Geforce GTX 580 mot slutet av året

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Jo, de har "bara" minskat chippet och gjort det strömsnålare och snabbare... precis vad nvidia har gjort..

Du verkar få ut mycket mer info ifrån nyheten än vad som är möjligt. (d.v.s du bara hittar på en massa)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kul att få konkurrerande kretsar från båda tillverkarna vid ungefär samma tidsperiod, slipper man allt smutskastande om att "det och det är bättre för det släpptes innan", det blir en ren head-to-head-duell, precis som det ska vara. Saknar det.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Inaktiv

GTX 485 hade väl varit ett mer logiskt namn.

Permalänk
Medlem

luktar PR-trick eller är det en slump att det kom upp en nyhet just nu?
hur som helst så är det underbart när dom pressar varandra så ska bli spännande att se vem som vinner den här duellen

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Ser ut att kunna bli jämnt mellan AMD och Nvidia i nästa generation, frågan är bara vem som vinner i prisvärdighet. Nvidia kan nog kontra med riktigt bra priser nu när deras arkitektur redan är framtagen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Orici:

Du verkar få ut mycket mer info ifrån nyheten än vad som är möjligt. (d.v.s du bara hittar på en massa)

kan ju säga att det har kommit fler nyheter än den här. hd6*** kommer ha ett nytt upplägg med streamprocessorerna, så att dom kan användas mer effektivt. det är bland annat därför som 6870 är bättre/lika bra som 5850 fast den har färre streamprocessorer. vad jag förstod av nvidias gtx 580 så är det bara exakt samma kärna som förut, fast optimerad och med tsmc's bättre 40nm (bättre yields)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Detta blir kanske det kort så som Fermi va tänkt från början.
Januari blir intressant.....

Ungefär vad jag tror med, GF100 hade helt klart vissa design brister, rent tillverkninstekniskt. Om man bara rättar till det och får så pass bra yelds att man kan tillverka felfria kretsar som ger planerade klockfrekvenser så kan det bli ett utmärkt kort.

Basserat på de lösa rykten som flyter runt så hade nog GTX485/GTX490 känts som ett rimligare namn, men man vet ju aldrig kan ju hänt något spännande på vägen med.
På samma sätt som AMD nästan kunnat behålla 5xxx numreringen på nya korten och kört en 5845/5865 eller nått.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Bästa skulle vara om de lyckats öka prestandan med 20% och samtidigt lyckats hålla strömförbrukningen på max 480's nivå.
Med tanke på chippets design och tillverkningstekniken är jag tveksam - å andra sidan verkar det som om Nvidia nådde "power consumption wall" iom 480 och var tvungen att skära tillbaka på antalet CUDA-kärnor.

Permalänk
Medlem

Grymt!

Får bara hoppas att 3 skärmutgångar kan användas av ett kort denna gång i stället för två samt lite bättre beräkningskraft per watt.

Nvidia känner sig nog pressade av AMD men det är ju bara bra, nu sätter de press tillbaka mot AMD. Riktigt bra med krig på grafikkortsmarknaden! Det gillar jag som konsument.

Får hoppas nvidia planerar liksom AMD att nästa år tidigt gå över till 28nm också så kriget fortgår!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Hur vet du att det är en flopp? Sitter du på ej publicerad info?

OnT: Tycker att det var väldigt snabbt för att få ut nästa generation. Fast det kanske är normalsnabbt med tanke på att Fermi från början blev försenat pga tillverkningen. Eller slänger dem ut sig ett kort för tidigt bara för att kontra AMD?

Fermi blev väl främst försenat pga av design missar.

Permalänk
Medlem

Även om namnet är lite konstigt så är det kul med konkurrans. Blir väl att vänta ett par månader extra då innan man skaffar nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterTrollet:

Är det inte det då?

Att hoppa upp till 580 på en obefintlig chipskillnad, nvidia i ett nötskal..

hmmm 57XX -> 68XX , 58XX -> 69XX där kan man snacka obefintlig skillnad i chip design i såfall.

Permalänk
Medlem

Ajjaa hoppas att Nvidia inte är lika dumma med prissättningen som dom har vart tidigare.. men skulle inte förvåna mig om kortet lägger sig runt 6000 ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ajjaa hoppas att Nvidia inte är lika dumma med prissättningen som dom har vart tidigare.. men skulle inte förvåna mig om kortet lägger sig runt 6000 ^^

Vill man ha det bästa så kostar det, så har det alltid varit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonthan:

Blir nog mitt nästa grafikkort:)

Köp ny rigg först? den du har i sign är inte mycket att hänga i gran!

Permalänk
Medlem

Den visan har vi hört förut, jag sätter mina pengar på att det dyker upp först någon gång i april denna gången

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Läste om denna på TCMagazine, skall enligt deras rykten ha 128 texture units, 512-bitars minnesbuss, 2GB GDDR5 och TDP nära GTX 480...
Rumors say Nvidia prepping 512-core GeForce GTX 580 | TechConnect Magazine

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk

Jaha, då blir det kanske inget 480 SOC då aja, bara att vänta.... all denna jäkla väntan

Men borde inte 680 vara bättre ? eller ännu mer logiskt 485 ? ojämna hundratal för nVIDIA är väl OEM ?

Permalänk
Medlem

Den namngivningen skulle förvåna mig! GeForce 100, 300... har varit budget/OEM kort, medan 200-serien hade lite mera krut i sig. Har man frångått detta nu kanske, iom att man även har budget kretsar i 400-serien. Jag har för mig att om ett dylikt chip lanseras så får det nog namnet GTX 680.

Edit. Någon hann före.

Permalänk

Nice!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Om AMD 6x serie är 20% bättre än 5x serien lär nog de som väntar köpa dessa kort. Tror att NVIDIA kommer ut med sin "värsting" försent för 2010. Kanske ger det dem en skjuts i 2011, återstår väl att se. Kul iaf att de visar tänderna, har varit lite väl lojt på grafikkorts marknaden på sistone

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Vill man ha det bästa så kostar det, så har det alltid varit.

mjoo men när det gäller nvidias pris sättningar på deras värsta kort så är det lite väl extremt^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Kom ihåg att 480 skulle släppas i slutet av förra året också, men kom i april. Lär bli samma sak igen. Mycket snack och liten verkstad helt enkelt.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

lite underligt att 400 generationen inte äns får leva 1 år på svensk marknad innan nästa kommer :S

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Kom ihåg att 480 skulle släppas i slutet av förra året också, men kom i april. Lär bli samma sak igen. Mycket snack och liten verkstad helt enkelt.

Jag är inte helt säker på min sak, men hade inte de problem med att få till kretsen då? Nu har de väl ändå fixat så att den fungerar och producerat ett antal modeller. Det lär väl åtminstone vara mindre problem denna gång och troligare att det kommer i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

I vanlig Nvidia-anda så går man ut med "köp inte ATI/AMD, vi har nåt jättesuperdunderüberhäftigt på gång" i tid före julhandeln och dagen före en ati/amd-lansering.

Hur gick det sist? De som väntade på fermi satt där med sina gamla sketkort i mars/april när vi andra spelat på våra 5870 sedan september året innan.

Ta och lär er, Nvidia levererar inte i tid och absolut inte när de börjar droppa lösa rykten.

Nu är det bara att plocka fram popcornen i väntan på en "presentation" med en ickefungerande plastmodell i handen på koreanen.

mjo för gtx 295 slåt ju inte 5870/gtx 480

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Om den baseras på en energisnålare version som det verkar bli, fast med mer prestanda likt gtx460 så kan vi säga byebye till AMD's flopp som lanseras nu

Jasså, berätta mer!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av McVit:

mjo för gtx 295 slåt ju inte 5870/gtx 480

Skitbra att jämföra dual-gpu med single-gpu

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

tur de eventuelt har nått att komma med. fast drar det mer ström än AMD´s så är det inte värt det. tyder på de inte kan tillverka grafikkort mot hur mycket ström som måste användas. Är säkert bara nått för att få folk att avstå från amd´s som kommer nu. & sen blir detta försenat 3-4 månader. men tiden få visa vad som händer. Kommer endå sitta kvar på mitt 5870 till 7000serien eller Nvidia om de gör nått bra nästa år i slutet

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Skitbra att jämföra dual-gpu med single-gpu

du menar som när man jämför 5970 och GTX 480

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra