Kryptera + RAID 10 st 2 TB diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ugur87:

hårdvara eller softvara båda har nackdelar och fördelar hårdvara har oftast alltid varit svårare att bli knäkta, men man kan knäcka oftast via bruteforce eller usb boot hacking. tex softvaru baserad 256bit AES krypterat fil låt säga jag har ingen nyckel till den så nu om jag försöker ta reda på vad filen gömmer i bakrunden dvs jag tar filen och slänger filen in i antekningar, som jag startat så vips dycker det upp en massa linjer med koder och om du kollar noga på en del siffror eller bokstäver så kanske du känner igen den kod som du hade skapat eller att vissa bokstäver eller siffror uprepas så kan du vips börja begränsa kod parametern och börja köra brutefoce detta är bara ett exempel hur lätt man kan knäcka krypteringar(detta gäller inte endast för bara AES det kan i regel funka på en massa andra softvarur som tex spel som du råkar inte ha lösenordet till). vad jag menar är att det finns mycket fler verktyg som man kan använda sig utav än vad det gäller hårdvara.

LOL. Du har så fel så det inte ens är roligt. Korrekt implementerad kryptering är betydligt svårare än att "öppna det i en texteditor". För i helvete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kryptering på internet är inte baserad på one time pads. Den är baserad på kombination av symmetriska och asymmetriska krypton med en god dos inbyggd osäkerhet då man måste lita på CAs (som råkar ligga under amerikansk känga).

Att knäcka dessa krypton och one time pads är två helt olika saker. Skillnaden är att i första fallet är nyckeln som används för kryptering kortare än meddelandet och det går alltså att räkna ut att man har knäckt den. One time pads betyder att nyckeln är lika lång som meddelandet och det finns många lösningar och det är helt omöjligt att veta vilken lösning är rätt (antalet lösningar beror på antal möjliga tecken och längden).

Med andra ord kan inte kvantdatorer knäcka one time pads då problemet ligger inte i att hitta lösningar (det är i princip trivialt) utan i att veta vilken är rätt (allt annat än trivialt och det finns inget sätt att veta rätt lösning ens teoretiskt).

du får tro vad du vill, READ MY LIPS, jag bryr mig inte hädanefter.

Visa signatur

🖥️ ᴀᴍᴅ ʀʏᴢᴇɴ 3600 | ᴍꜱɪ ʙ350ɪ | ɴᴠɪᴅɪᴀ ʀᴛx 3080 | ᴋɪɴɢꜱᴛᴏɴ 16ɢʙ | ᴄᴏʀꜱɪᴀʀ ᴍ2 512ɢʙ | ᴡᴅ2ᴛʙ | ᴡɪɴᴅᴏᴡꜱ 11 ᴘʀᴏ |
🖥️ ᴀᴏᴄ 32 2ᴋ 75ʜᴢ | ⌨️ | 🖱️ | 🎧 |
📱 ɢᴏᴏɢʟᴇ ᴘɪxᴇʟ | 🎮 ᴘᴄ-xʙᴏx 360 | 🕹️ ᴛʜʀᴜꜱᴛᴍᴀꜱᴛᴇʀ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

LOL. Du har så fel så det inte ens är roligt. Korrekt implementerad kryptering är betydligt svårare än att "öppna det i en texteditor". För i helvete...

jag sa alldrig att man kan lösa, bara att man kan få fram detalj info om vissa saker beronde vilken softvaro krypterat fil du försöker bearbeta och plus som jag sa att det finns flera andra verktyg som kan hjälpa till för att begränsa parametern. allt jag sa bara var ett exempel och inte sanningen om hur man gör Korrekt implementerad decryptering.:)

Visa signatur

🖥️ ᴀᴍᴅ ʀʏᴢᴇɴ 3600 | ᴍꜱɪ ʙ350ɪ | ɴᴠɪᴅɪᴀ ʀᴛx 3080 | ᴋɪɴɢꜱᴛᴏɴ 16ɢʙ | ᴄᴏʀꜱɪᴀʀ ᴍ2 512ɢʙ | ᴡᴅ2ᴛʙ | ᴡɪɴᴅᴏᴡꜱ 11 ᴘʀᴏ |
🖥️ ᴀᴏᴄ 32 2ᴋ 75ʜᴢ | ⌨️ | 🖱️ | 🎧 |
📱 ɢᴏᴏɢʟᴇ ᴘɪxᴇʟ | 🎮 ᴘᴄ-xʙᴏx 360 | 🕹️ ᴛʜʀᴜꜱᴛᴍᴀꜱᴛᴇʀ |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ugur87:

du får tro vad du vill, READ MY LIPS, jag bryr mig inte hädanefter.

Ok. Det här går inte säga snällt eller speciellt hövligt men snor ungar som du borde vara i skolan och inte slänga sig med ett namn de sätt på internet och låtsas kunna något som helst om kryptering. När matten du klarar av stannar på plus och minus bör man inte uttala sig om lite mer avancerade saker.

Så var vänlig och håll käften i framtiden då det är svårt för folk som inte förstår sig på det hela att veta att du pratar dynga och inte vet ett skvatt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ugur87:

jag sa alldrig att man kan lösa, bara att man kan få fram detalj info om vissa saker beronde vilken softvaro krypterat fil du försöker bearbeta och plus som jag sa att det finns flera andra verktyg som kan hjälpa till för att begränsa parametern. allt jag sa bara var ett exempel och inte sanningen om hur man gör Korrekt implementerad decryptering.:)

Återigen. Det här är INTE hackers filmen. Detta är verklighet och din uppfattning om vad och hur kryptering fungerar är imponerande fel. Jag undrar bara vart ifrån du tror att du kan det här så bra? För att du såg ett kommersiellt namn på nätet och tror att du kan allt om kryptering nu eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ugur87:

jag sa alldrig att man kan lösa, bara att man kan få fram detalj info om vissa saker beronde vilken softvaro krypterat fil du försöker bearbeta och plus som jag sa att det finns flera andra verktyg som kan hjälpa till för att begränsa parametern. allt jag sa bara var ett exempel och inte sanningen om hur man gör Korrekt implementerad decryptering.:)

Vad är "detalj info" för trams? Om kryptering fungerade (eller inte fungerande, i din värld) på det sättet du beskriver skulle så otroligt mycket vara åt helvete säkerhetsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Återigen. Det här är INTE hackers filmen. Detta är verklighet och din uppfattning om vad och hur kryptering fungerar är imponerande fel. Jag undrar bara vart ifrån du tror att du kan det här så bra? För att du såg ett kommersiellt namn på nätet och tror att du kan allt om kryptering nu eller vad?

WOW, kan du det verkligen det själv vad har du för meriter?

Visa signatur

🖥️ ᴀᴍᴅ ʀʏᴢᴇɴ 3600 | ᴍꜱɪ ʙ350ɪ | ɴᴠɪᴅɪᴀ ʀᴛx 3080 | ᴋɪɴɢꜱᴛᴏɴ 16ɢʙ | ᴄᴏʀꜱɪᴀʀ ᴍ2 512ɢʙ | ᴡᴅ2ᴛʙ | ᴡɪɴᴅᴏᴡꜱ 11 ᴘʀᴏ |
🖥️ ᴀᴏᴄ 32 2ᴋ 75ʜᴢ | ⌨️ | 🖱️ | 🎧 |
📱 ɢᴏᴏɢʟᴇ ᴘɪxᴇʟ | 🎮 ᴘᴄ-xʙᴏx 360 | 🕹️ ᴛʜʀᴜꜱᴛᴍᴀꜱᴛᴇʀ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Vad är "detalj info" för trams? Om kryptering fungerade (eller inte fungerande, i din värld) på det sättet du beskriver skulle så otroligt mycket vara åt helvete säkerhetsmässigt.

ja ibland kan det vara åt helvete.

Visa signatur

🖥️ ᴀᴍᴅ ʀʏᴢᴇɴ 3600 | ᴍꜱɪ ʙ350ɪ | ɴᴠɪᴅɪᴀ ʀᴛx 3080 | ᴋɪɴɢꜱᴛᴏɴ 16ɢʙ | ᴄᴏʀꜱɪᴀʀ ᴍ2 512ɢʙ | ᴡᴅ2ᴛʙ | ᴡɪɴᴅᴏᴡꜱ 11 ᴘʀᴏ |
🖥️ ᴀᴏᴄ 32 2ᴋ 75ʜᴢ | ⌨️ | 🖱️ | 🎧 |
📱 ɢᴏᴏɢʟᴇ ᴘɪxᴇʟ | 🎮 ᴘᴄ-xʙᴏx 360 | 🕹️ ᴛʜʀᴜꜱᴛᴍᴀꜱᴛᴇʀ |

Permalänk
Medlem

Allt går att lösa, vissa saker kräver bara mer tid.

Sluta att skita ner tråden med tramset nu. Håll er till fakta, vad det gäller är typ av lagring och kryptering.
Normalt kan man säga att mer eller mindre enklaste kryptering räcker. Eller är TS rädd att någon ska få tag på data efter han slutat använda HD.

Lagring: oavsett vilken lagringstyp man väljer är en extern backup ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

För att vara lite tydligare, diskar från olika tillverkare som rymmer 1tb kan variera lite i faktiskt innehåll. Kommer ihåg mina gamla Seagate och Samsung 160gb, där den ena var på 148gb och den andra 151. Säg att den större går sönder och du köper en som är mindre, då kommer det bli fel förstås.

Och till detta finns en finfin function som heter, Disk Capacity Truncation som man ställer in när man skapar sin raid. Man ställer in hur stor truncation man vill ha tex 10GB, på så vis kommer alla diskar vara lika "stora" oavsett märke. Så i ditt fall hade de varit 148GB.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

Förstås, men det var mer ämnat som ett tips att tänka på för Average Joe personen som vill lära sig lite. Naturligtvis blandade jag inte diskarna utan körde dem i olika femmor. Det är dock viktigt att tänka på när en disk går sönder och man ersätter den med en disk som kan vara mindre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Asså, vill man göra det enkelt och säkert så kör man samma modell och FW av disk över hela arrayen.

Chansen ökar också att diskarna är kassa när man köper från samma serie :), tänk om man får 10st utav en dålig batch då är det inte kul att alla rasar samtidigt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Går du verkligen igenom 20 TB data eller lagrar du bara?

Känns otroligt skönt man inte är beroende av det fenomenet längre

Permalänk
Medlem

Vid trådlösa nätverk med kryptering är nyckelns längd viktig. Korta nycklar går snabbare att forcera än långa, vanliga ord bör undvikas.
Har för mig att nyckeln bör vara mer än 10 tecken.
Skulle tro att bilder är svårare att dekryptera än vanlig text där vissa bokstäver är mer vanliga än andra och vissa ord (beroende på språk) är vanligt förekommande.
Det finns vissa hieroglyfer som aldrig har dekrypterats så det finns chans att det inte går att dekryptera.
Vi har inom EU sådan som har blivit fängslade för misstanke om brott på krypterade diskar då de inte har velat lämna ut krypteringsnyckeln.
Som samhället börjar utformas nu så borde allt vara krypterat för att skydda sig mot insyn, vill man publicera så går det också, t.ex. här.

Permalänk
Medlem

Man ska vara försiktig med stora arrayer.
När jag satte upp min 2TB array för länge sen var det väldigt mycket utrymme och visst var det coolt, men sen blev en disk korrupt och nu satt jag med en strulande (kommer fortfarande åt alla data så det är ok) array som jag inte kunde bygga om igen för att jag inte hade någonstans att backa upp all data.

Det är en svår avvägning när man måste vända på kronorna.

Permalänk
Avstängd

men då försvinner 2tb lagring till

Permalänk
Medlem

Återigen rekommenderar jag ZFS! Med inbyggt crypto. Finns inget bättre alternativ i dagsläget.

Titta lite närmare på zfs å crypto i Solaris 11 Express
http://www.oracle.com/technetwork/server-storage/solaris11/ov...
http://hub.opensolaris.org/bin/view/Project+zfs-crypto/WebHom...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

blir mycket att backupa externt

sist jag kollade låg jag kring 8TB äkta semesterbilder (dom där raw-filerna tar sin plats) och jag har fullt upp med extern backup. Kör visserligen flera olika raidlösningar i välventilerad låda med kvalitetsagg, ups och grejjor men diskar har rasat förr och kommer att rasa igen.

Just externa backupen blir nog krångligast att lösa för dig, men samtidigt den som ger bäst skydd om du lyckas konfigurera den bra. Kom ihåg bara att kolla med jämna mellanrum att backupen är fungerande och korrekt och går återta så det inte blir i onödan:)

Lycka till

Visa signatur

P6T, i7, gtx295, 12gb ram, en massa disk, x10 projektor, lite kameror (5dmk2, 85/1.2, m.m). Mb pro i7 & lite annat crap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beetle:

8TB äkta semesterbilder (dom där raw-filerna tar sin plats)

Kör själv 5D mk2, RAW-filerna tar löjligt mycket plats. Men 8TB(!)? Nästan 350 000 bilder... Kanske dags att rensa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlzon:

Kör själv 5D mk2, RAW-filerna tar löjligt mycket plats. Men 8TB(!)? Nästan 350 000 bilder... Kanske dags att rensa lite.

jag rensar hela tiden när jag drar in dom med lightroom
en kompis (hon är 22 år) har tagit 1.5 miljoner bilder(!).
Hon kör med 5d mk1, men har iofs inte alla på disk.
Men det blir helt klart problem med hanteringen av alla dessa bilder.

Visa signatur

P6T, i7, gtx295, 12gb ram, en massa disk, x10 projektor, lite kameror (5dmk2, 85/1.2, m.m). Mb pro i7 & lite annat crap.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av karlzon:

Kör själv 5D mk2, RAW-filerna tar löjligt mycket plats. Men 8TB(!)? Nästan 350 000 bilder... Kanske dags att rensa lite.

Tänk då på de "stackarna" som gör digital mellanformat. En filerna från en Hasselblad sticker iväg mot 100 MB stycket eller mer. Borde vara mer nu när upplösningen springer iväg mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Enligt mig så är det smartast att göra RAID 1 med två st diskar, då får du har en kopia på alla data om en disk går sönder, samt bättre prestanda. Sedan när de två diskarna är fyllda så dubblar du mängden minne (minst), då kommer genomsnittlig minnesanvändning ligga på 75% och du behöver inte speciellt ofta köpa nya hårddiskar, vilket är bra då kostnaden per GB går ner hela tiden.

Permalänk
Medlem

En raid 1 ökar väl inte kapaciteten, bara mer säkerhet. Och hur hjälper mer minne om diskarna är fulla?

SBeaver. Varför kan du inte byta ut den trasiga disken och återskapa arrayen???

Permalänk
Skrivet av allium:

En raid 1 ökar väl inte kapaciteten, bara mer säkerhet. Och hur hjälper mer minne om diskarna är fulla?

SBeaver. Varför kan du inte byta ut den trasiga disken och återskapa arrayen???

hårddiskar är ett sätt att lagra minne om du inte visste det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

hårddiskar är ett sätt att lagra minne om du inte visste det

Minnet används för att lagra data och program som datorn jobbar med. Hårddisken används för att lagra filer som skall finnas kvar när du stänger av. Om diskarna är fulla kan du inte spara fler filer. Om minnet inte räcker till kan datorn använda hårddisken som ett utökat minne (vilket segar ner). Så större hårddisk kan möjligen användas om minnet är för litet men större minne hjälper inte om diskarna är fulla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av allium:

Minnet används för att lagra data och program som datorn jobbar med. Hårddisken används för att lagra filer som skall finnas kvar när du stänger av. Om diskarna är fulla kan du inte spara fler filer. Om minnet inte räcker till kan datorn använda hårddisken som ett utökat minne (vilket segar ner). Så större hårddisk kan möjligen användas om minnet är för litet men större minne hjälper inte om diskarna är fulla.

Men men? Varför lägger man sin pagefil på lagringdsiskarna, det är inte så smart konfigurerat, själv kör jag den separat, då blir den dessutom inte fragmenterad.
Men smaken är ju olika, jag själv har lagring separerat från os/prog /page/databaser odyl, datorn känns piggare så och man kan använda några små trevliga ssd er till det de är bra på och (just nu) 2TB f4or för att lagra.
Jag krypterar dessutom bara vissa saker jag är rädd om, inte all min lagring, det blir för mycket strul med det eftersom jag inte har diskarna igång hela tiden utan kör med (just nu) 7 enheter inkopplade, resten av diskarna har jag bortkopplade, jag ser personligen inget behov av att ha allt tillgänglig online
Jag försöker ha mina arbetsdiskar där jag håller på med något aktivt inkopplade, men när man fyllt en drive så tar jag bort den fysiskt, efter att jag backuppat/krypterat utvalda saker, samt gjort en lista av allt innehåll på disken och märkt upp den så jag rimligt lätt kan söka i min indexlista och hitta rätt drive igen.
Här finns det lite program http://www.suncross.nl/ men det finns flera andra och man kan ju göra ett script som indexerar upp det också om man vill, det vikitga är att man gör en indexfil, det är lätt att söka i de textfilerna sedan med valfritt sökverktyg.
Och diskarna som är offline riskerar ju inte lika mycket som de som är aktiva i burken, de förvaras bara, inga elfel och virusangrepp kan nå dem, slitaget blir mindre det med, jag brukar motionera gamla diskar nån gång ibland, och kollar dessutom upp mina backupper så de är ok, samt migrerar dem till nya diskar efter en tid, nya diskar är billigare och större så man kan spara fysisk utrymme om man byter ut backuppdiskar och samtidig gör en extra kopia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av allium:

En raid 1 ökar väl inte kapaciteten, bara mer säkerhet.

Raid-1 ger ingen högre säkerhet, bara bättre uptime. Krashar man logiken i filsystemet hjälper det inte än hur man har raidat dvs 0, 1, 5, whatver. Endast backup är backup - dvs någon form av säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Raid-1 ger ingen högre säkerhet, bara bättre uptime. Krashar man logiken i filsystemet hjälper det inte än hur man har raidat dvs 0, 1, 5, whatver. Endast backup är backup - dvs någon form av säkerhet.

Det måste väl vara vanligare att hårddisken pajar än att filsystemet gör det? jag har i alla fall råkat ut för trasiga hårddiskar men inte att hela filsystemet brakat ihop. Och i så fall så hjälper en Raid-1.

Men jag håller med i sak, är det viktiga saker så backar man upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Det är olagligt att distribuera upphovsrättsskyddat material allt du äger rätten till är det bara ladda ner för fullt!

Men är det olagligt att inneha? Jag distribuerar inget men har det liggande på en disk i min dator.