Anmäl dig till Roborock Challenge!

Fläktproblem på nyköpt HD6870

Permalänk
Medlem

Fläktproblem på nyköpt HD6870

Hej alla

Jag har ett märkligt problem som stör mig väldigt mycket.

När jag spelar spel så snurrar fläkten som vanligt, tills den plötsligt snurrar på högvarv i en halv sekund. Efter det varvar den ner och går som vanligt i 20 sekunder, och sen varvar den upp igen på högvarv i en halv sekund igen. Det är mycket störande eftersom fläktljudet stör mig i mitt spelande, och det måste ju vara något fel eftersom kortet knappast ska behöva varva upp så kort tid för att kyla?

Någon som haft något samma problem eller har en lösning på felet?

Mvh

*edit* Märket är XFX, om det har någon betydelse.

Permalänk
Skrivet av Nirland:

Hej alla

Jag har ett märkligt problem som stör mig väldigt mycket.

När jag spelar spel så snurrar fläkten som vanligt, tills den plötsligt snurrar på högvarv i en halv sekund. Efter det varvar den ner och går som vanligt i 20 sekunder, och sen varvar den upp igen på högvarv i en halv sekund igen. Det är mycket störande eftersom fläktljudet stör mig i mitt spelande, och det måste ju vara något fel eftersom kortet knappast ska behöva varva upp så kort tid för att kyla?

Någon som haft något samma problem eller har en lösning på felet?

Mvh

Jag har samma kort men inga problem, kanske det är drivrutinerna du måste uppdatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har samma kort men inga problem, kanske det är drivrutinerna du måste uppdatera?

^ Det Zeux sa.

Det kan ju även vara så att du inte har ett speciellt välventilerat chassi & att tempen ligger alldeles på gränsen till där den höjer fläkthastigheten?

Pröva göra en egen fläkt profil i tex. msi afterburner för att utesluta detta.

Permalänk
Medlem

Jag har senaste drivrutinerna, men kan prova att installera om dessa. Hm, ja det kanske är så att tempen i chassit är på gränsen. Vet ni något program för att kolla det förutom att gå in i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

^ Det Zeux sa.

Det kan ju även vara så att du inte har ett speciellt välventilerat chassi & att tempen ligger alldeles på gränsen till där den höjer fläkthastigheten?

Pröva göra en egen fläkt profil i tex. msi afterburner för att utesluta detta.

är nog ganska troligt

Permalänk
Medlem

Hm, till moderkortet, Gigabyte GA-P55-USB3 följde det med ett program som kan kolla temperaturen på grafikkortet. Enligt den ligger temperaturen för tillfället på 38c. Det står att fläkten på grafikkortet snurrar på 3108% av fullt. Märkligt. Jag uppdaterade precis drivrutinerna, och nu går fläkten på högvarv hela tiden istället.

Edit: Installerade MSI Afterburner och satte auto på fläkten, och nu verkar den vara tyst. Ska prova spela och se om den varvar igen.

Permalänk
Medlem

Du bör kunna se temperaturen och fläkthastigheten inne i CCC, under fliken ATI Overdrive.