Hur kan jag sänka brorsans nedladdnings hastighet?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag sänka brorsans nedladdnings hastighet?

Hej, sitter just nu på min lillebrors dator och är trött som fan på att han varenda dag tankar i 1.5mb/s vilket gör att internet och speciellt spel är segt som fan för mig.

Så, finns det någon inställning i Windows 7 där jag kan sänka maximal nedladdning? Eller något bra program? Har försökt googla lite fast hittat inget.

Permalänk
Medlem

Det är väl busenkelt att ställa in i torrentprogrammet (jag antar att det är det vi pratar om)?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJerk:

Det är väl busenkelt att ställa in i torrentprogrammet (jag antar att det är det vi pratar om)?

Vi småbröder är inte helt pantade, det är enkelt båda vägarna. Dvs att ändra tillbaka det också.

Finns ett program för det du söker, har bara glömt vad det heter.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Jo men han vet hur man tar bort det :>

Permalänk
Medlem

Mer en social fråga än en teknisk kan jag tycka. Pausa torrenterna när du behöver bandbredden? Aja, jag kan inte hjälpa dig så ska inte gnälla i tråden nå mer, men allvarligt är nog den lösningen du söker familjerelaterad snarare än teknisk.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Ta bort lite windows filer på hans dator så han måste installera om osv så säger du det till han att du kommer fortsätta göra det på hans dator till han sänker gränsen för nedladdning till något ni båda tycker är "okej"

Visa signatur

MSI K8N Neo Platinum || AMD Athlon64 3500+ || Asus Geforce 3 64mb || 2x 512mb random DDR ram minnen ||

Permalänk
Medlem

Vilken router har du? Har för mig att man kan fixa det i vissa.

Permalänk

NetLimiter heter det väl om jag inte minns fel, inte använt det så mycket själv men vad jag hört ska det göra precis det du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

NetLimiter heter det väl om jag inte minns fel, inte använt det så mycket själv men vad jag hört ska det göra precis det du vill.

Jo det funkar, men eftersom det måste installeras på hans brorsas dator så är det enkelt att stänga av.

Om det inte går i routern så blir det svårt att fixa det a la tekniskt utan att krångla och köpa saker. Som någon annan var inne på så är det nog lättare att snacka med din bror och komma överens om när det är OK att tanka. Spelar någon av er så får den andre sänka ned-hastigheten till <insert valfri hastighet here>.

Permalänk
Avstängd

spöa skiten ur brorsan är ett annat sätt, hyr in ett par snubbar så får du nog ha din bandbredd i fred.
ta hans dator, dumpa den i en sjö, låt någon sno den etc...
finns massor av sätt..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Gandalf style: "You shall not... Speed Limit!"

Permalänk

Kolla upp om du har några inställningar för traffic shaping/QoS (Quality of Service) i din router.
Skulle det saknas så kan du antingen byta router eller bygga en av en gammal dator med två nätverkskort, sedan kör du bara pfsense på den.

Permalänk
Medlem

QoS i routern definitivt om du har det. Med rätt konfigurering kan du få till så att han kan sitta och ladda ner i full fart om ingen annan gör något, och annars begränsa bandbredden efter tillgång när alla andra har fått det dom vill ha. Eftersom spel inte brukar ta så mycket bandbredd lär han inte märka så stor skillnad om du drar igång något, men eftersom din trafik alltid får prioritet så kommer dom skickas först så du inte får löjligt hög fördröjning.

Permalänk
Medlem

eller så klipper man kabeln för han på något olämpligt ställe

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk

En annan grej du kan göra är att du aktiverar µtorrent webui, då kan du kontrollera alla torrents ifrån din dator.
Torrent WebUI Guide - Guides - Torrent - a (very) tiny BitTorrent client

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Entusiast

Lillebror, vilka åldrar handlar det om?
Låter ju som en sju-åring, säg åt morsan lr vad som helst?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Säg bara till dina föräldrar att det är olagligt att tanka och att ni kan åka dit

Permalänk
Medlem

Slå han hårt på armen så slutar han alternativt klipp sladden för han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Slå han hårt på armen så slutar han alternativt klipp sladden för han.

+1

Permalänk
Medlem

in i routern å blocka tex: thepiratebay.org, eller vad han nu använder

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Byt ut routern mot en switch så får ni 50% av linan var - alltid.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara snacka med din bror? Här hemma tankar vi alltid i 70% hastighet för att andra ska kunna använda internet. Detta fungerar dock inte om flera tankar samtidigt. Men det brukar inte hända.

Permalänk
Medlem

fanns en liknande tråd om detta med Wow.. ta detta imellan varandra. otroligt barnsligt att blockera någons webb för att kunna använda det själv. prata med honom och kom överens om det. gillar man itne det kan man skaffa sitt eget internet