Permalänk
Medlem

USB IR-mottagare

Herregud, finns det någon simpel som inte kostar allt för mycket? Hittar bara massor bundlade med kortläsare och så vidare...

Enda jag hittat är HP Media Center receiver från eBay men lär ju ta skaplig tid att få den.

Permalänk
Medlem

är det en sändare eller mottagare du vill ha? tänkte eftersom du skrev "reciever"

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

det är en mycket bra fråga:P

sändareade: vilken fjärrkonrtoll som helst
mottagare: vet inte riktigt.. jag byggde en:P How to build an IR receiver till exempel

Permalänk
Medlem

Oj, menade självklart mottagare. Så går det när man gör trådar mitt på arbetsdagen.
Har redan en Harmony 525 som jag för ett bra tag sedan.

Jag orkar inte bygga någonting.

Permalänk
Relik 📜

*trådtitel redigerad på begäran*

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Kjelle har som vanligt, om den nu inte är för dyr.
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Tack videfix men vågade inte köpa för att testa, inte något om Windows Vista/7 så köpte HP Media Center receiver från eBay då det var flera från XBMC-forumet som använde den och fungerade bra. Gratis frakt så blev bara runt en hundring. Tycker det är väldigt konstigt att det ska vara så svårt att hitta en sån enkel sak.

Permalänk
Medlem

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik är mycket enkel och fungerar perfekt, men som du säger, ganska dyr

Du kan däremot fynda en del på Köp och sälj på auktion & till fast pris på Tradera. Nya auktioner idag! eller i dina lokala datoraffär. Oftast får man med en sån adapter till trådlösa möss eller IR-fjärrkontroller. Dessa kan man ibland hitta för knappt hundringen.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Är det möjligt med en sån USB IR mottagare att kunna stänga av och starta en dator ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Är det möjligt med en sån USB IR mottagare att kunna stänga av och starta en dator ?

Om du köper en fjärrkontroll till en dator med rätt drivrutiner kan du åtminstone stänga av datorn. Starta är nog värre. Annars finns ju sömnläget, då kan du starta upp datorn igen.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt omöjligt att starta en dator via USB. eftersom du behöver drivrutiner.

men stänga av går. Isåfall om du ska fixa en IR mottagare som skickar vidare signal till en brygga som sluter kretsen (den mellan dom två piggarna)

Men det blir nog ett litet eget projekt.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zillio:

men stänga av går. Isåfall om du ska fixa en IR mottagare som skickar vidare signal till en brygga som sluter kretsen (den mellan dom två piggarna)

On the contrary, de flesta moderkort av idag eller de senaste 5 åren stöder start via USB, räcker alltså att få en enkel puls på USB för att gå igång. Avstängning sker genom att fjärren kodas med att ge Windows avslutningskommando shutdown.exe med lämpliga parametrar, behövs ingen konstig extra brygga.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Skrivet av zillio:

Men om man köper en IR sändare med drivrutiner borda det gå?

Skrivet av videfix:

On the contrary, de flesta moderkort av idag eller de senaste 5 åren stöder start via USB, räcker alltså att få en enkel puls på USB för att gå igång. Avstängning sker genom att fjärren kodas med att ge Windows avslutningskommando shutdown.exe med lämpliga parametrar, behövs ingen konstig extra brygga.

Går det att koda fjärren med ett avslutningskomando med tex denna fjärr ?

Logitech Harmony 525 II - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Fjärrkontroller

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jooelhoglund:

Men om man köper en IR sändare med drivrutiner borda det gå?

Vad hjälper drivrutiner när datorn är avstängd? Som jag sa tidigare behövs inga drivrutiner för att starta via USB.

Skrivet av jooelhoglund:

Går det att koda fjärren med ett avslutningskomando med tex denna fjärr ?

Logitech Harmony 525 II - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Fjärrkontroller

Har själv en sån och i programmet som följer med den finns ett antal olika PC setups,. Det är bara att prova och modifiera efter eget behag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av videfix:

Vad hjälper drivrutiner när datorn är avstängd? Som jag sa tidigare behövs inga drivrutiner för att starta via USB.

Nej det är ju sant

Har själv en sån och i programmet som följer med den finns ett antal olika PC setups,. Det är bara att prova och modifiera efter eget behag.

Har du den IR mottagaren du tipsade om högre upp i tråden , eller har du någon annan mottagare ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick min HP Media Center receiver idag efter 8 arbetsdagar. Fungerar helt klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik är mycket enkel och fungerar perfekt, men som du säger, ganska dyr

Du kan däremot fynda en del på Köp och sälj på auktion & till fast pris på Tradera. Nya auktioner idag! eller i dina lokala datoraffär. Oftast får man med en sån adapter till trådlösa möss eller IR-fjärrkontroller. Dessa kan man ibland hitta för knappt hundringen.

Är du helt 100 på att den fungerar för fjärrkontroller då? IrDA-adapters brukar inte funka så bra till det har jag märkt. Samma med adapters till möss, dom brukar vara just till möss och inget annat.

Jag har själv en IR-mottagare som kom med en liten fjärrkontroll, men den kör med egna koder som Harmony 300 inte kan lära sig tydligen, så jag sitter i samma sits och letar efter en billig IR-mottagare som garanterat funkar och som inte är för dyr. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidern:

Är du helt 100 på att den fungerar för fjärrkontroller då? IrDA-adapters brukar inte funka så bra till det har jag märkt. Samma med adapters till möss, dom brukar vara just till möss och inget annat.

Jag har själv en IR-mottagare som kom med en liten fjärrkontroll, men den kör med egna koder som Harmony 300 inte kan lära sig tydligen, så jag sitter i samma sits och letar efter en billig IR-mottagare som garanterat funkar och som inte är för dyr. :/

Kan givetvis inte garantera. Som du säger så körs dessa på olika koder och funkar inte alltid med varandra. Så det beror helt och hållet på vad det är för produkter man vill para ihop med varandra.

Det man får göra då är att ge sig ut på Google och leta upp den produkt du har hemma och försöka ta reda på vad för koder den använder och sedan försöka hitta en IR-mottagare som kan hantera den koden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

IrDA-mottagaren från Kjell kommer inte att fungera med era fjärrkontroller, den är gjord för dataöverföring mellan dator och t.ex. mobiltelefoner. Varken frekvensen eller protokollet fungerar med en Harmony. Jag köpte också en HP IR-mottagare på eBay för ett år sedan och den fungerar klockrent även om den inte är vacker.

Har för mig att jag valde Media Center PC i Harmony-programmet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

IrDA-mottagaren från Kjell kommer inte att fungera med era fjärrkontroller, den är gjord för dataöverföring mellan dator och t.ex. mobiltelefoner. Varken frekvensen eller protokollet fungerar med en Harmony. Jag köpte också en HP IR-mottagare på eBay för ett år sedan och den fungerar klockrent även om den inte är vacker.

Hur fungerar det för dig med blinkadet på den? Min står o blinkar hela tiden även fast jag inte gör något.
Antar att det kanske kan vara TV'n eller annan utrustning som stör den men jag har testat flyttat runt den lite utan att det direkt hjälp.

Permalänk
Medlem

Inget blink på min, den sitter tyst och mörk i bokhyllan och lyser bara upp när jag pekar på den med fjärren. Däremot är den ganska riktningskänslig, den sitter i rät vinkel mot TV:n och vill jag starta TV och MediaCenter samtidigt måste jag rikta fjärren mot bokhyllan, annars startar inte MC. TV:n och förstärkaren startar dock oavsett åt vilket håll jag pekar när jag trycker på knappen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Har du tips på någon annan som funkar ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Inget blink på min, den sitter tyst och mörk i bokhyllan och lyser bara upp när jag pekar på den med fjärren. Däremot är den ganska riktningskänslig, den sitter i rät vinkel mot TV:n och vill jag starta TV och MediaCenter samtidigt måste jag rikta fjärren mot bokhyllan, annars startar inte MC. TV:n och förstärkaren startar dock oavsett åt vilket håll jag pekar när jag trycker på knappen.

Okej, kan ju vara min som inte mår så bra, märks dock inte under användning. Får testa att flytta den lite längre bort då det lätt blir störande om den står och blinkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Har du tips på någon annan som funkar ?

En sån här har jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan få tag på en billigt?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Någon som vet vart man kan få tag på en billigt?

Räcker det inte med länken i mitt förra inlägg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Räcker det inte med länken i mitt förra inlägg?

Jag får problem med överföring, sen var den i största laget. Hade tänkt mig mer en usb sticka.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Jag får problem med överföring, sen var den i största laget. Hade tänkt mig mer en usb sticka.

Ah, självklart. Det borde jag väl förstått på ditt förra inlägg. Så dum jag är!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om HP Media Center IR USB Receiver (som i länken ovan) fungerar ihop med en vanlig fjärr samt programmet WinLIRC?

Jag vill kunna byta låt i Spotify med fjärren till min Onkyo hemmabioreceiver. Man borde väl kunna använda "byt låt knapparna" på fjärren till detta om det finns en "uppsniffningsfunktion" i WinLIRC? Eller om man kommer över koderna.

EDIT: Vill någon tipsa om en annan IR-mottagare som passar för ändamålet är jag lika tacksam för det, eftersom jag inte köpte någon ännu.