AMD Radeon HD 6870 och HD 6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

finns inne på INET NU :D!!!
Datorkomponenter - Grafikkort - PCI-Express - ATI - Inet.se

EDIT: Det är ju ingen som säljer 6850 med ref kylare vill ju ha så att varmluften flyttas ut ur chassiet

Du har ett lian chassi, är inte de high-end segment? Dessutom lär referenskylaren låta mer vilket aldrig är behagligt men om man inte störs sig på det så kan jag förstå hehe.

Jag tror de har lagt in på komplett också men inga i lager förrän nästa vecka typ.

Permalänk
Relik 📜

Vad kul att många uppskattar testet! För att svara på lite funderingar..

* Som många redan har påpekat är Radeon HD 6800-serien inte tänkt att övertrumfa HD 5800-serien när det kommer till prestanda. Den uppgiften faller på Cayman och HD 6900 som rullas ut under nästkommande månad.

* Anledningen att StarCraft II försvunnit är framför allt praktisk. Varje gång Blizzard uppdaterar spelet måste gamla repriser köras i "kompabilitetsläge", och vi kan därför inte garantera prestandan. Den här gången föll det sig så illa att en ny version dök upp mitt under testandet, och vi hann helt enkelt inte verifiera resultaten. Eventuellt kan spelet göra comeback i framtiden.

* Angående vilka kort som är med i testet måste vi begränsa oss och göra avvägningar, den här gången valde vi att satsa på lite fabriksöverklockade modeller utöver referensvarianterna. Radeon HD 5870, HD 5970 och andra modeller som saknas spelar dessutom i andra pris- och prestandaklasser, de kommer istället att ligga i fokus när Cayman ska testas.

* Att våra resultat skiljer sig mot andras är inte så mycket att säga om. För det första kör vi inte alls samma testsvit vilket gör det svårt att jämföra, dessutom finns det skillnader i hårdvara samt säkert även i vilka sekvenser som används. Givetvis har vi i känd stil rullat alla tester flera gånger för att verifiera att resultaten är korrekta.

* Angående att dela upp diagram jobbar vi för fullt med att få ut ett nytt system på redaktionell nivå. Förhoppningsvis innebär detta att vi även kan anpassa det som når ut till användarna på ett bättre sätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Var är 5970!!

Här: Grafikkort (PCI Express) med Radeon HD5970 - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Skrivet av zuper_duper:

tror ni att en Corsair Powersupply 620W klarar av 6870 CF eller de kanske behöver man köpa en ny.

Du behöver inte köpa nytt nätagg.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

mmmm känns som en käftsmäl på belackarna, inte helt utan skavanker. det här med frekvenser tror jag inte båda gott för caymanen vilket är min intresse sfär. och med tanke på at

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Vet någon när 6870 kommer med tillverkarnas egna kylning? Tacksam för svar!!!!

Permalänk
Medlem

Intressant läsning och bra recension för övrigt

Detta var klart över mina förväntningar, undrar bara hur Cayman kommer att prestera!! Antilles kommer att garanterat vara tidens hittills största händelse inom grafikkortsmarknaden

Den gång vill jag faktiskt slå till entusiastkortet HD6990 så det är det jag väntar på sen blir det Eyefinity.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

Ser ut att va ATI´s 460 serier, imponerande prestanda i CF för att vara ATI. Om priset blir rätt på 6870 kortet så kommer det bli det bästa valet idag.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så är Asus modellen det självklara valet av de 6870 kort som finns och detta är då på grund av Voltage Tweak.
Men nu är fråga vart man får tag på detta kort. Den enda återförsäljare jag kan hitta är webhallen och de kortet är dyrt. :S

Permalänk
Medlem

Samma prestanda som GTX470, strömförbrukning som ett GTX460 på en krets som till ytan är ungefär lika stor som GTX450, vad finns inte att gilla?:)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jag vill fortfarande ha ett KFA2 Geforce GTX 480 Anarchy 1,5GB

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

GF100 = 529 mm2
GF104 = 366 mm2
Cypress = 334 mm2
Barts = 255 mm2

Måste vara surt för nvidia att ligga i samma prisnivå som amd då.

Permalänk
Medlem

Suck.. kan dom inte skicka ut Cayman nu också.. så bedrövligt att behöva vänta en månad till

Visa signatur

Lenovo Legion 15'6" 16GB - i7-7700HQ@2800mhz-GTX1060 8GBVRam // Stationär: Z1701 M-ITX - I5 6600k @ 4900Mhz(1.45volt) - GTX 1080 - Noctua DH-15 - Corsair 750w -Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHZ. Båda kopplad till en Philips 32" med MultiView = Awesome!

Permalänk
Medlem

Riktigt fint test!
Skulle dock sitta fint med prestanda per krona och prestanda per watt eftersom dessa serierna är ju riktade mot att vara så prisvärda som möjligt, så hade varit bra med en chart vad som är mest effektivast och bang for the buck! Hade varit ett bra tillägg till recensionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vad kul att många uppskattar testet! För att svara på lite funderingar..

* Som många redan har påpekat är Radeon HD 6800-serien inte tänkt att övertrumfa HD 5800-serien när det kommer till prestanda. Den uppgiften faller på Cayman och HD 6900 som rullas ut under nästkommande månad.

* Anledningen att StarCraft II försvunnit är framför allt praktisk. Varje gång Blizzard uppdaterar spelet måste gamla repriser köras i "kompabilitetsläge", och vi kan därför inte garantera prestandan. Den här gången föll det sig så illa att en ny version dök upp mitt under testandet, och vi hann helt enkelt inte verifiera resultaten. Eventuellt kan spelet göra comeback i framtiden.

* Angående vilka kort som är med i testet måste vi begränsa oss och göra avvägningar, den här gången valde vi att satsa på lite fabriksöverklockade modeller utöver referensvarianterna. Radeon HD 5870, HD 5970 och andra modeller som saknas spelar dessutom i andra pris- och prestandaklasser, de kommer istället att ligga i fokus när Cayman ska testas.

* Att våra resultat skiljer sig mot andras är inte så mycket att säga om. För det första kör vi inte alls samma testsvit vilket gör det svårt att jämföra, dessutom finns det skillnader i hårdvara samt säkert även i vilka sekvenser som används. Givetvis har vi i känd stil rullat alla tester flera gånger för att verifiera att resultaten är korrekta.

* Angående att dela upp diagram jobbar vi för fullt med att få ut ett nytt system på redaktionell nivå. Förhoppningsvis innebär detta att vi även kan anpassa det som når ut till användarna på ett bättre sätt.

Bra och utförlig recension, bara en snabb fråga dock.

GTX 460 i SLI i testet, är det x2 EVGA överklockade modeller åt fanders eller vanlig referens?

Angående CF skalning så är jag fortfarande inte övertygad av AMD. Nu har de självklart slipat till det så gott dom kunde inför spel de var helt säkra på skulle recenseras (Crysis, Metro, Vantage m.m). Samt att det måste vara betydligt lättare för dom att fixa till skalning för enbart 2 kort. Det riktiga testet blir när nya spel kommer och se hur pass bra det funkar då, och om dom fixar till det i efterhand

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Fina grejer. Kanske inte jättelönt att uppgradera för dom som sitter på HD5800 serien men sen kommer som bekant HD6900 och fixar den delen. HD6850 ser ut att vara ett jätteintressant kort för en själv. Jag älskar strömförbrukningen på dessa korten! Mycket bra!

Och tack Sweclockers för en bra recension!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DegJ:

Riktigt fint test!
Skulle dock sitta fint med prestanda per krona och prestanda per watt eftersom dessa serierna är ju riktade mot att vara så prisvärda som möjligt, så hade varit bra med en chart vad som är mest effektivast och bang for the buck! Hade varit ett bra tillägg till recensionen

Vi valde att avvakta med prestanda per krona-delen denna gång. Detta av den enkla anledningen att priserna de närmaste dagarna kommer att fluktuera så pass mycket att den skulle bli inaktuell på en dag.

Skrivet av NoCc:

Bra och utförlig recension, bara en snabb fråga dock.

GTX 460 i SLI i testet, är det x2 EVGA överklockade modeller åt fanders eller vanlig referens?

Det är två referensklockade GTX 460 1 GB i SLI-testerna.

Permalänk
Medlem

Varför måste man springa hals överhuvud & köpa nytt så fort något släpps?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorion:

Jag ser några som menar att en uppgradering från 5xxx serien till 68xx serien är näst intill poänglös. Men största poängen med den nya serien är väl ändå att bemöta nvidias mellansegment och riktar sig främst till kunder som för en vecka sedan skulle köpt ett kort från nvidia nu är inte det valet lika givet och således kan AMD hämta pengar ur mellansegmentet igen.

Kommer bero helt på nvidia skulle ja tro och deras prissättning.

Finns liksom inget som saknas i tex GTX460 som även presterar mer än godkänt i spel och kommer säkert gå ner mot 1200kr för 768mb och en 1600 för 1gb..

men det återstår att se hur som helst är detta bra för alla läger med konkurens

Go AMD i love u

Även fast jag gillar nvidia lite mer ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Förstår inte hysterin på att köpa nytt grafikkort så fort där dyker upp en ny modell, mitt singel 4890 kan fortfarande köra alla dagens spel på max resolution på min 24" monitor....

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

* Angående att dela upp diagram jobbar vi för fullt med att få ut ett nytt system på redaktionell nivå. Förhoppningsvis innebär detta att vi även kan anpassa det som når ut till användarna på ett bättre sätt.

Mycket bra test, men jag håller med om att diagrammen är lite röriga, särskilt när ni har med flera olika varianter av samma kort. Förutom att dela upp diagrammen lite mer så skulle jag gärna se att ni även använde olika färger på staplarna för AMD och NVIDIA (vad sägs om rött och grönt ), det gör det mycket enklare att jämföra konkurrerande grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1972:

Förstår inte hysterin på att köpa nytt grafikkort så fort där dyker upp en ny modell, mitt singel 4890 kan fortfarande köra alla dagens spel på max resolution på min 24" monitor....

Jag har 4890, och nej det klarar den inte av (Ja, överklockad också).

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

tack

Permalänk
Medlem

Trevlig recension! Dock tycker jag att 6870 ska jämföras med GTX 470 (ca ~2200kr på prisjakt) mot ca ~2200 för 6870. Då är nog GTX 470 ändå ett ganska matchande kort pris/prestanda. Inte GTX 460.

Edit på priset på 6870.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

det blir utan tvekan 6870 CF

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

blir ASUS RADEON HD6870 1GB

Visa signatur

Mess Whit The Best Die Like The Rest!

Permalänk

Riktigt intressanta resultat, är väldigt imponerad av den prestanda korten klarar av att leverera. Kan bara tänka mig vad Cayman kommer att prestera då Barts gör så här bra från sig.

Dock räcker det inte riktigt för att jag ska välja AMD tyvärr. Det finns fortfarande varken Physx, Cuda eller 3D vision vilka är tre fruktansvärt bra och användbara funktioner. Skulle aldrig kunna tänka mig att spela spel utan 3D igen efter att ha testat det. Inte att glömma det urusla drivrutinsstödet under Linux också, vilket är oerhört viktigt för mig.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Xaran:

Vad jag har förstått så är Asus modellen det självklara valet av de 6870 kort som finns och detta är då på grund av Voltage Tweak.
Men nu är fråga vart man får tag på detta kort. Den enda återförsäljare jag kan hitta är webhallen och de kortet är dyrt. :S

jag har sammma problem ! vi får ta o vänta, tror det blir billigare under helgen (eller under dagen).

Visa signatur

Mess Whit The Best Die Like The Rest!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Varför måste man springa hals överhuvud & köpa nytt så fort något släpps?

Tja, kollar man 58xx serien så blev den ju snarast dyrare och dyrare under första tiden efter släppet

... men jag kommer hålla mig till 6950/6970 lanserats åtminstone.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Precis som Jonas T säger är det nästan helt omöjligt att göra en pris/prestanda jämförelse just nu, det blir svårt mot GTX460 och kanske tom omöjligt mot GTX470 eftersom det i Bart serien finns potential för ordentliga prissänkningar. Bart har trots allt en hälften så stor kärna som GTX470/480, vilket alltså betyder minst halva priset per kärna och det stoppar inte ens där eftersom utbytet (yield) från tillverkningen av Barts givetvis är mycket högre än för tillverkningen av GTX470/480.

Nvidia är ordentligt under press just nu och blöder förmodligen ordentligt med pengar just nu.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1972:

Förstår inte hysterin på att köpa nytt grafikkort så fort där dyker upp en ny modell, mitt singel 4890 kan fortfarande köra alla dagens spel på max resolution på min 24" monitor....

Det beror på vad du menar med "kan". Givetvis KAN ett 4890 köra alla spel i 1920x1200, men med vilka inställningar och med vilken fps? Jag har också haft ett 4890, och så bra som du försöker få det att låta var det inte.

Hysterin är tämligen naturlig, och något som alla företag jobbar hårt på att skapa, så det är ganska lätt att förstå egentligen. Sen är det upp till var och en att vara en del av hysterin eller inte. Personligen tycker jag att hysterin är underhållande, och jag väljer medvetet att delta. Har man hårdvara som hobby, så varför inte?

Visa signatur

5950X, 3090