E8500 + HD6870: bu eller kanske bä?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

FPS är inte allt, X-bitlabs säger att det flyter märkbart bättre med en quad gentemot en dual-core cpu.

"I could quickly switch from the system with a dual-core CPU to the system with a quad-core CPU and feel the difference between them in the same parts of five games. Excepting S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky,
I easily felt the difference such games as Tom Clancy's H.A.W.X., Resident Evil 5, Call of Duty 5: World at War and Crysis. The gameplay was much smoother on the quad-core CPU, without occasional jerks as on the Core 2 Duo. Game levels were loaded faster, too. So, the numbers don’t always provide the full picture."

Det var väl för att quad-CPUn var snabbare per kärna, inte laddar det snabbare för att man har många kärnor. Men visst, man borde redovisa min-FPS och inte bara max-FPS eller genomsnittet.

Att gå på vad någon "känner" tänker jag inte göra.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Gigabyte Radeon HD6850 1GB - Inet.se
+ fri frakt:
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se
Lätt.

Din CPU brummar tillräckligt fort, men höj vCore och klocka lite ist, alt under 70*C efter ett par minuter i Orthos är för låg vCore. :]

Pengarna du sparar kan du lägga i en sparbössa till en ny säng eller ny bädmadrass eller varför inte ett par walkingskor+fotbäddar. Rekommenderar Löplabbet för fotbäddar(1400kr?+skor 1400kr?). Säng så ska du provligga/sova Ikeas Sultan Salhus och Ikea Sultan Stamnes -utan skor/ytterklädder. Bädmadrass upgrade så slaktar Jysks T35;a extra pris fram till den 7:de november, typ 800kr billigare.
http://img442.imageshack.us/img442/46/snga.jpg

http://img294.imageshack.us/img294/6532/bddmadrass.jpg

http://img441.imageshack.us/img441/1539/kudde.jpg

Mvh r3mpuh

EDIT:
Alltså köp nytt HD6850 när du har råd.
Köp Jysk T35 bäddmadrass senast 7:november Bäddmadrass 90x200 GOLD T35 Dreamzone på JYSK.
Köp Sultan Salhus eller Stamnes: IKEA | Sovrum | Madrasser | Ribbottnar | Madrassben
Köp kudde: Kudde Hög | Kungsangen.com | Hantverk utan mellanhänder | Sängar & sängtillbehör

Fuck grafikkort för tillfället, prio 1 är ny bäddmadrass, 90cm är det mest rabatt på atm, men en fördel är ifall den passar din säng (eller kommande Sultan? eller varför inte julklapp?)

Mvh r3mpuh

Och jag som har en sådan fin säng redan...
Neee, men jag har ganska svårt att avgöra hur jag ska göra... ska jag köpa graffe eller madrass...

Skrivet av AxxT:

Sitter i samma sits. Har en E8400 som är klockad till 3,8 men går lätt till 4,0. Men har istället DDR3 OCZ 4GB 1400Mhz.
Spelar BC2 på 1680x1080 HIGH på allt, förutom AA som är på lägsta. Och det laggar absolut inget.
Enda anledningen jag skulle bytt är för DX11. Men så länge det inte laggar så får det vänta.

Är också super nöjd med min E8400!

OBS Står att jag CF 4890. Men har provat köra singel och det laggar inte.
Har såld mitt andra 4890 kort

Jag har även tittat 460 1GB versionen..

Ok, men CF med 4890 borde ju lkunna ligga i nivå med ett HD6870 tycker man...

Skrivet av Asaska:

Som sagt, det blir ju inte sämre för att du köper ett bättre kort, även om processorn flaskar i vissa spel.

Men det blir ju totalt "slöseri med prestanda" då jag ju kommer att vänta till efter nästa sommar innan jag köper ny CPU m.m. Så tills dess är det bortkastade pengar. och då när det är dags så är ju detta graffe redan så långt ner i prestanda stegen att det kan vara lika bra att köpa nytt...

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DVD-ai:

Och jag som har en sådan fin säng redan...
Neee, men jag har ganska svårt att avgöra hur jag ska göra... ska jag köpa graffe eller madrass...

Ny bäddmadrass helt klart, hur mycket pengar har du att röra dig med i dagsläget samt inom ett par månader?

Sömn är så sjukt awesome inte bara under natten utan även under resten av dygnet påverkar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Men du menar alltså att jag borde satsa på X-fire med 2st "klenare" kort för att få bättre prestanda med min höga upplösning ?

Jag menar att AMD 6850/6870 i CF hade varit bra. alltså två kraftfulla kort Men ska du uppgradera grafikkort så skulle iaf jag köpa det bästa singel-kortet jag har råd med(personlig åsikt, inte baserat på faktiska tillgångar ) och sedan om du känner att det fattas prestanda när du uppgraderat mobo och cpu köpa ett till kort.
Min personliga åsikt igen: alltid bättre att ha ett starkt kort och kunna köpa ett till, än köpa två från början och bli besviken när spelen kommer ikapp hårdvaran

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Inte? "Den som sitter på en dubbelkärnig processor av äldre snitt bör dock fundera på en uppgradering, åtminstone om spel står på schemat." Står ju där att man bör snegla på fler kärnog om man sitter på dubbelkärnigt. Det är ju då baserat på BF:BC2 där det gör STOR skillnad att gå från 2 till 4 kärnor. Visst, E8500 står sig hyfsat i spel där 2 kärnor räcker, kanske t.om snabbare än en långsam quad, men när väl 4 kärnor kan användas är skillnaden STOR.

Nja, nu verkar du bara ha läst sammanfattningen och tolkar "äldre snitt" lite hårt misstänker jag. Skulle tro att en tvåkärnig av äldre snitt är en Athlon 64:a eller en Core2Duo 6XXX.

Ser du på vilka FPS de har med fyra resp. två kärnor, så har de 79FPS max och 33FPS min med fyra resp. 75max och 34min med två kärnor. I båda fallen körs processorn i 3,5GHz.

Däremot märker man av högre last om processorn körs med endast två kärnor, samt det blir fler svängningar i klockfrekvens.

Skrivet av mfm:

Inte Enligt techspot:

Battlefield: Bad Company 2 GPU Performance In-depth > CPU Scaling – Core i7 9xx - TechSpot

"So again, a decent dual core processor such as a Core 2 Duo E8xxx or Phenom II X2 should be enough to get the most out of your graphics card in this game. While it is quad-core optimized, the game is not demanding enough on the CPU to warrant it based on what I have seen so far."

Nu kör de iofs med i7 med två kärnor och i Legion Hardwares test, så ser man att i7 klarar sig bäst av processorerna på två kärnor, Phenom II ligger sämre till och även Q6600.
Gaming: The Core Debate - Test: Battlefield Bad Company 2, Far Cry 2

Men då E8XXX har nyare mindre tillverkningsteknik och mer cache och högre klockfrekvens, så kommer den prestera bättre än Q6600 på två kärnor. Så med TS höga upplösning kommer han nog inte få nämnvärd skillnad i FPS jämfört med en fyrkärnig processor ens i BF:BC2

Skrivet av mfm:

Det var väl för att quad-CPUn var snabbare per kärna, inte laddar det snabbare för att man har många kärnor. Men visst, man borde redovisa min-FPS och inte bara max-FPS eller genomsnittet.

Att gå på vad någon "känner" tänker jag inte göra.

Jag misstänker att han "kände" så för att FPS:en verkar skifta mer med en tvåkärnig än med en fyrkärnig, vilket Swec anmärkte på.

Citat:

Med endast två kärnor aktiva syns för första gången säkra förändringar i statistiken även om det inte rör sig om några världsomvälvande värden. Det snabba Radeon HD 5870 presterar ungefär fyra bildrutor per sekund sämre, långsammare kusinen Radeon HD 5770 ligger kvar på samma nivåer som tidigare.
.....
Vid en närmare analys syns för fösta gången tydliga avbrott i den tidigare så jämna belastningskurvan för Radeon HD 5870. Vid flera tillfällen under testrundan räcker processorns kapacitet inte till för att hålla grafikkortet helt sysselsatt, något som ger kortare perioder med sänkt bildfrekvens.

Men det verkar inte vara några direkt iögonfallande avbrott om man kollar på kurvorna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Ny bäddmadrass helt klart, hur mycket pengar har du att röra dig med i dagsläget samt inom ett par månader?

Sömn är så sjukt awesome inte bara under natten utan även under resten av dygnet påverkar den.

Ska fundera på saken, Va inte länge sedan jag köpte nya madrass nämligen... undrar när man måste uppdatera den då, hur framtidssäker är en madrass i dagen läge...?! :S

Skrivet av Saandberg:

Jag menar att AMD 6850/6870 i CF hade varit bra. alltså två kraftfulla kort Men ska du uppgradera grafikkort så skulle iaf jag köpa det bästa singel-kortet jag har råd med(personlig åsikt, inte baserat på faktiska tillgångar ) och sedan om du känner att det fattas prestanda när du uppgraderat mobo och cpu köpa ett till kort.
Min personliga åsikt igen: alltid bättre att ha ett starkt kort och kunna köpa ett till, än köpa två från början och bli besviken när spelen kommer ikapp hårdvaran

/S

ok, du menar så
haha jo men CF vet man alldrig, kanske blir av, men då måste jag köpa nytt nätagg också så det blir en ganska fet merkostnad senare i sådant fall... Enda jag kört i dubbla graffe kort va 2 x 6600gt för en massa år sedan...

Jag "sneglar" vidare på graffe kort, valet står helt klart mellan HD6850 och 6870, lutar åt det senare

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Om jag skulle byta nu så skulle jag välja detta kortet: Asus Radeon EAH6850 DirectCU/2DIS/1GD5 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
Men just för jag kör mest 1680x1050 på min 22" Och eftersom mitt 4890 klarar det, så borde detta bli ett rejält lyft..
Skulle jag införskaffa mig en 24 så går att köra full 1080p då skulle det nog bli ett till 6850 om det skulle lagga
Tror nog 650W nättagg räcker gott och väl!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Om jag skulle byta nu så skulle jag välja detta kortet: Asus Radeon EAH6850 DirectCU/2DIS/1GD5 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
Men just för jag kör mest 1680x1050 på min 22" Och eftersom mitt 4890 klarar det, så borde detta bli ett rejält lyft..
Skulle jag införskaffa mig en 24 så går att köra full 1080p då skulle det nog bli ett till 6850 om det skulle lagga
Tror nog 650W nättagg räcker gott och väl!

Det är faktiskt inte mycket till lyft alls.

6850 presterar liknande 5830 (lite bättre kanske).
5830 sades vid recensioner vid release ha prestanda som 4890 fast med dx11-stöd (nu har säkert prestandan ökat något sedan dess).

Det hade varit en dyr uppgradering för den lilla prestanda du vinner tycker jag. Sen drar ju kortet mindre ström, låter mindre osv.

Absolut inte ett sämre kort än 6870 om man har ett 4890 tycker jag.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Hmmm.., Mycket man måste tänka på när man ska göra ett byte..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Hmmm.., Mycket man måste tänka på när man ska göra ett byte..

Ähh som min bror brukar säga när min bil låter konstigt: kör tills det rasar! Går det dåligt så har du en ny kul uppgradering att se fram imot

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Haha, ja så kan man ju också se det...

Men det blir ju pengar som ryker tyvärr...:(

Jag är kvar i "valet och kvalet" för hur jag ska göra, ska jag köpa nytt eller hålla mig..?! och om jag köper nytt, vad ska jag köpa och när, hur länge ska jag vänta osv osv.... jag har eventuellt möjlighet att köpa ett färdigklockat HD5750 av en polare om någon vecka. Vad tror ni om det ?!
Han vet vad han gör så det är ingen fel på den och har rullat med nuvarande klocka sedan början på sommaren och ingen "tok klockning" heller som jag fattat det utan "lite lagom hällsosam klockning bara"
Vet ej vad han vill ha för den, men vad tror ni om 1000kr, kan det vara rimligt ?!

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Skrivet av DVD-ai:

Haha, ja så kan man ju också se det...

Men det blir ju pengar som ryker tyvärr...:(

Jag är kvar i "valet och kvalet" för hur jag ska göra, ska jag köpa nytt eller hålla mig..?! och om jag köper nytt, vad ska jag köpa och när, hur länge ska jag vänta osv osv.... jag har eventuellt möjlighet att köpa ett färdigklockat HD5750 av en polare om någon vecka. Vad tror ni om det ?!
Han vet vad han gör så det är ingen fel på den och har rullat med nuvarande klocka sedan början på sommaren och ingen "tok klockning" heller som jag fattat det utan "lite lagom hällsosam klockning bara"
Vet ej vad han vill ha för den, men vad tror ni om 1000kr, kan det vara rimligt ?!

intressen kostar ju alltid pengar, men kul är dom :).

beror ju på vad du ska ha kortet till och vad du spelar för spel? jag kör på ett 5770 och tycker det är okej men lite klent i vissa spel tex bad company 2. kör då i upplösning 1280*1024 utan AA och med 8x AF allt på högsta utom skuggor som står på medel och ibland segar det ned sig lite.
och det kort du tänkt köpa är ju lite sämre.

EDIT: förövrigt har jag en dator som är lik din: E8400@3.8ghz och 4gb ddr2 ram@850mhz TOM samma märke på ramet

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

oj, ser nu att jag skrivit totalt fel...

har ju ett 5750 nu...., kortet som jag är intresserad av är ett hd5850 och i övrigt stämmer mitt tidigare inlägg, men det ska alltså vara ett 5850 och INTE 5750

ett sådant klockat ska enligt testar ligga på nästan samma nivåer som ett 6870, och om jag kan få det till bra pris så är det ju klart värt eller ?!

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Skrivet av DVD-ai:

oj, ser nu att jag skrivit totalt fel...

har ju ett 5750 nu...., kortet som jag är intresserad av är ett hd5850 och i övrigt stämmer mitt tidigare inlägg, men det ska alltså vara ett 5850 och INTE 5750

ett sådant klockat ska enligt testar ligga på nästan samma nivåer som ett 6870, och om jag kan få det till bra pris så är det ju klart värt eller ?!

Jepp, om det var ett HD5850 du kunde få för en tusenlapp, så slå till.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Mehhh, nu segar ju ATI med släppet av 69xx korten bara för det.... alltså kommer det dröja längre tid inna jag kan köpa hans graffe i sådant fall...
Han skulle ju byta upp sig, tröttsamt.... !

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Skrivet av DVD-ai:

Mehhh, nu segar ju ATI med släppet av 69xx korten bara för det.... alltså kommer det dröja längre tid inna jag kan köpa hans graffe i sådant fall...
Han skulle ju byta upp sig, tröttsamt.... !

jag hade oxå hoppats på ett 69xx kort, nåja 580gtx verkar ju inte så dåligt, därimot dyrt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Senaste nytt !

Jaha, då har man gjort slag i sak, blev ett ASUS HD6870 från denna sida: AMENTIO AB / ASUS Radeon PCI-E HD6870 1GB DDR5 DVI/DP/HDMI och till det fantastiskt trevliga priset av 1700kr hela vägen till ICA ca 5 minuter från mig
Har ju haft svårt att avgöra hur jag ska göra men till detta priset så va det bara att slå till, kände att då finns det ingen anledning att "vela" längre utan nu jäklar !

Detta måste ju bara årets klipp !
Mycket prestanda och möjligheter för 1700kr, som ju dessutom går att klocka upp till än trevligare resultat om man skulle vilja senare

Jätte roligt ska det bli, räknar dock med ca 1 månads väntan på kortet, dom har den ju inte i lager, men gör inget, kan vänta en månad utan problem

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

skriv sen om det slaktar spelen eller om din cpu flaskar något fördjävligt :). kanske jag oxå tar ett sånt då 69xx verkar dröja till runt jul eller kanske ännu senare och 580gtx är allt för dyrt för min stackars plånbok!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.