Nytt moderkort till min gamla burk. mATX

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort till min gamla burk. mATX

Ska köpa mig ett nytt mATX kort. Tanken är att man ska kunna spela black ops.
Hade tänkt mig detta kortet, ASUS M4A78LT-M LE - SOCKET AM3 - CHIPSET 760G - MICRO ATX tjäna pengar hos Pixmania

Tänkte höra hur det påverkar att det är 760G chipset?

Permalänk
Medlem

Tänkte du köra på det inbyggda grafikortet ? vad har du för hårdvara i övrigt ? Blir lite lättare att svara på dina frågor om du skriver ut vad du har för maskin i dags läget.

Permalänk
Medlem

Hej.

Nä jag tänkte köpa mig ett grafikkort med. Datorn är en gammal Fujitsu, så jag tänkte byta moderkort, CPU, minnen och grafikkort.

Men vad det är för chipset på moderkortet påverkar inte nämnvärt om man kör med annat grafikkort då?

Hade tänkt det moderkortet jag länkade.

Sen en Athlon X2 260.

Kanske ett Radeon 5670 1Gb kort.

Har väldigt stram budget så det är att hitta så bra som möjligt så billigt som möjligt Du kanske har tips på andra saker som är bättre?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag inte den setupen kommer ge några fantastiska spel upplevelser i black ops.
Mitt tips om du vill ha en dator du kan spela på är att spara en slant så du kan köpa nått bättre.

Är detta inget alternativ så får man ju föröska göra det bästa av vad man har förstås.

Vad gäller grejerna du tänkte köpa så passar dom ju bra ihop, chipset på moderkortet har ingen större betydelse med tanke på resten av maskinen.

Att du vill ha ett mATX kort antar jag är för att ditt nuvarande chassi är mATX, skulle starkt redan här rekommendera att du köper ett ATX chassi istället. Då har du även för framtida uppgraderingar en bra grund plus att du har betydligt fler moderkort att välja på. Ett nytt chassi behöver inte kosta skjortan. Har men en stram budget så finns det ok grejer för ca 800kr inkl en ok nätdel. Återkommer med ett förslag senare. Ibland kan man oxå hitta bra grejer begagnat så som grafikkort t.ex som annars är en av dom stora kostnaderna om man vill spela.

Permalänk
Medlem

Okey, jag är öppen för förslag. Kanske lika bra med ett nytt chassie för jag kommer nog troligtvis ändå behöva en kraftigare PSU.

Du får gärna skriva lite olika möjligheter, tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Här kommer ett förslag på delar, allt detta finns på Inet.se som är en butik jag rekommenderar.

Nätdel: Fractal Design Integra 400w 399:-
Chassi: Cooler Master 334 333:-
Moderkort: MSI 770-C45 AM3 594:-
CPU: AMD Phenom II X2 555 3.2GHz 832:-
Minne: A-Data 4GB (2x2GB) Game-Series 1333MHz 529:-

Totalt: 2687:-

Som du ser är det inget grafikort inräknat här, det köper du givetvis det bästa du har råd med men skulle minst rekommendera ett 5770.
Men som jag tidigare påpekat så kan man göra sig ett bra klipp på begagnat grafikkort.

Detta är bara ett förslag men skulle jag bygga en billig dator för gaming skulle den se ut någe sånt här.

Permalänk
Avstängd

Skulle rekommendera ett 5830 på inet för 1300kr och ingen frakt

Permalänk
Medlem

Tack för det, känns som rätt bra grejer ändå för dom pengarna.
Den processorn kan man låsa upp kärnorna på med läste jag, vet du om det går på det MSI moderkortet?

Vilken x4 processor tror ni man kan jämföra den med prestandamässigt om man skulle låsa upp den?

Permalänk
Medlem

Det moderkortet har core unlocker och den skulle då motsvara en phenom II x4 955.
Och som det föreslagits tidigare så är ju 5830 väldigt prisvärt på Inet just nu.