Permalänk

Programera TI-83 plus

jag har köpt en TI-83 plus.

Jag söker en bra gudie till att programera på den. Det är väll någon vartion av BASIC.

Gudien skall hälst vara på svenska.

tack i förhand

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns några tutorials till BASIC.. jag lärde mig genom att testa (plus lite baskunskap i qbasic).
Du har väl en stor tjock manual till den, testa att titta lite i den.

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk

Yep, alla kommandon tår noga nerskrafsade i manualen som följer med
men språket i sig är riktigt ruskigt enkelt... hehe

lbl 1
disp "wee"
goto 1

har för mig att det finns en sida , som innehåller en jääääkla massa spel/program till ti miniräknarna..
www.tigalaxy.com eller nåt
skitskojiga spel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcE
Vet inte om det finns några tutorials till BASIC.. jag lärde mig genom att testa (plus lite baskunskap i qbasic).
Du har väl en stor tjock manual till den, testa att titta lite i den.

jag typ ute efter lite lätta lätta kodexempel. Det som står i manualen är ganska krypriskt. Men kanse går att tyda den. Har du erfarenhet 'C' tidigare så stor skillnad kan det inte vara tycker jag.

Är det typ som qbasic man skriver på räknaren. Sånt man loopar en sound slinga som öker frikvensen på datalektionerna.

Permalänk
Medlem

Det e skit lätt att programmera dom. Perfekt sysselsättning när man har nått tråkigt ämne eller något liknane.
Gjorde ett "Matrix" program som rullade massa ettor och nollor. Inte särskillt komplicerat men ändå

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

Ja de är megalätt att progga de, ladda hem nått litet TI progg å kolla på de, du lär dig på 10 min

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ICQ# 3506317

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSomeone
lbl 1
disp "wee"
goto 1

repeat 0
disp "wee"
end

(ett tips använd aldrig lbl och goto, ALDRIG!)

MYCKET snabbare
men iaf, jag anser att jag kan mycket, och jag har bara testat mig fram...

det finns annars lite länkar på www.ticalc.org (tror jag)

Permalänk
Medlem

Köpte en Silver Edition idag! Fett bra.. Några andra sidor ni känner till?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sickan
Köpte en Silver Edition idag! Fett bra.. Några andra sidor ni känner till?

ticalc har en länksammling

Permalänk
Medlem

Tack Haricots!

Permalänk
Medlem

När jag fick MIN TI-83:a för två år sedan så var progga det ENDA jag gjorde i flera veckor
Blev ett antal spel och några användningsbara program till skolan, men det flesta har gått förlorade i diverse batteribyten... men mitt namnprogram som slumpar fram namn bland sammanlagt ~5000 stycken använder jag fortfarande, när jag inte har nåt att göra på mattelektionerna

Visa signatur

Wir müssen wissen,
Wir werden wissen

Permalänk
Medlem

Ett menybaserat schema är det jag brukar göra såhär i början på terminerna.
Fast nu måste jag nog vara lite mer vaken på fysiklektionerna

Visa signatur

Scud: The other day, in the park, I was wondering why frisbees look bigger and bigger as they get closer to you
Scud: And then it hit me

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joba
När jag fick MIN TI-83:a för två år sedan så var progga det ENDA jag gjorde i flera veckor
Blev ett antal spel och några användningsbara program till skolan, men det flesta har gått förlorade i diverse batteribyten... men mitt namnprogram som slumpar fram namn bland sammanlagt ~5000 stycken använder jag fortfarande, när jag inte har nåt att göra på mattelektionerna

tja, jag kan ju skryta med att jag har gjort ett tamagochi spel med 7776 olika varelser (alla är grafiska, ingen ser likadan ut...)
man kan även slåss mot varandra och sno gener och muteras...

Permalänk
Medlem

Skills har man om man kan göra det här [17MB].

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

tja, jag kan ju skryta med att jag har gjort ett tamagochi spel med 7776 olika varelser (alla är grafiska, ingen ser likadan ut...)
man kan även slåss mot varandra och sno gener och muteras...

I TiBASIC? Naaa... Det kan ej gå. Alldeles för segt.

Iofs, kanske du kör ASM, men den har ändå bara 32kB minne, vilket inte direkt räcker till grafiken till alla gubbar...
Såvida det inte är den där lyx-Ti:n med 128kB i minne :/

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen

I TiBASIC? Naaa... Det kan ej gå. Alldeles för segt.

Iofs, kanske du kör ASM, men den har ändå bara 32kB minne, vilket inte direkt räcker till grafiken till alla gubbar...
Såvida det inte är den där lyx-Ti:n med 128kB i minne :/

det är "utökad basic" (omnicalc) det tar inte upp allt för mycket...

allt är möjligt bara man vet hur

Edit, det är ganska snabbt också, går på ca 0.1 sekunder att rita ut en gubbe (och den täcker hela skärmen)

Permalänk
Medlem

OOooo... Är det mao på en Ti-83? Isf så måste det vara ett annat OS....

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen
OOooo... Är det mao på en Ti-83? Isf så måste det vara ett annat OS....

nej, det är på samma OS... och ja det är på en TI83+

Permalänk
Medlem

Man ska kunna pela i ett minneschip till har ja hört.. Vet inte hur dock.. Nån som vet?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Man ska kunna pela i ett minneschip till har ja hört.. Vet inte hur dock.. Nån som vet?

somsagt, www.ticalc.org det finns en ritning där,

Permalänk
Medlem
Citat:

somsagt, www.ticalc.org det finns en ritning där,

Tack tack jag har besökt den sidan vid ett flertal tillfällen och rotat.. Skulle Herrn kunna ge mig en url med destination "rätt ställe"?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC

Tack tack jag har besökt den sidan vid ett flertal tillfällen och rotat.. Skulle Herrn kunna ge mig en url med destination "rätt ställe"?

http://www.ticalc.org/pub/text/hardware/ti2psxmem.gif

Permalänk

Hur mycket kostar en sån?
Dom ser ut att vara roliga

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Hur mycket kostar en sån?
Dom ser ut att vara roliga

en vad?

Permalänk
Citat:

en vad?

ja du...vad är det vi pratar om i den här tråden?

Hint: TI-83 Plus

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII

ja du...vad är det vi pratar om i den här tråden?

Hint: TI-83 Plus

jag var osäker på om du menade http://www.ticalc.org/pub/text/hardware/ti2psxmem.gif eller ti

föresten, skaffa +, det är en enorm skillnad (man kan tex användra sprites i +)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwaN
Det e skit lätt att programmera dom. Perfekt sysselsättning när man har nått tråkigt ämne eller något liknane.
Gjorde ett "Matrix" program som rullade massa ettor och nollor. Inte särskillt komplicerat men ändå

Har själv försökt göra ett sånt program under NK:n
Men jag får inte riktigt till det... Jag får bara typ två eller tre bilder med ettor och nollor som byter av varrandra.
Kanske kan du ge lite kod till mig ?
tack

Permalänk
Medlem

Har gjort ett matrix-program där jag satte varje kolumn till varsin variabel
sen slumpar programmet fram en siffra mellan 1 och 16 för att sedan om variabeln för den kolumnen är 0, så sätter den variabeln till 1 och ritar slumpmässiga 1:or och 0:or uppifrån och ner i kolumnen och är variabeln 1 så sätts den till noll och den ritar ut en massa mellanrum i kolumnen
på så sätt så ritar den aldrig över en kolumn med siffror med nya sifror utan att ta bort de gamla.

Visa signatur

Vi radioamatörer gör det i vågor... ~~~~73 de SM4XSN
AMD64 3200+@2450Mhz| H2O-kylning | LG Electronics 915FT 19" | Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade | Seagate 7200.7 160gig x 2

Permalänk
Avstängd

ni kan inte göra ett snyggt matrix program i basic om ni inte använder omnicalcs (eller något annat bra) spritefuntion