Permalänk
Medlem

Värde på 1156-"paket"?

Inspirerad av en annan tråd här tänkte jag höra vad man kan tänkas få för detta:

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860
ASUS Maximus III Formula, Socket-1156
Corsair Dominator GT 4GB DDR3 2000MHz 4GB CL7 (m. flläktar)
Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Corsair PowerSupply 650W HX
Noctua CPU-Kylare NH-D14
Antec P180 Chassi
+ Creative "Music Xtreme" ljudkort,några fläktar i lådan och lite "sladdar"

Nästan allt nästan exakt ett år gammalt.

Möjligen en Samsung 19", typ fyra år, kostade >4000 då. Beror på om jag köper en Dell U2711, men jag
tror jag måste hejda mig nånstans.

Ska bygga nytt Sandy Bridge i 800D-lådan.

Fan, har lagt ut 55-60000 på datorprylar på ett år. Måste skaffa ett liv.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk

Varför köpa ny dator när du har en mycket bra?
Känner du att den inte maxar de nya spelen tillräckligt? Känner du på något sätt att prestandan inte riktigt räcker till någon gång? Ställ dig den frågan och fundera över om du verkligen behöver en ny dator.
Lägg pengarna på något vettigare istället för meningslösa uppgraderingar. Annars kommer du fortsätta att slösa 55-60000kr per år på datorer. Om du har pengar i överflöd och bara vill feeda din e-penis och skryta så bespara oss det tack.

Skärmen lär inte vara värd något alls typ, max någon hundring. Men det är väl den enda saken jag skulle fundera att byta ut av dina komponenter. Möjligen ett ännu kraftfullare grafikkort om du vill vara värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

Varför köpa ny dator när du har en mycket bra?
Känner du att den inte maxar de nya spelen tillräckligt? Känner du på något sätt att prestandan inte riktigt räcker till någon gång? Ställ dig den frågan och fundera över om du verkligen behöver en ny dator.
Lägg pengarna på något vettigare istället för meningslösa uppgraderingar. Annars kommer du fortsätta att slösa 55-60000kr per år på datorer. Om du har pengar i överflöd och bara vill feeda din e-penis och skryta så bespara oss det tack.

Skärmen lär inte vara värd något alls typ, max någon hundring. Men det är väl den enda saken jag skulle fundera att byta ut av dina komponenter. Möjligen ett ännu kraftfullare grafikkort om du vill vara värst.

Jo, den funkar bra till spel, men det har blivit mindre och mindre av det med tiden. De nya prylarna är redan inköpta och jag ska sätta ihop dem imorron. Anledningen till att jag köpt nytt är egentligen att jag ska satsa lite mer på 3D. 20000 av pengarna har gått till en laptop som det går att arbeta med lite lättare 3D med. Att jag börjat tråden har inget med e-peen eller skryt att göra. Inte mkt att skryta med att man lägger en massa pengar på datorer, snarare tvärtom.
Och ja, jag tycker att det kunde gå fortare att rendera med Vray i 3dsmax, men vem gör inte det? Skulle kunnat köpt ett Quadro-kort, men...

Om jag säljer dessa prylar kan jag kanske köpa ett till 570 för SLI så att jag slipper ta så lång rök/piss/fika-paus vid renderingarna.

Vill faktiskt bara ha lite input på vad prylarna kan anses vara värda efter ett år.

Hoppas det är OK.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Måste vara en jävla uber skärm om den kostade 4k för 4 år sen.. Har en 22" skärm från början av 2005 @ 16xx x 10xx nånting kmr inte ihåg vad upplösningen heter.. Från hp.. Och den lär ju ha kostat bra mycket mer en din 19" skärm isåfall har inte full koll på vad den kostade då det var min pappa som köpte den och ja var väll typ 10 så jag kmr inte ihåg. Men tror inte att en 19" skärm kosta 4k för 4 år sen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Måste vara en jävla uber skärm om den kostade 4k för 4 år sen.. Har en 22" skärm från början av 2005 @ 16xx x 10xx nånting kmr inte ihåg vad upplösningen heter.. Från hp.. Och den lär ju ha kostat bra mycket mer en din 19" skärm isåfall har inte full koll på vad den kostade då det var min pappa som köpte den och ja var väll typ 10 så jag kmr inte ihåg. Men tror inte att en 19" skärm kosta 4k för 4 år sen...

Tja, skärmjäveln heter Samsung 970P och köpt på Misco på Sveavägen "dörr-i-dörr" med Webbhallen på den tiden. Och nej, det är ingen "gaming"-skärm. Vet inte riktigt, men säger du att jag ljuger när jag säger att det kostade 4000?

Svara på OP?

Någon?

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk

Tror inte det finns så mycket intresse för socket 1156 när sandy brigde kom just. Så du får nog räkna med att sälja det billigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LightBlizz:

Tror inte det finns så mycket intresse för socket 1156 när sandy brigde kom just. Så du får nog räkna med att sälja det billigt.

Nej och speciellt med tanke på pris/prestanda för nya Sandy Bridge så är de äldre modellerna ganska ointressanta.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Min gissning är att du får mest pengar om du säljer grejerna separat på Tradera.
Blocket är överfullt av halvgamla speldatorer, och folk här på SweC lär bara vara intresserade om de gör en riktigt bra affär (=en dålig affär för dig).

Men varför sälja nätagget och cpu-kylaren? Båda funkar ju kalas även till ditt nya SB-bygge. Minnena lär ju funka de med, fast kanske inte i 2000 Mhz.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Skrivet av novi:

Jo, den funkar bra till spel, men det har blivit mindre och mindre av det med tiden. De nya prylarna är redan inköpta och jag ska sätta ihop dem imorron. Anledningen till att jag köpt nytt är egentligen att jag ska satsa lite mer på 3D. 20000 av pengarna har gått till en laptop som det går att arbeta med lite lättare 3D med. Att jag börjat tråden har inget med e-peen eller skryt att göra. Inte mkt att skryta med att man lägger en massa pengar på datorer, snarare tvärtom.
Och ja, jag tycker att det kunde gå fortare att rendera med Vray i 3dsmax, men vem gör inte det? Skulle kunnat köpt ett Quadro-kort, men...

Om jag säljer dessa prylar kan jag kanske köpa ett till 570 för SLI så att jag slipper ta så lång rök/piss/fika-paus vid renderingarna.

Vill faktiskt bara ha lite input på vad prylarna kan anses vara värda efter ett år.

Hoppas det är OK.

Ber om ursäkt om du tog illa upp, fick fel uppfattning.
Det är såpass många här på sweclockers som vill uppgradera allt till höger och vänster bara för att få skryta. Så de slänger massa pengar i skön. Att du byter dator för att du satsa på en annan typ av dator idag är ju helt okej.

Men ja värdet lär ju inte vara så bra tyvärr i och med Sandy Bridge. Skärmar har ju gått ner i pris som fan senaste åren, så det är svårt att få mycket för den tror jag tråkigt nog. För den har ju tydligen en PVA-panel och verkar inte helt fyskam, kanske bättre och spara den?

Permalänk
Medlem

Sålde mitt 1156 system för 1.5månad sen då hade jag inte riktigt lika bra som din är hade i5 750 proppen och ett 5850, fick 8K för datorn men då skickade jag med högtalare/headset/mus/musmatta/tbord/skärm 24" också! så du kanske får någonstans där runt lite mindre förmodligen om du ej skickar med tillbehör!