AMD Radeon HD 6870 och HD 6850

Permalänk
Medlem

finns inne på INET NU :D!!!
Datorkomponenter - Grafikkort - PCI-Express - ATI - Inet.se

EDIT: Det är ju ingen som säljer 6850 med ref kylare vill ju ha så att varmluften flyttas ut ur chassiet

Permalänk
Medlem

Att läsa det här var som att öppna julklappar
Kommer dock vänta och se vad Cayman har att bjuda på.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Undrar när dom får in dem i lager och när andra ehandlare lägger upp dom
EDIT: lite kul att hela riggen med 2 st 6850 drar lika mycket ström som med 1 (!) gtx470

Hehe, har i USA kom 6850 och 6870 upp nar NDA'n slapptes. ASUS och EVGA's GTX470 blev lika snabbt slut pa neweggs lager. Jag passade pa att skicka ivag en bestallning pa ett ASUS HD6870 sa man inte behover oroa sig for att det ska bli som forra aret nar lagret tog slut. Sitter gott och vantar pa mitt kort nu

Antagligen kommer nog inet.se fa in dem snart ska du se :-)... haha nvm inet har dem redan

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Tycker det är lite skumt att ni inte kör med spelbar prestanda, en del av testen säger ju i princip 0 för en slutanvändare..
Guru3d testerna gav en helt annan bild eftersom att de körde med spelbar prestanda (även allt maxat så klart) inte bara allt på max harikari mode.

Vore kul om ni kunde uppdatera med SPELBAR prestanda för testerna.
Ser även inte 5870 i listan?...

just det jag ochså tänkte på, vart är 5870 ?

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Medlem

AMD, i am DISAPPOINT!!1

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

min gud har du bott i en bunker byggd av bly dom senaste månaderna?

Inte hans fel AMD har ju krånglat till det. och Varför? Helt onödigt.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av LF_Spawn:

AMD, i am DISAPPOINT!!1

då har du nog missat något, som att highend korten kommer nästa månad och att de heter 69XX och är ersättare till 58XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Har man två GTX 460 1GB finns det ingen anledning att uppgradera då det verkar prestera väldigt likt med HD 6850 CF ibland bättre ibland sämre.

Hoppades på att HD 6850 skulle vara lite bättre faktiskt.

Jo, det var väldigt konstigt att den direkta konkurrenten till GTX460 inte presterar så mycket bättre att den motiverar en uppgradering från GTX460 SLI. Väldigt, väldigt oväntat. *facepalm*

Ser ut som om AMD är tillbaka på det torra igen. Bra prestanda till ett väldigt bra pris, nu får vi se vad som händer med prisbilden de kommande veckorna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag brukar tycka om Sweclockers tester men era diagram i det här testet är alldeles för röriga. Om ni nu haft kortet ett tag skulle ni väl kunna göra ett diagram för SLI & crossfire och ett för bara ett grafikkort. Sen skulle det väl inte skada att köra benchmarks i spelbar prestanda? Bra resultat för Barts dock.

Permalänk
Medlem

Även om jag visste att 6870 inte ska konkurrera med 5850 så var jag lite besviken att det endast verkar vara 9% bättre i de flesta tester. Hade hoppats på 20%. Men det är väl alltid så, man vill alltid få mer

Sen förstår jag de som blandar ihop, AMD har inte varit smart med namnen på nya serien. Verkar svårt för både AMD och NVIDIA att hitta ett system att följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Reklamationsrätten avser ursprungsfel, det ska inte sammanblandas med att man är garanterad en felfri produkt i tre år. Sry för OT.

Trevliga kort! Är dock väldigt nöjd med mitt 5870 så länge. Men man ligger helt klart i farozonen att bli hårdvarumissbrukare när man blir sugen att byta bara för att.

Självklart är det så, men bevisbördan ligger hos återförsäljaren/tillverkaren vilket innebär att dem måste bevisa att det inte är ett ursprungsfel/tillverkningsfel på produkten. Nästan alla tillverkare/återförsäljare ignorerar detta och behandlar reklamationsrätten som en "garanti", för att helt enkelt hålla kunderna nöjda. Har själv aldrig stött på några problem när jag hävdar min reklamationsrätt.

När jag tidigare jobbade som teknisk support hos Dell så var det praxis att räkna reklamationsrätten som garanti, dvs. att kunderna inte ens behövde hävda den, av den enkla anledningen att kunden blir nöjd om man förklarar för honom/henne att han dessvärre inte längre har garanti på produkten men eftersom att han har reklamationsrätt så kommer vi att reparera/laga/byta ut den ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Har man två GTX 460 1GB finns det ingen anledning att uppgradera då det verkar prestera väldigt likt med HD 6850 CF ibland bättre ibland sämre.

Hoppades på att HD 6850 skulle vara lite bättre faktiskt.

Nu handlar väl det inte om att de som sitter på GTX 460 SLI ska sälja sina kort och sen köpa 2 stHD6850. Deras mål är ju att nya köpare ska välja deras kort framför GTX 460. För att vara det nya HD5770 så presterar det ju enormt bra till nästan samma strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

Ska köpa nytt grafikkort nästa vecka. Vilket är mest prisvärt i mellanklassen skulle ni säga? Ser ut som HD6850 hamnar på 1800 kr. Då känns GTX 460 för ca 1400 kr fortfarande mest prisvärt?

Permalänk

Grymt med både låg strömförbrukning och höga prestanda.
Dessa två brukar ju inte vara synonymer med varandra annars.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jag ser några som menar att en uppgradering från 5xxx serien till 68xx serien är näst intill poänglös. Men största poängen med den nya serien är väl ändå att bemöta nvidias mellansegment och riktar sig främst till kunder som för en vecka sedan skulle köpt ett kort från nvidia nu är inte det valet lika givet och således kan AMD hämta pengar ur mellansegmentet igen.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Gött att 6870 ligger vid 470, kommer var förbi när drivrutinerna har optimerats ännu mer.

Någon som vet hur länge det tar innan tillverkarna kommer med sina egens kylare på 6870 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

då har du nog missat något, som att highend korten kommer nästa månad och att de heter 69XX och är ersättare till 58XX

Nerå, i knows. Hade bara hoppats att dessa skulle ligga aaaningen högre så valet skulle vara lättare. Behöver GPU NU och hoppades att AMD skulle göra det ruskigt lätt för mig.. Känns som att AMD är det vettigaste om man tänker på temp/ljud också, men samtidigt skulle till exempel ett 470 som nu ligger i samma prisklass som 6870 ge mig bättre perf...

Inb4 Flaming; Jag tycker inte att AMD gjort dåligt ifrån sig, jag hade bara orealistiska förhoppningar på lite mer.

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av metro:

Ska köpa nytt grafikkort nästa vecka. Vilket är mest prisvärt i mellanklassen skulle ni säga? Ser ut som HD6850 hamnar på 1800 kr. Då känns GTX 460 för ca 1400 kr fortfarande mest prisvärt?

Kolla lite andra tester i tex guru3d test presterar HD6870 bättre än GTX 470 i sex av sju tester. I testet är det stor skillnad på HD6850 vs GTX460 768mb till förstnämndes favör. Det är ju priskrig på gång så jag tror inte du bli besviken vad du än väljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Kolla lite andra tester i tex guru3d test presterar HD6870 bättre än GTX 470 i sex av sju tester. I testet är det stor skillnad på HD6850 vs GTX460 768mb till förstnämndes favör. Det är ju priskrig på gång så jag tror inte du bli besviken vad du än väljer

Kikar för fullt på guru3d just nu

Lite besviken med prissättningen dock. Ett HD6850 går på 180$ men i Sverige kostar det 1800 kr

Kanske ändras redan i början på nästa vecka?

Permalänk
Medlem

Känns bra att jag köpte mitt 470 i våras då det klarar sig så här bra fortfarande, dessutom är mitt överklockat vilket gör det svårslaget (värmen/strömförbrukning spelar mig ingen roll)

Permalänk

Var är 5970!!

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

tror ni att en Corsair Powersupply 620W klarar av 6870 CF eller de kanske behöver man köpa en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metro:

Kikar för fullt på guru3d just nu

Lite besviken med prissättningen dock. Ett HD6850 går på 180$ men i Sverige kostar det 1800 kr

Kanske ändras redan i början på nästa vecka?

Handlarna ser nog chansen att sälja nya kort lite dyrare till de som bara måste ha 2st 6870 tex

Vänta in gröningarnas prissänkningar och se om rödingarna svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metro:

Ska köpa nytt grafikkort nästa vecka. Vilket är mest prisvärt i mellanklassen skulle ni säga? Ser ut som HD6850 hamnar på 1800 kr. Då känns GTX 460 för ca 1400 kr fortfarande mest prisvärt?

Du kan ju vänta och se vad som händer med priserna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Är verkligen glad att de satsat på att få ner den enorma strömförbrukning dessa monster till kort kräver

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

En fråga relaterat till de nya korten och grafikkort i den prisklassen dvs. GTX 460/HD6850-6870. Vad är minimum CPU/Ramminne för att få ut MAX av ett sådant här grafikkort?

Permalänk
Medlem

De jag tycker är väldigt intressant är ju att 6870 ställer sig mot 470, detta gör ju att 6950,6970,6990 endast har EN konkurrent från nvidias sida kvar, 480! Med dessa resultat så måste ju nvidia göra något åt High End korten med annars tror jag 480 kommer bli förbisprunget med råge!

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

I testen gjorda på guru3d vinner 6870 mot 470 i alla test utom ett. Tycker det år något som är konstigt när man jämför sweclockers och guru3d testen. Måste se ifall jag hittar en tredje site som har gjort tester.

Edit: Kollade genom anantechs artikel (AMD?s Radeon HD 6870 & 6850: Renewing Competition in the Mid-Range Market - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News) och om man jämför dessa tre sinsemellan så verkar 470 vara ca 5% snabbare än 6870.

Dock drar 6870 ca 100 watt mindre under load (!) och är över 10 grader kallare på samtliga tester under load. 6870 verkar även vara 6-7 db tystare än 470.

Verkar bli en bra tid för oss konsumenter nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Helt klart ett trevligt test och det ser ut som att AMD har fixat många saker som iaf. jag har velat ha, däribland bättre CF-skalning och ännu mer fokus på prestanda/effekt (vilket i slutändan blir prestanda/kr). Hoppas bara på en vettig prissättning nu också, kanske blir en liten uppgradering till vintern - börjar bli dags att byta ut sina två 4870 kort.

Utöver det skulle jag vilja ge lite kritik på recensionen, hoppas bara att ni läser det också... Något som jag har stört mig lite på under många recensioner, men aldrig framfört till er, är att era stapel-diagram kan vara lite jobbiga att läsa av om man endast är intresserad av prestandan hos singelkort och inte CF/SLI-lösningar. Ibland så ser man singelkort som presterar bättre än CF/SLI-lösningar med billigare kort och dessa kan vara lite halvsvåra att lägga märke till när ni recenserar många kort samtidigt och dem placerar sig uppe i multi-GPU-träsket.

Något som hade varit riktig bra hade varit om ni kunde sortera ut singelkorten i ett eget stapeldiagram, hade gett en mycket bättre överblick och det hade bara varit skit-bra helt enkelt. Om ni kunde bifoga 2 stapeldiagram av varje test skulle jag vara en lycklig man, ett med bara singelkort och ett med alla kort.

Aja, oavsett så är det en bra recension, även om jag gärna hade sett recensioner med populära spel som folk faktiskt spelar ;). Däribland SC2, även om det inte är särskilt krävande! För vem kan allvarligt säga att dem fortfarande lirar singelplayer spel som Resident Evil 5, ett år efter releasen? Samma sak gäller ju även crysis... Förstår att ni måste ta med krävande spel för att testa korten, men ta även gärna med spel som är populära för tillfället och som folk faktiskt spelar fortfarande - där kanske inte strikta singelplayerspel passar in så jättebra.

Håller med angående SLI/CF. Lite svårt att uppfatta, vill man bara se vilket kort som presterar bäst och det smyger sig in massa småkort fast i SLI/CF kan det bli lite knepigt.

Hur som helst, riktigt bra kort, skulle tro man slänger ut 8800GTS:et och ger plats för ett 6850, hoppas man kan hitta till rätt kurs

Permalänk

6870 inhandlat, sålde spontant grafikkortet till tjejens burk så då passar detta alldeles utmärkt. Blir kanske lite väl fanboy nu när man har *2 fullständiga AMD system. Nvidia kanske gör något köpvärt till nästa runda vem vet

Bra grejer hur som.