Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag börjar undra om du är oförmögen att förstå svenska

Jag undrar om du är oförmögen att förstå grundläggande netiquette.

Skrivet av fille3002:

mac på en windows? no way.

Var finns dessa "Windowsdatorer"?

I övrigt håller jag med ditt inlägg, förutom att trackpaden är ett argument som gör Macs bättre för "design" - då OS X är ganska dåligt när det kommer till multitasking vilket är bra "för design". Däremot är OS X fantastiskt när du ska "filtrera ut" och bara sitta med ett enda program.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

ska du bara använda datorn till webbdesign så skulle jag nog säga att Mac är ett självklart val då för redigering av bilder/film, programering och liknande är Mac mycket bättre då operativsystemet och programmen är mycket bättre optimerade medans en vanlig Pc är bättre om du vill kunna spela också..

skulle själv nog aldrig kunna köpa en Mac bara för att jag vet hur otroligt lite "teknik" när det gäller hårdvara som man får per krona men då använder jag alla minna datorer till spel och lite redigering ibland.. enligt mig så är bästa valet att skaffa en dator Pc med hårdvara som funkar med OSX och sen fixa en "hackingtosh" då får du mycket mer "teknik" per krona för en mindre summa samt fördelarna med OSx dock är det inte det lättaste att fixa..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag undrar om du är oförmögen att förstå grundläggande netiquette.

Det är inte jag som sitter och sprider lögner så.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ska du bara använda datorn till webbdesign så skulle jag nog säga att Mac är ett självklart val då för redigering av bilder/film, programering och liknande är Mac mycket bättre då operativsystemet och programmen är mycket bättre optimerade medans en vanlig Pc är bättre om du vill kunna spela också..

Exakt vilka program är mycket bättre optimerade för OS X?

Skrivet av Derox:

Det är inte jag som sitter och sprider lögner så.

Du är rolig om du måste flamea folk för att de inte håller med dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Inte håller med mig? Det är du som skriver rena lögner, och sen när man synar dig på dessa börjar flumma bort det och neka när det står klart och tydligt vad du sagt. Det enda jag sagt är att det är fel att skriva lögner som att man betalar 10500 för en magnetkontakt, vilket du faktiskt skrev.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Håll er till ämnet nu
*rensad*

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

Har du några belägg för detta eller är det något du bara har hittat på?

Det är väl ganska väl känt att Windows har stora problem med virus jämfört med Linux/OSX.
Att sen säga att det är fler som använder Windows fungerar inte riktigt, på t.ex serversidan så har Linux 60-70% av marknaden så det finns mycket stort intresse för virusutvecklarna att även lansera fungerande virus till Linux/OS X.

Jag vet att IDG har haft lite skym undan nyheter om mac trojaner som orsakat problem och apple stämmer alla ikring sig är ju inte direkt nytt hittade på länken mellan de två

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Exakt vilka program är mycket bättre optimerade för OS X?

typ hela adobe serien.. funkar bättre på OSx än på Pc..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

OS X är ganska dåligt när det kommer till multitasking vilket är bra "för design". Däremot är OS X fantastiskt när du ska "filtrera ut" och bara sitta med ett enda program.

Hur menar du nu? Multitasking fungerar utmärkt på OS X, jag kör sjukt många utvecklingsmiljöer, terminalfönster, texteditorer, browsers m.m igång samtidigt på min jobbmaskin utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Från Wikipedia:

Är det bara jag som tycker det är löjligt att snacka om rip-offs osv? Hur ska vi komma framåt om man inte får inspireras av varandras idéer? Är allting i iPhone uppfunnet från grunden av Apple, eller har de tagit lite inspiration från typ "telefonen" och "datorn" osv? Uppfinna hjulet om och om igen känns ju lite onödigt, vilket apple antagligen är väl medvetna om med tanke på BSD-grunden i OS X.

I allmänhet håller jag med dig (samsung galaxy s får väl vara ett undantag). Hela poängen var dock sarkastisk, vilket inte framgick så bra tydligen :). Jag utgick enbart från en tidslinje gällande det andra.

Skrivet av MarcusW:

Om Apple kommer på en idé men microsoft implementerar den bättre väljer jag microsofts lösning, utan tvekan.

Jag håller med dig.

Det jag gillar med Apple är dock den tid de lägger ner på detaljer.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

typ hela adobe serien.. funkar bättre på OSx än på Pc..

1. Bevis eller BS. Adobeserien har fungerat perfekt på varenda Windowsdator jag kört utom de riktigt långsamma. Lika perfekt har de fungerat på alla datorer med OS X, förutom en.
2. Snarare har det varit motsatsen. Det var inte förrän april i år som OS X fick 64-bitstöd för vissa Adobeprodukter, något Windowsversionerna haft ett tag.
3. PC är inget operativsystem.

Skrivet av S_Z:

Hur menar du nu? Multitasking fungerar utmärkt på OS X, jag kör sjukt många utvecklingsmiljöer, terminalfönster, texteditorer, browsers m.m igång samtidigt på min jobbmaskin utan problem.

Som i, "att bläddra mellan dessa multipla program", då OS X inte är riktigt bra när det kommer till att bläddra mellan flera öppna program - docken är kluddig där program som är på blandas med program som är av, och minimering av fönster tar ungefär fyra sekunder eftersom den ska spela igenom världens finaste animation.

Skrivet av fog:

Det jag gillar med Apple är dock den tid de lägger ner på detaljer.

Jag vet inte om de lägger ned "tid" på detaljer per se, men om något lyckas de väldigt bra och jag förstår inte vad som hindrar andra tillverkare från att faktiskt göra en vettig trackpad. Jag har använt några riktigt bra men det känns som att det är en regel att en trackpad inte får vara större än två frimärken på bredd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag vet inte om de lägger ned "tid" på detaljer per se, men om något lyckas de väldigt bra och jag förstår inte vad som hindrar andra tillverkare från att faktiskt göra en vettig trackpad. Jag har använt några riktigt bra men det känns som att det är en regel att en trackpad inte får vara större än två frimärken på bredd.

Du vet inte om de lägger ner tid på detaljer men lägger fram det som att de inte skulle göra det?

Jag orkar inte gå in på en diskussion om att definiera uttrycket "att lägga ner tid" i detta sammanhang. Min åsikt är att de lägger mycket tid/tankar på detaljer, där de extremt små hålen för sleep-LEDen som gör att det ser ut som solid metall när den inte lyser, är ett exempel. Ett annat exempel på samma område är algoritmen bakom sleep-indikatorns beteende. Den fadear i ljus utformat efter hur människans (genomsnittliga) andningsrytm på natten ser ut. Dvs runt 12-20 andetag per minut, likaså fadear lysdioden nånstans mellan 12-20ggr/minut enligt samma kurva som våra andetag.

Det är bara ett par exempel..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

[QUOTE="fratey;10442381"]1. Bevis eller BS. Adobeserien har fungerat perfekt på varenda Windowsdator jag kört utom de riktigt långsamma. Lika perfekt har de fungerat på alla datorer med OS X, förutom en.
2. Snarare har det varit motsatsen. Det var inte förrän april i år som OS X fick 64-bitstöd för vissa Adobeprodukter, något Windowsversionerna haft ett tag.
3. PC är inget operativsystem.

jaa ge mig en OSx dator så kan jag bevisa det ^^ kan nämligen inte göra det själv just nu bara för att min hackingtosh är bränd och har inga dvd DL skivor så kan inte fixa det på bärbara just nu.. + att du bör tänka på att skillnaden mellan 32bit och 64bit i windows är långt från samma skillnad som det är mellan 32bit och 64bit i OSx

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Köp en mac bara för att testa och bilda dig sedan en uppfattning om framtida köp. Dessa trådar brukar bara sluta på ett sätt och det kommer inte gynna dig alls.

Permalänk
Medlem

Vilket kaos.

Jag föreslår att du lånar en mac från en polare och testar en tid själv; altern. hyr en. Det går ju att ha senaste win som dual boot.
Har du annars möjlighet eller tillgång till relativt nya komponenter, bygg en burk som kan köra OSX och köp apples touch pad som släppts separat.

På så vis spelar det ingen roll vilket som är best utan du märker nog vad som passar dig bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Du vet inte om de lägger ner tid på detaljer men lägger fram det som att de inte skulle göra det?

Jag tror handlar mindre om att de "lägger ned tid på detaljer" och mer att "de faktiskt gör det rätt".

Skrivet av fog:

Jag orkar inte gå in på en diskussion om att definiera uttrycket "att lägga ner tid" i detta sammanhang. Min åsikt är att de lägger mycket tid/tankar på detaljer, där de extremt små hålen för sleep-LEDen som gör att det ser ut som solid metall när den inte lyser, är ett exempel. Ett annat exempel på samma område är algoritmen bakom sleep-indikatorns beteende. Den fadear i ljus utformat efter hur människans (genomsnittliga) andningsrytm på natten ser ut. Dvs runt 12-20 andetag per minut, likaså fadear lysdioden nånstans mellan 12-20ggr/minut enligt samma kurva som våra andetag.

Det är bara ett par exempel..

Det finns fantastiska detaljer i en Macbook Pro men jag förstår inte hur en diod som "andas" en gång var tredje sekund är bevis bakom Apples geni.

Skrivet av norrby89:

jaa ge mig en OSx dator så kan jag bevisa det ^^ kan nämligen inte göra det själv just nu bara för att min hackingtosh är bränd och har inga dvd DL skivor så kan inte fixa det på bärbara just nu.. +

Du kommer med påståendet att Adobeprogram fungerar bättre i OS X. Jag har kommit med ett faktum som bevisar motsatsen. The ball is in your court.

Skrivet av norrby89:

att du bör tänka på att skillnaden mellan 32bit och 64bit i windows är långt från samma skillnad som det är mellan 32bit och 64bit i OSx

Bevis eller BS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undrar bara hur du orkar bry dig? Svårt att acceptera att andra människor inte tycker/tänker som du? Även om du lägger fram bevis och har säkert rätt i det du skriver så betyder inte det att alla andra vill ha de så. Det är inte hälsosamt att vara så anti och engagerad som du är Många Apple-människor lever efter deras slogan "think different".

[QUOTE="fratey;10444496"] text QUOTE]

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag tror handlar mindre om att de "lägger ned tid på detaljer" och mer att "de faktiskt gör det rätt".

Apple har förmodligen anställd alla "wonderchilds" som inte behöver tänka igenom något utan kommer med de bästa idéerna direkt. </sarkasm>

Skrivet av fratey:

Det finns fantastiska detaljer i en Macbook Pro men jag förstår inte hur en diod som "andas" en gång var tredje sekund är bevis bakom Apples geni.

Jag förstår inte ens hur du kan göra den kopplingen, det låter urbota korkat. Att det är ett (av många) bevis på att de lägger ner tanke och tid på detaljer däremot, det får väl anses logiskt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Hade en HP NC6000 och använde innan min MBP jag fick genom skolan.
Har aldrig haft en så gedigen dator som min NC6000, undantaget macen förstås.
Det blir riktigt jobbigt för mig när jag slutar skolan och måste lämna tillbaka macen.
Det finns mig veterligen ingen PC som kan slå NC6000, som numer är alldeles för seg, och mac är för jävla dyra.
Som många andra skrivit, touchpaden är underbar och även fast jag föredrar windows är touchen en jävligt bra grej.

Apples multitouch + Windows 7 = Jag köper det!

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Undrar bara hur du orkar bry dig? Svårt att acceptera att andra människor inte tycker/tänker som du? Även om du lägger fram bevis och har säkert rätt i det du skriver så betyder inte det att alla andra vill ha de så. Det är inte hälsosamt att vara så anti och engagerad som du är Många Apple-människor lever efter deras slogan "think different".

Mig tar det ingen som helst energi att skriva lite inlägg på ett forum! Det är i alla fall roligare än att supa skallen av sig.

Skrivet av fog:

Apple har förmodligen anställd alla "wonderchilds" som inte behöver tänka igenom något utan kommer med de bästa idéerna direkt. </sarkasm>

Jag menar att det är mindre att Apple har kommit på lösningen av världens problem och mer att de flesta tillverkare är så urbota korkade att de tror man kan arbeta på en 2x2cm-trackpad, då idén av en större trackpad i sig inte är något otänkbart. Men du får gärna missförstå mitt inlägg, ey...

Skrivet av fog:

Jag förstår inte ens hur du kan göra den kopplingen, det låter urbota korkat. Att det är ett (av många) bevis på att de lägger ner tanke och tid på detaljer däremot, det får väl anses logiskt.

Hur är en lampa som blinkar var tredje sekund "att lägga ner tanke och tid på detaljer"? Hylla magsafen eller trackpaden istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Mig tar det ingen som helst energi att skriva lite inlägg på ett forum! Det är i alla fall roligare än att supa skallen av sig.

Både - och är givetvis roligast, åtmistone ifall man inte räknar nästa dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Som i, "att bläddra mellan dessa multipla program", då OS X inte är riktigt bra när det kommer till att bläddra mellan flera öppna program - docken är kluddig där program som är på blandas med program som är av, och minimering av fönster tar ungefär fyra sekunder eftersom den ska spela igenom världens finaste animation.

Tja, det är ju mer en smaksak. Jag har som sagt inga problem med hanteringen av många öppna program...och det brukar bli massor

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som avvek lite väl mycket från trådens ämne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fratey:

Tabba och växla program på OS X fungerar ju bra mycket bättre än på windows enligt mig. cmd+tab eller swipa med 4 fingrar.

Det är ju jättelätt att se vilka program som är igång, precis som i Windows 7 så highlightas ju programmet som är igång i "docken"

Samt fönster-animationen kan du ju stänga av, lättare med instant switch istället.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tabba och växla program på OS X fungerar ju bra mycket bättre än på windows enligt mig. cmd+tab eller swipa med 4 fingrar.

Vad exakt i OS X gör det "bra mycket bättre" på multitasking? Jag menar, jag har kunnat alt-tabba sen... jag vet inte.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ju jättelätt att se vilka program som är igång, precis som i Windows 7 så highlightas ju programmet som är igång i "docken"

Whoops! - TinyGrab
är enligt mig bra mycket sublimare än
Whoops! - TinyGrab

Skrivet av SeF.Typh00n:

Samt fönster-animationen kan du ju stänga av, lättare med instant switch istället.

Tack och lov.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fratey:

Vad exakt i OS X gör det "bra mycket bättre" på multitasking? Jag menar, jag har kunnat alt-tabba sen... jag vet inte.

Jag menade mest som upplevelse, nackdelen med tabbandet på mac som jag märkt är att man inte kan tabba ut ur spel(WoW i detta fallet, enda jag testat) så vitt jag vet, om jag inte gör fel.

Det var inte så att jag sade att alt+tab var nytt, jag beskrev bara ens alternativ. Att bara swipea 4 fingrar över touchpaden så bytar den app, och förvånande exakt.

Skrivet av fratey:

Whoops! - TinyGrab
är enligt mig bra mycket sublimare än
Whoops! - TinyGrab

Det beror på hur många program man brukar köra, sen är det lite fusk i bilden för firefox är highlightat där och inte minimerat

Jag tycker båda fungerar lika bra, beror nog mest på vad man tycker bäst om designmässigt om man gillar det sublima eller inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Trögare?
Hmm, själv sitter jag med en AMD x64 6000+ x2 3ghz, 3gb i ram, 640gb sATA hdd 64mb cache, Radeon 4830 1gb, passivt kyld processor.
Hela denna vecka och förra jag har haft igång Adobe Dreamweaver cs5, Photoshop cs5, flash cs5, ibland Illustrator cs5, Filezilla ftp client, Spotify, uTorrent, Firefox, 2-3 utforskare, MSN, ibland även skype, steam och även till och från Starcraft 2 (när det var dags för en paus) samtidigt. Allt startade och fungerade lika snabbt dag efter dag, stund efter stund. Inte nog med det så spelar jag Starcraft 2 med högsta grafikinställningarna.
Som avslut så testar jag starta upp photoshop med alla dessa program igång förutom starcraft 2. Tiden blir 4.83 sekunder med mobilens timer.
Jag har ingen snabb värsting dator men den blir aldrig speciellt trög om jag inte arbetar med psd filer på en storlek av xxxmb. Normalt som jag alltid arbetar märker jag ingen skillnad och kan fortsätta arbeta i samma takt dag in, dag ut.

Nu, testar jag även köra raidelloskärpa på en bild med upplösningen 4500x3000px och max inställningar i photoshop. I samma veva testade jag hoppa medan program och går snabbt och fint, enda som tar en millisekund längre är photoshop själv som arbetar som en tok just nu. Testar öppna olika filer för olika program, laddar direkt utan paus eller hårt tänkande.
Jag känner inte att något är slöare, men visst, med 11 program igång så går det lite segare för photoshop och rendera bilden. Utan alla dessa program renderade photoshop samma bild på 94 sekunder. Med alla program igång, skiftande mellan alla program och testar även öppna filer i illustrator, flash och dreamweaver, 152 sekunder. Men mitt allmänna arbetsflöde har inte blivit trögare, går fortfarande lika snabbt och arbeta med andra program medan photoshop gör sitt.

Men! Jag kunde inte göra det här för några månader sedan, körde med en 400gb seagate 8mb cache sATA disk. Fy satan så trög och slö datorn var (lyckades t.om. avverka två stycken, första åkte tillbaka på garantin) till slut blev jag less för att det var självklart att hårddisken var flaskhalsen i systemet och köpte mig en ny hårddisk. Det var som natt och dag! allt flyter på så otroligt lätt och snabbt! Egentligen behöver jag ingen uppgradering av min dator på ett tag men ändå så vill jag också ha dem stora processorerna, SSD diskar och värsting grafikkort som alla andra har.

Starcraft 2 i högsta grafikinsällingar? I lägsta möjliga upplösning? Låter inte särskillt trovärdigt eftersom det är krävande för dom flestsa datorer med "hög" upplösning och höga inställningar.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag menade mest som upplevelse, nackdelen med tabbandet på mac som jag märkt är att man inte kan tabba ut ur spel(WoW i detta fallet, enda jag testat) så vitt jag vet, om jag inte gör fel.

Jag tycker tabbningen på både Windows och OS X är ganska identisk förutom att man inte kan tabba ur vissa program i OS X och att den ibland inte vill tabba om det är flera fönster i ett program.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var inte så att jag sade att alt+tab var nytt, jag beskrev bara ens alternativ. Att bara swipea 4 fingrar över touchpaden så bytar den app, och förvånande exakt.

Jag kan inte riktigt relatera då jag baserar mig på en stationär arbetsstation just nu, jag vet att Apples touchpads är oslagbara på laptopfronten.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det beror på hur många program man brukar köra, sen är det lite fusk i bilden för firefox är highlightat där och inte minimerat

Jag ber om ursäkt! Jag tänkte faktiskt inte på detta, klart det är en orättvis jämförelse. Här är "rätt" version:
Whoops! - TinyGrab

Visa signatur

Permalänk

Det här tycker jag är en bra anledning till att välja en mac framför en dell (spelade just in med camtasia):

YouTube - stresstest - osx

Bilden som används i Photoshop är 34,5 MB.
Lägg märke till att Win 7 körs hela tiden i VM-Ware med fyra program (messenger, photoshop, visual studio och firefox) öppna på en parallell skrivbordsyta.

Datorn som används i klippet är samma som står i min sign.

Jag tror inte nån lika dyr windowslaptop (c:a 30 kkr) klarar av samma grej. Motbevisa mig gärna.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Det här tycker jag är en bra anledning till att välja en mac framför en dell (spelade just in med camtasia):

Nu är jag macanvändare men det där var det dummaste jag läst.
En Win7 burk med SSD och samma prestanda är varken sämre eller bättre i multitasking.

Jag skall väll anmärka att detta är min åsikt och inget annat.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller