligger kring 3000:1 i kontrast).

Skrivet av Alopex:

Det här tjaffset om olika millisekunder är verkligen fånigt. Om man nu spelar datorspel på olympisk nivå så borde man rimligen ha en CRT-skärm där laggen är 0 istället för att bråka om några promille hit och dit.

Ja, jag håller med dig. Hade min CRT-skärm ute på annons i somras...
Inte en kotte hörde av sig trots att jag förlängde annonstiden.
Sen går man in på bildskärmsforumet och ser tråd efter tråd med folk som bespetsat sig på en skärm som det står 2ms på för de ska minsann spela pang-pang-spel och då duger inget annat.

Skrivet av Nivity:

Trevligt med VA skärmar.
Älskar svärtan på Va, brukar i 90% vara bättre än IPS skärmar.

lolz Oled, kan ni vänta på i 2-3 år minst innan det kommer till humana priser.

Beror ju på hur man definierar humana priser, men jag tror tyvärr det kommer dröja så mycket som fyra, fem år innan man kan få en OLED-datorskärm i normalstorlek för 5-7k. Det verkar gå väldigt segt, finns ju i och för sig mobiler med OLED-displayer ute nu men de är å andra sidan pyttesmå.
~2004 läste jag en artikel i Mikrodatorn där man trodde att OLED skulle finnas i datorskärmarna 2009. Det blev tyvärr inte så.

Skrivet av Nivity:

"Skitsnack. Har en BenQ FP241W som har en P-MVA panel med drygt 24ms input lag och den klarar sig alldeles utmärkt i exempelvis Unreal Tournament eller CS"

Sorry men det du skriver är skitsnack.
Det beror helt och hållet på hur känslig man är, 24 ms input är REJÄLT mycket och aldrig jag hade kunnat spela på sådan.
Det hade många sett direkt, sen att du inte ser det och skriver det är utmärkt är en annan sak, men skitsnack är det verkligen inte.

2½ hundradels sekund är knappast mycket, de flesta märker inte av en fördröjning på runt 30ms.
Vad har du för skärm nu om man får fråga?

Kommer ihåg en random recension på en Samsungskärm, T220HD, som jag läste för något år sen. Killen som skrivit var inte helt hemma och trodde att responstiden som står på pappret var detsamma som input-lag. Han var seriös och testade mot en CRT-skärm och bilderna visade exakt en skillnad på 50ms, vilket han gjorde om till 5ms (precis som siffran i specifikationen...) och skrev att han inte märkte av någon fördröjning överhuvudtaget, - "den här funkar jättebra att spela på!"
Ska se om jag inte kan leta fram recensionen så ni andra får se.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

En 27" monitor bör ha högre upplösning än så... 2560x1600 hade varit att föredra.

Jag vet, dock inte sugen på att lira spel eller kolla på film i den upplösningen. Jag hade dock uppskattat 2560x1600 när jag använder Photoshop.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Komplett har förresten VW2420 i lager! 2400+frakt

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oscarstegland:

Skitsnack. Har en BenQ FP241W som har en P-MVA panel med drygt 24ms input lag och den klarar sig alldeles utmärkt i exempelvis Unreal Tournament eller CS. Folk tror att gtg responstiden som med nyare TN-paneler har en standard på 1-4ms faktiskt betyder någonting i praktiken, vilket den inte gör. Kollar du på en TN panel så finns det inte många som är en äkta responstid (btw) på 10ms.

TN paneler är generellt sätt bäst på inputlag och responstid men det som uppfattas som skyhöga siffror för allmänheten är inte alltid så högt som det låter. Jag är skitnöjd med min VA panel och kommer absolut aldrig gå tillbaka till TN (jävla skitskärmar).

Har samma erfarenheter av FP241W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parkerman:

Vilket företag är det som driver och ligger längst fram inom OLED?

Se länkar nedan.... Sen finns det andra företag också, det är ofta samarbete som gäller i denna branschen.
Samsung AMOLED
LG's 31-inch OLED spin-slices its way into our cold LCD hearts -- Engadget
OLED TV is born. | Sony | SonyStyle USA

Permalänk
Medlem

Trevligt. Köpes kanske!

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Avstängd

För lite input på eftersläp i spel kan jag bara säga som så.

Dell 19" specifierad 24ms - ghosting, går inte att läsa text som rör sig upp,ner,sidled.
Dell 19" (annan panel) spec 8ms - fungerar att spela på utan massiva släp - släpar dock lite.
Hyundai ld90+ (tror den heter så) spec 8ms - fungerar utan att man tänker på eftersläp om man är lite casual.
Benq 24200hd eller någon liknande spec 2ms - klar skillnad mot övre.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Jag vet, dock inte sugen på att lira spel eller kolla på film i den upplösningen. Jag hade dock uppskattat 2560x1600 när jag använder Photoshop.

Varför vill du inte det? Det blir väl mycket bättre bild om du har högre upplösning?:S

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

En 27" skärm med 16:10 (1920x1200), ISP panel, Displayport, Lågt input lag och 120Hz med schysst design och ergonomisk fot hade varit guld. Drömma kan man göra ett bra tag ser det ut som.

MM och hyfsade färger, det är min dröm just nu på skärm fronten också, 30" vore inte fel heller.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Varför vill du inte det? Det blir väl mycket bättre bild om du har högre upplösning?:S

Film finns väl inte i högre upplösning än 1080p iallafall? Tillför inte mycket att visa det på högre upplösning än så.

Spel blir helt enkelt tungdrivna och kräver kraftigare grafikkort ju högre upplösning man kör...

Så visst är det alltid en kompromiss vilken skärmstorlek och upplösning man vill ha...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kör med en vw192s 19 tum. Är riktigt bra vindvinkel i sidledd, men i högledd är den inte lika bra (märks bara när man reser sig eller sätter sig ner). Inga eftersläpningar, men de är ju också en av äldre modell.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Film finns väl inte i högre upplösning än 1080p iallafall? Tillför inte mycket att visa det på högre upplösning än så.

Så du använde en skärm på 720x576 preblu-ray(~2006?) eftersom dvd ändå inte kunde pressa upp det högre än så? För övrigt spelas film in på 35mm, vilket brukas jämnföras med över 10 megapixels i den digitala världen (1080p är knappt 2 megapixels)... Så nog finns det utrymme att förbättra skärmarna för ännu mer högupplöst.

Skrivet av Roger W:

Spel blir helt enkelt tungdrivna och kräver kraftigare grafikkort ju högre upplösning man kör...

Sänk någon av de andra inställningarna så får du en hyffsad fps.

Permalänk
Medlem

Många spelar ju på TV (från X360/PS3) och är nöjda med det...

Hur är responstid, inputlag, etc. på en TV?

Permalänk

Benq är synonymt med skräp. Dålig bild, plastiga, dålig kvalitet etc etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Så du använde en skärm på 720x576 preblu-ray(~2006?) eftersom dvd ändå inte kunde pressa upp det högre än så? För övrigt spelas film in på 35mm, vilket brukas jämnföras med över 10 megapixels i den digitala världen (1080p är knappt 2 megapixels)... Så nog finns det utrymme att förbättra skärmarna för ännu mer högupplöst.

Citatet jag svarade på gällde specifikt film och spel.
När det gäller film tror jag nog en skärm man köper nu hinner bli hyfsat omodern eller gå sönder innan vi får en digital standard med märkbart högre upplösning än 1080p.

Skrivet av MooDHooDs:

Sänk någon av de andra inställningarna så får du en hyffsad fps.

Visst, antingen det eller köpa dyrare grafikkort oftare... Eller stå ut med lägre framerate.
Svårt att komma undan de konsekvenserna om man kör högre upplösning än de flesta. Och ger verkligen en upplösning högre än 1920 så mycket i spel på en normalstor skärm?

Nu blir det här diskuterande mest för diskuterandets skull. Visst finns det massor av användningsområden för skärmar större än 1920! ... men för gemene man som är specifikt film- och spelintresserad tycker jag det i många fall kan vara poänglös overkill att gå högre.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det ni är lite inne på, blir bilden sebart bättre av att köra den i native upplösning när det ändå gäller exakt samma bildyta (i tum/cm)?
Exempel: Att se ett 1080p videoklipp på en 27" skärm. Spelar det då egentligen någon roll ifall skärmen har 1920x1200 eller 2560x1600 (jämför med 16:10 format då jag inte vet om det finns skärmar med högre upplösning än 1920x1080 som använder sig av 16:9).
Eller spelar det egentligen ingen roll, teoretiskt kan jag förstå att det är bättre med native, men i praktiken?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Nja, blir nog kvar på min gamla HP LP2475w ett tag till.
16:10, 1920x1200, H-IPS panel och 6ms (gtg).

Permalänk
Medlem

är det dem här skärmarna HeatoN och SpawN har vart med och jobbat på?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

ogillar som många andra här ser det ut som 16:9 skärmar så det blir till att kolla på annat.

Tycker det har stått helt still på skärmsidan, har ju vart samma upplösning i en massa år.
Det borde tittas på Apples skärm eller liknande för 2s"+. Skulle va trevligt med en fördubbling av pixlar så det blir 3840*2400, krävande i spel såklart men det är där fördubblingen kommer in så man kan köra 1920*1200 utan att pixelration ändras.