Preskriptionstid för palmemordet?

Permalänk

Preskriptionstid för palmemordet?

Ploppa upp en fundering i mitt lila huvud.
om jag mins rätt så har vi tagit bort preskriptionstiden för mord.
kommer Palme mordet att preskriberats ändå ? När Palme sköts var ju preskriptionstiden 25år?. Blir det inte retroaktiv lagstiftning om mordet inte preskriberats. fast vi kanske kan stifta såna lagar i Sverige ?

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att Leif GW sagt att palmemordet aldrig kommer att preskriberas.

Permalänk

Preskiptionstiden avskaffades när palmemordet var nära, politikerna tänkte väl på allas lika värde när de röstade igenom upphävandet. Några avdankade poliser får väl en plats fram tills pensionen. Tror inte att denna grupp kommer att lösa fallet, om det någonsin sker.

EDIT: Intressant frågeställning är alla ny lagar retroaktiva?

Permalänk
Medlem

Lagar är inte retroaktiva, givetvis. Men om något inte preskriberats än så kan man ju inte tala om att något sker retroaktivt när preskriptionstiden tas bort.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Lagar är inte retroaktiva, givetvis. Men om något inte preskriberats än så kan man ju inte tala om att något sker retroaktivt när preskriptionstiden tas bort.

Förklarar allt, känns något märkligt förutsatte nästan att preskriptionstiden fastställdes när brottet begicks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordstinkfoot:

Ploppa upp en fundering i mitt lila huvud.

Är ditt huvud verkligen lila?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Skrivet av Ilja:

Är ditt huvud verkligen lila?

Ops mena förstås organet innanför pannbenet
Edit hehe jaha färgen "lila" två fel måste innebära ett rätt.

Om ett brott preskriberats kan lagstiftarna då i efterhand förlänga preskriptionstiden. Så att det blir giltigt att döma för brottet ?

i mina ögon känns båda fallen lika ila ur rättssäkerhetssynpunkt. Jag som hoppades att någon skulle träda fram efter 25år å erkänna. Men det lär ju inte hända nu.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem

Palmemordet skulle visst ha preskriberats 2011 (efter 25 år) men i januari 2010 upphävdes preskriptionstiden för sådana allvarliga brott. Anledningen var väl att man inte ville att Palmememordet skulle bli preskriberat. Så det är väl OK att förlänga en preskriptionstid innan den gått ut.

Men man börjar ju undra varför trådskaparen undrar detta? Jag kanske skulle lämna in ett tips och få en chans på 50 miljoner kr i belöning...

Permalänk
Hedersmedlem

Vi kan nog i alla fall vara helt säkra på att detta mord aldrig kommer att lösa polisiärt (den möjligheten försvann tidigt pga den inkompetenta polisutredning som fördes), så preskriptionstiden är väl precis som TS säger snarare till nackdel i just detta fall för att få fram lösningen (och dessutom slösa skattekronor på Palmegruppen). Vore ju dock helt fantastiskt om någon började prata på sin dödsbädd [som inte är pundare]. Varför inte sköta det snyggt och fixa ett schysst arv till familjen?

Vet inte hur måna utländska säkerhetstjänster är att hålla en sådan hemlighet (t.ex hota med repressalier på efterlevande), så här efter murens fall och 25 år senare, även om vi pratar ett mord på en utländsk regeringschef som dessutom inte var helt obekant i världspolitiken. Men risken finns ju att det var någon ensam galning som mördade Palme, och då är ju frågan om vi skulle tro på det även om någon erkände ...

För min del kunde preskriptionstiden lika väl fått vara kvar, jag kan inte riktigt se hur man kan fälla någon på ett rättsäkert sätt efter 25 år. Det fodrar i princip ett erkännande. Betänk att många "ouppklarade" mordfall redan är "polisiärt uppklarade", dvs man vet vem GM är men kan ej hitta tillräckliga bevis.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Va? Är Olof Palme död?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lambi:

Va? Är Olof Palme död?

Bara varit död i 24 år eller så

Fatta hur mördaren måste känna sig haha. kommit undan med det i 24 år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bara varit död i 24 år eller så

Fatta hur mördaren måste känna sig haha. kommit undan med det i 24 år..

Du förstod ironin och fortsatte ironisera på det, underbart
Well, mördaren har kommit undan med det i 24 år om han/hon nu fortfarande lever ...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lambi:

Du förstod ironin och fortsatte ironisera på det, underbart
Well, mördaren har kommit undan med det i 24 år om han/hon nu fortfarande lever ...

Jo precis, eller så sittar han/hon redan fängslad för ett annat brott hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo precis, eller så sittar han/hon redan fängslad för ett annat brott hehe.

Ny tråd uppkommande? "Vad tror ni Palmes mördare har för sig?"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lambi:

Ny tråd uppkommande? "Vad tror ni Palmes mördare har för sig?"

Hehe ja tror det..

Vad tror ni ? Man har ju tydligen ändrat på preskriberingstiden men man har ju inte hittat Palmes mördare...