Klarnas fakturor och förseningsavgifter

Permalänk
Avstängd

Klara har funkat bra för mig, dock har dom skickat ut ett par påminelse avgifter utan att det kommit någon orginal faktura, då har jag bara ringt dom så har vi löst det ändå utan några som helst problem..

att dom var otrevliga mott dig kanske var att du lät lite grinig när du ringde (Inget påhopp bara en undran) isf så kan dom ju självklart bli lite otrevliga.

MVH

Permalänk
Medlem

Hur är det med Klarna när man ska handla på faktura? Kollar de upp dig eller kollar de bara att du är bokförd på adressen osv? För jag läste något om att de sparar uppgifter om dig men jag kan ha fel

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har i mitt resonemang utgått från att det är en privatperson som köper en vara per faktura, vilket i praktiken är en räkning. Det finns vanligen inga skrivna avtal vid sådana köp - och då kan man inte åberopa påminnelseavgift. Därav min referensen till Hyra; för där har man ett avta och jag håller med dig. Tar vi t.ex en parkeringsavgift så finns inget avtal - dock en räkning/faktura - och då behöver man inte accptera en påminnelseavgift.

Men eftersom diskussionen gäller försäljning på nätet (det är ju där Klarna kommer in i bilden iaf) så är det ju normalt så att man för att alls få lägga en beställning måste kryssa för något i stil med "jag har läst och accepterar butikens försäljningsvillkor" som med all säkerhet klargör både betalningsvillkor vid fakturaköp (t.ex. 14 dagar) samt att 50kr påminnelseavgift kommer att tas ut om man inte betalat i tid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En liten annan vändning på detta med avgifter och betala i tid osv osv.
Köpte för ca en månad sedan något hos en butik, valde betalning via faktura och betalade den kort efter jag fick den. Upptäckte problem med produkten, tog kontakt med butiken och fick ångra köpet, all fine. Sedan några dagar efter fick jag en epost från Klarna där dem meddelade att jag skulle få pengar tbx, dem behövde en del uppgifter (namn, kontonr osv) och jag kunde skicka per brevpost, fax eller epost. Skickade via epost för det var väl bara att klistra in infon och vips iväg. Detta var på lördag (!!) 12 februari, alltså jag fick eposten den kvällen och svarade mer eller mindre omgående.

Veckan därpå höll jag koll på räkningen, inget hände, kom inget bekräftelse att dem fick mina uppgifter heller. Ringde då kundtjänst och fick prata med en tjej/kvinna av den mindre trevliga sorten som svarade att det kunde ta 2-3 veckor och att hon inte kunde kolla om dem fått in mina uppgifter därifrån. Jag frågade varför det skulle ta så långt, då svarade hon att dem hade mycket att göra på faktura-avdelningen. Då fnissade jag lite och sa i skämt att dem får anställa fler så blir arbetslösa glada med, och då blev hon irriterad och försökte avsluta samtalet och jag fick alltså vänta.

Nu är det 2:a Mars, alltså ca. 2.5 vecka efter att jag svarade på deras förfrågan om uppgifterna. Fortfarande inga pengar och heller ingen bekräftelse att något nytt har hänt. Ringde igen, fick denna gång en trevligare tjej. Dock mer eller mindre samma besked - hon tog mitt personnr och hittade ärendet, såg att dem har skickat ut förfrågan men kunde inte se om dem fått svaret. Hon kunde inte heller se om utbetalningen var på g, men påpekade att det kan ta ca 2 veckor. Då sa jag att det faktiskt gått 2.5 veckor nu, och vad ska jag göra, bara sitta och vänta snällt eller... jo det var väl ungefär det jag fick göra. Så frågade jag vad som är rimligt och hur länge man då får sitta och vänta och då tyckte hon att jag kunde vänta en vecka till, har jag inte fått pengarna tbx då så kunde jag höra med dem igen.

Nu är jag dock lite nyfiken - är det LAGLIGT att dem sitter på MINA pengar under 2.5 veckor (och längre, har ännu inte fått tbx pengarna) och hävdar att "dem har mycket att göra"? Givetvis drar dem ränta på mina pengar och hade dem velat hade dem fixat detta för 2 veckor sedan redan. Det är väl så trist att det är sådant dem tjänar pengar på?

Men som sagt, vad säger konsumenträtten/lagen om detta? För som en del har varit inne på här i tråden - fy den som inte betalar fakturan i tid, då blir det feta avgifter på det. Men omvänd får man sitta och vänta snällt och dem betalar tbx när dem hinner/har lust!?!? Lite konstigt och lite irriterande. Värre än hade det varit om jag faktiskt hade varit i behov av pengarna dem är skyldiga mig!!

Jag kan inte lagen och mina rättigheter så hoppas lära mig med hjälp av era svar/kommentar
Känns lite som Anovo - skitföretag som gör som dem vill och inte har man som konsument något att komma med, bara svälja skiten :/

//J

Permalänk
Medlem

Dom har 30 dagar på sig vid återbetalning.

Läs på sidan 6:
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/%C3%8...

Permalänk
Medlem

Tycker du har bara dig själv att skylla. Självklart kan det bli otrevligt sådant där och det går fort.. väldigt fort, been there done that (dock ej klarna). Jag har bara bra erfarenheter av Klarna. Vilket kanske inte är svårt att ha när man bara bemötit dom på Faktura lapp *hehe*.

/MS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Tycker du har bara dig själv att skylla. Självklart kan det bli otrevligt sådant där och det går fort.. väldigt fort, been there done that (dock ej klarna). Jag har bara bra erfarenheter av Klarna. Vilket kanske inte är svårt att ha när man bara bemötit dom på Faktura lapp *hehe*.

/MS

Samma här. Bara bra erfarenhet av klarna. Har hänt att jag fick ringa dom en gång när jag fick en påminnelse på en faktura som jag inte ens hade fått. De var då vänliga och hjälpsamma och tog bort påminnelseavgiften och jag betalade sedan räkningen, inget mer med det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det jag har gjort fel och mig själv att skylla för då? Att jag handlade på faktura från början? Att jag - efter utebliven betalning eller bekräftelse - blir osäker om uppgifterna kom fram och allt rullar på som det ska och ringer upp dem för att fråga? Lite konstigt kommentar tycker jag. Att hon blev otrevlig i telefonen var mitt fel? Dem får väl höra samma sak ofta förmodligen, vilket kanske tyder på att något inte riktigt stämmer i systemet? Men om ni tycker det är fullt rimligt att Klarna eller liknande företag sitter på ens pengar i 30 dagar så visst, och är det regeln/lagen så är det. Tyckte själv det var lite fräck men klart dem drar på det så mkt dem kan för dem tjänar på det.

Permalänk
Medlem

Största problemet jag var med om med Klarna var i samband med att jag föll för en sådan där "Köp nu, betala om 3 månader". De skickade ett godkännande som jag skrev under och skickade tillbaka. En vecka senare kom det ännu ett godkännande som fick mig att klia mig på hjässan lite, men skrev under och skickade tillbaka. Tre månader senare var det dags att få fakturan och såklart så hade Klarna valt att ta ut en dold förseningsavgift för att de uppenbarligen slarvat bort mitt första godkännande! Visst, det var bara 50 spänn extra, men man tycker att de kunde ha kontaktat en innan och meddelat att denna förseningsavgift skulle tas ut.

Hur som helst ringde jag upp dem och tog upp problemet och att jag vägrade betala för något som inte är mitt fel. Hon hade lite svårt att förstå det av någon anledning så jag tror att jag höjde rösten en del, men till slut gav hon med sig. Däremot är det upprörande att höra när hon sa att hon "gjorde ett undantag i mitt fall", det är knappast något man vill höra när det är Klarna som står skyldiga.

Permalänk
Medlem

Ok så nu har det gått precis en månad och jag har fortfarande inte sett röken av mina pengar tbx. Enligt länken SUMITOMO kom med har företaget 30 dagar på sig, jag tyckte dock inte att teksten var helt tydligt då det handlar om någon sorts "mellanagent" här i form av Klarna.

Hur som helst så ringde jag i torsdags igen, snackade med en kille där som kunde se allt jag har med dem att göra via mitt personnr. Han kunde se ärendet där jag skulle få pengar tbx men inget mer om det, bara något om att det såg ut att stå på "kö". Mera kunde han inte se för han var inte i samma system, det är återbetalningsavdelningen. Men när jag frågade om han kunde koppla mig dit då så var det "öööhhm neej hrrm nej det kan jag tyvärr inte blablabla". Nähä. Men istället lovade han att skicka mig mailet jag fick den 12 februari (!!!) om återbetalning och där information för återbetalningen efterfrågades en gång till, så skulle jag svara på det igen och förklara läget. Han skulle skicka det omgående. Jag fick det dagen efter, efter lunch någon gång. Har väl svarat på det nu och sagt att jag vid det här läget tycker det är löjligt att dem sitter på mina pengar i princip en månad vid det här läget, och att det inte vara möjligt för mig att få bekräftelse att dem faktiskt fått in mina uppgifter och att återbetalningen kommer att ske snart. Om dem från början säger "vi har enligt lag 30 dagar på oss för återbetalning så du får dina pengar på dag 30 för det är så vi tjänar pengar" hade jag varit aningen sur men då hade jag nog accepterad det ändå. Nu blir jag bara less på grund av bristande information och att det börjar kännas precis som ANOVO - dem verkar göra lite precis som dem vill och inte har man som konsument mycket att komma med?!

Eftersom det var februari som är kortare har nog inte 30 dagar gått så får ge dem några dagar till, men sen då? Ringa igen och få höra samma skit igen? Ärendet finns men status kan vi inte se och koppla dig till någon som faktiskt KAN se/svara nej nej det går inte?

Jag kommer iaf i fortsättningen undvika betalningar via faktura om det är Klarna som tar hand om dem, och vid dem tillfällen jag ändå väljer att köra på det så kommer jag att betala sista dagen, konsekvent. Vad kan jag göra om jag inte fått tbx pengarna vid slutet av kommande veckan? Kan man kontakta konsumentombud med något som detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Ok så nu har det gått precis en månad och jag har fortfarande inte sett röken av mina pengar...

Skicka en faktura där du specificerar beloppet du ska ha tillbaka, ränta, hanteringsavgift och ge dom 5 eller 10 dagar att betala innan ärendet skickas till inkasso.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag fick svar på eposten jag skickade före helgen, något VAR ju fel självklart och dem bad om ursäkt osv och skrev att ärendet skulle prioriteras - nu såg jag just att pengarna finns på kontot. Svaret jag fick nu var trevligt och hjälpsam, det som jag har meddelat dem nu är att jag tycker dem borde se till att man får bekräftelse av mottagna uppgifter och att återbetalningen är på gång, istället för som nu bara sitta och vänta. Tråkigt att inte kundtjänsten kan ge svar på frågan heller, dem säger bara att vänta och återkomma om xx dagar. Lite drygt om det alltså är så att det skett ett misstag någonstans.

Anyway fick ordning på det nu iaf.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Klarna är bra, kör alltid med dem när jag köper grejer online. Tycker man har lite ansvar själv när man köper via faktura. Har man hämtat ut prylar och inte fått någon faktura? kanske läge att kolla upp det direkt istället för att åka på semester etc...

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Jag tycker Klarna är bra, kör alltid med dem när jag köper grejer online. Tycker man har lite ansvar själv när man köper via faktura. Har man hämtat ut prylar och inte fått någon faktura? kanske läge att kolla upp det direkt istället för att åka på semester etc...

Kan bara instämma. Folk är på tok för kassa på hålla ordning på sina åtaganden. Om en faktura inte kommer, ring Klarna för guds skull. De har fantastisk kundtjänst. När jag ringt har de svarat inom 1-2 minuter och jag har fått hjälp på studs. Tog dem 30 sekunder att ordna ärendet jag hade problem med.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem

Känns väldigt mycket som att vissa människor helst sitter med armarna i kors när det strular till sig lite.
Man måste ju för guds skull ta tag i saken, och absolut inte lägga detta på någon annan, det är i ens eget intresse att få dessa saker ur världen.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med Klarna.
Dock vid första gången så skulle man skriva på ett papper och skicka tillbaka. Det glömde jag och kom på det dagen efter det var sista dagen.

Ringde och sa att jag glömde och dom skulle skjuta fram tiden med några dagar så jag fick in brevet.

Tummen upp för dom från mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Aldrig haft problem med Klarna.
Dock vid första gången så skulle man skriva på ett papper och skicka tillbaka. Det glömde jag och kom på det dagen efter det var sista dagen.

Ringde och sa att jag glömde och dom skulle skjuta fram tiden med några dagar så jag fick in brevet.

Tummen upp för dom från mig.

Och jag skickade in pappershelvetet samma dag som jag fick det och det var ändå för sent...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Har haft att göra med Klarna vid två tillfällen, och deras kundtjänst på telefon är trevlig, serviceminded och har fungerat bra på alla sätt och vis.

/H

Permalänk
Medlem

Det stämmer att man inte får skicka en avgiftsbelagd påminnelse till konsumenter om man inte har ett avtal om detta sedan innan köpet. Har man ett sådant avtal får man ta 50:- för detta. Vanligen lägger man till ränta som är upplupen på den dagen påminnelsen skrivs ut (ränta på kapitalbeloppet då, inte på avgiften). 50:- ska täcka administration och porto. Väl tilltaget kan tyckas men det ska täcka overhead kostnader som personal, telefonväxel, IT-system för fakturabevakning osv. Men visst, en liten förtjänst kan man göra på detta om man gör det bra.

Å andra sidan, om man inte har ett sådant avtal, finns det inget som hindrar att företaget istället skickar ett inkassokrav. Det får man debitera 160:- för. Plus ränta då förstås. Då föredrar jag en påminnelse, avtal eller ej. Endast ett inkassokrav får skickas i ett och samma ärende för övrigt.

Att man får påminnelsen innan fakturan beror troligen på att det är konsumentens motpart som slarvat med att skicka den men vid utställandet ändå lämnat fakturauppgifterna till den tredje part som ska bevaka/finansiera fakturan. Det är sällan några problem att ringa en seriös aktör och diskutera saken om det är så. SÄg då helst inte att du varit utomlands eller inlagd på sjukhus om det verkligen inte är fallet. Dom två och hjärntumär är topp-tre skyllen för sena betalare.

Ja, vanligen behandlar Klarna m fl dina personuppgifter. Dessa har de oftast fått direkt av den du handlar av. Du har rätt att kostnadsfritt en gång om året få reda på vilka personuppgifter som en behandlare behandlar om dig. Skriv ett brev till Klarna och begär ut dom bara.

Klart man kan hamna i kläm och då måste kundtjänsten vara proffsig och serviceinriktad. Men TS ovan är för mig ett typexempel på någon som tycker sig ha hamnat i kläm men som inte har det. Första fakturan glömd, den andra försutten på grund av resa. Varför ska bolag, som vanligen är betydligt mer likviditetsbekymrade än folk verkar tro, bjuda på den förlängda kredittiden?

Och det där med samhällets bottenskrap. Jo, det är ganska lätt att tycka illa om bolag som försörjer sig på att jaga pengar. Å andra sidan är möjligheterna till avbetalningsköp och krediter något som brukar uppskattas. Utan det ena skulle vi inte ha det andra.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag tycker Klarna är bra och seriösa. Jag råkade dubbelbetala en faktura vilket dom snabbt uppmärksammade och såg till att pengarna kom tillbaks till mitt konto.

Permalänk
Medlem

Gillar klarna jag också faktiskt, aldrig några problem.
Sen är det ju som så att jag är lite av ett kontrollfreak med mina räkningar och jag tycker inte man ska ha några bortförklaringar att man rest bort osv, man vet mycket väl om att man har räkningar och man får skylla sig själv om man får påminnelser och indrivning på sig. Man får tänka framåt hur man ska lösa sina skuld innan man beställer. Sånt gör vuxna människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Gillar klarna jag också faktiskt, aldrig några problem.
Sen är det ju som så att jag är lite av ett kontrollfreak med mina räkningar och jag tycker inte man ska ha några bortförklaringar att man rest bort osv, man vet mycket väl om att man har räkningar och man får skylla sig själv om man får påminnelser och indrivning på sig. Man får tänka framåt hur man ska lösa sina skuld innan man beställer. Sånt gör vuxna människor.

Håller med. Man vet ju att räkningarna kommer varje månad, så man kan inte fly undan genom att säga att man har semester.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Håller med. Man vet ju att räkningarna kommer varje månad, så man kan inte fly undan genom att säga att man har semester.

Hade dock varit värre om man blivit sjuk eller låt oss säga att frugan eller dottern råkat ut för en olycka. Då är det ju klart att man skiter i allt. Men vilket fall som helst så kommer räkningarna ändå.

Permalänk
Medlem

Problemet är att man inte alltid får någon faktura - men sedan kommer påminnesle. Har hänt mig två gånger, en gång saknade jag fakturan och lyckas be om den innan jag fick påminnelse, men det är ett riktigt skitföretag som lever på oskäliga avgifter - kan man bara handla på något ställe med klarna så går jag till något annat ställe. Aldrig någonsin att jag tänker använda dem igen.

Permalänk
Medlem

drar mitt strå till stacken med.
Inga som helst problem med klarna.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Problemet är att man inte alltid får någon faktura - men sedan kommer påminnesle. Har hänt mig två gånger, en gång saknade jag fakturan och lyckas be om den innan jag fick påminnelse, men det är ett riktigt skitföretag som lever på oskäliga avgifter - kan man bara handla på något ställe med klarna så går jag till något annat ställe. Aldrig någonsin att jag tänker använda dem igen.

Det kan jag hålla med om. Har hänt mig 4ggr tror jag och varje gång ringer jag och ber dom ta bort påminnelseavgiften, för jag tänker fan inte betala för deras misstag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det kan jag hålla med om. Har hänt mig 4ggr tror jag och varje gång ringer jag och ber dom ta bort påminnelseavgiften, för jag tänker fan inte betala för deras misstag.

Fast det är upp till dig att hålla reda på vilka fakturor du skall betala, och det inte faller på deras bord som deras fel om en faktura inte kommer fram brevledes.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Fast det är upp till dig att hålla reda på vilka fakturor du skall betala, och det inte faller på deras bord som deras fel om en faktura inte kommer fram brevledes.

Självklart är det mitt ansvar, men i dagens samhälle tar man förgivet att fakturor kommer, för alla som vill ha betalt skickar fakturor. Kommer det ingen faktura så är det lätt att man missar just den betalningen, särskilt om man har många fakturor. Skickar dom ingen faktura, men tycker det är ok att bara skicak faktura nr2 som innehåller extra avgiftyer så får dom också ta bort dom och det gör dom om man säger till, inga problem alls.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Självklart är det mitt ansvar, men i dagens samhälle tar man förgivet att fakturor kommer, för alla som vill ha betalt skickar fakturor. Kommer det ingen faktura så är det lätt att man missar just den betalningen, särskilt om man har många fakturor. Skickar dom ingen faktura, men tycker det är ok att bara skicak faktura nr2 som innehåller extra avgiftyer så får dom också ta bort dom och det gör dom om man säger till, inga problem alls.

Fortfarande så MÅSTE man hålla reda på vad man köper alltid och det är ingen ursäkt att glömma. Vilken bortförklaring du än har så håller den inte. Du måste alltid hålla reda på alla räkningar, ansvaret ligger på dig oavsett vilket.

Permalänk

Självundviker jag alla dessa betalmedel och kör på kort direkt eller postförskott, känns säkrast för mig.

Visa signatur