Permalänk
Medlem

Hörlurar

Hej!

Skulle vilja ha lite tips på sjysta hörlurar. Har idag ett Xonar D2 kopplat till min Yamaha RX-497 förstärkare.
Efter att ha testat åtskilliga "gaming" lurar så börjar jag blir trött på den usla kvaliteten.
Lurarna kommer användas till både musik, spel och film. Har inget speciell budget, men är inte rik heller

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk

Personligen föredrar jag Sennheiser, haft säkert 5-6 lurar från Sennheiser, mycket nöjd. Senaste hade jag ett par HD 555 förut, kanonlurar, men har numera ett par PC 360, snarlika förutom att PC versionen har mick, bra ljud, folk klagar på basen, något jag faktiskt inte kan hålla med om.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8

Permalänk

håller med föregående talare Sennheisers HD serie är grymt bra ifall man gillar korrekt ljud..
HD555:orna har jag själv använt och trivdes snuskig bra med dem! Värt att pröva

Permalänk
Medlem

HD555 är riktigt bra.

Har du mycket mer pengar att lägga ut kan jag VARMT rekommendera Sennheiser HD800.
Kommer låta riktigt bra med din förstärkare.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Får se vad jag hittar i morgon. Någon med bra erfarenhet av AKG?

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk

AKG är i klass med Sennheiser. Tror de är i stort sett jämnbra. (i det stora hela)

Permalänk

Akg har jag också bara positiva minnen om har iofs bara prövat k518 an men allt jag läst så verkar dem vara bra dem med

Permalänk
Medlem

K530 är riktigt bra lurar!
Tydligt ljud med balans över alla register, saknar lite bas tryck som HD555 (när jag lyssnade i butik vilket kanske inte är 100% rättvist) men annars en kanon lur för de pengarna. Har X-fi xtreme music som ljudkort vilket inte kanske räcker för att lurarna ska gå fullt ut men Xonar D2 borde funka mkt bra.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Beeos:

Får se vad jag hittar i morgon. Någon med bra erfarenhet av AKG?

Jag gillade ljudet men inte ergonomin. Det där patenterade huvudbandet som automatiskt justerar storlek efter den som har lurarna på sig passade inte riktigt mig. Tyckte det satt lite för hårt men sånt är ju högst subjektivt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Är sennheisers lurar slutna?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gubbtjuven:

De har både öppna och slutna beroende på ändamål.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gubbtjuven:

Beror ju på modell, t.ex. så är PC-350 slutna, medan PC-360 är öppna.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Kan bara stämma in i lovsångerna åvanstående. både sennheiser och akg gör mkt bra lurar och det gäller bara i princip att hitta rätt modell för dig.
Vill ockå slå ett slag för märket Beyer Dynamic som gör otroligt bra lurar om än till ett lite högre pris.
Själv har jag följande:
Sennheiser HD280 pro - hemma vi datorn när folk inte vill höra mina golvare.
AKG K518 Limited edition - Lättdrivna streetlurar till min ipod.
Beyer Dynamic 770t - När jag jobbar i studio eller annat.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

K601 kanske kan vara något. Kostade ~2k innan men har nu gått ner till 1.3k. Vet inte om jag ska säga för mycket för jag har ett par själv.
Tyvärr så är de öppna och mer fokus på mellanregistret än bas och diskant men detaljerna finns där.

HD555 är väl annars i princip ett par HD595. Tror bara de behöver moddas lite (ta bort en tejp-bit)

Permalänk

HD555 kan bli HD595 om du har tur.

Som om du lyckas låsa upp en phenom x3 blir det en x4, och lyckas du inte låsa upp blir det ja, en x3:a

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Intressant hur folk uppenbarligen utan kunskap uttalar sig ang. 555 modden. Vad jag har hört skiljer sig modellerna i formen, och blir således inte samma lur.

@darkwingduck Utveckla "tur" tack.

Permalänk

Med tur menas att det inte nödvändigtvis kommer bli bättre ljud.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Om du kan få tag på - de är av någon anledning väldigt ovanliga i Sverige - skulle jag rekommendera Goldring DR150. Inte testat HD555 men har DR150 och det är ju inte dåligt ljud, och då har jag inte ens ett bra ljudkort (ännu!). Dessa lär inte kräva någon större förstärkare dock. De läcker även _VÄLDIGT_ mycket ljud, vilket dock inte stör mig men kan störa andra.

Även hört väldigt bra saker om de dyrare Beyerdynamics DT-770. Möjligen lite mer åt studiohållet, men knappast hört något dåligt från "vanliga användare". Kan med eventuell fördel beställas från thomann.de(tror det var rätt adress) där de efter frakt går av för 164 euro. Aldrig beställt från något utländskt företag förut så vet inte hur det är med tullen och moms, men om moms tillkommer tjänar du ingenting på det. Annars får du dom cirka 400~ billigare än i Sverige. Har även aldrig beställt från thomann.de och rekommenderar därför inte butiken på något sätt, men såg någon annan som hade beställt därifrån då DT-770 uppenbarligen var billigast där.
Och beroende på hur kraftig din förstärkare är kan det vara smartare att ta 80 Ohm, de är lättare att driva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roggeee:

Om du kan få tag på - de är av någon anledning väldigt ovanliga i Sverige - skulle jag rekommendera Goldring DR150. Inte testat HD555 men har DR150 och det är ju inte dåligt ljud, och då har jag inte ens ett bra ljudkort (ännu!). Dessa lär inte kräva någon större förstärkare dock. De läcker även _VÄLDIGT_ mycket ljud, vilket dock inte stör mig men kan störa andra.

Även hört väldigt bra saker om de dyrare Beyerdynamics DT-770. Möjligen lite mer åt studiohållet, men knappast hört något dåligt från "vanliga användare". Kan med eventuell fördel beställas från thomann.de(tror det var rätt adress) där de efter frakt går av för 164 euro. Aldrig beställt från något utländskt företag förut så vet inte hur det är med tullen och moms, men om moms tillkommer tjänar du ingenting på det. Annars får du dom cirka 400~ billigare än i Sverige. Har även aldrig beställt från thomann.de och rekommenderar därför inte butiken på något sätt, men såg någon annan som hade beställt därifrån då DT-770 uppenbarligen var billigast där.
Och beroende på hur kraftig din förstärkare är kan det vara smartare att ta 80 Ohm, de är lättare att driva.

Kan bara flika in att brorsan köpte sin Pod X3 från thomann.de av samma anledning (att dom var billiga alltså) och när den plötsligt dog efter någon månad var det inga problem att skicka in den och få den utbytt, de har till och med svensktalande support om jag förstod det rätt.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Tror nog det blir dessa lurar DENON AH-D1100 Hörlur | Hi-Fi Klubben
Hört en del gott om dem.
Fick tips om att en hörlursförstärkare är att inhandla ifall man ska ha det så bra som möjligt, då vanliga förstärkare inte är gjorda för att driva hörlurar.
Kan denna vara något? ARGON HA1 Förförstärkare | Hi-Fi Klubben

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beeos:

Tror nog det blir dessa lurar DENON AH-D1100 Hörlur | Hi-Fi Klubben
Hört en del gott om dem.
Fick tips om att en hörlursförstärkare är att inhandla ifall man ska ha det så bra som möjligt, då vanliga förstärkare inte är gjorda för att driva hörlurar.
Kan denna vara något? ARGON HA1 Förförstärkare | Hi-Fi Klubben

Har testat den lur-stärkaren med Denon AH-D1001 på hifiklubben och jo det funkar ok,var kanske ingen direkt woooow-upplevelse men godkänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4RZ:

K601 kanske kan vara något. Kostade ~2k innan men har nu gått ner till 1.3k. Vet inte om jag ska säga för mycket för jag har ett par själv.
Tyvärr så är de öppna och mer fokus på mellanregistret än bas och diskant men detaljerna finns där.

K601 är verkligen prisvärda. Låter väldigt bra, har inget riktigt negativt att säga om dem.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Lyfter tråden igen, är det någon skillnad på en vanlig förstärkare och en hörlurs förstärkare?

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beeos:

Lyfter tråden igen, är det någon skillnad på en vanlig förstärkare och en hörlurs förstärkare?

En hörlursförstärkare är helt enkellt en väldigt klen förstärkare som är speciellt ampassad för att driva hörlurar, ofta i storleksordningen tändstiksask.
Du har en sepparat liten förstärkare som lämnar effekt i storleksordningen milli watt för att driva hörlurar, som sitter inbyggd i samma låda som förstärkaren som driver högtalarna.
Det är vanligt att man stoppar i den billigaste skit man kan komma undan med till hörlursutgången. En vanlig hörlursutgån från en "normal" förstärkare kan låta rent trasig i jämförelse med en bra hörlursförstärkare om man har trögdrivna lurar av bra kvalite.

Man kan se en hörlursförstärkare lite som en sepparat effektförstärkare till vanliga högtalare.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tack!

Då kan det vara värt att slänga 1000-1500kr på en hörlurs förstärkare.
Har tittat på ARGON HA1

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Skrivet av Beeos:

Då kan det vara värt att slänga 1000-1500kr på en hörlurs förstärkare.
Har tittat på ARGON HA1

Jag har tyvärr ingen aning, men det väckte en annan fråga. Hörlursförstärkare vs "bra" ljudkort till datorn.
Det räcker väl egentligen med ena lösningen, och vilken är i så fall att föredra?

Permalänk
Medlem

Många ljudkort har inbyggda förstärkare, dock med varierande kvalitet.
Ett alternativ som är populärt nu är Asus Essence STX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbtjuven:

Jag har tyvärr ingen aning, men det väckte en annan fråga. Hörlursförstärkare vs "bra" ljudkort till datorn.
Det räcker väl egentligen med ena lösningen, och vilken är i så fall att föredra?

Vet inte om mitt Xonar duger?

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

har ett par akg k518 och är riktigt nöjd med dem, väldigt bra både bygg och ljudkvalite. pric ca 500kr.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.