Permalänk

Dödar min dator snart, den startar inte

Hej!

Köpte för cirka en månad sen ett nytt grafikkort till datorn. När jag väl stoppa in det så starta inte datorn, den boota, alla fläktar satte igång, sen efter nåra sekunder stängde den av sig och starta igen osv osv
Men då tog ja ut alla ramminne och satte tillbaka dem, och jippi, helt plötsligt fungera datorn.

Den har nu fungerat tills nu. Satt och kolla på south park stream på någon hemsida då det helt plötsligt bara haka ihop sig, kom upp nån text med blå bakgrund och sen stängde datorn av sig, och boota igen, fast då kom det upp nåt med recovering bios. Väntade på recovering ett tag, sen stängde den av sig, och då kom det upp recovering bios igen, och igen, och igen, och igen.

Stängde då av datorn och testade att starta, men nej, nu blir det samma grejj som det blev för en månad sen, nu försöker den inte recovera bios, nu bara startar fläktarna o så sen stänger den av sig och försöker igen. Har testat att tagit ut ramminnena men det funkar inte. Har datorn säckat ihop totalt nu eller?

Hör gärna av er ifall ni har haft liknande problem eller om ni bara vet hur man löser det! Tack på förhand.

Visa signatur

Intel Core i5-4690k med CM hyper tx3 / Gigabyte Z97 gaming 3 / ASUS GTX980 strix / Crucial Ballistix Sport 16gb / EVGA SuperNOVA G2 750W / Samsung 250gb evo / WD blue 2tb / Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Pröva med en annan nätdel

Permalänk
Medlem

Låter som moderkorts problem. "Har testat att tagit ut ramminnena men det funkar inte." Hoppas att stoppade tillbaka dem innan du startade? för annars funkar dte inte. Provat att köra dem 1 åt gången. Skulle kunna vara nätdelen men tror mer på att ditt mobo är dött. Ser det fysiskt ok ut? Inga läkta kondensatorer eller dylikt?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite grann på din rubrik, om datorn redan är död, hur ska du då döda den?
Mvh Hjälpsamma grabben

Visa signatur

Athlon64 3200+, Asus K8V-SE Deluxe , 2x 512mb 3200 samsung, AX800pro

Permalänk

Köra en träpåle genom CPU'n och sen mata den med silverkulor!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det är därför jag har vitlök i chassit, förebyggande syfte

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Medlem

Vad är det för grafikkort och nätagg?
Tillverkare modell och ålder på BÅDA delarna.

Permalänk
Avstängd

Lite info om vad du har i datorn skulle sitta fint Annars har du installerat rätt drivrutiner?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Håller med ovan att har du rätt driv-rutiner?
Jag gissar att du "glömde" av-installera gamla grafikkortet (dock skall det eg inte göra nått).
Låter som nyinstall löser detta men det vill man inte alltid göra (jobbigt ju).

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS3. Intel Quadcore Q9550. Kingston HyperX 8GB PC2-8500. Seasonic S12. ATI Radeon HD 4550 512MB (spelar aldrig spel så...). ST Lab PCI-E USB 3.0.
EMU 1820M
2st TC Electronics Powercore PCI MK-II

Permalänk
Moderator
Moderator

Vet inte vilka drivrutiner ni som skrev de två senaste inläggen brukar köra till era grafikkort, men valet av drivrutiner brukar sällan döda hela burken...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Moderator

Skärpning i tråden!

OP; Tala om vilket moderkort du kör på ("nåt sata kort" som du skrivit i tidigare trådar duger inte), gärna all annan hårdvara. Det låter som om ditt moderkort kan ha fått nåt knas men vi behöver veta lite mer innan vi kan säga nåt definitivt.

Lycka till!

Edit: Jag kollade in dina skapade trådar och du har haft rätt dålig tur med din dator sedan 2009, dock måste vi veta mer om komponenterna om vi ska kunna hjälpa precis som det sagts i tidigare trådar du skapat.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Vet inte vilka drivrutiner ni som skrev de två senaste inläggen brukar köra till era grafikkort, men valet av drivrutiner brukar sällan döda hela burken...

Jo det kan det.
Vid val av fel drivrutin kan någon viktig fil skrivas över som gör att killen fick blue-screen.
När man får en sådan hängning kan man få en korrupt fil som bl.a. gör att datorn ej startar ( i senare skede dock).
Man kan tom få systemet att krasha BIOS.

Förslag till lösning:
1. ta ut grafikkortet (testa med annat om du har)
2. försök komma in i BIOS och ladda in default. Kommer du inte in där så gör clear BIOS.
3. sätt i det nya grafikkortet (om du körde annat i steg1).
4. starta datorn. BIOS chippet kan även ha pajjat. Vissa moderkort kan du lägga BIOS på diskett (och ett default-namn på filen) så flash:ar den in BIOS

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS3. Intel Quadcore Q9550. Kingston HyperX 8GB PC2-8500. Seasonic S12. ATI Radeon HD 4550 512MB (spelar aldrig spel så...). ST Lab PCI-E USB 3.0.
EMU 1820M
2st TC Electronics Powercore PCI MK-II

Permalänk
Medlem

Om windows inte ens börjar starta när du får problem bör du undersöka din strömförsörjning. Ange var du har för CPU och GPU samt modell på nätagget så kan folk här hjälpa dig med det.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Mitt nya grafikkort är XFX geforce hd5770
Har en intel quad core Q6700
4 gig ram, hyper-x minnen
det står gigabyte GA-EP35-DS4 på moderkortet
Har Coolermaster 620W strömaggregat

Tack för alla svar hittils!

Visa signatur

Intel Core i5-4690k med CM hyper tx3 / Gigabyte Z97 gaming 3 / ASUS GTX980 strix / Crucial Ballistix Sport 16gb / EVGA SuperNOVA G2 750W / Samsung 250gb evo / WD blue 2tb / Fractal Design Define S

Permalänk

har för övrigt tagit ur batteriet och ändrat på cmos bygeln utan resultat.. :/(

Visa signatur

Intel Core i5-4690k med CM hyper tx3 / Gigabyte Z97 gaming 3 / ASUS GTX980 strix / Crucial Ballistix Sport 16gb / EVGA SuperNOVA G2 750W / Samsung 250gb evo / WD blue 2tb / Fractal Design Define S

Permalänk

ändrade runt lite med ramminne, testa ett osv. Ibland så restarta aldrig datorn med ett ramminne, men datorn visade ingenting på skärmen heller. Har testat med mitt gamla grafikkort nu, ingen skillnad. Har även testat med mina gamla ramminnen, ingen skillnad. Har moderkortet pajjat? Hur i helvette kan det bara gå sönder när ja sitter o kolla på internet? sinnesjukt

Visa signatur

Intel Core i5-4690k med CM hyper tx3 / Gigabyte Z97 gaming 3 / ASUS GTX980 strix / Crucial Ballistix Sport 16gb / EVGA SuperNOVA G2 750W / Samsung 250gb evo / WD blue 2tb / Fractal Design Define S

Permalänk

hade du ESD-armband när du pillade i datorn? kan vara så att moderkortet har dött annars när du pillade i den av den statiska elektrisiteten. har dödat ett moderkort så......

Permalänk

XFX geforce hd 5770?

Inte viste jag att ATI och Nvidia gått ihop

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Hejsan.

Jag kanske inte är fullt så hjälpsam, jag kommer istället med fler problem. Min dator har fungerat i princip felfritt i 3år, förutom en hdd som var sedan en tidigare dator som krashat. Kvällen innan fungerade den felfritt, men när jag startade den på morgonen dagen efter körde den samma rutin som trådskaparens dator:
Den startar för att sedan omstarta 5 sekunder senare och fortsätter så ända tills man antingen håller in start-knappen tillräckligt länge eller stänger av på huvudbrytaren.

I och med att den fungerat i 3 år så tror jag inte att det är drivrutinerna det är fel på. Sjukligt irriterande problem!
Men om modekortet bara slutar fungera, skulle detta då kunna vara ett resultat utav detta?
(Har planerat att köpa en helt ny dator så jag är inte så sugen på att köpa ett nytt modekort bara för att jag ska ha datorn i ett par månader till)

Permalänk

Nytt moderkort köpt.
Problemet löst!
Tack för hjälpen

Visa signatur

Intel Core i5-4690k med CM hyper tx3 / Gigabyte Z97 gaming 3 / ASUS GTX980 strix / Crucial Ballistix Sport 16gb / EVGA SuperNOVA G2 750W / Samsung 250gb evo / WD blue 2tb / Fractal Design Define S

Permalänk

Problemet var nog att det stod Gigabyte på moderkortet

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Problemet var nog att det stod Gigabyte på moderkortet

Kört gigabyte i flera år, aldrig strulat!

Permalänk
Avstängd

Har du satt PCI-e bussen på 100Mhz? den ska inte vara på auto (hade ett liknande problem och det fixades på det sättet )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Jag vet vad ditt problem är. Du har inte tillräckligt många fläktar. Roland Camm1 cutter - folieskärare är något jag starkt rekommenderar för din setup.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guteklockaren:

Problemet var nog att det stod Gigabyte på moderkortet

Tänk om det var ett GB han köpte igen då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)