ÄR DET BRA TID FÖR EN NY PC? Dollarn ligger lågt!

Permalänk
Inaktiv

ÄR DET BRA TID FÖR EN NY PC? Dollarn ligger lågt!

När kommer butikerna sänka sina priser för att dollar är så låg just nu!! Spel-Datorn jag ska köpa ska helst ha vattenkylning, en liten SDD hårddiskt och helst leva länge samt kunna uppgraderas billigt!! Vilken butik ska man beställa delarna eller ska jag vänta lite på ett annat tillfälle? är det bäst att bygga den själv och får man garanti för paketet? Eller ska man slösa ca 800 kr för att dem ska göra det och få 3 års garanti?

Bugdeten får ligga mellan 10-13 k det vore super schysst och snällt om man fick hjälp av experter! Är evig tacksam, den underbara personen som fixar ihop ett paket med grymt prestanda och bra pris!! Tack snälla för alla förslag!!

Mvh Darre

Permalänk
Medlem

AAAARGH. Eftersom att ingen svarade kände jag mig dum om jag itne gjorde ett bra paket åt dig Så hhääär ska det se ut

Och som sagt. Vänta inte hela tiden på new gen

Permalänk
Inaktiv

Härligt, härligt!! Är det bra kvalitet på de andra komponenterna? Grafikkortet verkar vara overkill är den helt ny på marknaden? eller har den blivit billigare? så det är Inet jag ska satsa på och inte något annat? Väntar på lite mera förslag så jag kan jämföra och sedan starta igång beställningen! Tusen tack för din tid Maxudd ;D

Permalänk
Medlem

Bygg själv enligt mig, är både kul och lätt.. finns även guider om det är saker du undrar över:)

Maxudds paket har 2x minnen, men din processor kör tripple channel (3x minnen optimalt)
Kör på något sånt här ist enligt mig:p
SSD:Komplett.se - Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB Riktigt billigt just nu!
Moderkort:Komplett.se - ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366 slut på inet, och ungefär samma pris med frakten

Lyckatill

Edit: Om det blir lite för dyrt, byt processorn mot en i5 760. I stort sett samma prestanda i spel, fast billigare:)

Permalänk
Medlem

Oj förlåt märkte inte att det var tripple channel. Vart ser man det? Iaf tkr mitt paket var rätt bra inte för att zuty's är dålig Ja 5970 regerar över ALLA grafikkort. Har du dom i SLI finns det inget bättre som man kan få för tillfället.

Permalänk
Medlem

Och ja det är väldigt bra kvalite

Permalänk
Medlem

alla socket 1366 processorer kör i tripplechannel
Nvidias kort scalar väldigt bra i sin sli, så 2x 470 ger väldigt mycket prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxudd:

Oj förlåt märkte inte att det var tripple channel. Vart ser man det? Iaf tkr mitt paket var rätt bra inte för att zuty's är dålig Ja 5970 regerar över ALLA grafikkort. Har du dom i SLI finns det inget bättre som man kan få för tillfället.

haha jo, för crossfire skalar seepee dåligt. 2 GTX480 våldtar 5970 cf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuty:

Maxudds paket har 2x minnen, men din processor kör tripple channel (3x minnen optimalt)

så om du har ddr2 så är 2 moduler optimalt??

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxudd:

haha började skratta när jag läste sli

sorry ot men vänta nån vecka med och köpa då amd släpper nya kort nu i dagarna sen om någon månad.

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

så om du har ddr2 så är 2 moduler optimalt??

Det beror på processorn hur många minnen man ska ha, ddr2/3 är "sortens minne"

Permalänk
Skrivet av edberg24:

Ja tack, men nu är det så att du får ett 5970 för strax över 5000 och inte 7000+ för 2x480 en kärnreaktor som värmeaggregat i datorn... 5970 är inte crossfire vet du, det är ETT kort. Du vet att du kan köra 2st 5970 som "våldtar" 2x480 va ?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

oj vafan snackar jag om? haha sa sli till ati xD Aa. Men skalningen har inte min kmpis nåt problem med när han gamear

Permalänk
Medlem

Som sagt, vänta med att köpa. Och vad du än gör lyssna inte på Maxudd (no offence men du kan inte dina grejer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ja tack, men nu är det så att du får ett 5970 för strax över 5000 och inte 7000+ för 2x480 en kärnreaktor som värmeaggregat i datorn... 5970 är inte crossfire vet du, det är ETT kort. Du vet att du kan köra 2st 5970 som "våldtar" 2x480 va ?

stödjer ett spel inte CF så kommer bara 5970 använda en gpu, så mer eller mindre så är de CF fortfarande. men ja de är bara ett kort.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

vilka härliga kommentarer, ser fram emot och forska lite på egen hand och läsa mera om dessa komponenter! jag har faktiskt tänkt vänta 2 veckor tills höstlovet (v44) då bör det vara fin rea på marknaden!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zuty:

Bygg själv enligt mig, är både kul och lätt.. finns även guider om det är saker du undrar över:)

Kör på något sånt här ist enligt mig:p
SSD:Komplett.se - Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB Riktigt billigt just nu!
Moderkort:Komplett.se - ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366 slut på inet, och ungefär samma pris med frakten
http://i55.tinypic.com/288qrm9.png

Lyckatill

Edit: Om det blir lite för dyrt, byt processorn mot en i5 760. I stort sett samma prestanda i spel, fast billigare:)

Blir det någon garanti om man bygger själv??? Det går väl inte skicka in sitt paket och låta dem fixa det om det uppstår problem?

Permalänk
Medlem

Måste låna tråden lite offtopic.. Låter man som en komplett idiot om man frågar "Vilken prissänkning"? Kommer det ske någon stor prisändring snart?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

För att förstöra lite i tråden, Amd's Sexkärniga processor är bland det prisvärdaste och prestandamässigt bästa du kan få idag, Är själv ett Intel fan sedan länge, men fakta går inte att komma ifrån

Du ska absolut vänta någon månad på att köpa en dator, det kommer nya kort från Amd (gamle Ati) och de lär bli mer kräm en vad du får idag för samma peng. Så för guds skull, vänta, något annat vore korkat.

IDG får väl ses som en någorlunda trovärdig referens när det kommer till processortest?
Otippad processorvinnare i PC för Allas datortest - IDG.se

För det första bör du nog ta det lugnt med att bygga datorn själv om du aldrig gjort det innan, eller vågar riskera att förstöra något. No Offence, men de kommentarer och frågor som ses ovan indikerar att du inte har lekt mycket nörd. Jag skulle varit jävligt försitig att bygga datorn själv om jag aldrig gjort det innan, vill du spara 800 kronor, be någon kompis med erfarenhet om hjälp.

Vad ska du ha den till?
3 skärmar i bredd och Nvidia surround/eyefinity?
Vad har du för dator nu?
Ska den överklockas? vara tyst? stå på dygnet runt?

Ge beställandet en liten paus, och måste du absolut ha en dator att leka med direkt? om så är fallet, köp allt nytt, förutom grafikkort som du plockar ditt gamla tills du vet vad tusan Amd tänker släppa.

Och återigen, No offence, men det här med "jag ska bygga en dator, ge mig komponenter" trådarna, dyker upp precis överallt i forumet just nu, och i regel är det samma svar överallt.
Kolla igenom forumet, så lär du få svar på din fråga, med mängder av alternativ.
Är det en specifik fråga, eller något du vill att man hjälper dig med är det bara att pma.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av davaa:

Måste låna tråden lite offtopic.. Låter man som en komplett idiot om man frågar "Vilken prissänkning"? Kommer det ske någon stor prisändring snart?

Nu förstår jag inte vad du menar direkt...Men vad jag fick höra är att dollarn kursen har ett stort inflytande på marknaden samt priserna och när nya komponenter dyker upp sänks priserna på näst nyaste komponenterna, så går det ner som ett ned gående spiral med alla generationers komponenter!! Det är iaf min sammanfattning på det jag har läst här på sweclockers…kanske är jag ute och cyklar men det låter logiskt!

Permalänk
Medlem

tror de blir väldigt trångt med ett 5970 i det chassit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

För att förstöra lite i tråden, Amd's Sexkärniga processor är bland det prisvärdaste och prestandamässigt bästa du kan få idag, Är själv ett Intel fan sedan länge, men fakta går inte att komma ifrån

Du ska absolut vänta någon månad på att köpa en dator, det kommer nya kort från Amd (gamle Ati) och de lär bli mer kräm en vad du får idag för samma peng. Så för guds skull, vänta, något annat vore korkat.

IDG får väl ses som en någorlunda trovärdig referens när det kommer till processortest?

Nej inte utan ren data över prestandan som inte kommer ut förrens den 25e oktober!? och då måste man fortfarande köpa skiten för att läsa information som (jag inte skulle sätta över) det man kan läsa på internet!

Intel Core i7 950 är en snabbare / starkare processor!
Som finns på en plattform som är utmärkt för spel då x58 har både stöd för SLI och CF!
http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6/6... det enda spelet som X6an är bra på är MW2.. -.-

Så länge det inte gäller ett program som är extremt optimerat för att köras bäst på 6 st fysiska kärnor!

dessutom gillar jag din processor som du tydligen har i din dator (i sign) amd i5 760! gj polly!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bellerefon:

För det första bör du nog ta det lugnt med att bygga datorn själv om du aldrig gjort det innan, eller vågar riskera att förstöra något. No Offence, men de kommentarer och frågor som ses ovan indikerar att du inte har lekt mycket nörd. Jag skulle varit jävligt försitig att bygga datorn själv om jag aldrig gjort det innan, vill du spara 800 kronor, be någon kompis med erfarenhet om hjälp.

Vad ska du ha den till?
3 skärmar i bredd och Nvidia surround/eyefinity?
Vad har du för dator nu?
Ska den överklockas? vara tyst? stå på dygnet runt?

Ge beställandet en liten paus, och måste du absolut ha en dator att leka med direkt? om så är fallet, köp allt nytt, förutom grafikkort som du plockar ditt gamla tills du vet vad tusan Amd tänker släppa.

Och återigen, No offence, men det här med "jag ska bygga en dator, ge mig komponenter" trådarna, dyker upp precis överallt i forumet just nu, och i regel är det samma svar överallt.
Kolla igenom forumet, så lär du få svar på din fråga, med mängder av alternativ.
Är det en specifik fråga, eller något du vill att man hjälper dig med är det bara att pma.

Datorn ska vara helst tyst, tillgängligt för att överklocka om den börjar bli seg, men mesta dels till spel samt klara sig minst 2-3 år att köra dem på "high quality" om inte ultra, låter lite naivt, men det därför jag frågar er experter. Och självklart ska den stå på flera dagar när man laddar ner något som går trögt. Inget overkill med 3 skärmar tyvärr. Den nya AMD processorn låter väldigt intressant…
Så vad tycker du? Några förslag förutom att vänta lite till?
Tack för din tid <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

dessutom gillar jag din processor som du tydligen har i din dator (i sign) amd i5 760! gj polly!

Jag är nog mer fan utav nätagget om jag ska vara ärlig...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Datorn ska vara helst tyst, tillgängligt för att överklocka om den börjar bli seg, men mesta dels till spel samt klara sig minst 2-3 år att köra dem på "high quality" om inte ultra, låter lite naivt, men det därför jag frågar er experter. Och självklart ska den stå på flera dagar när man laddar ner något som går trögt. Inget overkill med 3 skärmar tyvärr. Den nya AMD processorn låter väldigt intressant…
Så vad tycker du? Några förslag förutom att vänta lite till?
Tack för din tid <3

Antingen går du på Amd's sexkärniga/fyrkärniga
(sexkärnig för tyngre jobb, fyrkärnig för spel typ)
Eller så väntar du en stund på Intels nya socket, några månader kvar tyvärr, eller åtminstone väntar tills den är släppt och de eventuellt sänker den vanliga...

Skrivet av Zuty:

Kör Intel i5 760 själv och är tokigt nöjd, för vanliga spel är det inte nödvändigt att jaga de dyra processorerna alltför mycket.

Köp den processor som känns rätt sedan, intel eller amd spelar mindre roll, det är viss skillnad, generellt sett är Intel mer extrem prestanda och Amd billigare, för en speldator är det mindre skillnad, det är ekonomin, eller snarare religionen som väljer. kommer alltid finnas folk som föredrar den ena eller andra, det är lite som det här med Iphone eller någon Android, Volvo eller inte Mercedes, en eller flera fruar.
(självklart inser vilken vettig människa som helst att det ska vara Android, Mercedes och minst femton fruar)

Här har du var jag skaffade mig för 3 månader sen, då kändes det värt. skillnaden är att jag har ett passivt kylt grafikkort, så ingen fläkt på den.
processorn ligger två grader över rumstemperatur idlande, och aldrig över 45 grader under stresstest.
och datorn är knäpptyst, processorkylaren är tyst, ssd disken är ju garanterat tyst, och "tb" snurrar bara igång när jag lägger in något.
och den räcker gott för de flesta spel under god tid framåt, och då valde jag dessutom ett "billigt" grafikkort... Nu är det inget prestandamonster, men med tanke på att vad den kostade mig, samt det faktum att det känns som den kommer leva länge och väl gör det värt.

glömde visst nätagg, sparkade in ett 650watts Corsair. så lägg till 700 kronor på priset.

Visa signatur

mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Jag är nog mer fan utav nätagget om jag ska vara ärlig...

Du driver ju med hela signen 1337mhz minnen

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dima.g:

Du driver ju med hela signen 1337mhz minnen

Det går dock att ha (bara att öka bussen med 7 mhz så får du minnen som går i 1337).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Blir det någon garanti om man bygger själv??? Det går väl inte skicka in sitt paket och låta dem fixa det om det uppstår problem?

Nej, du lär troligtvis inte kunna skicka in hela datorn för att be dom felsöka. Felsökningen får du lösa själv, men då har du t.ex oss på Sweclockers till hjälp! Du har dock garanti på varje individuell komponent du köper, hur lång tid det är, det är olika beroende på märke osv.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av Maxudd:

Som jag sett så klår tydligen gtx 460 1gb sli 5970 me lite klock, och dem går att klocka grovt så det är inget bra val just nu, ska man köpa det ska man gå på begagnat där man kan få kortet runt 3500 för black edition på tradera.

Permalänk
Skrivet av edberg24:

2 st 5970 äger sönder 2 st GTX480, Bevis finns på Youtube

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid