Den bästa tekniska högskolan? (IT/datateknik etc)

Permalänk
Medlem

Den bästa tekniska högskolan? (IT/datateknik etc)

Jag går sista året på Naturvetenskap - matte/data nu och funderar på vart jag ska söka för vidare studier.

Jag är intresserad av naturvetenskap, matematik och datorer (go figure!) och vill gärna arbeta med mjukvaru-utveckling.

De mest relevanta civilingenjörslinjerna verkar vara IT och datateknik så som jag har förstått det, finns det andra specialutformade linjer som kan vara intressanta? Och ni som har erfarenhet av en eller flera högskolor/universitet, vad var bra och dåligt och vilken högskola verkar bäst inom detta område?

Slänger upp en omröstning för att få en grov översikt.

Tack!

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

Känns lite som att fråga vilket lag av Djurgården och AIK som är bäst på ett fotbollsforum.

Jag trivs och är nöjd med LIU iaf, så lägger min röst där.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Känns lite som att fråga vilket lag av Djurgården och AIK som är bäst på ett fotbollsforum.

Jag trivs och är nöjd med LIU iaf, så lägger min röst där.

jo jag antog att det kanske kunde bli att alla röstar på den dom går på, men det finns ju de som kanske är missnöjda och då kan man få höra va de säger

läste tidigare här om att KTHs matteundervisning kanske inte var på LiTH och Chalmers nivå till exempel. Baserat på en forumpost bara men ändå intressant att höra olika vinklar osv

vad läser du på LIU?

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L4gG3r:

jo jag antog att det kanske kunde bli att alla röstar på den dom går på, men det finns ju de som kanske är missnöjda och då kan man få höra va de säger

läste tidigare här om att KTHs matteundervisning kanske inte var på LiTH och Chalmers nivå till exempel. Baserat på en forumpost bara men ändå intressant att höra olika vinklar osv

vad läser du på LIU?

Ja MAI på LIU har fått mycket beröm och höjs till skyarna. Vet inte om det beror på gamla meriter eller vad det är, men helt övertygad om att de är så extremt bra jämfört med andra skolor är jag inte. Å andra sidan har jag bara läst på LIU så kan inte jämföra heller.

Pluggar Högskoleing. - Data första året. Det roligaste vi håller på med nu är assemblerprogrammering med nån gammal motorolaprocessor. Jag må va dum i huvudet men det är riktigt intressant!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag skulle förmodligen säga Linköping Universitet, därefter Chalmers och sen möjligen Lunds tekniska högskola.

Permalänk
Medlem

KTH's avdelningar för datalogi och numerisk analys lär vara kanske det bästa som finns att erbjuda i Sverige.
För ett bra tag sedan gjordes en genomgång av kvalite'n på högskolor med avseende på ett gäng olika variabler och KTH's datalogiavdelning låg då i topp i Sverige. Har svårt att tro att det skulle blivit sämre tills idag, snarare tvärtom.

Att välja någon hyfsat stor högskola är rätt viktigt (typ KTH, Chalmers, Linköping). Den samlade kompetensen och resurserna på dessa är oftast väldigt mycket större än på de lite mer lantliga högskolorna utan så många anställda.
Så jag skulle nog ge rådet att välja den "större" högskola som ligger närmast dig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Ja MAI på LIU har fått mycket beröm och höjs till skyarna. Vet inte om det beror på gamla meriter eller vad det är, men helt övertygad om att de är så extremt bra jämfört med andra skolor är jag inte. Å andra sidan har jag bara läst på LIU så kan inte jämföra heller.

Pluggar Högskoleing. - Data första året. Det roligaste vi håller på med nu är assemblerprogrammering med nån gammal motorolaprocessor. Jag må va dum i huvudet men det är riktigt intressant!

Läser andra året och vi läser och en kurs där vi har assemblerprogrammering nu. Håller med om att det är riktigt skoj att sitta och programmera på så låg nivå. Att bestämma i att något ska finnas i ett register och sen skicka ut det till några dioder för att se att det verkligen stämmer är rätt kul

Skrivet av m0rk:

Jag skulle förmodligen säga Lindköping Universitet, därefter Chalmers och sen möjligen Lunds tekniska högskola.

Antar att du menar Linköping? Googling visar ingen stad som heter LinDköping iaf. Det är svårt att säga något objektivt när man själv pluggar på LiU. Men det är absolut en skola jag gillar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

KTH's avdelningar för datalogi och numerisk analys lär vara kanske det bästa som finns att erbjuda i Sverige.
För ett bra tag sedan gjordes en genomgång av kvalite'n på högskolor med avseende på ett gäng olika variabler och KTH's datalogiavdelning låg då i topp i Sverige. Har svårt att tro att det skulle blivit sämre tills idag, snarare tvärtom.

Att välja någon hyfsat stor högskola är rätt viktigt (typ KTH, Chalmers, Linköping). Den samlade kompetensen och resurserna på dessa är oftast väldigt mycket större än på de lite mer lantliga högskolorna utan så många anställda.
Så jag skulle nog ge rådet att välja den "större" högskola som ligger närmast dig.

tyvärr så bor jag på en öde ö så måste flytta vad jag än väljer (vilket jag också ser fram emot att göra på många vis)

men därför är deras geografiska position mindre viktiga. Men kanske är ett plus om det ligger nära Stockholm eftersom jag har en del nära släkt där Men ingen nödvändighet. Jag väljer främst efter hur bra utbildningen är.

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem

Chalmers, LiU och KTH är nog som nämnt bland de bästa. Sen är det väl bara att välja efter dina egna preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Chalmers, LiU och KTH är nog som nämnt bland de bästa. Sen är det väl bara att välja efter dina egna preferenser.

okej så endast mindre skillnader mellan dem i princip? kanske skiljer mer mellan olika lärare och så dessutom..

det är nog de tre som jag har pendlat mellan mest faktiskt. Var inne på att gå Chalmers ett tag, har bara sett göteborgare på TV, aldrig i verkligheten. Så det verkade spännande Men sen hörde jag att LiTH blev varmt rekommenderat av många här på SweC i en annan tråd så då började jag skifta fokus.

Då gäller det bara att man kommer in också. Och vilken linje. Vilken linje är mest lik IT? jag vill läsa mycket programmering

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av L4gG3r:

tyvärr så bor jag på en öde ö så måste flytta vad jag än väljer (vilket jag också ser fram emot att göra på många vis)

men därför är deras geografiska position mindre viktiga. Men kanske är ett plus om det ligger nära Stockholm eftersom jag har en del nära släkt där Men ingen nödvändighet. Jag väljer främst efter hur bra utbildningen är.

Det är svårt att få lägenhet i sthlm, och jag gissar att du inte har enormt mycket köpoäng för bostad så du får bo en bit utanför sthlm och pendla. Jag hade då röstat på någon av de andra skolorna. Det finns en anledning till att det mest är sthlm:are på KTH.

Mitt förstahandsval var KTH, men jag pluggar nu i Linköping och ångrar det inte. Linköping är en mycket trevlig stad och att slippa pendla till skolan är riktigt skönt har jag märkt nu.

Med risk för att jag är lite partisk så röstar jag på Linköping, du lär inte bli besviken här. (läser datateknik)

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa om IT på CTH http://www.chalmers.se/_layouts/ChalmersPublicWeb/images/topm...

IT - Det mest programmerings inriktade programet
DATA - En blandning mellan Elektronik och Programering (IT/E)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

http://www.chalmers.se/_layouts/ChalmersPublicWeb/images/topm...

Här kan du läsa om IT på CTH http://www.chalmers.se/_layouts/ChalmersPublicWeb/images/topm...

http://www.chalmers.se/SiteCollectionImages/Programmallar/Gru...

IT - Det mest programmerings inriktade programet
DATA - En blandning mellan Elektronik och Programering (IT/E)

tack

Jag tycker jag har läst några kurser som borde ge meritpoäng för en IT-utbildning..

till exempel
Programmering C
Numeriska Metoder (matematik breddning)
Diskret Matematik

men istället är man mer lämplig att läsa IT om man läst Hus- och anläggningsbyggnad tydligen...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4gG3r:

tack

Jag tycker jag har läst några kurser som borde ge meritpoäng för en IT-utbildning..

till exempel
Programmering C
Numeriska Metoder (matematik breddning)
Diskret Matematik

Det är bra

Skrivet av L4gG3r:

men istället är man mer lämplig att läsa IT om man läst Hus- och anläggningsbyggnad tydligen...

Va?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Chalmers.se - Informationsteknik skrolla ner.

det är en av de ​Områdeskurser som ger meritpoäng. Men de tre jag nämnde är inte värda lika mycket som fordonsservice vid IT programmet vilket jag tyckte va lite märkligt haha

Jag är rädd att jag behöver så många meritpoäng som möjligt om jag skulle läsa IT på chalmers:

Lägsta meritvärde enligt VHS:

KTH data - 18,77
KTH IT - 15,72

Chalmers data - 18,70
Chalmers IT - 19,46 - intressant skillnad mellan KTH och Chalmers!

LiTH data - 16,79
LiTH IT - 17,00

Visa signatur

...

Permalänk

Jag läser innovativ programmering på LiTH - 1a året av 3 år.
Det enda vi gör är att sitta och programmera hela tiden, det är awesome. Vi kommer ha 1 mattekurs i vår men det är det enda matten vi kommer ha. Trivs som fasen, riktigt bra program/universitet !

/S

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte precis nämna IP då jag la märke till att TS ville programmera mycket Det borde ju vara perfekt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4gG3r:

Chalmers.se - Informationsteknik skrolla ner.

det är en av de ​Områdeskurser som ger meritpoäng. Men de tre jag nämnde är inte värda lika mycket som fordonsservice vid IT programmet vilket jag tyckte va lite märkligt haha

Jag är rädd att jag behöver så många meritpoäng som möjligt om jag skulle läsa IT på chalmers:

Lägsta meritvärde enligt VHS:

KTH data - 18,77
KTH IT - 15,72

Chalmers data - 18,70
Chalmers IT - 19,46 - intressant skillnad mellan KTH och Chalmers!

LiTH data - 16,79
LiTH IT - 17,00

Ja, trycket har ju ökat väldigt mycket dom senaste 3-4 åren.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tänkte precis nämna IP då jag la märke till att TS ville programmera mycket Det borde ju vara perfekt då.

jag tittade närmare på det nu, men det är inte en Civilingenjörsutbildning, så man får inte riktigt samma matematiska bas etc? inget ont om den utbildningen alls, den verkar väldigt spännande, men läser nog hellre två år extra om det innebär färre stängda karriärsmöjligheter osv. nåt sånt.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av L4gG3r:

jag tittade närmare på det nu, men det är inte en Civilingenjörsutbildning, så man får inte riktigt samma matematiska bas etc? inget ont om den utbildningen alls, den verkar väldigt spännande, men läser nog hellre två år extra om det innebär färre stängda karriärsmöjligheter osv. nåt sånt.

Ja det stämmer bra. Som jag sa är det bara 1 mattekurs, och bara en kandidatexamen.

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Ja det stämmer bra. Som jag sa är det bara 1 mattekurs, och bara en kandidatexamen.

bara och bara, men kanske inte det jag riktat in mig på

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av L4gG3r:

jag tittade närmare på det nu, men det är inte en Civilingenjörsutbildning, så man får inte riktigt samma matematiska bas etc? inget ont om den utbildningen alls, den verkar väldigt spännande, men läser nog hellre två år extra om det innebär färre stängda karriärsmöjligheter osv. nåt sånt.

Vill du ha mer än bara programmeringen är nog Datateknik något för dig. Vi läser ganska mycket programmering, matte och även lite elektronik och liknande. Sen är det bara att välja inriktning mot programmering i trean om man vill läsa extra mycket sådant.

Permalänk

Eftersom ytters få människor läser fler år på olika högskolor blir det väldigt svårt att få något bra svar här.
Jag går själv Chalmers och svarar såklart också det i omröstningen, hade jag gått på KTH hade jag troligen svarat det.

Som jag sagt i några andra trådar tror jag att när man håller på att jämföra landets bästa högskolor kommer man inte hitta ett ultimat svar på vilken som är bäst. Alla kommer med stor sannolikhet vara bra nog så att säga.
Välj den skola/stad där du tror att du trivs bäst är mitt bästa tips.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

De flesta lär väl rösta på den skola de går vid...

Hur som helst, jag tror att de flesta större skolor i Sverige är ungefär lika bra. Det viktigaste är att du gillar att studera i staden.

Själv bor jag och pluggar i Stockholm och känner några som går civilingenjör datateknik på KTH, och jag skulle nog säga att det är ett utmärkt program som inte är allt för krävande (speciellt i början då du gissningsvis redan har en del kunskaper om programmering). Betydligt mer inriktat på datorvetenskap än vad jag tidigare trott (alltså, man läser teori om programmering snarare än faktiskt programmerar. Man lär sig att att lära helt enkelt, så du snabbt kan komma igång med något helt nytt på ett nytt jobb)

Jag måste förövrigt även slå ett slag för andra utbildningar som innehåller programmering: själv går jag Teknisk Fysik, och rent programmeringsmässigt brukar arbetsgivare ungefär jämställa dessa med de som går Datateknik (bara att välja till rätt tilläggskurser), detta samtidigt som det totala arbetsområdet såklart är mycket större då man läser fysik och mycket mer matte. Är du intresserad av naturvetenskap i allmänhet och Matematik/Fysik i synnerhet och gärna vill ha mer ingående matematikkunskaper så kan jag definitivt rekommendera en civilingenjörsutbildning i Fysik.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Inte en susning då jag inte har prövat på så många olika högskolor och mitt betyg enbart kan bli det som jag har hört gott om. I detta fall chalmers då det ligger nära av allt, hade jag bott kring sthlm så hade det blivit Kth.

Angående mikrodatorteknik så hade jag t.o.m. det i gymnasiet och programmerade assembler. På högskolan så gick vi även vi även in på vhdl (FPGA), där jag hade fått bygga min egen alu om jag hade fortsätt att läsa mer. (då min huvudutbildning inte var elektronikingenjör så fick jag begränsa mig)

Nå vilket område man ska läsa beror delvis på intresse, programmering är en talang som är svårt att behärska. Ju mer man kodar ju bättre blir man, men ska man bli riktigt bra bör man kunna tänka utanför rammarna. (som jag nu kodar ett helt nytt område, det är här mina programmeringskunskaper visar sig)
Desamma är det med matematik, lära sig några former/regler utantill och använda på dem på en tenta, är helt annorlunda emot att lösa ett nytt matematisk problem, där man saknar de matematiska "reglerna/verktygen" som behövs och man själv får lista ut vad som man behöver.
Obs att jag inte pratar om något jålleri som att "inte alla kan lära sig", utan bara att det finns en skillnad. Och att det är smart att välja utbildning därefter.
Så man kan inte säga vilken utbildning som är bäst för en individ av t.ex. datavetenskap eller teknisk fysik, utan att veta om mer fakta kring individen.

Angående jämföra utbildningar så inom programmering så väljs mycket folk idag efter att de just kan sitt område, om man sedan är hur grym som helst på vhdl, plc, industrirobotar etc, när man ska koda C# med .net är inte så intressant. Detta förstärks mer av att det blir mer konsultjobb, de vill ha en person som är så bra som möjligt på att utföra arbetsmomentet. (där viss bredd såklart är bra för "bättre förståelse" kring området, där matematik är just ett sådant område som "aldrig" är fel)
Sedan vill såklart många konsultbolag anställa personer som de tror kan få mer än ett uppdrag om det är ett kort.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tror nog LiTH, KTH och Chalmers är rätt likvärdigai sina utbildningar, även om jag självklart håller LiTH högst. ;p

Fokusera istället på det utanför skolan. Bostadsmarknad, studentliv, resavstånd hem o.s.v.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Inte en susning då jag inte har prövat på så många olika högskolor och mitt betyg enbart kan bli det som jag har hört gott om. I detta fall chalmers då det ligger nära av allt, hade jag bott kring sthlm så hade det blivit Kth.

Mina förhoppningar var att vissa kanske gjort besök på flera för att ge sig en uppfattning, ev har kompisar på en annan skola som är jättenöjda/missnöjda etc. Någon kanske till och med har bytt för att den inte mötte förväntningarna etc.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

kan ju bara tillägga att BTH (Blekinges Tek. högskola) är nog den sämsta skola jag upplevt, gick en KY-utbildning å samma lokaler i karlshamn. varken lärare eller elever verkade bry sig om hur de spenderade sin tid.

Permalänk
Medlem

Istället för att basera sina tyckanden på de skolor man inte själv läst vid så baserar jag mina tyckanden på de elever och eventuellt lärare som gör något sånär intryck på en. Därför gick min röst till LiTH, enkom för att de är trevligast och visar störst intresse för vad de läser, enligt egen liten erfarenhet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag har intervjuat folk från dom flesta tekniska högskolorna i Sverige när dom sökt jobb hos oss och min personliga erfarenhet är att vilken högskola du gått på spelar ingen roll. Det hela bryts ändå ner till hur du är som person och hur det går på programmeringstesterna.
Joel Spolsky summerar det hela på ett väldigt elegant sätt: The Guerrilla Guide to Interviewing (version 3.0) - Joel on Software