hjälp mig med felsökning på grannens dator

Permalänk
Medlem

hjälp mig med felsökning på grannens dator

hejsan jag håller på att felsöka på grannens dator och misstänker skarpt att det är hdd:n som är kass men hur kan jag kontrollera detta ? finns det något som är bra? så fall kan jag återskapa datan då ?

händelseförlopp

trycker on knappen
den går igång och gör pipet
menyn kommer upp där man kan trycka del för att komma in i BIOS
där stämmer minne, cpu och hdds
sen kommer windows starta i felsäkert läge (ingen skillnad på vad jag väljer)
windows flaggan kommer upp och sen börjar den om och om igen

någon som har en idé ??

alla tips är till hjälp just nu !

jag kan ha lagt denna tråden fel så om en moderator ser det, så vänligen förflytta mig rätt

Permalänk
Medlem

testa hdd i en usb ficka, då kan du se om det är den som strular

Permalänk
Medlem

Hämta hem ett program som testar disken, svårare än så är det inte.

Kontrollera på disken vad det är för märke. Är det en Seagate, hämta då hem Seagates program. Etc. Bränn ut på en bootbar skiva, eller liknande.

//Apan

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

har monterat hdd:n i en slaktad extern och jag kommer åt backup partitionen men inte c: då står det bara att jag ska formatera om den

Permalänk
Medlem

har kommit fram till att det inte är fel på hårddisken vad är nästa steg moderkortet ?

Permalänk
Medlem

Kolla gärna minnen också. Moderkortet och minnen.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

har testat med 1 och 2 minnen samt olika storlekar 512 och 1024
då får vi testa moderkortet i morgon

Permalänk
Medlem

Att den startat om och om igen kan betyda att du her fel inställningar i biosen mot hårdvaran. Kolla extra noggrant i biosen och läs lite om inställningar av minnen på nätet så att du har rätt inställningar.

Permalänk
Medlem

säker att Hårdisken funkar? Ladda hem Memtest där finns flera hårdisk tester, bara bränna eller lägga på usb o boota.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

hej igen jag har nu prövat det som är skrivit ovan nu till min sista gissning och fråga ! finns det virus som gör att hårdisken bara bootar om hela tiden ?

Permalänk
Medlem

Det finns virus och andra skade program som gör att datorn startar om hela tiden.
Även när man använt Windows Update och något blev fel.

Fanns det något han ville ha kvar på C: ?
Vad menar du med att disken är OK ?

Även om hårddisken fysiskt är OK så kan partitionerna tex C: blivit korrupta eller filerna där. Då är det bättre att ta bort och skapa nya partitioner. Det görs från diskhanteraren efter att man räddat allt man vill ha kvar eller när man satt tillbaka hårddisken för att installera om Windows.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer med olika val.