Tips på uppgraderingspaket (ca 3500kr)

Permalänk

Tips på uppgraderingspaket (ca 3500kr)

Hejsan och tack för senast.

Har lyckats uppgradera min dator så nu spinner den som en katt.
Dock uppstår samma problem som tidigare och jag har lyckats identifiera felet.
Jag var dum nog och trodde jag kunde köra på det grafikkort jag redan använde mig av. men ICKE!

Spel jag spelar: Medal of Honor, Starcraft 2, World Of Warcraft samt The Sims 3.

så då är frågan, Grafikkort? Vilket passar? Vilket är mest prisvärt?
Är ute efter ett Grafikort med krut i. 1500:- är min budget som kan bestigas något

Så här ser min burk ut idag efter uppgraderingen. (dock samma gamla grafikkort)
Operativsystem - Microsoft Windows Vista Home Premium (32-bit)
CPU - DualCore AMD Phenom II X2 Black Edition 555, 3200 MHz (16x 200)
Moderkort - Asus M4A87TD/USB3
Systemminne - 2048 MB (DDR3 SDRAM)
Grafikkort - ATI Radeon HD 4600 Series
Hårddisk - 300+500 GB
Nätagg - Corsair CX 400W/80+
Chassi - Antec Three Hundred (Svart)

Hjälp mig!

Tack på förhand,
Henrik

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att köpa svala grejor då det inte direkt lär finnas mycket till kylning i det chassit. Sen kommer du måsta byta nätaggregat. Det kan vara problem med OEM-datorer för det är inte alltid det passar. Men om vi antar att det nu passar så föreslår jag följande.

Då det inte verkar finnas någon dokumentation angående huruvuda det där moderkortet stödjer nya Amd processorer så skulle jag rekommendera att köpa nytt moderkort.

Asus M4A785-M, mATX - Inet.se

Det tar processorer upp tll 125W... Om det klarar av Phenom II X6 vet jag inte men den är knappast aktuell.

Jag skulle dock rekommendera att välja en processor som ligger i närheten av din nuvarande i effektförbrukning. Och här blir det ju lite svårt.

Antingen en 4 kärnig Athlon II:
AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz - Inet.se
Vissa spel vill i dagsläget ha mer än två kärnor men den klassas nog inte som en spelprocessor direkt. Den ligger på 95W, motför din nuvarande som låg på 90 W någonting.

Eller:
AMD Phenom2 X2 555 3,2GHz BlackEdition - Inet.se
Phenom II 555BE kommer vara snabbare än athlonen i vissa spel, den är några kronor billligare och ligger på bara 80W.

Du kan jämföra dom här (jämförelse med athlon 645an som bara är 100 Mhz snabbare då 640an inte fanns.:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
Som du ser vinnar Athlonen på alla kompilerings- och renderingstest medan Phenomen är snabbare i de flesta spelen.

Grafikkort:
Till den här burken kommer ett Radeon 5770 sitta som en smäck.
Gigabyte Radeon HD5770 1GB - Inet.se

Hade önskat att du kunde köpa ett:
Sparkle GeForce GTX 460 768MB - Inet.se
Men det kräven 2 pci-exp-kontakter, vilket inte nätaggregatet nedan har. Du kan alltid köpa ett nätaggregat som har 2 kontakter, ville bara påpeka detta

Sen fattas bara 2 gb minne till.
Corsair 2GB (2x1024MB) 667MHz Corsair VS - Inet.se

...och ett nätaggregat, och med det även en ny låda antagligen.

Nätaggregat:
Corsair CX 400W 80+ KAMPANJ - Inet.se
Speciellt för det priset... en stöld! 400W kommer räcka för den burken.

Summa på Inet.se - datorer, bärbara datorer, laptop, dator, datorkomponenter - Inet.se, 3500 kr... Du kan även få fraktfritt på inet om du är medlem här... sök i forumet...

Du kan ju även skita i att uppgradera processor och moderkort och bara köpa mer minne och ett bättre grafikkort. Du kommer dock fortfarande behöva mer än 250 W men på detta sättet kommer du så klart billigare undan men nja... jag vet inte hur mycket flaskhals den prollen kommer bli.

Hoppas det hjälpte...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Sen kan du ju även testa att köpa en processor och stoppa i moderkortet... kan ju funka, vem vet Det kommer inte gå sönder iaf så har man orken är det ju bara att testa.

Ser den ut så här invändigt?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Inaktiv

*tråd flyttad, rubrik ändrad*

Permalänk
Medlem

ASUS M4A785-M review – overclocking the 6-core AMD Phenom II X6 1055T at stock voltage - mattgadient.com

Där har du i.a.f en review på moderkortet om du undrar... Det stödjer Phenom X6 med en biosuppdatering...

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

400W är lite under vad jag skulle rekomendera om du skulle köra med GTX 460. Helst ska man ha 450W där.
Annars räcker det för 5770 kortet.

Annars ser delarna heatm länkade bra ut och kommer få WoW flyta skit bra. Ev kan du också klocka upp CPUn nån extra 200MHz utan att öka volt och att den blir för varm

Liten fråga bara. Är det en singer 2GB minnes sticka, eller är det 2 st 1GB moduler?
Är det en 2GB sticka som sitter i lådan så ska du istället köpa en 2GB modul istället för 2x1024MB modul paketet.

Här är paktet sammanfattat.

Ska du köra med GTX 460 så är det starkt rekommenderat att köra med minst 450W nätdel. Men då går priset upp en bit över din budget.

EDIT:
Och ska du uppgradera med mer minne så får du uppgradera ditt windows till 64bit för att utytja altl minnet. Du kan som sagt använda samma produkt nyckel du har nu till 64-bit.
Viktiga är att skivan är 64-bit Home Premium version bara så ska produkt nyckeln funka. Ev så får du aktivera den över telefon, Ibland kan det bli tjatigt där och man blir omkopplad till en person att tala med. Men då är det bara att säga att man uppgraderat hårdvaran och instalerat om windows så är allt oki doki.

Själva 64-bit skiva kan man beställa från Microsoft. Inte exakt var man gör det. kontakta deras support typ. Ska inte kosta mer än nån 50 lapp att få det hemskickat.
Annars om du har någon kompis med 64-bit home premium skiva så går det också bra.
Alternativt kan du ladda ner 64-bit skivan och bränna ner det.. Men pga av forum regler så kan jag inte specificera exakt var man laddar ner det. Får du lsita ut själv tyvärr. Och det är vissa risker om virus och annat skit om du laddar ner det från en skum källa..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

GTX 460 voltklockat med en phenom klockad drar inte mer än 300W what so ever. Så 400W är inget problem direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

GTX 460 voltklockat med en phenom klockad drar inte mer än 300W what so ever. Så 400W är inget problem direkt.

Man måste dock räkna med capictator åldrande en bit. 400w bör räcka ja. Fast är lite över rekommenderade gränsen som sagt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Fast jag rekommenderade 5770 tack vare nätaggregatet, Om inte annat så väsnas alla nätagg så fort man kommer över 50% load så jag skulle köpt ett 600W till ett system som drar 300W...

Visa signatur

#ryssjävlar