Installer Windows XP på HP-laptop

Permalänk

Installer Windows XP på HP-laptop

Har en laptop framför mig som jag fixar åt en kompis. Hela disken var fullsmockad med virus, så praktiskt taget alla windowsfiler var trasiga, och disken ansågs också vara trasig. Nu är allt borta, och en fullständig formatering var lyckad mha min egen dator.
Nu till problemet. Rätt produktnyckel till Windows XP har jag, men inga skivor. På licenslappen står det "Windows XP Professional, HP"
Jag har haft problem förut att använda andra XP-skivor av diverse licensformer till märkesdatorer. Är det över huvud taget möjligt att fixa till själv, eller måste jag kontakta HP? Tveksamt om de skickar skivor till en så gammal dator...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag tycker ändå du ska ringa HP på 0771 30 30 30 och höra om de kan bjussa på en skiva

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Använd recovery DVD skivorna som din kompis skulle ha bränt samma dag som han köpte och startade datorn för första gången. Fast många struntar i att läsa vad som står på skärmen om det här och tryckte nästa eller avbryt. Sen finns det en gömd recovery partition men vid vissa situationer så sabbas den att den inte funkar. Detaljerna för det här bruka stå i manualen och på tillverkarens hemsida.

Permalänk

Ja det är ju just det. Datorn skänktes "as is" av en snäll bekant till nämnda kompis, och det följde inte med något alls...
Och någon recovery-partition syntes inte röken av. Och resten var som sagt fubar.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros