Permalänk
Medlem

Grafikkort till HTPC

Jag byggde en HTPC med nedanstående komponenter förra månaden. Jag trodde jag skulle klara mig på grafikkortet som är inbyggd i i3:an men jag vill ha en grafikkort med lite högre upplösning. Jag spelar inte mycket, jag använder htpc:n till surf och läsning mycket och vill se text lite mer tydligare. Vad rekommenderar ni för graffikkort? Jag har möjlighet att lägga runt 1000 kr.

Chassi: ANTEC HTPC FUSION REMOTE M-ATX BLACK
Moderkort: ASUS P7H55-M PRO H55 S-1156 ATX
Processor: INTEL CORE I3 540 3.06GHZ 4MB S-1156
Minne: DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (2X2GB)
Hårddisk: SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB
Nätagg: CORSAIR VX 450W ATX12V 2.2 / EPS12V

Permalänk
Medlem

Hur hög upplösning har du egentligen? Enligt den här länken så klarar den 1080p utan problem, alltså 1920x1080.

Intel Extreme Graphics 2 och 1080P uppspelning?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Skulle föreslå Gigabyte GeForce GT220 OC 1GB - Inet.se
Som jag läste i omdömena på prisjakt så kan man plocka bort fläkten och ändå få fina temps.
Vill du ändå ha passivt så kan du annars ta det här:
Zotac GeForce GT 430 ZONE HDMI DisplayPort 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Hur hög upplösning har du egentligen? Enligt den här länken så klarar den 1080p utan problem, alltså 1920x1080.

Intel Extreme Graphics 2 och 1080P uppspelning?

Jag har en LG LH3000 32 Tv och kör på 1360x768. Det är den rekommenderade upplösningen.

Permalänk

bilden blir inte skarpare för att du byter grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Skulle föreslå Gigabyte GeForce GT220 OC 1GB - Inet.se
Som jag läste i omdömena på prisjakt så kan man plocka bort fläkten och ändå få fina temps.
Vill du ändå ha passivt så kan du annars ta det här:
Zotac GeForce GT 430 ZONE HDMI DisplayPort 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Jag hade inte valt detta grafikkort då det finns amd grafikkort med betydligt mer prestanda än gt220. Men till en htpc hade jag aldrig valt något annat än ettpasivt om jag inte skulle byta kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymo:

Jag har en LG LH3000 32 Tv och kör på 1360x768. Det är den rekommenderade upplösningen.

Då beror det snarare på att tv inte har full hd och inte på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymo:

Jag har en LG LH3000 32 Tv och kör på 1360x768. Det är den rekommenderade upplösningen.

Då är det din TV som inte klarar tillräckligt hög upplösning.
Det kommer inte hjälpa ett skit om du byter grafikkort, inte ens det lilla minsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiner:

Då beror det snarare på att tv inte har full hd och inte på grafikkortet.

Jag är rätt säker på att tvn har full hd. Spelar 1080p filmer i väldig bra kvalitet. Nu är jag direkt expert varken på tv apparater eller htpc, men när jag köpte tvn hos elgiganten så sa de att den har full hd och det står över allt i katalogen för tvn att den har full hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymo:

Jag är rätt säker på att tvn har full hd. Spelar 1080p filmer i väldig bra kvalitet. Nu är jag direkt expert varken på tv apparater eller htpc, men när jag köpte tvn hos elgiganten så sa de att den har full hd och det står över allt i katalogen för tvn att den har full hd.

Byt upplösning till 1920x1080 isåfall, då blir bilden skarpare FullHD=1920x1080

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

LG 32LH3000 är en Full HD TV (1080) och klarar att pixelmappa 1920x1080 60Hz via HDMI från datorn Egenskaper för LG 32LH3000

Om du inte skall spela så borde den inbyggda grafiken som du har räcka till för HD video men om du inte är nöjd så finns detta grafikkort som klarar alla video och digitala ljud via HDMI utgången PowerColor Radeon HD5450 512MB DDR3 Go Green - Inet.se

Och om du vill spela så finns detta grafikkort som passar i chassit och som dessutom är ganska tyst MSI Radeon R5770 Hawk 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Byt upplösning till 1920x1080 isåfall, då blir bilden skarpare FullHD=1920x1080

Det går bra att byta till 1920x1080 men grejen är att bilden blir inte skarpare :S. Bilden blir för stor för tvn, aktivitetsfältet halv försvinner och det gör även andra kanterna :S

Permalänk

kontentan är alltså att du får kalibrera om din tv, då borde problemet vara löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boppleplutten:

kontentan är alltså att du får kalibrera om din tv, då borde problemet vara löst.

Ska testa det. Hoppas det hjälper

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min htpc till en början, försökte som en galning ställa om inställningarna i nvidia kontrollpanel, men det blev aldrig riktigt bra.
Gick någon månad till jag kom på att det kanske var någon inställning på tvn som var fel, och se på fasen, fanns nått som hette "Overdrive" på min Panasonic tv, stängde jag av detta så blev det perfekt. Bilden blev fullscreen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Skrivet av rikke:

... fanns nått som hette "Overdrive" på min Panasonic tv, stängde jag av detta så blev det perfekt. Bilden blev fullscreen.

"Overscan" heter det. Det är en fornlämning ifrån tjocktv-eran. Om man kör allt ifrån datorn ska man stänga av den, och man oftast glömma bort den. Om du kör en DVD och får en svart kant runt om, eventuellt med konstiga fyrkanter i skärmkanten, så får du sätta på overscan tillfälligt.

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SS_Martha:

"Overscan" heter det. Det är en fornlämning ifrån tjocktv-eran. Om man kör allt ifrån datorn ska man stänga av den, och man oftast glömma bort den. Om du kör en DVD och får en svart kant runt om, eventuellt med konstiga fyrkanter i skärmkanten, så får du sätta på overscan tillfälligt.

Jag hittar inget "Overscan" på min tv men jag har lyckats få en skarpare bild med hjälp av kalibrering. Dock inte på 1920x1080 upplösningen utan 1360x768.

Permalänk
Medlem

I manualen för TVn så skriver dom HDMI PC läge på flera ställen, så det skall tydligen gå att ändra detta i någon meny och jag tror att man först väljer HDMI 1 och sedan ändrar den från Standard till PC i Bildläge.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

I manualen för TVn så skriver dom HDMI PC läge på flera ställen, så det skall tydligen gå att ändra detta i någon meny och jag tror att man först väljer HDMI 1 och sedan ändrar den från Standard till PC i Bildläge.

Man kan ändra input signalen på tvn så att den syncade men pc. Sen när man ändrar lite ljusstyrka och kontrast och sånt så blir bilden bättre, men fortfarande inte äkta pixelmapping :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Och om du vill spela så finns detta grafikkort som passar i chassit och som dessutom är ganska tyst MSI Radeon R5770 Hawk 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Hur är detta grafikkort om man vill spela lite racing spel som med i full hd? Någon som har det här kortet på sin burk och kan ge lite info?

Tacksam för alla svar btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymo:

Hur är detta grafikkort om man vill spela lite racing spel som med i full hd? Någon som har det här kortet på sin burk och kan ge lite info?

Tacksam för alla svar btw

Här är inlägg nr18 i en tråd från Minhembio.com som diskuterar lämpliga grafikkort för spel i Antec Fusion chassi http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=274014&vie...

Visa signatur

janee

Permalänk

[QUOTE="anonymo;10645082"]Jag hittar inget "Overscan" på min tv men jag har lyckats få en skarpare bild med hjälp av kalibrering. Dock inte på 1920x1080 upplösningen utan 1360x768.[/QUOTE

Tyvärr så hittar en del tillverkare på egna namn, sen så kanske man inte får välja själv heller på alla apparater...

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Här är inlägg nr18 i en tråd från Minhembio.com som diskuterar lämpliga grafikkort för spel i Antec Fusion chassi http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=274014&vie...

Tack för länken! Ska kolla genom tråden.

Skrivet av SS_Martha:

Tyvärr så hittar en del tillverkare på egna namn, sen så kanske man inte får välja själv heller på alla apparater...

Jag har sökt lite på nätet angående Overscan på LG LH3000 modellen, det verkar som många andra hittar inte heller Overscan.

Permalänk
Medlem

Läste inte svaren jättenoggrant. Men felet ligger nog i overscan som du ändrar i datorn.