En liten annan vändning på detta med avgifter och betala i tid osv osv.
Köpte för ca en månad sedan något hos en butik, valde betalning via faktura och betalade den kort efter jag fick den. Upptäckte problem med produkten, tog kontakt med butiken och fick ångra köpet, all fine. Sedan några dagar efter fick jag en epost från Klarna där dem meddelade att jag skulle få pengar tbx, dem behövde en del uppgifter (namn, kontonr osv) och jag kunde skicka per brevpost, fax eller epost. Skickade via epost för det var väl bara att klistra in infon och vips iväg. Detta var på lördag (!!) 12 februari, alltså jag fick eposten den kvällen och svarade mer eller mindre omgående.
Veckan därpå höll jag koll på räkningen, inget hände, kom inget bekräftelse att dem fick mina uppgifter heller. Ringde då kundtjänst och fick prata med en tjej/kvinna av den mindre trevliga sorten som svarade att det kunde ta 2-3 veckor och att hon inte kunde kolla om dem fått in mina uppgifter därifrån. Jag frågade varför det skulle ta så långt, då svarade hon att dem hade mycket att göra på faktura-avdelningen. Då fnissade jag lite och sa i skämt att dem får anställa fler så blir arbetslösa glada med, och då blev hon irriterad och försökte avsluta samtalet och jag fick alltså vänta.
Nu är det 2:a Mars, alltså ca. 2.5 vecka efter att jag svarade på deras förfrågan om uppgifterna. Fortfarande inga pengar och heller ingen bekräftelse att något nytt har hänt. Ringde igen, fick denna gång en trevligare tjej. Dock mer eller mindre samma besked - hon tog mitt personnr och hittade ärendet, såg att dem har skickat ut förfrågan men kunde inte se om dem fått svaret. Hon kunde inte heller se om utbetalningen var på g, men påpekade att det kan ta ca 2 veckor. Då sa jag att det faktiskt gått 2.5 veckor nu, och vad ska jag göra, bara sitta och vänta snällt eller... jo det var väl ungefär det jag fick göra. Så frågade jag vad som är rimligt och hur länge man då får sitta och vänta och då tyckte hon att jag kunde vänta en vecka till, har jag inte fått pengarna tbx då så kunde jag höra med dem igen.
Nu är jag dock lite nyfiken - är det LAGLIGT att dem sitter på MINA pengar under 2.5 veckor (och längre, har ännu inte fått tbx pengarna) och hävdar att "dem har mycket att göra"? Givetvis drar dem ränta på mina pengar och hade dem velat hade dem fixat detta för 2 veckor sedan redan. Det är väl så trist att det är sådant dem tjänar pengar på?
Men som sagt, vad säger konsumenträtten/lagen om detta? För som en del har varit inne på här i tråden - fy den som inte betalar fakturan i tid, då blir det feta avgifter på det. Men omvänd får man sitta och vänta snällt och dem betalar tbx när dem hinner/har lust!?!? Lite konstigt och lite irriterande. Värre än hade det varit om jag faktiskt hade varit i behov av pengarna dem är skyldiga mig!!
Jag kan inte lagen och mina rättigheter så hoppas lära mig med hjälp av era svar/kommentar
Känns lite som Anovo - skitföretag som gör som dem vill och inte har man som konsument något att komma med, bara svälja skiten :/
//J