Dött lopp när AMD och Nvidia tävlar om marknadsandelar

Permalänk
Melding Plague

Dött lopp när AMD och Nvidia tävlar om marknadsandelar

När JPR sammanställer försäljningsstatistiken för årets tredje kvartal skiljer det endast en procentenhet mellan AMD och Nvidia på grafikmarknaden – jämnare än på mycket länge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande av nVidia att hålla uppe siffrorna så väl ändå. 460 kom verkligen i rätt tid för dom och jag tror dom kan få ut 580 i tid. Att dom skulle ha samma tillverkningsproblem som med 480 är knappast troligt då dels dom har mer erfarenhet av TMSC 40nm teknik och samtidigt har TMSC fått bättre koll själv på det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag är glad att det är så jämt mellan dem. Hoppas bara båda kan slå sig in ordentligt på mobila marknaden då intel verkar ha ett järngrepp där :/ Jag har kört på både nvidia och amd och tycker båda är bra

Permalänk
Medlem

Perfekt ur konkurrenssynpunkt. Synd att det inte ser lika dant ut på cpu-sidan.

Permalänk
Medlem

Jag hade ingen aning om att intel var så stora när det gällde GPUs.. Men är logiskt när man tänker efter. Intressant..

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]

Permalänk
Medlem

Helt sjukt dock att nvidia kan upphålla så mycket av marknaden med misslyckandet som heter fermi.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Tycker också att det är roligt att det är så jämnt, det främjar ju oss konsumenter på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Helt sjukt dock att nvidia kan upphålla så mycket av marknaden med misslyckandet som heter fermi.

460 gick ju enormt bra. Entusiast klassen är så extremt låg procent så top presterande AMD ligger inte i så många datorer heller.

Permalänk
Skrivet av LF_Spawn:

Jag hade ingen aning om att intel var så stora när det gällde GPUs.. Men är logiskt när man tänker efter. Intressant..

Med tanke på att alla Core iX (utom de fyr-kärniga) har en Gpu så är det inte förvånande.

Permalänk
Medlem

Då hoppas vi på att AMDs Fusion-processorer kan smälla till intel en del.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Men ni måste ju räkna att intel fuskar lite granna med siffrorna, tar bara mig själv som exempel. Min arbets notebook har en core i5 med integrerad gpu, men den används aldrig då jag har ett 5650 vid sidan om. Alltså säljer intel här 1 gpu samtidigt som AMD säljer 1 gpu, men intels gpu används aldrig, den bara finns där.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Avstängd

Att intel leder stort är rätt sjukt.Handlar väl om budget datorer som duger att surfa med och inget annat

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Wiruz:

Att intel leder stort är rätt sjukt.Handlar väl om budget datorer som duger att surfa med och inget annat

jo typ macbook asus eeepc och alla andra "mini" laptops har ju oftast intel grafik och dom verkar ju ganska populära även om det känns som att det börjar avta lite

och sen alla laptops dom gör reklam på
siba, elgiganten, intropris, u name it
för ca 2000-4000:-
som många äldre personer köper för att surfa på som inte har så höga grafikkrav
dom brukar ju ha integrerad sunk intel grafik typ gma 3100 troligen för att hålla priset nerere.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Är Intels GMA ens en riktig GPU? Det är väl en "graphics accelerator"? Lite 90-tal där eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Hedersmedlem

GTX460 har varit en fin kassako som man nog får svårt att återupprepa på ett tag då AMD ser ut att ha överhanden det kommande kvartalet. Man har äntligen uppdaterat Crossfire med fungerande drivrutiner som gör att deras kort skalar bättre och att de sedan drar mindre ström är något man kommer vinna på då vi konsumenter blir allt mer miljömedvetna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Är Intels GMA ens en riktig GPU? Det är väl en "graphics accelerator"? Lite 90-tal där eller är jag helt ute och cyklar?

GPU är ju en term för en dedikerad processor för grafik. Men om du har en annan definition på vad en GPU, please do enlighten me.

Är rapporten egentligen så förvånande för er? Jag tycker att AMD har sedan 5xxx-serien haft en generellt bättre design på sina produkter utan att förlora prestanda medan Nvidia har satsat mer på rå prestanda, bättre SLI-skalning och det är väl först med introduktion av GF-104 som de har gått tillbaka till ritbordet och börjat klura.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Det vore ju konstigt om inte intel var dominanta, alla arrandale från i3 till i7 innehåller ju gpu. Ja alla dualcores från intels ix serie innehåller väl gpu.

Sen om den gpu'n ens används är ju en annan femma

Och iom. sandy bridge så kommer väl alla cpu's, även quadcores ha inbyggd gpu. Tror bara det är server modellerna på socket 2011 som inte kommer ha integrerad gpu.

Permalänk
Skrivet av Darkst@r:

Är Intels GMA ens en riktig GPU? Det är väl en "graphics accelerator"? Lite 90-tal där eller är jag helt ute och cyklar?

Japp, kärt barn har många namn. GPU - Graphics Processing Unit

Permalänk
Skrivet av Solaris:

GPU är ju en term för en dedikerad processor för grafik. Men om du har en annan definition på vad en GPU, please do enlighten me.

Är rapporten egentligen så förvånande för er? Jag tycker att AMD har sedan 5xxx-serien haft en generellt bättre design på sina produkter utan att förlora prestanda medan Nvidia har satsat mer på rå prestanda, bättre SLI-skalning och det är väl först med introduktion av GF-104 som de har gått tillbaka till ritbordet och börjat klura.

Nja, borde inte en GPU kunna rendera 3D i realtid?

Nej, nu var jag lite elak mot Intel men GMA är väl mer av en avlastning av CPU:n än en riktig GPU. Jag tycker man borde kunna ställa vissa krav på funktionerna som utlovas.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Det vore ju konstigt om inte intel var dominanta, alla arrandale från i3 till i7 innehåller ju gpu. Ja alla dualcores från intels ix serie innehåller väl gpu.

Sen om den gpu'n ens används är ju en annan femma

Och iom. sandy bridge så kommer väl alla cpu's, även quadcores ha inbyggd gpu. Tror bara det är server modellerna på socket 2011 som inte kommer ha integrerad gpu.

Och inte bara nya core iX serien, du har gamla GMA 3100,3200 osv.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Darkst@r:

Är Intels GMA ens en riktig GPU? Det är väl en "graphics accelerator"? Lite 90-tal där eller är jag helt ute och cyklar?

Termen GPU myntades när Nvidia släppte det första Geforce och innebar att grafikkortet klarade av T&L (Texture and Lightning). Det var för sisådär 10 år sedan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

man kan ju även kika lite på steams data när det gäller hårdvara.

hos folk som faktist har nytta av nvidia och amds grafikkort så ser det ut såhär.

* Click for more info *
visserligen finns det folk som spelar spel helt utan steam , men jag svårt att se att den användargruppen skulle vara annorlunda grupperad än vad som syns här.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

hoppas intel tar stora kliv framåt med sina integrerade gpuer, det skulle bli så himla mkt billigare att köpa en hyffsad bärbar då.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

man kan ju även kika lite på steams data när det gäller hårdvara.

hos folk som faktist har nytta av nvidia och amds grafikkort så ser det ut såhär.

http://i51.tinypic.com/ml4ldw.gif

* Click for more info *
visserligen finns det folk som spelar spel helt utan steam , men jag svårt att se att den användargruppen skulle vara annorlunda grupperad än vad som syns här.

de flesta som sitter på steam kör förmodligen märkesdator, de brukar ju ha ett gammalt sunket nvidia kort i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det vore ju konstigt om inte intel var dominanta, alla arrandale från i3 till i7 innehåller ju gpu. Ja alla dualcores från intels ix serie innehåller väl gpu.

Sen om den gpu'n ens används är ju en annan femma

Och iom. sandy bridge så kommer väl alla cpu's, även quadcores ha inbyggd gpu. Tror bara det är server modellerna på socket 2011 som inte kommer ha integrerad gpu.

Skulle förvåna mig rejält om det var Intels nya processorers inbyggda grafik som gett dem deras ledande ställning på grafikmarknaden. Grafik integrerad på moderkortet däremot.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som är förvånad över att Nvidia nästan har lika mkt som AMD? Stod ju i en nyhetsartikel nyss att AMD skickat ut 25miljoner DirectX11 kort vilket var 90% av alla DirectX11 kort. Säljer verkligen Nvidia så många gamla kort?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av Kristers bensin:

Och inte bara nya core iX serien, du har gamla GMA 3100,3200 osv.

Jo, fast dom sitter ju inte i cpu utan i chipset. Även om många datorer sålts med intel chipset så fanns det alternativ iaf. Från och med sandy-bridge kommer varje såld cpu vara en såld gpu också.

Permalänk
Skrivet av Chenz:

Skulle förvåna mig rejält om det var Intels nya processorers inbyggda grafik som gett dem deras ledande ställning på grafikmarknaden. Grafik integrerad på moderkortet däremot.

Intel har vart ledande väldigt länge, men dom borde ju kränga fler gpu's nu då majoriteten av alla cpu's(low och mid-end) innehåller en gpu. Och från och med sandy-bridge kommer så kommer som sagt i princip varje såld intel cpu innebära en såld gpu också, så rimligtvis borde försäljningen borde inte minska framöver direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Bara jag som är förvånad över att Nvidia nästan har lika mkt som AMD? Stod ju i en nyhetsartikel nyss att AMD skickat ut 25miljoner DirectX11 kort vilket var 90% av alla DirectX11 kort. Säljer verkligen Nvidia så många gamla kort?

Ja. Nvidia har massvis med kontrakt med OEM som de fortfarande (nästan) kan flyta på. Frågan är mer om AMD lyckats knipa några kontrakt under hela Fermi-floppen, men det får vi nog först se om ett år eller två.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10