Streama film över Internet och IPSEC med win server 2008

Permalänk
Medlem

Streama film över Internet och IPSEC med win server 2008

Jag har problem att streama HD mellan två Pfsense routrar och IPSEC tunneln, båda har 100Mbit från olika operatörer. Det verkar som att gränsen ligger kring ca 5mbit. Vanlig DVD kvalitet går fint men inte HD i 720.

I windows server 2008 finns en mediaserver som tillägg som jag funderar på att testa, kan den streama video från tex VOB och MKV och i vilket format kan den streama? Vad är fördelen med en streamingserver mot att öppna filmer via utforskaren?

Permalänk
Medlem

Hej.

Vilken typ av hårdvara ligger pfSense på? Just vilken typ av moderkort samt nätverkskort som nyttjas i respektive fall. En annan snabb fråga för att utesluta ett annan grej, vilken hastighet får du mellan näten(A->B samt B->A) när du kör utanför VPN tunneln?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hej.

Vilken typ av hårdvara ligger pfSense på? Just vilken typ av moderkort samt nätverkskort som nyttjas i respektive fall. En annan snabb fråga för att utesluta ett annan grej, vilken hastighet får du mellan näten(A->B samt B->A) när du kör utanför VPN tunneln?

Vet ej vad det sitter för moderkort i routrarna, men 5-8 år gamla är de säkert.
Hur testar jag enklast hastiget a-b samt b-a, antar att ftp inte är tillräckligt mellan routrarna över internet.
I bredbandskollen får vi kring 80mbit.

Övrig hårdvara:
Processors 1 Model Intel(R) Celeron(TM) CPU 1300MHz CPU Speed 1.3 GHz
Memeory 512MB PC133
PCI Devices - atapci0: Intel ICH2 UDMA100 controller
- isab0: PCI-ISA bridge
- pcib1: ACPI PCI-PCI bridge
- skc0: D-Link DGE-530T Gigabit Ethernet
- skc1: D-Link DGE-530T Gigabit Ethernet
- skc2: D-Link DGE-530T Gigabit Ethernet
- vgapci0: VGA-compatible display
IDE Devices - ad0: SanDisk SDCFH2-002G HDX 4.32 (Capacity: 2.00 GB)
---------------------------
Processors 1 Model Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 1.80GHz CPU Speed 1.8 GHz
Memory 1GB DDR 400
PCI Devices - atapci0: Intel ICH4 UDMA100 controller
- fxp0: Intel 82559 Pro/100 Ethernet
- fxp1: Intel 82559 Pro/100 Ethernet
- fxp2: Intel 82559 Pro/100 Ethernet
- fxp3: Intel 82550 Pro/100 Ethernet
- fxp4: Intel 82550 Pro/100 Ethernet
- isab0: PCI-ISA bridge
- pcib1: ACPI PCI-PCI bridge
- re0: RealTek 8169/8169S/8169SB(L)/8110S/8110SB(L) Gigabit Ethernet
- uhci0: Intel 82801DB (ICH4) USB controller USB-A
- uhci1: Intel 82801DB (ICH4) USB controller USB-B
- uhci2: Intel 82801DB (ICH4) USB controller USB-C
- vgapci0: VGA-compatible display
IDE Devices - ad1: FUJITSU MPC3032AT 6018 (Capacity: 3.17 GB)
- ad0: QUANTUM FIREBALLlct08 08 A05.0X00 (Capacity: 8.26 GB)

Permalänk
Medlem

Via FTP över internet är det ca 10-13bit/s vilket säkert förklarar att det hackar och buffrar i tunneln vid mediauppspelning. Antar att IPSEC i sig tar en del av bandbredden.

Permalänk

Som Veni sa, vad får du för resultat med ex iperf? Iperf | Download Iperf software for free at SourceForge.net

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Som Veni sa, vad får du för resultat med ex iperf? Iperf | Download Iperf software for free at SourceForge.net

Installerade paketet iperf i routrarna och kör en i server och en i klient sen lägger jag in ipadress i klienten och kör save och bara save i servern. De får kontakt men visar 0 i överföringshastighet, så något fel gör jag eller så funkar det inte. Har ni testat?

Permalänk
Skrivet av evertwes:

Installerade paketet iperf i routrarna och kör en i server och en i klient sen lägger jag in ipadress i klienten och kör save och bara save i servern. De får kontakt men visar 0 i överföringshastighet, så något fel gör jag eller så funkar det inte. Har ni testat?

jo jag brukar köra iperf, får du inte igång det prova jperf JPerf | Download JPerf software for free at SourceForge.net, någon java gui variant.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evertwes:

Vet ej vad det sitter för moderkort i routrarna, men 5-8 år gamla är de säkert.
Hur testar jag enklast hastiget a-b samt b-a, antar att ftp inte är tillräckligt mellan routrarna över internet.
I bredbandskollen får vi kring 80mbit.

Då kan vi utesluta din hårdvara, den är tillräcklig för att hantera över 100 Mbit/s okrypterat och IPSEC(Blowfish) runt 32,9 Mbit/s till 53,9 Mbit/s.

Försökte du titta på filmen genom att helt enkelt dubbelklicka på den i en utdelad mapp? Om du vill prova detta via okrypterad trafik(för att få en uppfattning om max hastighet för SMB) så får Du skapa ett NAT inlägg i pfSense installation som har filservern bakom sig. Du pekar port 445 TCP mot den lokala filservern.

För att sedan testa så gör du följande på klienten: letar du upp mappen via Start-->Kör-->Anger sökvägen \\WAN-adress_till_den_andra pfSense_installation\mappnamn

Då skall den inom en kort stund fråga efter användarnamn och lösenord. Ange dessa och prova att kopiera en film/större fil från denna mapp/undermapp. Ta tiden och kolla hur stor filen är. Räkna sedan ut snitthastigheten för hand.

Om du använder VLC så kan man faktiskt per fil ange hur många millisekunder som spelaren skall konstant buffra. Det fungerar rätt så bra tycker jag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag råkade öppna fel IP i brandväggen därav fungerade inte iperf. Nu ser man i alla fall att det är rätt snabbt båda vägarna. Återkommer med iperf-test över tunneln och test med en NAT för okrypterad trafik och de andra tips som jag fått.

Endosavian är det möjligen du som skrivit en svensk guide på pfsense forum?

Resultat:
A-B test över internet
------------------------------------------------------------
Client connecting to xx.xx.xx.xx, TCP port 5001
TCP window size: 65.0 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 3] local xx.xx.xx.xx port 43800 connected with xx.xx.xx.xxport 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-10.0 sec 85.3 MBytes 71.6 Mbits/sec
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-10.0 sec 85.4 MBytes 71.6 Mbits/sec

B-A test över internet
------------------------------------------------------------
Client connecting to xx.xx.xx.xx, TCP port 5001
TCP window size: 65.0 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 3] local xx.xx.xx.xx port 22551 connected with xx.xx.xx.xx port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-10.0 sec 85.9 MBytes 72.1 Mbits/sec
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-10.0 sec 85.9 MBytes 72.1 Mbits/sec

Permalänk
Skrivet av evertwes:

Endosavian är det möjligen du som skrivit en svensk guide på pfsense forum?

Stämmer bra det, den ska finnas någonstans här på forumet också.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Stämmer bra det, den ska finnas någonstans här på forumet också.

Den finns i din fotnot

Permalänk
Skrivet av evertwes:

Den finns i din fotnot

haha jo men jag menar att den finns i någon utav de klistrade trådarna här i forumet

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

citerat:
Försökte du titta på filmen genom att helt enkelt dubbelklicka på den i en utdelad mapp? Om du vill prova detta via okrypterad trafik(för att få en uppfattning om max hastighet för SMB) så får Du skapa ett NAT inlägg i pfSense installation som har filservern bakom sig. Du pekar port 445 TCP mot den lokala filservern.

För att sedan testa så gör du följande på klienten: letar du upp mappen via Start-->Kör-->Anger sökvägen \\WAN-adress_till_den_andra pfSense_installation\mappnamn
----------------

Japp så gjorde jag. Jag kopplade en nätverksenhet och öppnade via utforskaren.

Jag har kört en vanlig NAT från alla på wan port 445 till 192.168.1.20 port 445 samt kollat att brandväggsregeln skapades.
Jag satte övervakning på regeln.
Av någon anledníng kommer inte anropet fram till andra routern och jag gör precis som angivet ovan. Jag får ingenting i loggen från brandväggen. Däremot felmeddelar inte anropet med rätt sökväg. Sätter jag fel sökväg så kommer meddelande om fel från min klient.
Vad gör jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evertwes:

Av någon anledníng kommer inte anropet fram till andra routern och jag gör precis som angivet ovan. Jag får ingenting i loggen från brandväggen. Däremot felmeddelar inte anropet med rätt sökväg. Sätter jag fel sökväg så kommer meddelande om fel från min klient.
Vad gör jag fel?

Märkligt, hittar du någon loggpost om du anger fel sökväg? Förresten, vad menar du med fel sökväg, är det enbart mappnamnet som du anger medvetet fel eller är det ipadressen som du medvetet anger fel?

Det jag börjar undra är om någon annan blockerar SMB trafik. I början av år 2003 så spred en mask sig via ett hål i MS-SQL, då blockerade Bo-Lina all trafik till Bo-Lina nätet på just den porten. Frågan är om ISP:en på serversidan blockerar trafik till port 445.

Du kan förvisso enkelt testa detta genom att på klienten starta en telnet session till WAN-adressen som servern ligger bakom och ange att terminalen skall ansluta till port 445.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Hej
Nu funkar Iperf över internet, skumt jag har inte sett något fel i loggar eller status.
a->b
Client connecting to x.x.x.x, TCP port 5001
TCP window size: 65.0 KByte (default)
x.x.x.x. port 45226 connected with x.x.x.x port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-10.0 sec 31.4 MBytes 26.3 Mbits/sec

b->a
------------------------------------------------------------
Client connecting tox.x.x.x.x, TCP port 5001
TCP window size: 65.0 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 3] local x.x.x.x port 24033 connected with x.x.x.x port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-10.0 sec 34.0 MBytes 28.5 Mbits/sec

Jag ser anrop som stoppas i brandväggen från a->b skall undersöka det vidare men portnummer stämmer inte med 445 bla port 80 anropas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evertwes:

[...]Jag ser anrop som stoppas i brandväggen från a->b skall undersöka det vidare men portnummer stämmer inte med 445 bla port 80 anropas.

Det med port 80 stämmer, jag glömde berätta om det. Jag har för mig att det är när man har tjänsten WebClient påslagen på klienten som försök först görs på port 80, däremot så är just port 445 TCP avsedd för just SMB, dvs den ordinarie fildelning som Microsoft använder sig av.

Äldre portar för Windows fildelning är 135, 137 samt 139 med en blandad mån av TCP samt UDP trafik(UDP trafiken används främst för att lokalisera en s.k master-browser på ett lokalt/logiskt segment).

Med tanke på ditt iperf resultat så bör du få bättre SMB resultat över IPSEC än det du fått uppleva. Testa gärna en iperf körning över IPSEC tunneln mellan Era nät.

Hoppas detta hjälper dig vidare i felsökningen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det med port 80 stämmer, jag glömde berätta om det. Jag har för mig att det är när man har tjänsten WebClient påslagen på klienten som försök först görs på port 80, däremot så är just port 445 TCP avsedd för just SMB, dvs den ordinarie fildelning som Microsoft använder sig av.

Äldre portar för Windows fildelning är 135, 137 samt 139 med en blandad mån av TCP samt UDP trafik(UDP trafiken används främst för att lokalisera en s.k master-browser på ett lokalt/logiskt segment).

Med tanke på ditt iperf resultat så bör du få bättre SMB resultat över IPSEC än det du fått uppleva. Testa gärna en iperf körning över IPSEC tunneln mellan Era nät.

Hoppas detta hjälper dig vidare i felsökningen.

Av någon anledning började det att fungera med streaming över ipsec. Jag har mig veterligen inte gjort något i routrarna som skulle kunna påverka detta. Möjligen att någon sträcka i internet är ombyggd.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ej läst igenom hela tråden, men varför en IPSEC-tunnel?
Något som är både säkrare, resurssnålare och smidigare är att tunnla SMB igenom en SSH-tunnel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evertwes:

Av någon anledning började det att fungera med streaming över ipsec. Jag har mig veterligen inte gjort något i routrarna som skulle kunna påverka detta. Möjligen att någon sträcka i internet är ombyggd.

Kul att det löste sig, synd att vi inte vet med säkerhet vad som har löst problemet.

Skrivet av badcash:

Nu har jag ej läst igenom hela tråden, men varför en IPSEC-tunnel?
Något som är både säkrare, resurssnålare och smidigare är att tunnla SMB igenom en SSH-tunnel.

Kan man köra pfSense med en sajt<-->sajt VPN tunnel där SSH används som protokoll?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kul att det löste sig, synd att vi inte vet med säkerhet vad som har löst problemet.

Kan man köra pfSense med en sajt<-->sajt VPN tunnel där SSH används som protokoll?

Det är ytterst irriterande att det bara fungerar utan att veta varför, nu när jag tänker efter visade ju iperf att hastigheten i nätet var tillräcklig för streaming. Alltså var det ett lokalt problem i någon av routrarna.
Vid närmare eftertanke kan jag ha varit och rört i traffikshaping då vi haft problem med p2p. Den inställningen är numera raderad och återställd (tror jag, kan lika gärna vara bortkopplad då det ej är tydligt).
---
Sajt till Sajt om det med det menas att koppla förbi tunnlar i routrarna till att hanteras av klienter är det möjligt. SSH har jag inte koll på om det är möjligt.
---
Jag skall börja om till julledigheten med nya test då jag har ett behov att kunna anropa mellan routrar och deras LAN utan tunnlar.