Permalänk
Medlem

Ska bygga ny dator behöver lite hjälp

Hej det är nu så att jag varit sugen på att bygga en dator länge och nu ska det göras.

är ny här på forumet så om tråden ligger fel kan någon flytta den

jag har inte speciellt många krav men vissa har man ju:

Ska ha Win 7
ska klara COD 4 utan massa lagg
ska vara en hyffsad snabb surfdator

Dvs är inte ute efter ett superbygge utan detta blir mitt första

jag har några användbara länkar som jag tänkt ta hjälp av, har ni några bra så kan ni gärna posta dem

64bits arkiv

Datorbyggarskolan - Delarna i din dator - www.nordichardware.com

till frågan då, jag har fattat alla stegen tills man kommer till att instrallera windows fattar noll av detta, alltså finns det förinstrallerade drivrutiner osv för att kunna instrallera OS ?

Sen undrar jag en sakt till finns det en säljesdel här på Sweclockes?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Grafikkorts drivrutiner osv finns inte installerade på OS om det var det du mena.
När du satt ihop alla delar o kollat så att allt sitter där det ska, startar du datorn och stoppar i OS CD. När allting är installerat o färdigladdat och du kommit fram till skrivbordet stoppar du in alla drivrutins skivor som följde med i kartongerna med komponenterna. Simple as that, sen kan det finnas senare drivrutiner men då är det bara att gå in på¨deras hemsida och leta upp.
Förstår du vad jag menar?
Ja det finns en säljesdel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Är inte helt säker på om du är ute efter tips på delar? men här kommer ett förslag iallafall, kopierat från en tidigare post idag

Moderkort med stöd för både CF och USB 3.0
En grymt bra HDD med stort utrymme
En fyrkärnig processor som klarar alla dagens spel
Riktigt prisvärda minnen på 4GB som går i 1333MHz, kan ev. bytas mot ett par i 1600Mhz om du har planer på att överklocka mycket
Ett riktigt prisvärt grafikkort som presterar grymt i spel, kan ev. bytas mot ett HD6870 om du känner att du har råd, eller lägga till ett HD6850 och köra CF direkt.
Ett snyggt och prisvärt chassi, kan ev. bytas mot ett Antec Three Hundred, men det är helt upp till dig och din smak
Ett kvalitéts nätagg från Corsair på 550W, klarar lätt av din rigg med 2st HD6850 i CF, men om du hade tänkt att överklocka mycket kanske du bör köpa något saftigare

Visa signatur

AMD Phenom II x4 955 3,2GHz ~ Corsair 2x2GB 1600MHz XMS3 ~ ASUS Radeon HD 6850 ~ MSI 870A-G54 ~ 500GB Samsung Spinpoint F3 ~ CM HAF 912 Plus ~ Corsair TX 650W ~ CM Hyper 212 Plus
BenQ 21,5" G2222HDL LED ~ Microsoft SideWinder X4 ~ Microsoft IME 3.0 ~ Creative Fatal1ty HS-800

Permalänk
Medlem

Här kan du hitta bra tips på en bra dator http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Grafikkorts drivrutiner osv finns inte installerade på OS om det var det du mena.
När du satt ihop alla delar o kollat så att allt sitter där det ska, startar du datorn och stoppar i OS CD. När allting är installerat o färdigladdat och du kommit fram till skrivbordet stoppar du in alla drivrutins skivor som följde med i kartongerna med komponenterna. Simple as that, sen kan det finnas senare drivrutiner men då är det bara att gå in på¨deras hemsida och leta upp.
Förstår du vad jag menar?
Ja det finns en säljesdel.

okej förstår då var det rätt så enkelt, men när man satt ihop alla komponenter ska man in på BIOS och ställa in allt manuellt eller finns det liksom ett alternativ "optimal system settings" eller liknade?
men grafikkortet, moderkortet osv fungerar det utan drivrutner tillfälligt innan man istrallerat alla drivrutiner då?

Skrivet av krabban95:

Är inte helt säker på om du är ute efter tips på delar? men här kommer ett förslag iallafall, kopierat från en tidigare post idag

har redan letet up egna grejer man tack ändå

Skrivet av Gameman:

tack för länken!

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

okej förstår då var det rätt så enkelt, men när man satt ihop alla komponenter ska man in på BIOS och ställa in allt manuellt eller finns det liksom ett alternativ "optimal system settings" eller liknade?
men grafikkortet, moderkortet osv fungerar det utan drivrutner tillfälligt innan man istrallerat alla drivrutiner då?

Du behöver inte ändra någonting i BIOS nej, standard inställningarna fungerar utmärkt.
Ja dom fungerar, men inte säker på hur fint det går att spela något utan GPU drivrutiner då jag fixade drivrutiner så fort OS var installerat.
Är också på lärnings-stigen än så länge så kan inte alltför mycket om datorer

EDIT: Om jag var lite oklar i början av texten, det är bara att starta datorn, sätta in en skiva med OS på och följa instruktionerna o allt, det kommer ta ett tag och sen när det är klart o du kommer in i windows för första gången är det bara att köra på.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Du behöver inte ändra någonting i BIOS nej, standard inställningarna fungerar utmärkt.
Ja dom fungerar, men inte säker på hur fint det går att spela något utan GPU drivrutiner då jag fixade drivrutiner så fort OS var installerat.
Är också på lärnings-stigen än så länge så kan inte alltför mycket om datorer

EDIT: Om jag var lite oklar i början av texten, det är bara att starta datorn, sätta in en skiva med OS på och följa instruktionerna o allt, det kommer ta ett tag och sen när det är klart o du kommer in i windows för första gången är det bara att köra på.

ok tack för svaren

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

ok tack för svaren

Inga problem.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Finns ju latemansversionen också Byggnation av dator med valfria delar - Inet.se

Visa signatur

In science we trust!