Catalyst 10.11 redo för nedladdning

Permalänk
Medlem

ugh... vore trevligt om de kunde lugna sig med mjukvaran ett tag och koncentrera sig på hårdvaran. VAR ÄR 6950 OCH 6970?!?! ... så uselt
De skulle ju komma på måndag om det inte blivit förseningar... Buuu!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

38 grader här.

ena mitt 4890 idlar på 75C och det andra på 63C, på 240/1050 :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Till nästa Catalyst hoppas jag de fixat MLAA till HD5000-serien...Sen vill jag även att de ska släppa de DX11-multitrådade drivisarna som Firaxis snackade om

Du vet att MLAA fungerar redan sen någon hotfix tillbaka ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du vet att MLAA fungerar redan sen någon hotfix tillbaka ?

Missade det...

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

38 grader här.

Hah se där, var för ivrig på avtryckaren. Tempen sjönk ytterligare

Visa signatur

Fractal Define R3 | Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel Core i7 2600K @ 4Ghz | Asus GTX 580 DirectCU II | Corsair XMS3 DDR3 16GB @ 1333MHz | Corsair Force 3 120GB | WD 500GB x2 | Corsair AX 850W | Corsair H80 | Dell U2312HM x 2 | Windows 7 Pro 64-bit

Galleri på rummet

Permalänk
Medlem

fick ett himla flmer när jag installerade 10.11 så fick ta och installera 10.10 igen

Visa signatur

AMD phenom x4 965 BE | Gigabyte GA-790XTA-UD4 |4GB A-DATA Gaming series | XFX Radeon HD 5850 Black edition | Cougar 700W modulärt agg |Cooler Master HAF 922 RED| HAF 922 RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av igr4ff:

fick ett himla flmer när jag installerade 10.11 så fick ta och installera 10.10 igen

Samma här. Ena skärmen började flimra som bara h*lvete så fort man sätter igång en film, öppnar ett fönster, eller ens rör muspekaren. Inte kul.

Update: Problemet försvann mysteriskt några dagar senare utan några förändringar från min sida...

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Avstängd

Skulle tro att vi har en sisådär 23 stycken hotfixes till 10.11 inom 20 dagar.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosenquist:

"Aktivering av Overdrive i Catalyst Control Center med ett singelgrafikkort orsakar inte längre höga klockfrekvenser även vid låg belastning"

Det här gillade jag, det funkar också, den drar ner kortet till 157/300MHz.
Förut så låg vilotempen på kortet på ca 54 grader, nu är den nere på 42 grader (samma som när kortet var oklockat innan)

Ja, det var f*n på tiden! Har varit såhär sedan efter 10.3.
Vi som fortfarande kör XP32; är det 10.10b eller nya 10.11 som gäller? 10.10e finns inte för XP.

Permalänk
Medlem

betyder de att man kan överclocka sitt 5850 utan att datorn crashar/fryser nu?

"Aktivering av Overdrive i Catalyst Control Center med ett singelgrafikkort orsakar inte längre höga klockfrekvenser även vid låg belastning"

Låter ju ganska skapligt

Permalänk
Medlem

Asså hur lyckas ni som har problem fucka upp gång efter gång efter gång? Jag har kört ATi sen 9000 och ägt 1 kort i alla generationer och har bara haft problem med drivrutinen någon enstaka gång. Här läser man ju om samma folk som har problem varenda gång det släpps en ny driver. Ni måste göra nått fel.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Asså hur lyckas ni som har problem fucka upp gång efter gång efter gång? Jag har kört ATi sen 9000 och ägt 1 kort i alla generationer och har bara haft problem med drivrutinen någon enstaka gång. Här läser man ju om samma folk som har problem varenda gång det släpps en ny driver. Ni måste göra nått fel.

Hymer, jag resonerade som dig förrut - tills jag skaffade HD6870. Innan dess har drivrutinerna fungerat fint för mig (X1950, 4850, 5770, 5850...)

Några problem jag råkat ut för än så länge:

* Vid manuell fläktstyrning går inte 2D-hastigheterna ner till 100/300 MHz (löst nu).
* Gamla OpenGL-spel (t.ex Call of Duty 1 m.fl) går inte att starta pga buffer overrun. Problem sedan Catalyst 10.4 då OpenGL 4.0 lanserades. Nu löste jag iofs detta genom att hex-edit'a spelens exe-filer så att de inte kallar på så långa OpenGL-extensions som OpenGL4.0 har, och då fungerar det fint. Dock ska det F!!N inte behövas!!!

Hårdvaran är kanon, men ovanstående + annat ÄR problem med drivrutiner, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Hymer, jag resonerade som dig förrut - tills jag skaffade HD6870. Innan dess har drivrutinerna fungerat fint för mig (X1950, 4850, 5770, 5850...)

Några problem jag råkat ut för än så länge:

* Vid manuell fläktstyrning går inte 2D-hastigheterna ner till 100/300 MHz (löst nu).
* Gamla OpenGL-spel (t.ex Call of Duty 1 m.fl) går inte att starta pga buffer overrun. Problem sedan Catalyst 10.4 då OpenGL 4.0 lanserades. Nu löste jag iofs detta genom att hex-edit'a spelens exe-filer så att de inte kallar på så långa OpenGL-extensions som OpenGL4.0 har, och då fungerar det fint. Dock ska det F!!N inte behövas!!!

Hårdvaran är kanon, men ovanstående + annat ÄR problem med drivrutiner, inget annat.

Hej Nilzohn,
Skulle du ha lust att vidare utveckla problemet med OpenGL på 6870 korten något ?
Jag har nämligen ett 6870 nu mer elelr mindre och vill vet altl som berör kortet och detta låter lite småstörande.... är det något som gäller fler spel än bara just Call Of Duty 1, gälelr det samtliga spel med OpenGL4,0 ?!

Du kan gärna få ta det via PM om du vill så slipper vi skita ner tråden, vore jätte skyst i sådant fall!

mvh//David

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Drivarna är ett skämt i mina ögon. När ja hade mina 9800 PRO och mitt x850xt så krånglade de aldrig men nu sen ja köpt mina 5850 som ja left med 1 år nu så har de krånglat till och från. Tror ja kör på 10.4 lr 10.6 då ja inte orkar med allt krångel varje gång. Nästa uppgradering blir de nog de gröna laget om inte dom röda kan få ordning på sin skit

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hur blir det med Starcraft 2 och denna drivrutin då?
Min muspekare blir fortfarande helt förstörd efter att ha spelat ett tag, ända sättet att få den normal igen är att starta om datorn.. Börjar bli riktigt trött på detta och saknar mina GTX 280 kort mer och mer..

Installerade 10.10 och då hände det inte lika ofta, men det är fortfarande inte godkänt... Har varit såhär sedan betan kom ut för tusan! Vad håller de på med på ATI ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hur blir det med Starcraft 2 och denna drivrutin då?
Min muspekare blir fortfarande helt förstörd efter att ha spelat ett tag, ända sättet att få den normal igen är att starta om datorn.. Börjar bli riktigt trött på detta och saknar mina GTX 280 kort mer och mer..

Installerade 10.10 och då hände det inte lika ofta, men det är fortfarande inte godkänt... Har varit såhär sedan betan kom ut för tusan! Vad håller de på med på ATI ??

Det kanske är en firmwarebugg på grafikkortet? Ta en titt på tillverkarens hemsida, eller fråga dem. Ibland är det tillverkaren som klantat sig när de modifierat firmware, specifikt till sina specialvarianter (fabriksöverklockning etc). Jag har själv råkat ut för det förut, därav tipset.

När jag hade strul med muspekaren på mitt 5870 så löste det sig udda nog genom BIOS-uppgradering på moderkortet, dessutom.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Hej Nilzohn,
Skulle du ha lust att vidare utveckla problemet med OpenGL på 6870 korten något ?
Jag har nämligen ett 6870 nu mer elelr mindre och vill vet altl som berör kortet och detta låter lite småstörande.... är det något som gäller fler spel än bara just Call Of Duty 1, gälelr det samtliga spel med OpenGL4,0 ?!

Du kan gärna få ta det via PM om du vill så slipper vi skita ner tråden, vore jätte skyst i sådant fall!

mvh//David

Hej!

Tar gärna detta i tråden då det kan vara fler som berörs.

Detta rör endast äldre spel, som inte kan hantera OpenGL-anropet GL_Extensions som är längre än ett visst antal tecken.
Exempel på dessa är Call of Duty 1, Medal of Honor- och Jedi-spelen, samt andra som baseras på någon av de äldre Quake-motorerna.

Felet visar sig att spelet vid uppstart stängs av med ett felmeddelande att en Buffer Overrun utförts. Nvidia har löst detta sedan länge (ForceWare 190-nånting) genom att instruera spelet att än äldre OpenGL-version används. AMD/ATI har ignorerat detta sedan Catalyst 10.4, då problemet uppstod i och med OpenGL 4 infördes. Med mina HD5770 och HD5850 löste jag det enkelt genom att använda Catalyst 10.3, men det kan jag inte göra på mitt HD6870 då stöd för 6000-serien finns först i 10.10!

Jag löste problemet genom öppna spelets .exe-fil i en HexEditor, ändra strängen "GL_EXTENTIONS: %s" till "%p" (utan citationstecken). Voila! Har inte hunnit spela mycket, men känner att risken finns att PunkBuster inte alls gillar att min .exe-fil inte stämmer överens med originalet...

Detta kan naturligtvis lösas genom att Infinity Ward / Gray Matter patchar spelet, men å andra sidan rör detta de allra flesta gamla Quake-baserade lir, och då borde hårdvarutillverkarna ta sitt ansvar.

Detta kanske är löst i 10.11? Vet inte, har inte testat än.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tobbe628:

betyder de att man kan överclocka sitt 5850 utan att datorn crashar/fryser nu?

"Aktivering av Overdrive i Catalyst Control Center med ett singelgrafikkort orsakar inte längre höga klockfrekvenser även vid låg belastning"

Låter ju ganska skapligt

Inte haft några problem med det (klockning) med varesig singel eller crossfire. Funkade alldeles ypperligt med både 10.7 och 10.8. Kör 10.10d nu och även här funkar det. Dock flimrar skärmen emellanåt och 10.10e ska installeras när jag kommer hem... Flimret tror jag iofs inte beror på klockningen

Permalänk
Hjälpsam

Bra tips! Nilzohn
Det låter som ett fel i spelet från början, utvecklarna har fel värde på GL_EXTENTIONS.
Ett enkelt snabbfix för ATI, vore att i CCC, få välja högsta OpenGL version som skall användas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Min idle ligger då fortf. på 400/1225 mhz..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

När ska dom slopa ATI helt i sina drivers? Jag menar att de företags namnet är ju nerlagt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jaha satte mig vid datorn och avinstallerade de gamla drivisarna (10.10). Var inga problem, startade om, installerade 10.11. Vad hände då? Inga drivrutiner installerades... Har testat installera om flera ggr, men det blir likadant. Ska tanka de äldre å se om de fungerar. BTW kör 6870 i CF.

Visa signatur

..:;Coolman;:...
|i7 950 3.8GHZ |Asus Rampage III Extreme|12GB RAM Corsair Dominator 1600MHZ|2x HIS AMD Radeon HD 6870 1GB GDDR5|

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av backfeed:

Det kanske är en firmwarebugg på grafikkortet? Ta en titt på tillverkarens hemsida, eller fråga dem. Ibland är det tillverkaren som klantat sig när de modifierat firmware, specifikt till sina specialvarianter (fabriksöverklockning etc). Jag har själv råkat ut för det förut, därav tipset.

När jag hade strul med muspekaren på mitt 5870 så löste det sig udda nog genom BIOS-uppgradering på moderkortet, dessutom.

Googla problemet så ser du att det inte är en firmwarebugg.

Har 2st kort och har testat båda inviduellt med samma resultat, muspekaren blir bara ostrukturerade pixlar och man ser knappt vad man pekar på, helt hopplöst är det.

Börjar bli lagom irriterad på AMD's ignorans och översittarattityd ang. problemet (man kan se en del svar från dem på deras egna forum om problemet).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fileghost:

Jaha satte mig vid datorn och avinstallerade de gamla drivisarna (10.10). Var inga problem, startade om, installerade 10.11. Vad hände då? Inga drivrutiner installerades... Har testat installera om flera ggr, men det blir likadant. Ska tanka de äldre å se om de fungerar. BTW kör 6870 i CF.

Testa 10.10e.
Det är också dags för dig att uppdatera din signatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

LOL @ 3% bättre prestanda.. Om dem 3% ger en skaplig mängd FPS så har man inga behov av fler för att det skall vara totalt laggfritt Jag menar har du 60 FPS vilket dem flesta bör hålla med om är tillräckligt bra flyt så tjänar du alltså 1,8 bilder/sek på den ökningen. Men så är det väl.. Man kan få all statistik att se bra ut om man formulerar det på ett smidigt sätt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har du laddat ned senaste ATI Catalyst Application Profiles?

Tack för tipset

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

När ska dom slopa ATI helt i sina drivers? Jag menar att de företags namnet är ju nerlagt.

Tror de gör det i 10.12 eller 11.1

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Aldrig haft problem med flimmer innan denna uppdateringen!

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||

Permalänk

Laggar extremt i Black Ops med 11.11.. Byter tillbaka genast.

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||

Permalänk
Entusiast

Flimrandet som jag fick med 10.10d försvann med 10.10e... 10.11 struntar jag i då 10.10e sägs vara bättre för spel samt ska ha ett senare releasedatum