Tyst, snyggt och billigt kvalitetschassi från Inet?

Permalänk
Medlem

Tyst, snyggt och billigt kvalitetschassi från Inet?

Hej alla! Nu har jag äntligen valt nästan alla komponenter och är redo att beställa en dator från Inet. Det enda som återstår att välja är ett chassi. Givetvis blev det hela lite dyrare än jag tänkt så min budget är ansträngd. Jag har också satsat en hel del på att få datorn så tyst som möjligt.

Så nu ber jag er alla att komma med tips på chassin i Inets sortimen som är av hygglig kvalitet, så tysta som möjligt men inte kostar skjortan. De får gärna vara snygga dessutom. Viktigt är också att de finns i lager eller kommer in den närmaste tiden. Med snygga menar jag chassin som tex "Fractal Design Define R3, Svart" eller "Lian Li PC-A71FB Svart". Svarta monoliter med dörr och utan onödigt tjafs som fönster och annat krimskrams tilltalar mig men jag är öppen för alla förslag. Att luftflödet är bra och att chassit är genomtänkt och lättarbetat är naturligtvis ett stort plus.

Så har ni några tips på chassin ni tror skulle passa mig som dessutom har en rimlig prislapp tar jag tacksamt emot all tips! Tack på förhand!

//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R3 sägs ju vara tyst
Ser bra ut gör det med

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Håller med till fullo. Det är bara det att det inte finns på lager och "beräknas" komma först 27 oktober. Och jag vill ha min dator så snart som möjligt!

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Hej alla! Nu har jag äntligen valt nästan alla komponenter och är redo att beställa en dator från Inet. Det enda som återstår att välja är ett chassi. Givetvis blev det hela lite dyrare än jag tänkt så min budget är ansträngd. Jag har också satsat en hel del på att få datorn så tyst som möjligt.

Så nu ber jag er alla att komma med tips på chassin i Inets sortimen som är av hygglig kvalitet, så tysta som möjligt men inte kostar skjortan. De får gärna vara snygga dessutom. Viktigt är också att de finns i lager eller kommer in den närmaste tiden. Med snygga menar jag chassin som tex "Fractal Design Define R3, Svart" eller "Lian Li PC-A71FB Svart". Svarta monoliter med dörr och utan onödigt tjafs som fönster och annat krimskrams tilltalar mig men jag är öppen för alla förslag. Att luftflödet är bra och att chassit är genomtänkt och lättarbetat är naturligtvis ett stort plus.

Så har ni några tips på chassin ni tror skulle passa mig som dessutom har en rimlig prislapp tar jag tacksamt emot all tips! Tack på förhand!

//Lars

Antec three hundred om du ville ha lite billigare.
Fast med dina krav så är FDD R3 en klar vinnare

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Antec Three Hundred - Inet.se
Oerhört prisvärt i sin prisklass, tycker jag. Dock ingen dörr.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Satte ihop en dator med Antec Three Hundred igår.

+smidigt att bygga i och snyggt
+många hdd-platser
+pris

-korta i/o-kablar
-ingen gummiupphängning för hdd
-medföljande chassifläktar kan inte styras av moderkortet (inte jättetysta ens på low)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag tycker Antec Solo är mycket snyggare än R3, den kostar lite men är betydligt tystare och är av avsevärt högre kvalitet. Finns ju även Lancool K56 om man vill ha ett billigare chassi men inte lika snyggt alls.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Hur tilltalande är det att köpa ett chassi som heter Lifestyle SOLO?..
R3 känns som en klar vinnare, men tro inte att det är någon rolexkvalitet, bl.a. gummit till kabelhålen ramlar av direkt.

Permalänk
Hedersmedlem

R3 eller A71FB som du skriver då? Vill du ha det billigare än så måste du ju räkna med att kompromissa bort lite önskemål (R3 är ju rätt billigt redan med allt vad det innebär...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

Hur tilltalande är det att köpa ett chassi som heter Lifestyle SOLO?..
R3 känns som en klar vinnare, men tro inte att det är någon rolexkvalitet, bl.a. gummit till kabelhålen ramlar av direkt.

Vad spelar namnet för roll? Om man nu tycker det är jobbigt att det heter Solo så kan man kalla det för P150 vilket det lika gärna skulle kunna heta.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt ett Antec Three Hundred och jag avråder dig starkt ifrån det. Sett ifrån en ljudkänslig persons perspektiv är det fullkomligt horribelt. Hårddiskarna skruvas direkt i lådan utan någon typ av gummidämpning eller annat försök på ljud/vibrationsdämpning vilket resulterar i att de producerar mycket resonansljud som vem som helst uppfattar som störande. Fläktarna som följer med låter mycket även när de är inställda på lägsta hastigheten. Chassit är väldigt öppet och känns skramligt allt som allt vilket gör att det gör motsatsen till att dämpa ljud om något.

Jag spenderade uppåt tusenlappen (inköpspris av själva chassit exkluderat) på nya fläktar, hårddiskkabinett med gummifästen, ljuddämpning med mera i ett försök att få det chassit tyst men det är lönlöst. Det ENDA bra med Antec Three Hundred är att det är billigt och har bra luftgenomströmning, men tro mig när jag säger att det är värt att lägga pengar på något vettigt ifrån början istället.

Min förstahandsrekommendation är Fractal Design Define R3 men eftersom det tydligen inte finns i lager så kan jag rekommendera Antec P183.

https://www.inet.se/artikel/6900257/antec-performance-one-p18...

http://www.sweclockers.com/recension/6201-antec-p183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Vad spelar namnet för roll? Om man nu tycker det är jobbigt att det heter Solo så kan man kalla det för P150 vilket det lika gärna skulle kunna heta.

Ska man behöva dra en ":p" smiley för varje skämt man drar? Lite fingertoppskänsla är att önska min bäste herre.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Till min nuvarande dator har jag ett Lian-Li PC-V1100B och det har jag varit supernöjd med på alla sätt. Dessutom är det det snyggaste chassit jag sett hittills och det är otroligt lättarbetat. Tyvärr produceras det inte längre och eftersom jag ska sälja datorn är det inte aktuellt att plocka isär den gamla och återanvända det.

Men om jag överskrider budgeten, vad tror ni om Lian Li PC-A71FB som jag nämnde? Är det ett bra chassi i era ögon? Visserligen är det ett fulltower men det kan jag nog leva med. Tyvärr är det väl dyrt men ofta får man väl vad man betalar för. En nackdel är att USB-portarna och audio etc sitter i en lucka på ovansidan så att man inte kan hänga det under skrivbordet. Men det är inte aktuellt ändå, åtminstone inte i dagsläget. Dock lite irriterande.

Antec Performance One P183, som någon föreslog, har jag tittat på och det verkar trevligt och rejält. Dock kan jag inte bestämma mig för om jag tycker att det är fult som stryk eller riktigt tilltalande. Det är väl "fulsnyggt" på något vis.

Tack för varningen "roxarn", det avgjorde att det inte blir ett Antec Three Hundred i alla fall. Svårt det här med att välja chassi. Jag kanske ska ha is i magen och vänta på Fractal Design Define R3. Det uppfyller alla mina krav och det är dessutom snyggt. Men jag blir mer och mer sugen på Lian Li PC-A71FB. Någon som har det eller har några åsikter om det?

Sedan finns ju Lian Li PC-6070B V2 Silent och det gillar jag också. Men en enorm miss är att det inte finns någon audioutgång på framsidan. Jag lyssnar ofta på musik i hörlurar när jag arbetar. Sedan blir jag lite fundersam på att det står "Det finns visst utrymme mellan hårddiskarna så att luften från 120mm-fläkten som är monterad framför kan passera". Det låter inte bra eller hur ska man tolka det?

Stort tack för alla svar och ert engagemang i ämnet!

//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Beställ ett FD R3 och vänta tills det kommer, kör open bench eller något tills den kommer.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Korkad fråga kanske, men vad är open bench?

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Korkad fråga kanske, men vad är open bench?

Utan chassi, görs oftast för att kunna ställa fläktar lite varstans och ändra på diverse komponenter, mäta spänningar etc. vid benchmarking/prestandatest/överklockningsrace. Eller när man helt enkelt inte har någon låda för tillfället

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Okej, då förstår jag! Men det är nog inte aktuellt för mig. Men nu efter att läst en massa tester så lutar det allt mer åt att jag kör på Lian Li PC-6070B V2 Silent. Det chassit uppfyller de flesta av mina önskemål och har fått bra recensioner i de tester jag läst. Den enda missen är att det saknas ett audiouttag på fronten. Vad tror ni om detta chassi, verkar det bra tycker ni? Finns bara ett kvar hos Inet så jag kanske ska slå till innan det tar slut.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Okej, då förstår jag! Men det är nog inte aktuellt för mig. Men nu efter att läst en massa tester så lutar det allt mer åt att jag kör på Lian Li PC-6070B V2 Silent. Det chassit uppfyller de flesta av mina önskemål och har fått bra recensioner i de tester jag läst. Den enda missen är att det saknas ett audiouttag på fronten. Vad tror ni om detta chassi, verkar det bra tycker ni? Finns bara ett kvar hos Inet så jag kanske ska slå till innan det tar slut.

Gammalt men välbeprövat, tror inte du blir missnöjd för Lian Li gör bra lådor och har mycket hög lägsta nivå på samtliga.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara och kolla runt lite på pricerunner och prisjakt och hitta någonstans du kan köpa FD Define r3?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jux2:

Hur tilltalande är det att köpa ett chassi som heter Lifestyle SOLO?..
R3 känns som en klar vinnare, men tro inte att det är någon rolexkvalitet, bl.a. gummit till kabelhålen ramlar av direkt.

Pillade lite på ett R3 chassi på inet och gummit till kabelhålen lossar ganska lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155705:

Pillade lite på ett R3 chassi på inet och gummit till kabelhålen lossar ganska lätt

Det är likadant i R2 chassit med.
Att dom inte har åtgärdat det :/

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Entusiast

Tjena, en snabb fråga, hur ändrar jag hastigheten på mina fläktar i chassit?
Är det bara o köpa fläktkontroller?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Hej alla! Nu har jag äntligen valt nästan alla komponenter och är redo att beställa en dator från Inet. Det enda som återstår att välja är ett chassi. Givetvis blev det hela lite dyrare än jag tänkt så min budget är ansträngd. Jag har också satsat en hel del på att få datorn så tyst som möjligt.

Så nu ber jag er alla att komma med tips på chassin i Inets sortimen som är av hygglig kvalitet, så tysta som möjligt men inte kostar skjortan. De får gärna vara snygga dessutom. Viktigt är också att de finns i lager eller kommer in den närmaste tiden. Med snygga menar jag chassin som tex "Fractal Design Define R3, Svart" eller "Lian Li PC-A71FB Svart". Svarta monoliter med dörr och utan onödigt tjafs som fönster och annat krimskrams tilltalar mig men jag är öppen för alla förslag. Att luftflödet är bra och att chassit är genomtänkt och lättarbetat är naturligtvis ett stort plus.

Så har ni några tips på chassin ni tror skulle passa mig som dessutom har en rimlig prislapp tar jag tacksamt emot all tips! Tack på förhand!

//Lars

vad ligger din budget på?

Antecs lådor håller hög klass. likaså Lianli

Cooler Master HAF 912 Plus får hem ett sådant imorgon som jag ska installera åt en kompis. kan säga vad jag tyckler om den.

Denna låda har vi byggt en server på jobbet med Cooler Master 690 II Advanced men då utan grafikort dock. den hörs inte ens att den är på. man får lägga örat på den och då är det vibrationer eller något klick ibland från hd som hörs.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Mitt vanliga svar är:
Köp en riktig Lian Li-låda.
Det kostar en slant, men du kommer kunna bygga många datorer i den, så på alla dessa burkar är det inte så dyrt.
Bättre köpa något så du blir helt nöjd, än att vilja köpa nytt billigt plast/plåt-bjäffs varje gång (säkert dyrare i längden).

Mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toivo83:

Det är likadant i R2 chassit med.
Att dom inte har åtgärdat det :/

De är synd bara de kostar inte många kronor att fixa.

Permalänk

Är cooler Master HAF 912 Plus något att ha? Är det bra fläktar och så?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Är cooler Master HAF 912 Plus något att ha? Är det bra fläktar och så?

Tyst, snyggt och billigt är det inte men det kyler ganska bra. Fläktarna är inte tysta men pga högt varvtal blåser de en del.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Tyst, snyggt och billigt är det inte men det kyler ganska bra. Fläktarna är inte tysta men pga högt varvtal blåser de en del.

Vilket chassi skulle du rekommendera för max 900 gärna runt 600-700.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

LanCool Metal Boned K10 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Miditower-chassin :>

Old men Lian-Li stålchassi, positivt luftflöde, kabeldragnings möjliheter, dämplucka, snyggt imo, prisvärt.