Dator som klarar dagens samt morgon dagens spel?

Permalänk

Dator som klarar dagens samt morgon dagens spel?

Jag behöver inte tangentbord,mus eller skärm, . Spel som ska spelas är Call of duty black ops och Call of duty MW2, men jag vill gärna ha en dator som pallar spel som släpps om två-tre år också även om det kanske är svårt att veta vad de kommer att kräva.

Har är en lista på datorkomponenter som jag tror skulle funka bra? Totalt kostnad är 8000 kr och mer vill jag inte lägga. Men om ni vet bättre grafikkort osv? Men att priset stannar på runt 8000 så skulle jag bli väldigt tacksam!

  1. Asus Crosshair IV Formula 1 778 kr

  2. 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 499 kr

  3. AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition 1 469 kr

  4. Corsair 4GB (KIT) 1600MHz XMS3 803 kr

  5. XFX Radeon HD6850 1GB 1 699 krt

  6. Fractal Design Define R3, Svart 899 kr

  7. Corsair TX 750W 80+ 966 kr

  8. Samsung SH-S223C 22X DL Svart 191 kr

Mvh Hampus

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Så länge du inte kräver att spelen maxxas så kommer datorn räcka i flera år.

Men nätagget var väl och ta i, köp ett billigare agg och lägg de pengarna på graffe ist ^^

Permalänk

jo men hade tänkt att om jag behöver mera grafik i framtiden så tänkte jag köra crossfire med 2 grafikkort och då behövs 750 w =/ Men tack förs svaret iaf! det uppskattas!

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk

köp billigare moderkort och ändra grafikkortet till ett 6870 istället, ganska stor skillnad för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampusofsweden:

jo men hade tänkt att om jag behöver mera grafik i framtiden så tänkte jag köra crossfire med 2 grafikkort och då behövs 750 w =/ Men tack förs svaret iaf! det uppskattas!

O.o 2 6870 drar 750w nja, nu har ngn dratt en vals med dig ^^
http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Med ett ännu törstigare system så ligger den ändå under 500w

Så se till att köpa ett 6870 med pengarna du få över från agget, vilket borde ligga runt 550-600w: Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ! - Inet.se

Så nu har du råd med ett 6870 och kan köra det i CF senare.

Permalänk

Okej okej! Men vilket av de alla 6870 korten då om jag ska välja? så jag behöver inte 750 w även om jag ska köra med 2 st 6870? tror du verkligen att 550 w räcker med bara ett grafikkort? med tanke på den andra delarna jag valt?

har även en fråga om moderkortet! valde asus för jag tyckte det såg fräckt ut, och för att den har usb 3.0 och kan köra 2 st grafikkort x 16. finns det bättre samt mer prisvärt kort?

Går det att överklocka processorn? Har hört att av en kompis att amd är skit att överklocka samt att asus moderkort är dåliga och går sönder? ligger det något i det han säger?

Mera information
Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Ja 550w räcker för ett 6870 En polare drog igång ett 6870 med en FSP 450w utan några problem.

Varför skulle Asus vara dåliga? Jag har ett gammalt AM2+ mobo i budgetklassen från Asus, M2N68.
Har aldrig haft problem med det och lyckats få upp min Phenom II 955 till 3.8ghz.. Själv tycker jag Asus BIOS meny är den bästa
jag vart med om.. Med Black Editions från AMD så går det som en dans att överklocka också, så det låter som om din polare
drivs av en fanboyvind.

Permalänk
Medlem

Du har ingen nytta av ett sådant moderkort med dina komponenter, eller för huvudtaget. Ta ett billigare och spar några lappar.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk

varför skulle jag inte ha nytta av ett sånt kraftfult moderkort vet du något bättre som har usb 3.0 och 2 st 16x platser?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

jag hade nog spenderat lite mer pengar om du vill va säker på att den tar spelen om några år..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

Spenderat mer pengar på vadå?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Moderator
Moderator

Att bygga en dator för att den skall ha tillräcklig prestanda under flera år är a) dömt att misslyckas alternativt b) vara ett redigt slöseri med pengar.
Utgå från ett grafikkort som galant klarar det du kan tänkas spela nu och inom den närmaste framtiden, ett 6850 låter vettigt. Bygg sedan en plattform med modermodem, processor och minne som är mer än tillräckligt för dagens spel. Lägg till övriga komponenter och se var du står i förhållande till budget. Finns det slantar över skall du prioritera en bättre processor.
Sedan kan du med lätthet uppgradera grafikkort om 12-18 månader och din burk står sig ytterligare 1-1½ år utan problem.
Det blir oftast dyrt att byta både processor och mobo, och att uppgradera till en snabbare processor med samma sockel som den du har är ytterst sällan ett bra alternativ. Grafikkortet däremot är enkelt att byta och det är också här det sker mest utveckling och den största prestandaökningen står att göra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hej Hampus!
Först och främst ska du vara välkommen till SweClockers.
Jag har plockat ihop ett paket åt dig på Inet.se, en populär nätbutik här i forumet som ger ypperlig leveranstid och ett rätt bra pris.
Moderkortet som de andra redan nämnt är något overkill och inte direkt "bang-for-the-buck" som du verkar eftersöka så därför bytte jag det till ett betydligt billigare men som fortfarande har bra funktioner.
Jag tog mig friheten att byta ut grafikkortet till ett kraftigare, sänka watten på nätagget och lägga till en processorkylare.
Angående crossfire tycker jag faktiskt det är bättre att byta grafikkort lite då och då istället för att köpa ett till. Oftast mer prisvärt.

Annars finns det väl inte mycket mer att tillägga. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Hej Hampus!
Först och främst ska du vara välkommen till SweClockers.
Jag har plockat ihop ett paket åt dig på Inet.se, en populär nätbutik här i forumet som ger ypperlig leveranstid och ett rätt bra pris.
Moderkortet som de andra redan nämnt är något overkill och inte direkt "bang-for-the-buck" som du verkar eftersöka så därför bytte jag det till ett betydligt billigare men som fortfarande har bra funktioner.
Jag tog mig friheten att byta ut grafikkortet till ett kraftigare, sänka watten på nätagget och lägga till en processorkylare.
Angående crossfire tycker jag faktiskt det är bättre att byta grafikkort lite då och då istället för att köpa ett till. Oftast mer prisvärt.

Annars finns det väl inte mycket mer att tillägga. Lycka till!
http://img255.imageshack.us/img255/1541/8kswec.jpg

Lite onödigt att punga ut 200kr extra för en Phenom II 965 när man enkelt kan dra upp en 955 till 970's nivå undan några värmeutvecklingar.

Permalänk
Skrivet av Voultner:

Hej Hampus!
Först och främst ska du vara välkommen till SweClockers.
Jag har plockat ihop ett paket åt dig på Inet.se, en populär nätbutik här i forumet som ger ypperlig leveranstid och ett rätt bra pris.
Moderkortet som de andra redan nämnt är något overkill och inte direkt "bang-for-the-buck" som du verkar eftersöka så därför bytte jag det till ett betydligt billigare men som fortfarande har bra funktioner.
Jag tog mig friheten att byta ut grafikkortet till ett kraftigare, sänka watten på nätagget och lägga till en processorkylare.
Angående crossfire tycker jag faktiskt det är bättre att byta grafikkort lite då och då istället för att köpa ett till. Oftast mer prisvärt.

Annars finns det väl inte mycket mer att tillägga. Lycka till!
http://img255.imageshack.us/img255/1541/8kswec.jpg

Tack så mycket för den listan och tack för välkomnandet! Listan verkar vara toppen bra! men varför tycker du jag ska slänga med 2 fläktar och just den processorn fläkten?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Lite onödigt att punga ut 200kr extra för en Phenom II 965 när man enkelt kan dra upp en 955 till 970's nivå undan några värmeutvecklingar.

Tyck och smak. För att kunna dra upp en 955 måste man kunna överklocka vilket faktiskt inte alla kan men visst stämmer det att man kan spara in 200kr där.

Skrivet av Hampusofsweden:

Tack så mycket för den listan och tack för välkomnandet! Listan verkar vara toppen bra! men varför tycker du jag ska slänga med 2 fläktar och just den processorn fläkten?

De två fläktarna är till för att få lite bättre cirkulation i chassit. Just den kylaren är väldigt bra för att få en tyst dator då den både är pwm styrd och är rätt tyst av sig. Den trycker dessutom ut luft över moderkortet men den enda nackdelen är väl att den är lik stock kylaren i att den sätts fast med plastpinnar.

Känner du att den inte är riktigt för dig finns Cooler Masters Hyper 212 som är ett populärt budget alternativ här på forumet. Väljer du den skulle jag rekommendera dig att sätta på Typhoon fläktarna där istället då de är både tystare och bättre på att trycka igenom luft.

Permalänk

Det låter bra! Men jag funderar lite på moderkortet är inte det lite väl budget för att vara bra? Som du valde?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

det moderkortet ska fungera fint.. hela paketet är bra för pengarna, kör på det!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Angående crossfire tycker jag faktiskt det är bättre att byta grafikkort lite då och då istället för att köpa ett till. Oftast mer prisvärt.

där har du dock fel.... det är billigare att köpa ett extra kort senare... typ som när 58** korten kom satt man då på ett 4870/4890 så var det extremt mycket billigare att köpa ett till kort än att köpa ett 5850 och man fick bra mycket mer prestanda (med ett fåtal undantag i vissa spel som har dåligt stöd för crossfire)

säger att man satt på ett 4870 då kunde man välja att köpa ett 5850 för ca 2500kr eller vad dom nu kosta när dom kom ut medans man fick ett 4870 NYTT för ca 1300-1500kr.. eller varför inte ett begagnat för ca 800kr..

och det kommer nog förbli så med 58** korten när 69** korten kommer samt för 68** korten när deras ersättare kommer

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Här har du framtidssäkert, du kan uppgradera med ett till 6870 senare Ganska lik min rigg.

Permalänk

Varför just ett 6 kärning processor? Har för mig att alla spel inte stöder det? eller har jag helt fel? är inte 3.4 ghz bättre 2.8? vilket verkar ganska lame..

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampusofsweden:

Varför just ett 6 kärning processor? Har för mig att alla spel inte stöder det? eller har jag helt fel? är inte 3.4 ghz bättre 2.8? vilket verkar ganska lame..

I dagens läge så stöder dom flesta spelen bara 4 kärnor. Men du skrev ju "samt morgondagens spel" Så då är det mer framtidssäkert med X6

Permalänk

Jo du har rätt!, men tror det är för lite kräm i den processorn. Dock tror jag inte heller att jag kan köra 2 graffe kort med så lite power!:/

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampusofsweden:

Jo du har rätt!, men tror det är för lite kräm i den processorn. Dock tror jag inte heller att jag kan köra 2 graffe kort med så lite power!:/

Det är absolut inte för lite kräm i processorn, kör själv med den och kan inte vara annat än nöjd. Har inte klockat den ännu men man ska kunna få upp den ganska mycket, finns turbo-mode också när den inte använder alla kärnor och klockar upp sig själv till 3.3GHZ.

Sen så skulle du kunna köra på ett 650-750W nätaggregat om du känner dig osäker, då har du inte heller lika hög belastning procentuellt. Så antingen ett annat corsair eller kanske ett Fractal(?) Dom har några fina alternativ också, lite billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santy_8:

Det är absolut inte för lite kräm i processorn, kör själv med den och kan inte vara annat än nöjd. Har inte klockat den ännu men man ska kunna få upp den ganska mycket, finns turbo-mode också när den inte använder alla kärnor och klockar upp sig själv till 3.3GHZ.

Sen så skulle du kunna köra på ett 650-750W nätaggregat om du känner dig osäker, då har du inte heller lika hög belastning procentuellt. Så antingen ett annat corsair eller kanske ett Fractal(?) Dom har några fina alternativ också, lite billigare

XFX släpper inte direkt skit heller https://www.inet.se/artikel/6900364/xfx-core-edition-650w

prisvärdaste 650 agget på Inet

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Står och väljer mellan Gigabyte GA-890FXA-UD5, Gigabyte GA-890GPA-UD3H och Asus Crosshair IV Formula funderar på det billigaste alternativet eller vad tycker ni?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk

Tror det blir detta paket? är det bra nog? Behöver jag starkare nätagg? coh ska jag välja ett annat moderkort? är osäker på de 2 sakerna..

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Eftersom jag i detta nu är ganska ny i sweclockersforumen undrar jag lite snabbt, vart på Inet lägger man till "Fraktfritt" grejen?

Permalänk
Medlem

Annars har du en setup här med lite mer kräm i Grafikväg.
dock vet jag inte hur man lägger till Sweclockers Fraktfritt så den får du lägga till själv

Permalänk
Medlem

googla sweclockers fraktfritt eller sök efterdet på forumet så får du en länk